معرفی و دانلود کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی

عکس جلد کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی
قیمت:
45000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی

کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی نوشته‌ی میلاد اسکندردوست، به همراه عکس‌های دیدنی شما را با اجرام کهکشانی مانند خوشه‌ ستاره‌ای باز، سحابی نشری، ستاره دوتایی و... که ممکن است با دنباله‌دارها اشتباه گرفته شوند آشنا می‌کند.

فهرست مسیه چیست و توسط چه کسی کشف شد؟

با اینکه در مناطق بیرونی منظومه شمسی حدود صد میلیارد دنباله‌دار وجود دارد، اما تا قبل از سال 1995، فقط 900 مورد آن‌ها شناخته شدند. این موضوع به این دلیل است که بیشتر دنباله‌دارها نور کمی دارند و بدون تجهیزات نجومی مناسب قابل رویت نیستند؛ اما دیده شده که گاهی دنباله‌دار از کنار خورشید می‌گذرد که به اندازه کافی روشن است و در طول روز می‌توان آن‌ را با چشم غیرمسلح دید. یک مورد از این اتفاق در سال 1744 رخ داد. ستاره‌ای دنباله‌دار به نام کلینکنبرگ - چزو (Klinkenberg - Chéseaux) با نزدیک شدن به خورشید همواره روشن‌تر شد و در اواخر فوریه سال 1744 این ستاره بعد از خورشید و ماه به درخشان‌ترین شیء در آسمان تبدیل گردید.

درخشش ستاره دنباله‌دار توجه و علاقه ستاره‌شناسان حرفه‌ای و آماتور از جمله چارلز مسیه (Charles Messier) را به خود جلب نمود. شارل مسیه در سال 1730 در بدو تویلر (Badonviller)، فرانسه به دنیا آمد، در 11 سالگی که پدرش در گذشت، مجبور شد تحصیلات رسمی خود را رها کند خیلی زود پس از آن، او شاهد ستاره دنباله‌دار کلینکنبرگ چزو بود که اشتیاق او به نجوم را به همراه داشت.

در سن 21 سالگی، مسیه به عنوان نقشه‌بردار نیروی دریایی فرانسه استخدام شد، او یاد گرفت که از ابزارهای نجومی استفاده کند. به دلیل تلاش‌های وی، سرانجام مسیه به عنوان ستاره‌شناس اصلی رصدخانه‌ای در پاریس معرفی شد، جایی که علاقه خود را به دنباله‌دارها ادامه داد. وی بیش از ده‌ها ستاره دنباله‌دار را کشف کرد و نام مستعار جستجوگر دنباله‌دار را از پادشاه لوئیز شانزدهم به دست آورد.

در سال 1758، او در حالی که مشغول رصد دنباله‌داری بود جرمی شبیه به یک دنباله‌دار را در صورت فلکی ثور مشاهده کرد. پس از مشاهده بیشتر، او فهمید که این جسم نمی‌تواند دنباله‌دار باشد زیرا در آسمان حرکت نمی‌کند. مسیه در تلاش برای جلوگیری از اینکه اخترشناسان دیگر دچار چنین اشتباهاتی نشوند شروع به فهرست کردن موجودات آسمانی کرد که شبیه دنباله‌دار بودند. این شیء شبیه دنباله‌دار، مسیه 1952 NGC بود. معمولا امروزه به عنوان M1 (مسیۀ 1) یا سحابی خرچنگ شناخته می‌شود، این اولین شیء در کاتالوگ این ستاره‌شناس بزرگ است.

در زمان مرگ وی در سال 1817، مسیه لیستی از 103 جرم سماوی را با استفاده از مشاهدات خود با تلسکوپ‌های مختلف و اکتشافات اخترشناسان دیگر گردآوری کرده بود. این کاتالوگ در قرن بیستم مورد بازنگری قرار گرفت و اکنون شامل 110 شیء می‌باشد. تقریبا تمام اجرام فهرست مسیه را می‌توان با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری رصد کرد. این نکته، فهرست مسیه را به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین فهرست‌های اجرام غیر ستاره‌ای در بین منجمان آماتور تبدیل کرده است. ستاره‌شناسان آماتور امروزه از کاتالوگ مسیه (Messier Catalogue) به عنوان راهنمایی برای مشاهده شگفت‌انگیز‌ترین موجودات کیهانی که می‌توان از نیمکره شمالی مشاهده کرد، استفاده می‌کنند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آرنا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات237
زبانفارسی
شابک978-600-356-926-3
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
45000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی

Sadaf Gazan
۱۴۰۲/۳/۲۹
بسیار عالی و بی نظیره، همه‌ی ۱۱۰ جرم مسیه رو کامل و دونه دونه اطلاعات خیلی عالی راجبشون داده و عکسهای دیدنی از تمام این ۱۱۰ جرم زیبا، برای مه به اشتراک گذاشته
Zahra Amiri Amiri
۱۳۹۹/۱۱/۱۰
فوق العاده بود تشکر میکنم از نویسنده و کتابراه
امیر حسین معینی
۱۴۰۲/۲/۲۲
بسیار کامل و عالی
سعید جلیلی
۱۴۰۰/۸/۲۷
اپلیکیشن خوبی هستش
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی

برای دریافت کتاب اجرام مسیه: فهرستی از 110 جرم کیهانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.