معرفی و دانلود نمایش صوتی شاه می‌میرد

عکس جلد نمایش صوتی شاه می‌میرد
قیمت:
56000 تومان - 5.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی نمایش صوتی شاه می‌میرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی شاه می‌میرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی شاه می‌میرد

نمایش صوتی شاه می‌میرد یکی از بهترین آثار تئاتری اوژن یونسکو، نویسنده‌ی فقید فرانسوی زبان و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات است. در این اثر شاهد جدال آیرونیک شاهی قدرقدرت با مرگ، این خصم هماره شکست‌ناپذیر خواهید بود. گفتنی‌ست که کارگردانی این نمایش صوتی بر عهده‌ی آرمان سلطان زاده بوده است.

درباره نمایش صوتی شاه می‌میرد:

اصطلاح تئاتر ابزورد که نخستین بار توسط مارتین اسلین به کار برده شد و در زبان فارسی از آن با عنوان تئاتر پوچی نیز یاد شده، عمدتاً برای اشاره به دسته‌ای از آثار نمایشیِ قرن بیستم اروپا به کار می‌رود که در فرم و محتوای آن‌ها نوعی معناباختگی و مفهوم‌گریزی دیده می‌شود.

در این دسته از آثار موقعیت پوچ و تهی از معنای زندگی بشری به صورتی اغراق‌آمیز و به شکلی کمیک ترسیم می‌شود. زبان نمایشنامه‌های ابزورد زبانی شکسته و سرشار از ناهنجاری‌های تعمدی‌ست، و پرسوناژ‌های آنها سویه‌های رفتاری غیرعادی و حتی مضحک فراوان دارند.

از نویسندگان مطرح تئاتر ابزورد، پیش و بیش از همه باید از اوژن یونسکو، نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی درخشان شاه می‌میرد (Exit the King) یاد کرد: اثری واجدِ تمام مشخصه‌هایی‌ که در فوق بدان‌ها اشاره نمودیم.

این نمایشنامه درباره‌ی شاهی خیالی به نام برانژه‌ی اول است که مرگ را رویاروی خویش می‌بیند، اما عمری زندگی شاهانه، سبب شده که از پذیرش آن ناتوان باشد؛ پس دلیرانه یا شاید بهتر آنکه بگوییم ابلهانه، به نبرد با مرگ برمی‌خیزد. در این میان همسر او، ملکه مارگریت نیز ناچار از یاری‌رسانی به شاه است. اما او چه برای عرضه دارد که در برابر مرگ یارای ایستادگی داشته باشد؟ عشق؟ شاید... اما نه، نه! در این نبرد عشق نیز با دیدن هیبت رقیب، رنگِ رخساره می‌بازد و از میدان به در می‌رود...

باری، خلاصه‌ی فوق از کتاب حاضر، نباید مخاطب را به این گمان اندازد که با اثری تراژیک طرف است. دوست‌داران آثار یونسکو به خوبی می‌دانند که در نوشته‌های او همه چیز، از والاترین مفاهیم گرفته تا پست‌ترینِ واقعیات، وجهی تمسخرآمیز و مضحک به خود می‌گیرند. اثر حاضر نیز از این نظر استثنا نیست، و سویه‌ی کمیک آن بر تمام وجوه دیگرش می‌چربد.

درباره مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل:

این سِری جذاب، مجموعه‌ای ویژه از نمایش‌نامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه‌ای دوباره‌ از آنها ضروری قلمداد شده است. فراهم‌آورندگان این مجموعه تلاش داشته‌اند تا آنجا که ممکن بوده بر خصوصیت‌های اجرایی متون تأکید داشته باشند. گفتنی است که بسیاری از بهترین نمایشنامه‌های مجموعه‌ی نامبرده علاوه بر کتاب متنی، در قالب نمایش صوتی نیز در دسترس‌اند.

نمایش صوتی شاه می‌میرد مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی معاصر یقیناً از گوش سپردن به این اجرای صوتی درخشان لذت خواهند برد.

با اوژن یونسکو بیشتر آشنا شویم:

این نمایشنامه‌نویس رومانیایی‌ به سال 1909 متولد شد و در سال 1994 از دنیا رفت. اوژن یونسکو (Eugène Ionesco) بیشتر عمرش را در فرانسه گذراند، و به سبب خلق آثار ادبی درخشان توانست برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی شود. همچنین، او یکی از برجسته‌ترین اعضای فرهنگستان فرانسه بود و جایزه دولتی اتریش و جایزه اورشلیم را به ترتیب در سال‌های 1970 و 1973 دریافت کرد.

یونسکو اگرچه با نمایشنامه‌هایش به شهرت رسید، با این حال با شعر و داستان کار ادبی را آغاز نمود. او در سن چهل سالگی نخستین نمایشنامه‌‌‌های خود را نوشت و در همین اولین اثر تئاتری‌اش نبوغ و خلاقیت خاصش را به بهترین شکل ظاهر ساخت. از آثار مهم اوژن یونسکو، می‌توان به عناوین پیش رو اشاره داشت: «کرگدن، آوازخوان طاس، شاه می‌میرد، صندلی‌ها.»

در بخشی از نمایش صوتی شاه می‌میرد می‌شنویم:

- باشد که زمان پای در جای پیشین بگذارد.
- باشد که به بیست سال پیش برگردیم.
- باشد که هفته‌ی پیش باشد.
- باشد که دیشب باشد. به عقب برگرد ای زمان! به عقب برگرد ای زمان، بایست!
- دیگه زمانی وجود نداره. زمان تو دست اون آب شده.
- اعلیا حضرت مارگریت. اگر از توی این تلسکوپ که آن طرف دیوارها و بام‌ها را هم نشان می‌دهد نگاه کنید، ملاحظه خواهید فرمود که جایی که معمولاً صورت فلکی سلطنتی قرار داشت، اینک خلأ است. یعنی اعلی حضرت در دفاتر جهانی مرحوم اعلام شده‌اند.
- شاهنشاه مرده‌اند. زنده باد شاهنشاه!
- هی احمق، بهتر است خفه شید!...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
21 دقیقه
بخش اول
27 دقیقه
بخش دوم
32 دقیقه
بخش سوم
31 دقیقه
بخش چهارم
26 دقیقه
بخش پنجم
17 دقیقه
بخش ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی شاه می‌میرد
نویسنده
مترجمسحر داوری
راویآرمان سلطان زاده، آزاده رادمهر، مریم پاک ذات، مهدی صفری، هنگامه غریبی، ایمان رئیسی
ناشر چاپینشر بیدگل
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۳۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی
56000 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی شاه می‌میرد

The Black Sheep
۱۴۰۱/۶/۱۷
در حد اثر کرگدن فوق‌العاده نبود، اما ارزش یک‌بار گوش دادن رو داره
شخصیت‌ها بعضی وقت‌ها مستقیم با مخاطب حرف می‌زندند و این از نکات مثبت نمایشنامه بود
صداپیشه‌ها به خوبی شخصیت‌ها را پرورش داده بودند، مخصوصا آقای سلطان‌زاده
Nahid Ghovanloo
۱۴۰۰/۹/۲۳
عجیب بود انگار قصه امروز و فردای ما داره اجرا میشه، فقط از این بابت تا انتها گوش کردم اما واقعا اثر فوق‌العاده‌ای نبود
سعید ملکی
۱۴۰۲/۶/۲۹
نمایش صوتی دلنشین و پر زحمتی بود.
از عوامل و بازیگران‌ش واقعا تشکر می‌کنم اما داستانِ دلچسبی نبود.
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه نمایش صوتی شاه می‌میرد

برای دریافت نمایش صوتی شاه می‌میرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.