معرفی و دانلود کتاب آله و آلاله

عکس جلد کتاب آله و آلاله
قیمت:
۷۹,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آله و آلاله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آله و آلاله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آله و آلاله

کتاب آله و آلاله رمانی اجتماعی - روانشناختی به قلم لیلا رعیت، نویسنده‌ی معاصر ایرانی است و داستان دختر خبرنگاری به نام آلاله را روایت می‌کند که در یک کلانتری مشغول به کار می‌شود و در جریان حوادث و مصیبت‌هایی قرار می‌گیرد که تا آن زمان به چشم ندیده بوده است. نقطه‌ی عطف ماجرا آنجاست که آلاله در همان محیط خشن کلانتری، درگیر رابطه‌ای عاشقانه می‌شود و متعاقب آن تحولاتی در درون او رخ می‌دهد.

درباره‌ی کتاب آله و آلاله

ماجرا از صبح روزی شروع می‌شود که آلاله، دختر سی و دو ساله‌ی خبرنگار، به یک کلانتری قدم می‌گذارد تا اخبار حوادث را برای دفتر روزنامه‌ای که در آن کار می‌کند، تحت پوشش قرار بدهد. او در این کلانتری مستقر می‌شود و از طریق حوادث و اتفاقاتِ جاری در کلانتری، سرگذشت‌هایی را به چشم می‌بیند که تا به حال در زندگی او جایی نداشته‌اند. نوزادی که در یک خشک‌شویی رها شده، دختری که از خانه فرار کرده و... این همه، آلاله را با واقعیت نازیبای جامعه روبه‌رو می‌کنند.

کتاب آله و آلاله رمانی از نویسنده‌ی معاصر ایرانی، لیلا رعیت است. این رمان با نگاهی روانشناختی به مواجهه‌ی یک دختر جوان با مسائل طبقات پایین اجتماع می‌پردازد. همانطور که گفتیم، آلاله خبرنگار است. اما با وجود اینکه شغلی که دارد او را به مسائل اجتماعی نزدیک می‌کند، تحمل فضای پر از خشونت کلانتری و مواجهه‌ی مستقیم با تضادهای عریان جامعه را ندارد. در نتیجه درخواست بازگشت به دفتر روزنامه می‌دهد، اما این درخواست رد می‌شود و به این ترتیب به اجبار به کار در کلانتری ادامه می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رود، تغییر و تحولاتی در افکار او رخ می‌دهد، اما در عین حال، بدون اینکه آگاه باشد در همان کلانتری درگیر رابطه‌ای عاشقانه می‌شود و متعاقب آن احساسات جدیدی در خودش کشف می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب آله و آلاله

نیمی از فضای کتاب آله و آلاله در محیط پر از خشونت کلانتری می‌گذرد و نیم دیگر فضایی خانوادگی دارد و به شرح مسائل خانوادگی آلاله می‌پردازد. خانواده‌ی آلاله در کار تجارت برنج هستند. عموی او در کنار مغازه‌ی پدرش یک ساندویچ‌فروشی دارد و این همجواری، ماجراهایی خانوادگی پیش می‌آورد که در کنار داستان عاشقانه‌ی آلاله و شرح عواطف او، فضای رمان را تلطیف می‌کند.

کتاب آله و آلاله به مسائل روانشناختی همچون توهمات دیداری و نقش مهم والدین در شکل‌گیری سازوکار عاطفی کودکان نیز می‌پردازد. تضاد میان باورهای خرافی و مسائل علمی روانشناختی با نقطه‌ی عطف رمان همراه می‌شود.

گفتنی است که تمامی ماجراهایی که در این کتاب در فضای کلانتری رخ می‌دهند، بر اساس واقعیت نوشته شده‌اند و برگرفته از خاطرات یک سرهنگ بازنشسته هستند.

کتاب آله و آلاله در اردیبهشت سال 1402 و به همت انتشارات نسل نواندیش روانه‌ی بازار کتاب ایران شده است. این کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، پرفروش‌ترین رمان این نشر شد و به سرعت به چاپ دوم رسید.

کتاب آله و آلاله برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان ادبیات معاصر ایران و دوست‌داران رمان‌های اجتماعی و واقع‌گرایانه، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب آله و آلاله می‌خوانیم

وارد کلانتری شدم. سه پسر نوجوان، حدوداً هجده‌نوزده‌ساله ایستاده بودند یک گوشه. دست چپ هریک را به دست راست آن‌یکی دستبند زده و از آن‌ها یک زنجیرۀ سه‌تایی درست کرده بودند. سلیقه هم به خرج داده بودند و به‌ترتیب قد دستبندشان زده بودند، بلندترینشان سمت راست ایستاده بود، متوسط وسط و سمت چپ هم پسر قدکوتاه بود. بلنده و کوتاهه آرام و غمگین بودند، اما وسطی عصبانی و آتشین بود و یک‌ریز شکایت می‌کرد. حین ناله و غر، دست‌هایش را بالاوپایین می‌برد و ناخودآگاه دست‌های آن دو هم بالاوپایین می‌رفت.

علت دستگیری‌شان را از سرباز نهنگی پرسیدم. گفت گشت محلی این‌ها را سوار ماشین دیده و بهشان شک کرده. جلوی ماشین را که گرفتند و داخلش را نگاه کردند، حجم زیادی علف دیدند. این سه پسر علف جابه‌جا می‌کردند. حالا پسر وسطی اصرار داشت ثابت کند که از این ماجرا بی‌خبر بوده‌اند و علف مال آن‌ها نبوده. جرم سنگینی بود و به این راحتی رهایشان نمی‌کردند.

گوشۀ دیگر سالن مرد جوانی نشسته بود با چهرۀ درهم. کنارش هم زنی بود که به نظر می‌آمد مادرش باشد. مادر به کف دست پسرش نگاه کرد و گفت: «یه شب میری اوشون فشم. ببین چقدر خط افتاده کف دستت. این‌ها مال مسافرت کوتاهه.» و بعد خنده‌ای کرد و ادامه داد: «بعدش میری کرج، منم با خودت می‌بری.» مشخص بود مادر سعی دارد پسر را شاد کند، ولی اعصاب پسر خراب‌تر از این حرف‌ها بود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آله و آلاله
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات368
زبانفارسی
شابک978-622-220-861-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آله و آلاله

Zahra Seif
۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بد نبود دارای توضیحات اضافی و پایانی نا مفهوم.. جملاتی که بین آن‌ها رد وبدل می‌شد خیلی بی مهابا بیان می‌شد.. بیشتر به حواشی پرداخته بود توصیف از دیگران زیاد بود و بیخودی طولانی ولی از شخصیت اصلی داستان و عشق و دلدادگی بسیار کم گفته شده بود... به نظرم خوب نبود فقط بعضی جملات طنز گونه که از زبان بیان انسانهای ساده‌ی داستان می‌شد جذاب بودند.. خرافات و علم تم خوب در کنار هم شکل داده شده بود... به نظرم بیشتر اجتماعی بود تا عاشقانه... خیال و اوهام هم چاشنی ماجرا بود یک عشق بدون مقدمه و یک فراق یا فرار در پایانی نا معلوم..
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آله و آلاله

برای دریافت کتاب آله و آلاله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.