معرفی و دانلود کتاب ئی. ام. فورستر: زندگینامه‌ای ادبی

عکس جلد کتاب ئی. ام. فورستر: زندگینامه‌ای ادبی
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ئی. ام. فورستر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ئی. ام. فورستر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ئی. ام. فورستر: زندگینامه‌ای ادبی

کتاب ئی. ام. فورستر زندگی‌نامه‌ای به قلم مری لاگو است که سیر ادبیِ زندگی ادوارد مورگان فورستر، نویسنده‌ی شهیر انگلیسی و گوینده‌ی محبوب بی‌بی‌سی، را به تصویر می‌کشد. این کتاب با قلمی ساده و شیوا زندگی فورستر را به پنج دوره تقسیم می‌کند. سپس زمینه‌های اجتماعی و تاریخی آثار ادبی او را در این پنج دوره مورد بررسی قرار می‌دهد و نظریات و آراء او را می‌کاود.

درباره‌ی کتاب ئی. ام. فورستر

دوران عبور از قرنی به قرن دیگر، گذر از عصر ویکتوریایی به عصری نامشخص؛ دوره‌ای‌ست که ساکنین شهرستان‌های حومه‌ی لندن بیش از همه آن را احساس می‌کردند. این ساکنین کسانی بودند که هویت و شخصیت جدید انگلستان را شکل می‌دادند. ئی. اِم. فورستر یا ادوارد مورگان فورستر E. M. Forster (Edward Morgan Forster) نویسنده‌ی مطرح انگلیسی، یکی از اعضای همین جوامع حومه‌ای بود. او در طول پنج سال از سال‌های 1905 تا 1910 چهار رمان درباره‌ی مردم این شهرستان‌ها نوشت. اما زندگی هنری او به همین چهار رمان محدود نماند. پس از این به هندوستان سفر کرد، با رمان‌هایش، زیرژانر رمان انگلیسی هندی را به جهان ادبیات ارائه داد و بعدها حتی گوینده‌ی رادیو بی‌بی‌سی شد. کتاب ئی. ام. فورستر (E. M. Forster: A Literary Life ) به قلم مری لاگو (Mary Lago) سیر پرفراز و نشیب زندگی این نویسنده‌ی مهم انگلیسی را به تصویر می‌کشد.

ئی. ام. فورستر در سال 1879 در خانواده‌ای متوسط ساکن یکی از شهرهای حومه‌ی لندن به دنیا آمد. از آثار شاخص او می‌توان از «هاواردز اِند» نام برد که جایگاه برجسته‌ی او را در ادبیات تثبیت کرد. دیگر اثر مهم او کتاب «گذری به هندوستان» است که از رهاوردهای زندگی‌اش در هندوستان به شمار می‌رود. همانطور که گفتیم ئی. ام. فورستر در رادیو بی‌بی‌سی گویندگی می‌کرد. ماجرا از این جالب تر می‌شود اگر بدانید که موضوع برنامه‌های رادیویی‌اش فقط کتاب‌ و ادبیات نبود؛ او از مسائلی مانند مشکلات مسکن نیز حرف می‌زد! از نظر او فرهنگ ریشه در مادیات دارد و صحبت از هنر و فرهنگ بدون در نظر گرفتن شرایط مادی و اقتصادی کاری عبث است. به عقیده‌ی او، آشنایی واقعی با فرهنگ بعد از تمام شدن تحصیلات رسمی آغاز می‌شود؛ یعنی از تجربه‌ی زندگی واقعی. دیگر ویژگی منحصر به فرد آثار او از نظراتش درباره‌ی طبقه‌ی متوسط انگلستان سرچشمه می‌گیرد. او یکی از بزرگترین راویان و منتقدان طبقه‌ی متوسط انگلستان است، این طبقه را قلب انگلستان جدید می‌داند و به این ترتیب توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهد. او در سال 1970 پس از به جا گذاشتن آثار ادبی درخشان از دنیا رفت.

معرفی و دانلود کتاب ئی. ام. فورستر

کتاب ئی. ام. فورستر زندگی فورستر را به پنج دوره تقسیم کرده و به این ترتیب ساختار کتاب را در پنج فصل شکل داده است. در فصل اول به اختصار از شخصیت و عقاید فورستر می‌گوید. در فصل دوم مفصلاً به رمان‌های حومه‌ای او می‌پردازد و به این واسطه نقبی هم به تاریخچه‌ی خانوادگی فورستر می‌زند. فصل سوم به رمان‌های هندی کارنامه‌ی ادبی او اختصاص دارد. فصل چهارم دوران کاری او در بی‌بی‌سی را شرح می‌دهد و در نهایت، فصل پنجم از مجموعه داستان‌های کوتاهی می‌گوید که پس از مرگ او به انتشار رسید. لازم به ذکر است که مری لاگو، نویسنده‌ی کتاب، از فرم معمول زندگینامه فاصله می‌گیرد و به جای محدود شدن به شرح رویدادهای معمول زندگی فورستر، زمینه‌های اجتماعی و تاریخی آثارش را مطرح کند و احساسات، عقاید و نظرات او را می‌کاود.

کتاب ئی. ام. فورستر را سما قرایی به فارسی برگردانده و انتشارات علمی و فرهنگی ذیل مجموعه کتاب‌های زندگی‌نامه‌های ادبی مک میلان به انتشار رسانده است.

کتاب ئی. ام. فورستر برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به حوزه‌ی نقد ادبی و زندگینامه علاقه دارند و همچنین خوانندگان ادبیات انگلستان و طرفداران کتاب‌های ئی. ام. فورستر از این کتاب غافل نشوند!

در بخشی از کتاب ئی. ام. فورستر: زندگینامه‌ای ادبی می‌خوانیم

اگر رمان‌ها را نه از روی تاریخ انتشار بلکه از لحاظ شکل‌گیری ذهنی مرتب کنیم «رمان لوسی» نخستین رمانی بود که در ذهنش نطفه بست. این رمان چند بار آغازهای بدی داشت، بعد وقتی که فورستر روی آن سوی حریم فرشتگان کار می‌کرد کنار گذاشته شد. این دو رمان با هم تأثرات فورستر را از سالی که در ایتالیا گذراند و سفرش به یونان در سال 1903 خلاصه می‌کنند. این فکر به ذهنش رسید که بسیاری از گردشگران بیشتر زندانی‌اند تا شهروند «آن حکومت جالب گردشگری که ایتالیای صبور اجازۀ رشدش را داده ...» حضور خارجی‌ها، منوها و غذاها، ساعت‌های حرکت قطارها و سفر را دیکته می‌کرد و اگر از دست ایتالیایی‌ها خدمتی برنمی‌آمد آن‌ها را از سر راه کنار می‌زد. آیا انگلستان حاضر بود چنین قدرتی را بپذیرد؟ قطعاً نه. حکومت گردشگری، مانند همۀ رژیم‌های خودکامه، بدون آنکه ناهنجاری‌های خودش را قبول داشته باشد هیچ چیز ناهنجار و عجیبی را تاب نمی‌آورد. مردم در این حکومت مسیرهای تعیین‌شده را دنبال می‌کردند، از سنت تور مسافرتی بزرگ تقلید می‌کردند، روز به ‌روز کمتر از هدف اولیۀ توسعۀ فرهنگی این سنت سر در می‌آوردند و با کوله‌باری از «خرده‌ریزهایی از هر جا» بازمی‌گشتند.

فورستر، هم در انگلستان و هم خارج از کشور، هر چه بیشتر با جریان‌های زندگی متعارف حومه‌ای درمی‌افتاد. سالی که در ایتالیا گذراند و بخش عمده‌ای از آن را همصحبت گردشگران انگلیسی بود، توجهش را معطوف محیطی کرد که این گردشگران از آن می‌آمدند. نسبت به حومه و حومه‌نشینان کم‌تحمل‌تر شد و «هر کاری می‌کرد نمی‌توانست این فکر را از ذهنش بیرون کند که در سبک زندگی حومه‌ای شبیه به سبک زندگی خودش با چه مسائل وحشتناکی رو به‌ رو می‌شوی! این مردم ‘رونوشت’ او به عنوان یک رمان‌نویس بودند؛ اما آیا آدم می‌توانست بین آن‌ها زندگی کند و آسیبی نبیند؟ ... حس می‌کرد در میان کمدی‌های اشراف‌مآبانه و زندگی‌های اعیانی حبس شده است»؛ و تصور این احتمال که اگر به همین شکل ادامه می‌داد حرفه‌اش او را فرو ببلعد چه دهشتناک بود. وقتی خوب به حومه نظر ‌کرد برایش مسلم شد این زنان هستند که لحن اجتماعی‌شان را از طریق خودآگاهی بی‌قرار نسبت به مأوایشان در جامعۀ بسته تعیین می‌کنند، در عین حال از اینکه بیش از حد این جایگاه را زیر سؤال ببرند می‌ترسیدند. اگر کلیدی به رستگاری بود همانا توانایی تردید در درستی از پیش تأیید‌شدۀ نظام طبقه‌بندی ‌کنندۀ حومه بود. در اتاقی با منظره خانم هانی‌چرچ می‌کوشد ویژگی‌های سسیل وایس را، به خاطر آنکه با لوسی نامزد شود، برای پسر نه چندان متعارفش فردی درست بنمایاند: «خانم هانی‌چرچ گفت: ‘راستش من دوستش دارم. مادرش را می‌شناسم؛ خودش هم خوب است، باهوش است، وضعش خوب است و آدم‌های کله‌گنده‌ای می‌شناسد ...’». او مکث می‌کند چون می‌داند جای یک چیز در میانۀ این فهرست حسن‌ها خالی است. همۀ آنچه برای نتیجه‌گیری به ذهنش می‌رسد این است که «و اخلاق و رفتار خوبی هم دارد». با این حال خیلی تیزتر و حواس‌جمع‌تر از آنی است که فکر می‌کند، چون رفتار سسیل فقط به صورت ظاهری خوب است و در واقع بر مبنای معیوب رضایت از خویش استوار است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ دبیر مجموعه
اختصارات
مقدمۀ مؤلف
فصل اول: ئی. ام. فورستر: خودش و همسایگانش
فصل دوم: رمان‌های حومه‌ای
اتاقی با منظره
آن سوی حریم فرشتگان
طولانی‌ترین سفر
هاواردز اِند
فصل سوم: رمان هندی
گذری به هندوستان
فصل چهارم: کار در بی‌بی‌سی
ابرشرکت رسانه‌ای بریتانیا
بار دیگر هند
برنامۀ سوم
ارتباط اولدبره
فصل پنجم: صدای تنها
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ئی. ام. فورستر: زندگینامه‌ای ادبی
نویسنده
مترجمسما قرایی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات290
زبانفارسی
شابک978-600-436-991-6
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ئی. ام. فورستر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ئی. ام. فورستر

برای دریافت کتاب ئی. ام. فورستر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.