معرفی و دانلود کتاب دم را دریاب

عکس جلد کتاب دم را دریاب
قیمت:
۸۵۰۰ ۴,۲۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دم را دریاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دم را دریاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دم را دریاب

کتاب دم را دریاب، نوشته‌ی سال بلو، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی است که به‌عنوان یکی از برترین آثار ادبی قرن بیستم شناخته می‌شود. این رمان فوق‌العاده، بار سنگین زندگی و تصمیمات یک انسان را به تصویر می‌کشد و تقلای او برای کنار آمدن با سرخوردگی‌ها و فرصت‌های ازدست‌رفته را نشان می‌دهد. استعداد نویسنده در بیان احوالات و تفکر شخصیت‌های داستان با جزئیاتی بی‌نظیر منحصربه‌فرد است. این اثر در سال 1957 نامزد دریافت جایزه‌ی کتاب ملی در بخش داستانی شد.

درباره‌ی کتاب دم را دریاب

داستان این اثر، حول شخصیتی به نام تامی ویلهلم می‌چرخد. تامی، مردی میان‌سال است که در شهر نیویورک و در هتل گلوریانا ساکن است؛ هتلی که پدرش، دکتر آدلر، مدت‌هاست که در آن زندگی می‌کند. از ابتدای داستان متوجه می‌شویم که تامی، به این محیط تعلق ندارد؛ چرا که تمامی ساکنان این هتل، پیرمردان و پیرزنانی بازنشسته و سال‌خورده هستند و بیشتر وقت خود را به چرت زدن و پیاده‌روی سپری می‌کنند! در واقع، تامی با اینکه بین این جمعیت زندگی می‌کند، اما همیشه تنها و منزوی است.

کتاب دم را دریاب (Seize the Day)، یک روز بسیار مهم در زندگی تامی، یعنی «روز حساب» او را برای ما تعریف می‌کند. نویسنده‌ی کتاب، سال بلو (Saul Bellow)، با به کار بردن اِلمان‌های کمدی و تراژدی، نحوه‌ی برخورد تامی با شکست‌ها، مشکلات و بدهی‌های زندگی را با جزئیات فراوان توصیف می‌کند. با اینکه تامی مردی چهل و چند ساله است، اما همچنان بی‌پروایی کودکانه‌ی خود را حفظ کرده و همین بی‌پروایی، او را به ورطه‌ی ورشکستگی و نابودی می‌کشاند. ما به‌ کمک افکار و فلش‌بک‌های (گذشته‌نما) مختلف، از سرگذشت عجیب و پرفرازونشیب تامی آگاه می‌شویم. شخصیت اصلی رمان، برخلاف پدر مشهور و موفقش، دانشگاه را نیمه‌کاره رها می‌کند و با سودای بازیگری، وارد هالیوود می‌شود، اما درنهایت، بدون هیچ دستاوردی از این مسیر جدا می‌شود و سرگردان و سردرگم، در جهان کوچک خود به‌دنبال رستگاری و موفقیت می‌گردد.

داستان اغلب از دیدگاه تامی روایت می‌شود؛ اما یکی از نوآوری‌های جذاب کتاب دم را دریاب این است که نقطه دیدگاه داستان را از تامی به شخصیت‌های دیگر، نظیر دکتر آدلر، تغییر می‌دهد. سبک و تم اصلی این رمان، همانند شخصیت اصلی آن، بسیار تاریک، درمانده و مرتب در حال تغییر است. سال بلو تنهایی و مشکلات جهان دیوانه‌وار مدرن را به‌تصویر می‌کشد؛ اما رستگاری را در امیدواری و نگاه به آینده پیدا می‌کند.

رمان دم را دریاب، به همت نشر چشمه و به قلم بابک تبرایی به زبان فارسی ترجمه شده است.

اقتباس‌ فرهنگی از کتاب دم را دریاب

در سال 1968، یک مجموعه‌ی تلویزیونی به کارگردانی فیلدر کوک با اقتباس از این اثر ارزشمند ساخته شد و ستارگانی نظیر رابین ویلیامز، جوزف وایزمن و جری استیلر در آن ایفای نقش کردند. این مجموعه در سال 1967 از شبکه‌ی پی‌بی‌اس آمریکا پخش شد و نظر منتقدان و مردم را به‌ خود جلب کرد.

نکوداشت‌های کتاب دم را دریاب

  • یکی از بهترین داستان‌های کوتاه تاریخ. (گاردین)
  • ترکیب فوق‌العاده‌ای از کمدی و تراژدی. (وب‌سایت گودریدز)
  • این کتاب نقش بسیار مهمی در زندگی حرفه‌ای سال بلو دارد. (مجله‌ی لیبرتی)
  • مهارت سال بلو در درک لحظه‌ها و تصور آینده بی‌نظیر است. (شیکاگو سان-تایمز)

کتاب دم را دریاب مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی رمان‌های کلاسیک آمریکایی و داستان‌های روان‌شناختی علاقه دارید، مطالعه‌ی این اثر را فراموش نکنید!

با سال بلو بیشتر آشنا شویم

سال بلو در سال 1915 در کبک کانادا به دنیا آمد. والدینش چند سال قبل از تولد او، از سن‌پترزبورگ روسیه به شهر لانچین کانادا مهاجرت و پس از تولد او نیز به شیکاگو نقل‌مکان کردند. سال بلو بعد از مطالعه‌ی کتاب «کلبه‌ی عمو تام» تصمیم گرفت تا برخلاف نظر والدینش، نویسنده شود. از جمله دستاوردهای درخشان او در حوزه‌ی ادبیات می‌توان به دریافت جایزه‌ی پولیتزر و نوبل ادبیات در سال 1976، نشان ملی هنر در سال 1988 (عالی‌ترین افتخاری که در زمینه‌ی هنر در آمریکا اعطا می‌شود) و جایزه ملی کتاب (بخش داستانی) در سال‌های 1954، 1965 و 1971 اشاره کرد. سال بلو تنها نویسنده‌ای است که سه بار جایزه‌ی ملی کتاب ایالات متحده‌ی آمریکا را دریافت کرده است. او به خاطر علاقه به تدریس، تا پایان عمر در دانشگاه‌های مختلف مثل ییل، مینه‌سوتا، نیویورک، پرینستون، شیکاگو و بوستون تدریس کرد. سال بلو در پنجم آوریل سال 2005 و در ایالت ماساچوست چشم از جهان فرو بست.

از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

  • کتاب هندرسن، پادشاه باران (1959)
  • کتاب دسامبر رئیس دانشکده (1982)
  • کتاب خاطرات مازبى، و داستان‌هاى دیگر (1968)
  • کتاب هرتزوگ (1964): برنده‌ى جایزه‌ى ملی کتاب
  • کتاب بیشتر آدم‌ها از دل‌شکستگى مى‌میرند (1987)
  • کتاب چیزى که از من به یادگار بماند (سه داستان؛ 1991)
  • کتاب سیاره‌ى آقاى ساملِر (1970): برنده‌ى جایزه‌ى ملی کتاب
  • کتاب ماجراهاى اوگى مارچ (1953): برنده‌ى جایزه‌ى ملی کتاب
  • کتاب مردى که اختیار دهانش را نداشت، و دیگر داستان‌ها (1984)
  • کتاب هدیه‌ى هامْبِلْت (1975): برنده‌ى جایزه‌ى پولیتزر و نوبل ادبیات

در بخشی از کتاب دم را دریاب می‌خوانیم

هرگز به ذهن ونیس خطور نکرده بود که ممکن است مردى به ستاره‌شدن در چنین نقشى اعتراض کند. گفت: «این شانس توئه. تو تازه رفتى کالج. چى مى‌خونى؟» بشکنى زد. «آت و آشغال.» ویلهلم چنین حسى نسبت به درسش داشت. «ممکنه پنجاه سال جون بکنى تا به یه جایى برسى. این‌جورى، با یه جهش، دنیا مى‌فهمه تو کى هستى. اسمى مى‌شى مثل روزولت، سوانسن. از شرق تا غرب، تو چین، تو امریکاى جنوبى. این مزخرف نیس. محبوب کلّ دنیا مى‌شى. دنیا اینو مى‌خواد، اینو لازم داره. یه نفر لبخند مى‌زنه، یه میلیارد نفر باش لبخند مى‌زنن. یه نفر گریه مى‌کنه، یه میلیارد دیگه باهاش مى‌زنن زیر هق‌هق. گوش‌کن، داداش...» ونیس عزمش را جمع کرده بود تا تلاشش را بکند. وزنه‌ى عظیمى روى تخیلش سنگینى مى‌کرد که او نمى‌توانست برش دارد. مى‌خواست ویلهلم هم آن را احساس کند. اجزاى صورت بزرگ، تمیز، خیرخواه، و بیشتر احمقانه‌اش را طورى درهم کشید که انگار او زندانى بى‌اراده‌شان بود، و با صداى خفه و از چاقى بند آمده‌اش گفت: «گوش‌کن، همه‌جا پُره از آدم‌هایى که دارن سخت تلاش مى‌کنن، با بدبختى و مصیبت و غصه و خستگى، هى تلاش مى‌کنن و تلاش مى‌کنن. اون‌ها به یه فرصت احتیاج دارن، درسته؟ یه هُل، یه کمک، خوش‌بیارى، یا همدلى.»

ویلهلم گفت: «حتما همین‌طوره.» آن احساس را دریافته بود و منتظر بود تا ونیس ادامه دهد. ولى ونیس دیگر چیزى براى گفتن نداشت؛ او نتیجه‌اش را گرفته بود. چند صفحه از فیلم‌نامه‌اى که روى کاغذى آبى‌رنگ کپى شده و با منگنه به‌هم چسبانده شده بود را به او داد، و گفت که خودش را براى آزمون سینمایى آماده کند. گفت: «دیالوگ‌هات‌رو جلو یه آینه بخون. خودت‌رو رها کن. نقش باید بهت سوار شه. از ادا درآوردن نترس. پراحساس باش. سنگ تموم بذار. چون وقتى شروع مى‌کنى به بازى کردن، دیگه یه آدم عادى نیستى و اون‌جور چیزها درموردت صدق نمى‌کنه. دیگه مثل آدم‌هاى معمولى رفتار نمى‌کنى.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دم را دریاب
نویسنده
مترجمبابک تبرایی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-964-362-389-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک
۸۵۰۰ ۴,۲۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دم را دریاب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دم را دریاب

برای دریافت کتاب دم را دریاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.