معرفی و دانلود کتاب آشنایی با پدیدارشناسی

عکس جلد کتاب آشنایی با پدیدارشناسی
قیمت:
36000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آشنایی با پدیدارشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آشنایی با پدیدارشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آشنایی با پدیدارشناسی

علی نجات غلامی در کتاب آشنایی با پدیدارشناسی مجموعه‌ای از مقالات مرتبط با این جنبش فلسفی را از چهره‌هایی معتبر همچون کلاوس هلد، ژاک تامینو،‌ ریچارد کاب استیونس،‌ ژوئل اسمیت و سین کلی گردآوری و ترجمه کرده است. این مقالات در وهله‌ی اول به هدف آموزش ترجمه شده‌ و به شیوه‌ای انتخاب شده‌اند که یک آشنایی جامع و نظام‌مند از پدیده‌شناسی ارائه دهند.

درباره کتاب آشنایی با پدیدارشناسی:

پدیدارشناسی یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفی است و در محوری‌ترین کاربردش، جنبشی در قرن بیستم نامیده می‌شود. علی نجات غلامی در کتابِ کاربردی آشنایی با پدیدارشناسی تلاش کرده تا تصویری شفاف از چهره‌ی تاریخی پدیدارشناسی ارائه دهد و شما را با مفهوم فلسفی این واژه آشنا سازد. اگرچه جنبش پدیدارشناسی مسیری مشخص و یکدستی را دنبال نکرده، با این حال می‌توان با بهره‌گیری از اندیشه‌های هوسرل و دیگران به این هدف مهم دست یافت. از این رو، مقالات کتاب آشنایی با پدیدارشناسی می‌تواند تصویری روشن‌گر و قابل اعتماد از پدیده‌شناسی به ما ارائه کند.

پیش از پرداختن به محتوای این کتاب، شایسته است کمی با پدیدارشناسی یا فنومنولوژی آشنا شویم. پدیدارشناسی ریشه‌ای یونانی دارد و به معنای آنی‌ست که جلوه نموده و ظهور پیدا کرده است. این واژه بیش از هر چیزی یادآور هوسرل فیلسوف آلمانی و مارتین هایدگر است. هوسرل در نظام فلسفی خود در تلاش بود تا اساس و پایه‌ی استواری برای همه‌ی دانش‌ها، به ویژه فلسفه پدید آورد. تا از این طریق فلسفه را به علمی بدل سازد که همچون دیگر علوم متقن و یقینی است. پدیدارشناسی را نوعی علم به ذات می‌نامند. زیرا اگر قرار است همه‌چیز بر امور ضروری و متقن سوار شود، تنها به یک چیز می‌توان اعتماد کرد و آن ذات و حیث ماهوی اشیاء است.

این اثر یکی از بهترین منابع برای استفاده‌ی دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌ی فلسفه است. چرا که در ترجمه‌ی آن دقت فراوانی به کار برده شده و مترجم تلاش کرده تا جای ممکن از به کار بردن کلمات ثقیل خودداری کند. همین امر تعداد پاورقی‌های این کتاب را به بیش از حد معمول رسانده است. چرا که از این طریق مخاطب دقیقاً متوجه می‌شود که عبارات و اصلاحات دقیقا چه معادلی دارند. این ویژگی باعث شده کتاب آشنایی با پدیدارشناسی از دیگر آثار موجود در این زمینه متمایز شود.

این کتاب متشکل از هفت مقاله از چهره‌های صاحب‌نظر فلسفی است. در مقاله‌ای که از ژوئل اسمیت انتخاب شده، سیمایی کلی از مهم‌ترین مسائل پدیدارشناسی ارائه می‌شود و مطالعه‌ی آن از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند در مطالعات بعدی بسیار روشنگر باشد. دومین مقاله از یکی از بزرگ‌ترین اساتید پدیدارشناسی به نام کلاوس هلد گزینش شده و برای فهم موقعیت فنومنولوژی به شما کمک شایانی خواهد کرد. دو مقاله‌ی بعدی از جلد هشتم تاریخ فلسفه‌ی راتلج انتخاب شده‌‌اند و دو مدخل هوسرل و هایدگر را در بر می‌گیرند. با مطالعه‌ی این دو مقاله با تفکر این دو فیلسوف آشنا خواهید شد. در مقاله‌ی منتخب از سین. دی. کلی شرحی از اساسی‌ترین مساله‌ی فنومنولوژی،‌ به نام پدیدارشناسی ادراک ارائه می‌شود. کلاوس هلد در دو مقاله‌ی آخر به پدیدارشناسی زیست‌جهان هوسرلی و به روش پدیدارشناسی او می‌پردازد.

علی‌نجات غلامی با گردآوری این مجموعه مقالات در کنار یکدیگر به خوبی نشان می‌دهد که چرا باید پدیدارشناسی را با هوسرل آغاز کرد و نسبت افکار او و دیگر پدیده‌شناسان چیست. مطالعه‌ی این اثر به شما کمک می‌کند تا درک صحیح‌تری از پدیدارشناسی و معنای آن به دست بیاورید.

کتاب آشنایی با پدیدارشناسی مناسب چه کسانی است؟

دانش‌آموختگان فلسفه و علاقه‌مندان به پدیدارشناسی از این کتاب بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

با علی‌نجات غلامی بیشتر آشنا شویم:

او تحصیلات کارشناسی خود را در رشته‌ی الهیات و در دانشگاه همدان گذراند. علی نجات غلامی از 1384 تا 1387 به تحصیل فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی در دوره‌ی کارشناسی ارشد مشعول بود و در مقطع دکتری گرایش فلسفه غرب را برگزید. از میان آثار منتشر شده از او می‌توان به ویراستاری علمی پدیدارشناسی هوسرل و گردآوری و تالیف کتاب فلسفه، شهر و زندگی روزمره اشاره کرد.

در بخشی از کتاب آشنایی با پدیدارشناسی می‌خوانیم:

بر طبق نظر هایدگر، ما یک «فهم پیشا-انتولوژیک» از هستندگی داریم. ما قادریم خودِ هستندگانِ را به‌مثابه هستندگان بفهمیم، فقط اگر چیزی همچون هستندگی را بفهمیم. اگر ما نفهمیده باشیم که بالفعلیت - ولو در آغاز به‌طور غیردقیق و بدون دریافتی مفهومی - دال بر چیست، آنگاه امر بالفعل از ما پنهان می‌ماند. ما باید هستندگی را چونان بفهمیم که قادر باشیم، به جهانی که هست داده شویم» (Heidegger, 1982: 10-11). فهم ما از هستی در «رویۀ معطوف به هستندگان» ما آشکار می‌شود (Heidegger, 1982: 16). رویه، کنشگری [فعالیت]، کنش [فعل] یا رفتار است؛ بنابراین، فهمی که ما از هستی هستندگان داریم، می‌تواند در کنشِ ما با آن‌ها آشکار شود. فهم یک فرد از وجود مسواک به فرض مثال در ظرفیت او برای استفاده از مسواک آشکار می‌شود. فهم نیاز ندارد، تصریح شود و نیز نمی‌تواند به‌طور مفهومی مفصل‌بندی شود. فهم اغلب در «دانستنِ چگونگی [یعنی بلد بودن]» محتوی است. بنابر گزارش هایدگر، این معنای آن سخن است که بنیادین‌ترینِ رابطۀ ما با جهان عملی است، نه اندیشگانی. همین امر است که چالشی برای فروکاست پدیدارشناسانه ایجاد می‌کند.

نسبتِ هایدگر با فروکاست آیدتیک، پیچیده است. هدف از فروکاست آیدتیک در نوشته‌های هوسرل در پرانتزگذاری هرگونه ملاحظه‌ای دربارۀ امور عرضی و احتمالی و متمرکز شدن بر (شهود کردن) ذوات ضروری ابژه‌ها و کنش‌های آگاهی است. تمرکز هایدگر بر معنای هستیِ هستومندها، در هدفش شبیه به همین است. بااین‌حال تا آن جا که هستی هستومندها بر عقیدۀ ذات متکی می‌شود، پروژۀ هایدگر آن را به پرسش می‌کشد. به‌نظر چنین می‌آید که این ایده که «شیوه‌های هستندگیِ» متفاوتی وجود دارند، با تمایز سنتی بین وجود [اگزیستانس] و ماهیت [ذات] حاصل نمی‌آید؛ بنابراین، بر طبق گزارش هایدگر آنچه باعث می‌شود، چیزی دارای هستندگی باشد، به‌سبب گونه‌های متفاوتِ چیز، متفاوت است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه‌ای بر پدیدارشناسی
مقدمه
روش پدیدارشناختی
روی‌آورندگی
پدیدارشناسی ادراک
پدیدارشناسی و خود
پدیدارشناسی زمان-آگاهی
نتیجه‌گیری
مناقشه بر سر حقیقت: به‌سمت پیشاتاریخ پدیدارشناسی
آغاز پدیدارشناسی: هوسرل و اسلاف او
مدخل
آثار اولیه: تأثیر فرگه، برنتانو، هربارت، اشتومف و لوتسه
پژوهش‌های منطقی
چرخش فرارونده
اگو و جهان
ذوات
زیست‌جهان و تاریخ
فلسفۀ وجودی مارتین هایدگر
مدخل
انتولوژی بنیادین
تاریخ هستی
پدیدارشناسی هوسرل و مرلوپونتی
مقدمه
هوسرل
مرلوپونتی
نتیجه‌گیری
روش پدیدارشناختی هوسرل
پدیدارشناسی هوسرل در امروزه‌روز
زندگی و آثار
پروبلماتیک اساسی پدیدارشناسی
تکذیب روان‌شناس‌انگاری
پدیدارشناسی در مقام مطالعۀ ذات
باور به جهان و اپوخه
فروکاست پدیدارشناختی
مسیر به‌سوی فروکاست
پدیدارشناسی زیست‌جهان هوسرل
مسئلۀ تقویم
ادراک به‌مثابه مدل تقویم
عناصر اولیۀ ادراک
زمان-آگاهی
بینا-سوبژکتیویته
پدیدارشناسی تکوینی و خاستگاه علم مدرن
زیست-جهان و نقد ابژکتیویسم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آشنایی با پدیدارشناسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پگاه روزگار نو
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات435
زبانفارسی
شابک978-622-95166-4-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
36000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آشنایی با پدیدارشناسی

مهرداد می آبادیان
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
برای کسانی گه به این شاخه از فلسفه علاقه‌مند هستند کتاب مفیدی است هرچند هم باید علاقه داشته باشید و هم بادقت و حوصله مطالعه شود
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آشنایی با پدیدارشناسی

برای دریافت کتاب آشنایی با پدیدارشناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.