معرفی و دانلود نمایش صوتی پلیس

عکس جلد نمایش صوتی پلیس
قیمت:
52500 تومان - 5.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی نمایش صوتی پلیس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی پلیس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی پلیس

نمایش صوتی پلیس نمایشنامه‌ای است به قلم اسلاومیر مروژک که با زبان طنز خود می‌کوشد واقعیت اجتماعی و انتقادات سیاسی خود را عریان و بی‌پرده در مقابل مخاطب مجسم کند. فشردگی ساختاری و کنایه‌های ظریف نویسنده از ویژگی‌های قابل‌ملاحظه‌ی این نمایشنامه‌ی کمدی به شمار می‌آیند.

درباره‌ی نمایش صوتی پلیس

شخصیت‌هایی که در محوریت کتاب صوتی پلیس (The Police) قرار گرفته‌اند انگشت‌شمارند. شخصیت‌های محدودی که هر یک از آن‌ها را می‌توان نماینده‌ی قشری خاص از جامعه‌ی معاصر اسلاومیر مروژک (Sławomir Mrożek) دانست که با هنرنمایی‌های خاص نویسنده برایمان بازسازی می‌شوند. اگرچه مروژک در مقدمه‌ای که برای این نمایشنامه نوشته مدعی شده که از استعاره و استعاره‌پردازی در این کتاب خبری نیست، اما اتفاقاً با وجود همین زبان استعاری است که کلیه‌ی رخدادهای داستان و دیالوگ‌ها برای مخاطب معنا پیدا می‌کنند.

نخستین پرده‌ی نمایشنامه با مواجه‌ی رئیس‌پلیس و قدیمی‌ترین زندانی کشور آغاز می‌شود. یک زندانی که به‌طرزی ناگهانی پس از ده سال، مخالفت با حکومت را کنار گذاشته و از مبارزات خود اظهار ندامت می‌کند. او قصد دارد توبه‌نامه‌ای را که پلیس ده سال است روبه‌رویش می‌گذارد اما او از امضای آن سرباز می‌زند، بالأخره امضا کند. اینجاست که رئیس با شگفتی از تصمیم عجیب زندانی با او به مخالفت برمی‌خیزد. گویا جدال بین حکومت و مخالفانش امری دائمی است و تسلیم شدن مبارزان از نبرد با حکومت غیرقابل‌قبول خواهد بود، حتی از سوی مجریان خود حکومت! آشنایی‌زدایی‌ها از همین لحظه آغاز می‌شوند. مخاطب که انتظار دارد زندانی از عقاید خود دفاع کرده و به مبارزه ادامه بدهد، می‌بیند که اتفاقاً او به تسلیم راضی شده و این رئیس پلیس است که زندانی را به ادامه‌ی مخالفت تشویق می‌کند.

تعریف و تمجیدهایی که زندانی در لابه‌لای مکالمات خود از کشور و سیاست حاکم بر آن به رئیس تحویل می‌دهد، رنگی از کنایه نیز همراه با خود دارد. گویی برای درک منظور زندانی تمام تعریف و تمجیدهایشان را باید وارونه ترجمه کرد. زندانی و راوی (یا نویسنده) به این ترتیب حکومت و ابزار سرکوبش را به سخره می‌گیرند. در این بین جملاتی از دو طرف (غالباً زندانی) مطرح می‌شود که پیام‌های نویسنده را به طرز ظریفی به مخاطب منتقل می‌کند و هریک از آن‌ها را می‌توان جمله‌ای قصار با آموزه‌ای مهم دانست؛ مانند اینکه تفکر سلاحی است قدرتمند!

از همان اولین لحظاتی که شنیدن کتاب صوتی پلیس را آغاز می‌کنید متوجه جنبه‌های طنز آن خواهید شد. به‌زودی پی می‌برید که اگرچه با نمایشنامه‌ای کمدی مواجه هستید اما باید یک تفاوت اساسی بین طنازی‌های نامحسوس این نویسنده و کمدی‌های سطحی و صرفاً سرگرم‌کننده‌ی برخی از نویسندگان قائل شوید. پلیس نخستین بار در سال 1958 به روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون مهمان بسیاری از سالن‌های تئاتر بوده. ریشخند و کنایه‌ای که اسلاومیر مروژک در این نمایشنامه نثار حکومت‌های توتالیتاریستی می‌کند همچنان برای مخاطبان امروزی نیز جذابیت خود را حفظ کرده است. اثر او از یک سو گذشته‌های تلخ حکومت نیمه‌توتالیتر لهستان کمونیستی را برایمان روایت خواهد کرد و از سوی دیگر با مکالماتی که رنگ‌و‌بوی اخلاق یا فلسفه دارند، ذهن مخاطب را با موضوعات بسیار مهم در زمینه‌ی حکومت و حکومت‌داری درگیر می‌کند و او را به تفکر وامی‌دارد.

بابک تبرایی برگردان این نمایشنامه‌ی صوتی را بر عهده داشته و هوتن شاطری‌پور و شهره روحی خوانش آن را به انجام رسانده‌اند. نسخه‌ی متنی آن به کوشش انتشارات چتر فیروزه و نسخه‌ی گویای آن نیز از سوی نشر صوتی جیحون راهی بازار کتاب شده است.

اقتباس‌های فرهنگی و سینمایی از کتاب پلیس

نمایشنامه‌ی پلیس تاکنون بارها به روی صحنه رفته و مشتاقان بسیاری را مجذوب خود کرده. همچنین از سالن‌های تئاتر پا را فراتر گذاشته و به تلویزیون‌های خانگی نیز راه پیدا کرده. در ادامه دو مورد از اقتباس‌های تلویزیونی و نمایشی این اثر را می‌بینید.

  • در سال 1961، نمایشی در تئاتر فینیکس نیویورک اجرا شد که بر اساس این کتاب تهیه شده بود.

  • در سال 1971، در ایالات متحده‌ی آمریکا، مجموعه‌ای تلویزیونی توسط PBS پخش شد. این فیلم توسط کریستوفر لوشر در سال 2007 در مرکز هنری Battersea در لندن کارگردانی شد.

نمایش صوتی پلیس برای چه کسانی مناسب است؟

کتابی که پیش رو دارید، از موفق‌ترین نمایشنامه‌های کمدی و سیاسی-انتقادی است که شنیدن آن را به تمامی مشتاقان این سبک ادبی پیشنهاد می‌کنیم.

با اسلاومیر مروژک بیشتر آشنا شویم

اسلاومیر مروژک، نویسنده و نمایشنامه‌نویس مطرح لهستانی در 29 ژوئن 1930، در جنوب لهستان زاده شد. او در طنزپردازی، طراحی کاریکاتور، نقد کتاب و نمایشنامه و چاپ مقالات در روزنامه‌ها، همچنین در نگارش داستان کوتاه نیز مهارت چشم‌گیری داشت.

مروژک نخستین رمانش را در سال 1953 به چاپ رساند و چهار سال بعد نیز اولین مجموعه داستان کوتاه خود را منتشر کرد. پلیس نخستین نمایشنامه‌ی اوست که در سال 1958 قدم به دنیای ادبیات نهاد و پس از آن بود که اسلاومیر مروژک فعالیت‌های ادبی خود را بر نمایشنامه‌نویسی متمرکز کرد. پس از عزیمت به ایتالیا، به نقد حکومت کمونیستی لهستان آن دوران در آثار خود پرداخت و به این شکل اعتراضات خود را علیه سیاست این کشور به قلمرو نمایش و نمایشنامه‌نویسی برد. پس از آن به همراه همسرش راهی فرانسه شد اما چند سال بعد، پس از مرگ همسر اولش، با همسر دوم خود که مکزیکی بود، فرانسه را به مقصد مکزیک ترک کرد. مروژک سرانجام در 15 اوت 2013 درگذشت.

از آثار اوست می‌توان به کتاب‌های «پرتره»، «خیاط»، «تانگو»، «از آزادی تا هرج و مرج» و... اشاره کرد.

در بخشی از نمایش صوتی پلیس می‌شنویم

در خانه‌ی مأمور تحریکات هستیم. بر دیوار همان تصاویر شناخته‌شده‌ی شاه نوپا و عموی نائب‌السلطنه‌اش دیده می‌شوند. عکس عروسی گروهبان مأمور تحریکات و همسرش نیز هست. یک در و یک پنجره کاملاً در معرض دید قرار دارند و دو صندلی، یک میز و یک مانکن خیاطی ملبس به یونیفرم پرنقش‌ونگار گروهبان پلیس با تعداد زیادی مدال بر رویش در صحنه وجود دارد. نزدیک مانکن پاراوان کوچکی است که از زیرش یک جفت چمه‌ی نظامی دیده می‌شود. همچنین یک درخت انجیر یا شاید نخل و میز کوچکی که رویش یک جفت دمبل گذاشته‌شده در اتاق قرار دارد. همسر مأمور تحریکات و رئیس پلیس در صحنه حاضرند؛ اما رئیس اینبار در عین پوشیدن همان لباس‌های پرده‌ی اول، لباس مبدلی که شامل یک پالتو و یک کلاه است و یونیفرمش را از نظر پنهان کرده به تن کرده. او شمشیرش را نیز بسته است.

رئیس پلیس که کلاهش چشمانش را پوشانده است: صبح بخیر، شوهرتون خونست؟

- متأسفانه خیر، هنوز از سر کار برنگشته

- از سر کار برنگشته؟ امروز که نباید روز کاری اون باشه، مگه تعطیل نیست؟

- اون از تعطیلی و بیکاری هیچ خوشش نمیاد، شما در چه موردی می‌خواین اونو ببینین؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
1 دقیقه
متن پشت جلد
3 دقیقه
مقدمه‌ی مترجم
4 دقیقه
درباره‌ی نویسنده
4 دقیقه
مقدمه‌ی نویسنده
29 دقیقه
پرده‌ی اول
23 دقیقه
پرده‌ی دوم
38 دقیقه
پرده‌ی سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی پلیس
نویسنده
مترجمبابک تبرایی
راویهوتن شاطری پور، شهره روحی
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی
52500 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی پلیس

علیرضا سلیمانی
۱۴۰۲/۶/۲۶
داستان جالب و بانمکی داشت و اجراهم بسیار عالی بود فقط تنها چیزی که خیلی تو ذوق میزد تکرار بینهایت مکرر یک جمله‌ی خاص تو نمایشنامه بود که به نظرم از یه جایی به بعد اذیت کننده شد.
حسین خزائی
۱۴۰۲/۱۰/۱۵
نمایشنامه بسیارعالی. داستان به خوبی پوچ و پوشالی بودن اساس یک دیکتاتوری رو به نمایش میکشه. حتما باید خواند، شنید یا دیدش. هر کدومش که گیرتون اومد از دستش ندید
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه نمایش صوتی پلیس

برای دریافت نمایش صوتی پلیس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.