معرفی و دانلود کتاب آرامش در محیط کار

عکس جلد کتاب آرامش در محیط کار
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آرامش در محیط کار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آرامش در محیط کار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آرامش در محیط کار

سوفی مرین نویسنده‌ی کتاب آرامش در محیط کار، نگاهی روان‌شناسانه به مسئله‌ی نارضایتی نیروی کار دارد و راهکارهایی عملی برای پیشگیری از خطرهای اجتماعی روانی (RPS) ارائه می‌کند. این اثر روان‌شناختی با واکاوی عوامل استرس‌زای محیط کار، چگونگی برخورد با آن‌ها و مدیریت هم‌زمان جنبه‌های زیست افراد (کار و زندگی شخصی) را بررسی و به کارفرماها یادآوری می‌کند که آرامش‌وشادی کارکنان سبب موفقیت کسب‌وکارشان می‌شود.

درباره‌ی کتاب آرامش در محیط کار

وقتی در اوایل سال 2020، کرونا سرتاسر جهان را فراگرفته بود و هر روز ده‌ها هزار نفر قربانی این ویروس می‌شدند، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نه‌تنها افکار عمومی را شوکه نکرد؛ بلکه خیلی عادی به نظر می‌رسید: هزاران نفر از کارکنان آمازون به‌دلیل اجبار به کار در انبارها و دفترهای این شرکت به کروناویروس مبتلا شدند. چندی بعد خبر آمد که به‌لطف افزایش بی‌سابقه‌ی خریدهای اینترنتی مردم جهان از آمازون، ثروت بنیان‌گذار و سهام‌دار ارشد این شرکت بزرگ چندبرابر شده و او تا چند ماه بعد در صدر فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار داشت و درحال‌حاضر هم صاحب ثروتی بیش از 100 میلیارد دلار است. ازاین‌منظر، بسیاری آمازون را شرکتی موفق می‌دانند، اما آیا خبری درباره‌ی شرایط کاری بسیار سخت آنجا و استرسی که در تمام آن 18 ماه همه‌گیری کرونا ویروس بر کارکنان این شرکت وارد می‌شد، منتشر شده است؟ آیا کسی اطلاع دارد که بعد از کاهش خریدهای مردم از این شرکت در دوره‌ی پساکرونا، ده‌ها هزار نفر از کارکنان این شرکت که در زمان همه‌گیری استخدام شده بودند؛ اخراج شدند؟

از سوی دیگر نظرسنجی‌های معتبر می‌گویند تنها پنج درصد از نیروی کار کشور فرانسه از شغل خود راضی هستند. از طرفی فشار کارفرماها برای سازگاری کارکنان با عوامل استرس‌زا و فشارهای محیط کار مانند توزیع نامناسب حجم کار، کاهش حمایت اجتماعی، افزایش تعارض ارزش‌ها، تغییر در سازمان، آسیب‌پذیری شغلی، جابه‌جایی سازمانی و جغرافیای شغلی باعث شده که تعداد بیش‌تری از نیروی کار دچار استرس و فرسودگی کاری شوند. به‌ویژه آنکه بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، هر بار که مسئولیت کاری سنگینی بر عهده‌ی فرد قرار می‌گیرد و او نتواند خود را با آن تطبیق دهد، دچار استرس و تنش می‌شود و این مسئله در درازمدت و کوتاه‌مدت، بر سلامت جسمانی و روانی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. زیرا زمانی که تنش‌های کاری بیش از اندازه به‌درازا بکشند، وانایی سازگاری افراد کاهش می‌یابد و خستگی و فرسودگی مزمن را به دنبال خواهد داشت.

سوفی مرین (Sophie Morin) که به‌عنوان یک روانشناس کار و روان‌درمانگر در شرکت‌های مختلف مشغول به فعالیت است، با تجزیه‌وتحلیل رفتارهای متقابل روزانه، به اهمیت مفهوم پیام‌های متصل که برای تعامل فرد و محیط کارش ردوبدل می‌شود پی برده و نتیجه‌ی این دریافت را در کتاب آرامش در محیط کار (نسخه‌ای اصلی فرانسوی: Vivre mieux au travail: S'affirmer et réguler ses émotions) منتشر کرده است. به باور او پیامدهای استرس‌های کاری، بسیار بیش از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. این روان‌درمانگر به برخی از آمارها در این زمینه اشاره می‌کند: 28 درصد از کارمندان در اروپا که استرس کاری بیش از حد داشتند، سلامتی‌شان نیز تحت‌تأثیر این فشارها قرار گرفته بود، استرس و فشار باعث می‌شود 50 تا 60 درصد روزهای کاری بیهوده هدر رود. در سال 2007 در فرانسه، هزینه‌های اجتماعی استرس، مانند هزینه‌های مراقبت، هزینه‌های مربوط به غیبت، توقف فعالیت کاری و حتی مرگ زودرس، حدود 2 تا 3 میلیارد یورو تخمین زده شد. در همین راستا سوفی مرین عوامل استرس‌زای محیط کار را به شش دسته شامل حجم کاری نامناسب، فشارهای عاطفی، نداشتن استقلال در کار، روابط کاری ناسالم، تعارض ارزش‌ها و فقدان امنیت اجتماعی اقتصادی تقسیم‌بندی می‌کند و می‌افزاید: فرهنگ نتیجه‌گرایی، تجدید ساختار سازمان، گسترش ابزارهای جدید فناوری دیجیتال، فشار مشتری‌ها و مخاطب‌ها و کاهش حمایت‌های اجتماعی، برخی از عواملی هستند که در سال‌های اخیر در محیط‌های کاری شدت یافته‌اند. به باور او، هر یک از ما دست‌کم در معرض یکی از این عوامل استرس‌آفرین قرار گرفته‌ایم، اما برخی از افراد با استرس و فشار بیشتری مواجه می‌شوند، و چنانچه نتوانیم خود را با این عوامل سازگار کنیم، فشار زیادی را متحمل خواهیم شد؛ و درنتیجه نسبت به دیگران آسیب‌پذیرتر خواهیم بود.

در همین راستا سوفی مرین در کتاب آرامش در محیط کار، ابتدا با تجزیه‌وتحلیل شرایط استرس‌زایی که کارکنان با آن‌ها مواجه هستند، شیوه‌ی برخورد و تغییر نگرش نسبت به این مسئله را در قالب تمرین‌هایی عملی آموزش می‌دهد و سپس به کارفرمایان توصیه می‌کند حتی برای کسب منفعت بیشتر، نسبت به شرایط و محیط کاری کارکنان‌شان حساسیت داشته باشند و کیفیت شرایط ذهنی و روانی آن‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت مجموعه‌ی خود در نظر بگیرند. کتاب آرامش در محیط کار نوشته‌ی سوفی مرین را مرجان گلریز ترجمه کرده و انتشارات شمعدونی آن را به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های زندگی بهتر

مجموعه‌‌کتاب‌های زندگی بهتر تلاش دارد اطلاعات روان‌شناسانه و پزشکی مفیدی را به‌نحوی در اختیار خواننده قرار دهد که درک بهتری از روان و بدن خود به دست آورد و بتواند به شکلی صحیح‌تر خود را مدیریت کند. این مجموعه سه هدف اساسی را دنبال می‌کند: معتبر بودن در حوزه‌های خاص خود، ارائه‌ی تمرین و شیوه‌ی درمان متناسب با معیارهای انسانی و عاطفی، و انتقال صریح دانش.

کتاب آرامش در محیط کار مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به همه‌ی کسانی که احساس می‌کنند از استرس کاری رنج می‌برند، یا از شرایط کاری خود ناراضی‌اند، و همچنین به کارفرماهایی که به فکر موفقیت بیش‌تر در کسب‌وکارشان هستند، پیشنهاد می‌شود.

با سوفی مرین بیشتر آشنا شویم

سوفی مرین 35 ساله است و در شهر سن‌دیه‌گوی ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند. او یک روان‌درمانگر، روان‌شناس کار و کنشگر حرفه‌ای پیشگیری از خطر است که در زمینه‌ی تحلیل رفتاری و درمان‌های شناختی رفتاری آموزش دیده است. از بهترین کتاب‌های سوفی مرین می‌توان به «فریبکار» (به فرانسه: La joueuse de tours) و کتاب حاضر اشاره کرد.

جملات برگزیده کتاب آرامش در محیط کار

  • هیچ چیز همیشگی و پایدار نیست، جز تغییر.
  • بیش از همه چیز برای خودت ارزش قائل شو و به خودت احترام بگذار.
  • شخصیت ما تا حدودی بیانگر درک ما از عواملی است که با آن‌ها رو به رو می‌شویم.
  • گام اول برای مدیریت استرس، این است که بتوانیم سطح استرس خود را در اثر عوامل استرس‌زایی که در معرض آن‌ها قرار گرفته‌ایم، شناسایی کنیم.
  • کار روی افکار که بازسازی شناختی نیز نامیده می‌شود، شامل شناخت افکار منفی ناخودآگاه ما و به دنبال آن، تجزیه و تحلیل درستی آن‌ها و در نهایت جایگزینی با افکار مثبت هستند.

در بخشی از کتاب آرامش در محیط کار می‌خوانیم

برخی افراد تصور می‌کنند که اگر ما به تغییرات واکنشی منفی نشان دهیم، به این دلیل است که تغییر را مسئله‌ای طبیعی نمی‌دانیم. اما من در پاسخ می‌گویم که کاملاً بر عکس، تغییر در سرتاسر طبیعت حضور دارد. این تغییرات در قالب تحول (مثلاً تبدیل پیله به پروانه)، جهش‌های ژنتیکی (شیرهای سفید یا تولد گربه‌هایی با چشمان دو رنگ از جمله نمونه‌های جهش ژنتیکی هستند)، سازگاری (سازگاری کامل زرافه با محیط اطرافش)، تکامل یا بلوغ (بلوغ جنسی یا فکری و مغزی) در طبیعت وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنم این کار را انجام دهید. دستان خود را در ارتفاع قفسه سینه و موازی با زمین قرار دهید، حالا برای چند ثانیه‌ای دست راست خود را روی دست چپتان بگذارید. (قبل از انجام این تمرین، ادامه متن را نخوانید) چه اتفاقی افتاد؟ آیا شما هم جزء آن دسته از اکثریت قریب به اتفاقی هستید که هر دو دستشان تکان نخورد؟ به هر‌حال من از شما نخواسته بودم که سعی کنید در همین موقعیت باقی بمانید... ولی شما خودتان مقاومت کردید. یعنی فشاری در خلاف جهتِ دست چپتان به دست راست خود وارد کردید. این تمرین به ما نشان می‌دهد که مقاومت هم مانند تغییر، پدیده‌ای طبیعی است. در فیزیک، این پدیده را نیوتن شناسایی کرد: «هرگاه جسم A به جسم B نیرو وارد کند، جسم B نیز نیرویی با همان اندازه و در جهت مخالف به جسم A وارد می‌کند.» در زیست‌شناسی این پدیده از سوی پروفسور کلود برنارد، «هم ایستایی» نامیده شده است که به معنای «توانایی هر سیستم برای حفظ تعادل عملکردی خود با وجود محدودیت‌های خارجی» است. این پدیده موجب می‌شود که سطح قند خون ما پایدار و ثابت نگه داشته شود، چه ناشتا باشیم و چه همین چند لحظه پیش یک کیک بزرگ را بلعیده باشیم. (البته به شرطی که مشکل دیابت نداشته باشیم.)

فهرست مطالب کتاب

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟
فصل 1: استرس ناشی از کار و درک آن
عوامل استرس‌زا در محیط کار
شما کجای این نمودار قرار دارید؟
فرسودگی کاری
فصل 2: کشف پیام‌های دستوری که بخشی از ما را تشکیل می‌دهند
شیوه عملکرد
به شما چه پیام‌هایی فرستاده می‌شود؟
فصل 3: مدیریت استرس برای دستیابی به آرامش و کارایی بیشتر
شناخت دورهای باطل و بیهوده
روی بدنت کار کن
روی افکارت کار کن
مدیریت پیام‌های دستوری دوگانه
روی رفتارت کار کن
روی احساساتت کار کن
شرایط کاری‌ات را تغییر بده
پرورش مهارت‌های تعدیل‌کننده استرس
فصل 4: با احساسات خود دوست و رفیق شوید
احساس چیست؟
احساسات اجتماعی
کنترل احساسات
هوش هیجانی در دنیای کار
فصل 5: افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
عزت نفس و اعتماد به نفس
افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
اگر شکست را به عنوان منشأ بهبود مستمر در نظر بگیریم
پیام‌های دستوری و اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس با عملگرایی
فصل 6: بهبود روابط به‌واسطه مهارت ابراز وجود
و شما چطور؟ چه رفتاری را ترجیح می‌دهید؟
انواع مختلف سبک‌های رفتاری
پرورش مهارت ابراز وجود
جرأت داشته باش و از خودت حرف بزن
چگونه به یک درخواست پاسخ دهید
انتقاد کردن
چگونه به یک انتقاد پاسخ دهید
چگونه از دیگران تعریف کنیم
چگونه به تحسین دیگران پاسخ دهیم
پایان دادن به گفتگو
برخورد با پرخاشگری
برخورد با رفتارهای فریبنده و تصنعی
برخورد با رفتار منفعلانه
فصل 7: مدیریت زمان
آیا ارتباط ما با زمان تغییر کرده است؟
شرایط کاری و ارتباط آن با زمان
زمان کم و حجم زیاد کاری
رابطه خود را با زمان مشخص کنید
بهره‌گیری از عملکردهای مؤثر
عقب نشینی و کاهش سرعت در کار
فصل 8: با تغییرات به‌آرامی کنار بیایید
موارد ثابت و پایدار هنگام بروز تغییر
واکنش ما نسبت به تغییر
تغییرات تحمیل شده
تغییرات مطلوب و دلخواه
فصل 9: جایگاه خود را به عنوان یک زن در دنیای کار پیدا کنید
کار زنان در طول تاریخ
تفاوت‌های زن و مرد: زیرساختی ذاتی که از سوی محیط فرهنگی به‌شدت تقویت می‌شود
تفاوت در مدیریت احساسات
افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
جایگاه خود را در دنیای کار پیدا کنید
پاسخ به تبعیض و آزار و اذیت جنسی
مدیریت همزمانِ دو زندگی
فصل 10: اصلاً خوشی در محل کار چه جایی دارد؟
به‌طور کلی شادمانی یعنی چه؟
آیا کار و خوشحالی، دو کلمه متناقض‌اند؟
به نفع خود شرکت است اگر کارکنانش شاد باشند
چگونه می‌توانیم در محل کار بیشتر شاد باشیم؟
نتیجه‌گیری
جعبه ابزار برای همه ما

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آرامش در محیط کار
نویسنده
مترجممرجان گلریز
ناشر چاپیانتشارات شمعدونی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-99697-8-4
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آرامش در محیط کار

محمد شاهسونی
۱۴۰۱/۱۱/۲۰
کتاب ادبیات جالبی نداشت و خیلی بی روح بود. بیشتر از دو ستاره نمیتونم امتیاز بدم. اما در کل موارد خوبی هم داخل کتاب میشه پیدا کرد و چالش‌های کار رو بعضی جاها جالب توضیح داده. در کل خیلی جای کار وجود داره در این زمینه ها. در ادارات ایران خیلی مشکلات ارتباطی بین کارکنان وجود داره و اکثرا به دلیل عدم و آموزش درست در مدارس هست. در مدارس به مهارت‌های ارتباطی کار گروهی پرداخته نمیشه و همیشه رقابت‌های فردی تشویق میشه و عملا این روش باعث بوجود آمدن چالش در بزرگسالی میشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آرامش در محیط کار

برای دریافت کتاب آرامش در محیط کار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.