معرفی و دانلود کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ

عکس جلد کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ
قیمت:
22500 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ

بازخوانی یک سرگذشت فراموش‌شده! شلی والیا در کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ به سراغ یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان و فعالان تاریخ سیاسی رفته است تا ابعاد جدیدی از اندیشه‌های او را به خواننده نشان دهد. نویسنده تلاش می‌کند تا آراء و تفکرات ادوارد سعید را در رابطه با موضوعاتی مانند: سکولاریسم، شرق‌شناسی، امپریالیسم و... برای خوانندگان خود شرح بدهد.

درباره‌ی کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ

ادوارد دبلیو. سعید منتقد ادبی برجسته و سخنگوی صریح حقوق بشر بود که در شکل‌گیری و گسترش بسیاری از مباحث حوزه‌ی شرق‌شناسی، تحلیل گفتمان، سیاست‌های دگراندیشانه و پسااستعمار نقش برجسته‌ای داشت. کتاب ادوارد و نگارش تاریخ (Edward Said and the writing of history)، به قلم شلی والیا (Shelley Walia) و ترجمه‌ی محمود مقدس، به شرح سرگذشت و اندیشه‌های این فعال سیاسی و نظریه‌پرداز معاصر پرداخته است. شلی والیا در این کتاب باور دارد که ادوارد سعید جهان هستی را به عنوان خانه‌ی خود می‌شناخته و درصدد بوده است تا تفسیر متفاوتی از تاریخ ارائه کند؛ بنابراین نویسنده می‌کوشد تا خود نیز تصویر متفاوتی را از ادوارد سعید را پیش روی خوانندگانش به نمایش بگذارد.

داستان زندگی ادوارد سعید، بازسازی یک جهان فراموش شده است؛ جهانی که شلی والیا می‌کوشد با نفوذ به لایه‌های عمیق آن، جلوه‌ای تازه از آن را به خوانندگان نشان بدهد. کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ علاوه بر اینکه زندگینامه‌‌ی یکی از بزرگان تاریخ را روایت می‌کند، این امکان را به خواننده‌ی عام می‌دهد که به تدریج قدم به دنیای سیاست و مکاتب سیاسی بگذارد.

باید توجه داشت که شلی والیا به نقد نظریات ادوارد سعید نیز توجه داشته و هر کجا که ایرادی به طرز فکر و اندیشه‌های او وارد بوده است، آن را به خواننده گوشزد می‌کند.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های مواجهات پست مدرن

مجموعه‌ی مواجهات پست مدرن (Postmodern Encounters) شامل سری کتاب‌هایی است که از سوی انتشارات آیکن‌بوک به چاپ رسیده. این مجموعه که 27 کتاب را دربرمی‌گیرد، تحت سرپرستی و ویراستاری ریچارد اپیگننزی به نگارش درآمده‌‌ است. کتاب‌های مجموعه‌ی مواجهات پست مدرن هر یک به موضوعاتی از قبیل: نشانه‌شناسی، معرفت‌شناسی و... در دنیای پست می‌پردازند. انتشارات مهرگان خرد، برگردان این مجموعه را منتشر و به خوانندگان فارسی‌زبان ارائه کرده است.

کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ برای تمام کسانی که به مطالعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مندند، مناسب است. اگر از طرفداران ادوارد سعید و نظریه‌های تاریخی و سیاسی او هستید، این کتاب بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر با این با این اندیشمند است.

با شلی والیا بیشتر آشنا شویم

شلی والیا نویسنده‌ هندی و استاد بازنشسته‌ی دانشگاه پنجاب است که آثار خود را در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی به نگارش درآورده است. او سال‌های بسیاری از عمر خود را به تدریس، نویسندگی و سخنرانی در موضوعات مختلف، از ادبیات گرفته تا فرهنگ، موضوعات سیاسی و امور بین‌المللی مشغول بوده است. از این نویسنده تاکنون مقالات بسیاری با موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نشریات کشور هند به چاپ رسیده است. شلی والیا همچنین چندین سال به عنوان یکی از اعضای فعال سنا و سندیکا مشغول به کار بوده است.

در بخشی از کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ می‌خوانیم

از این منظر، گفتمان استعمار خود فرآیند سامان‌بخش دامنه‌داری است که برای ایجاد هژمونی غربی مورد نیاز است. هژمونی روش تغییر ماهیت شیوه‌های عمومی تفکر و احساس کردن، برداشت مردم از خودشان، معیارهای اخلاقی و تاریخشان است. با استحاله‌ی کامل خودآگاهی عمومی که توسط هژمونی غربی صورت می‌پذیرد، هدفِ ایجاد حاکمیت بیگانه تامین می‌شود.

دغدغه‌های نظری سعید با مواضع ایدئولوژی و زیبایی‌شناسی مارکسیستی درون یک بافتار ادبی سر‌و‌کار دارد. وی متون ادبی و شرح‌های تاریخی غرب را به‌عنوان بازنمایی‌هایی ارزشمند شیوه‌های عمل هژمونی در نظر می‌گیرد. سعید از تحلیل «شالوده‌شکنانه‌ی» متون مختلف اروپایی به‌عنوان الگویی برای ارائه‌ی تفسیری فرودستانه که فهم شیوه‌های به‌کار‌رفته برای سرکوب و بازتولید آن‌ها در ادبیات یا موسیقی را امکان‌پذیر می‌سازد، استفاده می‌کند. از‌این‌رو، ایده‌ها جایگاه مناسبات قدرت و دانش می‌شوند که عملکردشان متعاقباً با حفظ قدرت انجام می‌پذیرد. سعید از [ایده‌های] گرامشی برای تأکید بر نیاز روشنفکران به واکنش شدید علیه کرد و کارهای اقتدارگرایانه استفاده می‌کند و از راهبردهای اسطوره‌‌های سرکوبگر هژمونی آگاه است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
زندگی یک تبعیدی
تاریخ و پست‌مدرنیسم
تاریخ و ادبیات
سعید و تاریخ
بازنمایی
گفتمان و قدرت / دانش فوکو
تأثیر فوکو
سعید و گرامشی
سعید در برابر پروژه‌ی روشنگری
سعید و شرق‌شناسی
مشکل شرق‌شناسی چیست؟
امپریالیسم و فرهنگ
تشریح مقاومت و فرودست بودن
خطرهای بنیادگرایی‌ستیزی
مفاهیم کلیدی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ
نویسنده
مترجممحمود مقدس
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات84
زبانفارسی
شابک978-600-8067-06-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
22500 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ

برای دریافت کتاب ادوارد سعید و نگارش تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.