معرفی و دانلود کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان

برای دانلود قانونی کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان

کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان نوشته کریستین ساندرسن، بر آن است تا با کشف ماهیت واقعی مقوله آزار جنسی کودکان و ارائه راهکارهایی مؤثر، برای حفظ امنیت کودکان، به ترس‌های والدین و معلمان در رابطه با این مقوله خاتمه دهد.

هر روز اخبار جدیدی در مورد آزار جنسی کودکان منتشر می‌شود، هرزه‌نگاری کودکان و سوء استفاده جنسی از آن‌ها نمونه‌‌هایی از این اخبار هستند که در اینترنت و رسانه ‌ها منتشر می‌شود. به این دلیل، بسیاری از والدین نگران امنیت فرزندان خود هستند، در حالی‌ که آن‌ها از علائم هشدار دهنده‌ی اولیه‌ی آزار جنسی کودکان یا اقدامات لازم جهت مراقبت از فرزندان خود مطلع نیستند.

در مورد مسئله آزار جنسی کودکان تصورات غلطی وجود دارد که این تصورات از انبوه پرونده‌هایی که در رابطه با این موضوع در رسانه‌ها منتشر می‌شود، نشأت می‌گیرد، اما پرداختن به این موضوع از این طریق، علی‌‌رغم ایجاد رعب و وحشت زیاد، به افزایش میزان امنیت کودکان کمکی نمی‌کند. لازم است که در مبحث آزار جنسی کودکان میان واقعیت و تخیل تمایز قائل شد و به افسانه‌ها و داستان‌های کلیشه‌ای در این زمینه خاتمه داد. یک راهکار برای دستیابی به این هدف، افزایش آگاهی افراد نسبت به موضوع آزار جنسی کودکان از طریق ارائه اطلاعات و دانش درست در این زمینه است. از این طریق می‌توان والدین و معلمان را بر آن داشت تا به تصورات اشتباه خود و باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد، پایان دهند و به حقیقت مقوله آزار جنسی کودکان بپردازند. آگاهی نسبت به این مقوله به آن معناست که نگرانی‌های واقعی در مورد این موضوع نادیده گرفته نشوند. این آگاهی به والدین و معلمان این امکان را می‌دهد تا در مورد خطرات آزار جنسی کودکان با آن‌ها صحبت کرده و بتوانند کودکان را در مقابل این خطرات ایمن کنند. صحبت کردن در مورد این موضوع به سکوت درباره آن و پنهان کردن این موضوع خاتمه می‌دهد و این نکته را یادآور می‌شود که این موضوع تحت هیچ شرایطی نباید پنهان بماند.

صحبت نکردن در مورد موضوع آزار جنسی کودکان به نفع افراد سوء استفاده کننده است؛ کسانی که برای پنهان ماندن کارهای شیطانی خود به سکوت کودکان نیاز دارند. والدین باید راهی را برای صحبت کردن در مورد این موضوع پیدا کنند به‌ گونه‌ای که بدون ترساندن بچه‌ها از حضور یافتن در جامعه برای آن‌ها این امکان را فراهم کنند که در مورد مسائل خود در این زمینه صحبت کنند.

کریستین ساندرسن (Christiane Sanderson) در کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان (‌The seduction of children) اشاره دارد که والدین و معلم‌ها همچنین لازم است دانش شناخت علائم هشدار دهنده اولیه، که نشانه سوء استفادۀ جنسی از یک کودک است، را داشته باشند. آن‌ها لازم است به این نکته واقف باشند که چه انگیزه‌هایی افراد را به سمت سوء استفادۀ جنسی از کودکان سوق می‌دهد و اینکه این افراد چگونه با والدین و کودکان طرح دوستی می‌ریزند تا اعتماد آن‌ها را جلب کنند. والدین باید رفتارهای پر مخاطرۀ افرادی که به دنبال سوء استفاده جنسی از کودکان هستند را بشناسند و از علائم هشدار دهنده‌ای که نشان می‌دهد کودک مورد آزار جنسی قرار گرفته است، آگاه باشند. اگر والدین قصد دارند به کودکان خود آموزش دهند که چطور از مورد آزار جنسی قرار گرفتن در امان بمانند، لازم است اطلاعاتی را در اختیار داشته باشند که برای کودکان مفید باشد؛ نه اینکه آن‌ها را بترساند. نه‌ تنها کودکان، بلکه نیاز است که والدین نیز بدون اینکه دچار ترس شوند و کودکان خود را در خانه حبس کنند، نسبت به خطرهایی که در زمینۀ آزار جنسی، کودکان را تهدید می‌کند، آگاه شوند. همه والدین باید بدانند چگونه کودکان در معرض خطر هستند و آن‌ها از چه طریقی می‌توانند از کودکان خود بهتر محافظت کنند.

لازم است که کودکان در برابر بزرگسالان یا بچه‌های بزرگ‌تر که قصد سوء استفاده جنسی از آنان را دارند یا قصد دارند آن‌ها را برای داشتن تماس جنسی لمس کنند، محافظت شوند. این وظیفه نه‌ تنها به عهده والدین بلکه به عهده تمام بزرگسالان جامعه است. هر چقدر که آگاهی افراد جامعه نسبت به خطرات آزار جنسی کودکان بیشتر شود، آن‌ها بهتر قادرند بدون اینکه احساسات این افراد تحت تأثیر مسائل عاطفی این معضل بزرگ جریحه‌دار شود، از کودکان خود در برابر این معضل محافظت کنند.

تمام آنچه در این کتاب تقریر شده است، شاید قطره‌ای از دریای متلاطم جامعه باشد؛ چرا که جنس این معضل بسیار منتشر در بافت و لایه‌های پیدا و پنهان زندگی ماست. این کتاب تلاشی برای شناخت این مشکل و به تبع آن پیشگیری و در نهایت درمان هر دو طرف این ماجراست.

جملات برگزیده کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان:

- آزار جنسی کودکان می‌تواند خشونت‌آمیز باشد، اما نحوه اعمال آن لزوما همراه با خشونت نیست. اغلب این آزارها با شستشوی مغزی کودک، نشان دادن علاقه و توجه زیاد به کودک و یا رشوه دادن برای ساکت نگه داشتن کودک همراه است.
- سرکوب تربیت جنسی کودکان باعث می‌شود که آن‌ها نابالغ و ناآگاه شوند. نادیده گرفتن این اطلاعات باعث می‌شود که کنترل مسائل جنسی کودک از اختیار بزرگسالان خارج شود.
- تفکر جنسی کودکان تنها به روابط جنسی محدود نیست، بلکه شامل تجارب گسترده‌تری می‌شود.
- هیچ توضیحی به تنهایی نمی‌تواند مشخص کننده ویژگی‌های افرادی باشد که کودکان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند.
- افراد زشت و پلید و دیو سیرت به کودکان نزدیک نمی‌شوند، بلکه افرادی که ظاهری پسندیده دارند کودکان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند.

در بخشی از کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان می‌خوانید:

وقتی ‌که میزانی از استانداردهای تعیین‌ شده نقض می‌شود، احساس خجالت شکل می‌گیرد. با ایجاد احساس خجالت فرد احساس می‌کند کوچک و بی‌ارزش شده است که این حس از احساس گناه قوی‌تر است. این احساس با نظرات دیگران در ارتباط است. این احساس با قضاوت اجتماعی افراد در ارتباط است و ممکن است فرد احساس حقارت کند یا نسبت به خود حس تنفر داشته باشد.

فینکل هور به رابطه بین خجالت و احساس شرم اشاره‌ کرده است (فینکل هور 1984، فینکل هور و برون 1985).

مهم‌تر از این موضوع این است که هیجان و احساس لذتی که کودک در این رابطه تجربه می‌کند باعث ایجاد احساس خجالت در او می‌شود؛ زیرا او فکر می‌کند بدنش با رسیدن به این احساس به او خیانت کرده است. تلفیقی از احساس دوست داشتن و عشق به همراه برقراری رابطه جنسی کودک را سردرگم می‌کند و او از شرکت در چنین رابطه‌ای احساس خجالت می‌کند. او احساس می‌کند که خودش خواهان این رابطه است بنابراین خود را مسئول این اتفاق می‌داند و می‌گوید "من مستحق این اتفاق ناگوار بودم، من خودم مسئول رخداد این اتفاق هستم". این اتفاقات ناگوار احساسات و افکار منفی را در کودک نسبت به خودش ایجاد می‌کند. او همچنین باور دارد که این اتفاقات بد برای او رخ‌ داده است، زیرا او فرد بدی بوده است.

در این شرایط کودک سعی می‌کند خودش را پنهان کند و در معرض دید دیگران ظاهر نشود. این موضوع باعث تنهایی و انزوای کودک می‌شود و او را از دنیای اطرافش دور می‌کند. او با خودش می‌گوید "من احمق هستم، من آدم نفرت‌انگیزی هستم، من آدم بسیار بدی هستم". برای بسیاری از کودکان، مقوله آزار جنسی حکم یک حمله را دارد که باعث می‌شود کودک جذابیت‌های خود را از دست دهد و نتواند نقش خودش را در اجتماع به‌ درستی بازی کند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجمان
مقدمه
فصل 1: آزار جنسی کودکان چیست؟
فصل 2: تربیت جنسی کودکان
فصل 3: متجاوزان جنسی به کودکان
فصل 4: آزار جنسی کودکان و مقوله استفاده از اینترنت
فصل 5: اغوای جنسی کودکان
فصل 6: آزار جنسی کودکان چه تأثیراتی روی آن‌ها می‌گذارد؟
فصل 7: علائم آزار جنسی کودکان
فصل 8: فهم مسائل کودکان قربانی آزار جنسی
فصل 9: محافظت از کودکان در برابر مقوله آزار جنسی کودکان
فصل 10: راه‌های مقابله با مقوله آزار جنسی کودکان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان
نویسنده
مترجمفرامرز آسنجرانی، احسان پیوندی زاده، زهره تربتی، فرزانه نوازنی
ناشر چاپیانتشارات آریا نقش
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات335
زبانفارسی
شابک978-600-8904-58-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
20000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان

زهرا قاسم زاده
۱۴۰۰/۸/۱۴
کتاب خوبیه ولی کاش روش‌های درمان هم داشت
موسسه کمک
۱۳۹۹/۹/۱۲
کتاب ارزشمندی و منبع خوبی است برای پایان نامه
وحید محمدی
۱۳۹۸/۶/۸
کتاب‌خوبی در زمینه تجاوز جنسی است
علامعلی نادری نزاد
۱۳۹۷/۱۰/۳
خیلی خوب مطالعه جژئی از زندگی است
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان

برای دریافت کتاب آسیب‌شناسی آزار جنسی کودکان: شناخت، پیشگیری و درمان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.