معرفی و دانلود کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده

برای دانلود قانونی کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده

کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده نوشته لی ویلیامز، راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه به کارگیری سنجش و استفاده از آن به‌ منظور ایجاد برنامه درمانی در اختیار شما قرار می‌دهد.

یکی از سخت‌ترین نکات درمانگری، رویارویی با بار مشکلات سایر مردم است. در تمامی جلسات اول، گروهی از غریبه‌های نگران به درون اتاق وارد می‌شوند و برخی از شدیدترین مشکلات خود را به دست شما می‌سپارند. شخصی افسرده است، دیگری اضطراب دارد یا شاید هم می‌ترسد و دیگری در کنترل خشم خویش با مشکل مواجه است. اینکه این شما هستید که باید برای مشکلات آن‌ها کاری کنید، فشار زیادی می‌آفریند که گاهی طاقت فرساست. به همین دلیل برای بسیاری از درمانگران، سنجش همان چیزی است که می‌تواند راه را برای تسهیل فرآیند یاری‌ رسانی به مراجعین هموار کند.

یک سنجش خوب باید به شما کمک کند دریابید چرا مردم این مشکلات را دارند و چرا در حل این مشکلات توفیقی نداشته‌اند. چرا دختر یک خانواده افسرده است؟ چرا مادر ناراحت است؟ و چرا خانواده‌های آن‌ها قادر به کمک به آن‌ها نبوده‌اند؟ به‌ منظور پاسخگویی به این سؤالات، باید اندکی کندوکاو کنید و بدانید کجا را باید بجویید. و دقیقا به همین دلیل کتابی این‌ چنین می‌تواند برای هر درمانگری کاربرد داشته باشد. ‭‭‭‭

در کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده (Essential assessment skills for couple and family therapists)، لی ویلیامز (Lee Williams)، تاد ام ادواردز (Todd M. Edwards)، جولین پترسون (JoEllen Patterson) و لری شامو (Larry Chamow)، نگاهی جامع به‌ تمامی موضوعاتی خواهند داشت که هر کسی که سنجش را انجام می‌دهد، ممکن است با آن روبرو شود. بعضی از این موضوعات بدیهی هستند و بسیاری دیگر نه. مهم نیست پیش‌ از این چند مراجع دیده‌اید؛ این کتاب به شما پیشنهادهای ارزنده‌ای برای سنجش ارائه می‌دهد که شاید با خواندن آن‌ها، در روش سنجش خود تجدید نظر کنید.

این سخن تا حدودی درست است که سنجش‌های عجولانه اشتباه هستند. این بدین معنی است که گرچه در سنجش باید دقیق و کامل بود اما نیازی نیست یک سنجش خوب طولانی بوده و روندی رسمی را در خود جای‌ داده باشد. از طرفی این سنجش باید با رویکرد درمانی اصلی شما همخوانی داشته باشد. برای مثال، اگر شما پیرو روش روان پویایی هستید، بسیاری از توافقات مرسوم با مراجع، از جمله تعیین زمان با منشی، پرسشنامه‌ها عمومی و امثال آن همگی می‌توانند شانس شما را در ایجاد رابطه‌ای محرمانه با مراجع کاهش دهند. به‌ طور مشابه، با وجود آن که نیاز است بدانید که مراجع شما از مخدر استفاده می‌کند یا تصورات خودکشی گرایانه را در سر می‌پروراند یا نه، ضرورتی ندارد که حتما از او سؤال کنید.

وقتی روانپزشکی از دانشجویی که افسردگی خفیف دارد، سؤال می‌کند که آیا او صداهایی را می‌شنود یا نه و او پاسخ منفی می‌دهد، این سؤال میزان معینی از اطلاعات را بر ملا می‌کند. روانپزشک می‌فهمد که دانشجو احتمالا به اسکیزوفرن مبتلا نیست و بیمار هم می‌فهمد روانپزشک اصلا نمی‌داند او برای چه مراجعه کرده است!

در درمان زوجین و خانواده‌ها، سنجش خوب، سنجشی است که مشکل ارائه‌ شده را بررسی کند و در همین حین، قطعیت خانواده از اینکه مشکل انحصارا در بیمار معلوم خلاصه‌ شده است را زیر سؤال ببرد. درمانگر باید از طریق فرآیند کاوش و سؤالات مؤدبانه، کانون توجه را از بیمار معلوم به الگوی رابطه خانوادگی انتقال دهد. به علاوه، سنجش نظام‌مند اعمالی که اعضای خانواده در جهت تداوم مشکل انجام می‌دهند را کشف می‌کند. فوت‌وفن این کار هم در اینجاست که بدون آنکه مقاومت تدافعی را در آن‌ها برانگیزید، به بیماران کمک کنید ببینند چطور اعمال آن‌ها به تداوم مشکل کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید در گسترش کانون کشف مشکل، درمانگر هم بخشی از نظام درمانی است. بسیاری از افراد به‌ ویژه افرادی که برای درمان مراجعه می‌کنند در زندگی خود برخی روابط مشکل‌ آفرین را ایجاد می‌کنند و چنین روابط مشکل آفرینی را در رابطه خود با مشاور نیز خلق می‌نمایند. بنابراین درمانگران باید به بروز پدیده‌های انتقال، انتقال متقابل و همانندسازی فرافکن گوش‌ به‌ زنگ باشند.

در آخر آن که، سنجش باید تغییرات مطلوب را هدف قرار دهد و فراموش نکنید که از خود بپرسید: مطلوب از نظر چه کسی؟ در حیطه خانواده، هنر سنجش کشف موانعی است که بر سر راه رسیدن خانواده به اهداف خویش قرار گرفته‌اند؛ باید این دیدگاه را که خانواده در حال حاضر در کجا هستند و به کجا می‌روند را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. بعد از ایجاد تصویری واضح از آنچه بر سر راه خانواده ایستاده است، درمانگر باید با آن‌ها صحبت کند تا مشخص شود چه کسی، چه چیزی را باید تغییر دهد و چه کسی مایل است و چه کسی نه. این اقدامات، فرآیند سنجش را از عملیات بر روی خانواده به عملیات به همراه خانواده و برای خانواده تبدیل می‌کند. اگر این مرحله به درستی به اجرا درنیاید، درمانگران تنها افراد را به‌ جایی هل می‌دهند که مراجعین برای رفتن به آن جا تمایلی ندارند. جای تعجب هم نیست که افراد پس از قرار گرفتن در این وضعیت، مقاومت می‌کنند. این مسائل تنها برخی از مسائلی است که در این کتاب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

این کتاب از چند جهت کتابی منحصر به‌ فرد به شمار می‌رود. بسیاری از نسخه‌های مشابه این کتاب به‌ طور انحصاری بر استفاده از ابزارهای سنجش تمرکز می‌کنند. بسیاری از کتاب‌های سنجش بر مشکلاتی ویژه و جمعیتی خاص تمرکز می‌کنند. این کتاب بازه وسیعی از موضوعات و جمعیت‌هایی متنوع را مد نظر قرار می‌دهد که درمانگران باید برای درمان آن‌ها تجهیز شوند. این اثر نه‌ تنها به چگونگی سنجش عمومی زوجین می‌پردازد، بلکه به موضوعات تخصصی (مانند روابط و مشکلات جنسی) نیز اشاره می‌کند. به همین نحو، فصول مرتبط با خانواده، به موضوعات ویژه در خانواده‌ درمانی، مانند سنجش خانواده‌های ناتنی و خانواده‌های تک والد نیز اشاره می‌کند.

در بخشی از کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده می‌خوانید:

محدوده‌ی مهم دیگر ارزیابی خلق‌وخو یا شخصیت است. تفاوت‌ها در خلق‌وخو یا شخصیت که نتیجه‌ی جهت‌یابی یا رویکردهای متفاوت است، می‌تواند باعث ایجاد تعارض میان زوجین شود. این تفاوت‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات دائمی میان زوج شود که در ابتدای این فصل به آن اشاره شد (گاتمن، 1999).

از رویکردهای بسیاری به‌ منظور فهم مقوله‌ی شخصیت یا خلق‌وخو استفاده‌ شده است. در ادبیات روان‌شناسی، پنج حوزه‌ی شخصیتی، تحت عنوان "پنج عامل کلیدی" از طریق تحقیق مشخص‌ شده است (جان و اسریواستاوا، 1999). این عوامل شامل: گشودگی، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، مورد پذیرش بودن، و روان‌ رنجورخویی می‌شود. گشودگی بیانگر رهایی فرد در برابر تجربیات زندگی است، و می‌تواند از طرق مختلفی مانند تقدیر از هنر، احساسات، ماجراجویی، تخیل، و ایده‌ها نمود یابد. وظیفه‌شناسی به این معنی است که یک فرد تا چه میزان دارای تأدیب نفس است، مسئولیت‌هایش را انجام می‌دهد، پیروزی محور است، و رفتار برنامه‌ریزی‌ شده را به رفتار عجولانه ترجیح می‌دهد. افرادی که به‌ شدت برون‌گرا هستند از محیط اطراف خود، به خصوص از طریق تعامل با افراد دیگر انگیزه می‌گیرند. آن‌ها اغلب پرانرژی و مملو از احساسات مثبت هستند. مورد پذیرش بودن ویژگی افرادی است که خوش‌طینت، مهربان، تعاملی، و معتمد هستند و روان‌رنجورخویی تمایل افراد را به تجربه‌ی احساسات منفی، مانند عصبانیت، اضطراب، یا افسردگی نشان می‌دهد. ابزار گوناگونی، مانند صفت‌های توصیفی رفتاری (تی دی ای، گولدبرگ، 1992)، فهرست شخصیتی بازبینی‌ شده‌ی نئو (NEO PI-R، کاستا، ‌ام سی کرا، 1992)، و فهرست پنج عامل کلیدی (بی اف آی، جان، دناهو، و کنتل، 1991) برای اندازه‌گیری این پنج مورد وجود دارد.

تحلیل رفتار و خلق‌وخوی تایلر - جانسون (تایلر و موریسون، 2007) و شاخص نوع مایرز - بریگز (مایرز، ‌ام سی کالی، کونک، و همر، 1998) دو ابزار دیگری است که گاهی توسط درمانگران خانواده برای بررسی خلق‌وخوی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحلیل رفتار و خلق‌وخوی تایلر - جانسون افراد را در نه بعد متفاوت مورد سنجش قرار می‌دهد و برای مقایسه‌ی آسان‌تر، نتایج مربوط به زن و شوهر را روی نمودار نشان می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مقدمه‌ای بر سنجش
فصل 2: ابزارهای سنجش
فصل 3: مصاحبه اولیه
فصل 4: سنجش مسائل پرخطر
فصل 5: سنجش سلامت بزرگسالان
فصل 6: سنجش آسیب‌شناسی روانی در بزرگسالان
فصل 7: سنجش کودکان و نوجوانان
فصل 8: سنجش آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان
فصل 9: سنجش تعاملات خانواده
فصل 10: سنجش خانواده‌های چند نسلی در طول زمان
فصل 11: سنجش زوج‌ها
فصل 12: از ارزیابی تا درمان (و فراتر از آن)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده
نویسنده، ، ،
مترجممریم فاتحی زاده، فرامرز آسنجرانی، میلاد قمی
ناشر چاپیانتشارات آریا نقش
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات274
زبانفارسی
شابک978-600-8904-37-3
موضوع کتابکتاب‌های مسائل جنسی و زناشویی، کتاب‌های خانواده و روابط
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده

فرحناز شمشادی
۱۴۰۱/۳/۱۲
یک کتاب فوق العاده برای درمانگران. تقریبا به تمام مسائل مهم در رابطه با درمانگر اشاره کرده. من لذت بردم و بسیار برای من در درمان راهگشا بود.
راضیه احمدی
۱۴۰۰/۱/۱
واقعا لالی و کاربردی بود در واقع میشه گفت تمام اطلاعاتی که میخواستم و داشت
آزاد عبداله پور
۱۴۰۱/۴/۱
کتابی خوب برای مشاوران خانواده و‌ازدواج
ابوذر سلیمانی
۱۳۹۹/۱/۱۲
عالی هستش برای روانشناسان مبتدی
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده

برای دریافت کتاب مهارت‌های اساسی سنجش برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.