معرفی و دانلود کتاب انقلاب کوبا

عکس جلد کتاب انقلاب کوبا
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب کوبا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب کوبا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب کوبا

کشور کوبا زمانی از سلطه‌ی کشور اسپانیا درآمده بود؛ اما شرایط اقتصادی و سیاسی کشور همچنان در وضعیتی بحرانی قرار داشت. کتاب انقلاب کوبا داستان مردمانی است که تحت رهبری فیدل کاسترو، توانستند حکومت دیکتاتوری باتیستا را نابود کنند و اوضاع مملکت خود را به دست بگیرند. ارل رایس در این کتاب روایتگر تلاش‌های این مردم بوده است.

درباره‌ی کتاب انقلاب کوبا

بعد از استقلال کوبا از استعمار اسپانیا، کوبایی‌ها تلاش‌ کردند که شکلی ثابت از حکومت را در پیش بگیرند. نه‌تنها کوبا، بلکه دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز در تلاش برای ایجاد ثبات در کشورشان بودند. کوبا با کمک آمریکا موفق شده بود از فهرست مستعمره‌های اسپانیا بیرون بیاید؛ پس بدیهی است که ایالات متحده تا سال‌ها نفوذی شدید در سیاست کوبا داشت. نفوذ آمریکا، دوستی فیدل کاسترو با چه‌گوارا و آشنایی‌اش با کمونیسم و ظهور دیکتاتوری چون باتیستا، زمینه‌های انقلاب کوبا را فراهم کردند. ارل رایس (Earle Rice) کتاب انقلاب کوبا (The Cuban Revolution) را با توصیف شرایط آن زمان این کشور آمریکای لاتین شروع می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب کوبا

باتیستا در سال‌های 1940 تا 1944 رئیس‌جمهور کوبا بود و پس از 4 سال، مانند دیگر رئیس‌جمهورها، مقام خود را به شخص دیگری واگذار کرد. با این حال او در سال 1952 در یک کودتای نظامی مقام خود را پس گرفت و بلافاصله شرایطی خفقان‌آور پدید آورد. اوضاع سیاسی کوبا قبل از باتیستا تعریف چندانی نداشت. همه‌ی مقامات حکومتی آلوده به فساد و رشوه‌خواری بودند و مردم انتظار رهبری را می‌کشیدند که آن‌ها را از چنین وضعیتی نجات دهد. کودتای باتیستا، همه‌ی امید مردم را نقش بر آب کرد. اما منجی کوبا بی‌کار ننشسته بود. او می‌دانست که روزی نظام دیکتاتوری باتیستا را نابود می‌کند. این شخص کسی نبود جز رهبر محبوب کوبایی‌ها: فیدل کاسترو.

ارل رایس در فصل اول آغاز سرگذشت انقلاب کوبا را بازگو می‌کند. فیدل کاسترو و گروهش در 26 ژوئیه‌ی 1953، به پایگاه نیروی زمینی مونکادا حمله کردند؛ اما شکست خوردند. باتیستا از حمله به مونکادا که بعداً به نام «ام-26» معروف شد، سخت آشفته شد و دستور داد بسیاری از فیدلیست‌ها (طرفداران فیدل کاسترو) را به قتل برسانند. فیدل نیز به حبس در زندانی مخوف محکوم شد. اما کاسترو نیز مانند بسیاری از انقلابی‌ها در زندان عقاید خود را گسترش داد و به اهداف آینده‌اش فکر کرد. فصل دوم کتاب انقلاب کوبا، توصیفی از این کشور پیش از انقلاب است.

خیلی از افراد دوست دارند بدانند رهبر انقلاب کوبا، فیدل کاسترو، زندگی خود را چگونه گذرانده است. در فصل سوم کتاب انقلاب کوبا، زندگی فیدل کاسترو از تولد تا سال 1952 روایت می‌شود. در فصل چهارم سرآغاز ماجراجویی‌های کاسترو را می‌خوانید. او و نیروهایش بعد از آزادی از زندان، وارد مکزیک شدند و دوره‌ی آموزشی جنگ‌های چریکی را شروع کردند. این دوره در زندگی کاسترو دوره‌ی مهمی محسوب می‌شود؛ زیرا در آن زمان به دیگر کشورهای قاره‌ی آمریکا سفر کرد و با ارنستو چه‌گوارا آشنا شد. ارل رایس معتقد است این چه‌گوارا بود که کاسترو را به کمونیسم مایل کرد. سرانجام بعد از تمام شدن آموزش‌ها و تکمیل گروه، فیدل کاسترو و ارتش چریکی‌اش با کشتی به کوبا برگشتند و مبارزات خود را آغاز کردند.

ارل رایس در فصل پنجم کتاب انقلاب کوبا، دو سال سرنوشت‌ساز این انقلاب را روایت می‌کند. چه‌گوارا نیز که همراه کاسترو بود، تجربیاتش در این دو سال را در کتاب «درباره‌ی انقلاب چریکی» نوشت. بعد از دو سال یا به تعبیری دقیق‌تر 25 ماه مبارزه، کاسترو باتیستا را از مقامش برکنار کرد. فصل ششم به دوران نخست‌وزیری فیدل کاسترو اختصاص دارد. او تا سال 2008 در مقام خود باقی ماند. کتاب انقلاب کوبا در سال 1995 نوشته شده است؛ پس طبیعی است که در آن به تاریخچه‌ی کوبا بعد از مرگ کاسترو پرداخته نشده باشد.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب کوبا

آمریکا از وجود یک کشور کمونیستی خشنود نبود و تصمیم گرفت به کوبا حمله کند. این نقشه با شکست روبه‌رو شد و بعد از آن بود که روابط کوبا و آمریکا، از قبل هم بدتر شد. داستان رویارویی آمریکا با کوبا در دوران جنگ سرد را در فصل هفتم کتاب انقلاب کوبا بخوانید. شاید همه فکر کنند که شرایط پس از انقلاب بهتر خواهد شد؛ اما راهی دراز در پیش است تا چنین اتفاقی بیفتد. ارل رایس فصل هشتم را به ارزیابی دوران حکومت فیدل کاسترو اختصاص داده است.

انتشارات ققنوس کتاب انقلاب کوبا را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب انقلاب کوبا برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب انقلاب کوبا را به افراد علاقه‌مند به تاریخ آمریکای لاتین و انقلاب‌های مهم جهان پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب انقلاب کوبا می‌خوانیم

در بهار سال 1957، فرانک پائس نقش فیدل را به عنوان تنها رهبر به چالش کشید. پائس مخالف گشودن جبهه دوم در سیئرا کریستال، در شمال شرقى سانتیاگو، با سرپرستى خودش بود. او همچنین تغییرى را در ساختار «هیئت مدیره ملى» جنبش، که در آن هنگام از رهبران پراکنده در سرتاسر جزیره بیش از حد انباشته بود، پیشنهاد مى‌کرد. این پیشنهاد پائس را تا سطح رهبرى فیدل بالا مى‌برد. فیدل، با تشخیص این آخرین تهدید نسبت به رهبرى‌اش، از عمل به پیشنهادهاى پائس سر باز زد. بین آن دو به سرعت شکاف افتاد.

در سى‌ام ژوئیه 1957، فرانک پائس در کایخو دل موروى سانتیاگو از سوى رئیس پلیس سرهنگ خوسه سالاس کانیثارس و یکى از افرادش به نام «مانو نِگرا» («دست سیاه») هدف تیراندازى قرار گرفت. تنها چند لحظه پیش از آن، هنگامى که پائس در مخفیگاهش بود، ویلما اسپین به او تلفن زده بود. اعضاى جنبش مى‌دانستند که پلیس تمام گفتگوهاى تلفنى را زیر نظر دارد و در نتیجه تنها براى موارد اضطرارى از تلفن استاده مى‌کردند.

ویلما به فرانک تلفن کرد تا تنها بپرسد: «چرا به من تلفن نکردى؟ چه اتفاقى افتاده؟» چنین مکالمه‌اى اصلاً ضرورى به نظر نمى‌رسید.

به هر حال، مرگ فرانک پائس تهدید دیگرى را براى رهبرى فیدل از میان برداشت. و ویلماى جاه‌طلب به جاى پائس در رأس جنبش در سانتیاگو قرار گرفت. هیچ‌گاه ثابت نشده است که ویلما آن روز به فرانک تلفن زد تا شاید پلیس از طریق شنود جاى پائس را پیدا کند. اما با اطمینان مى‌توان گفت که مرگ او به ارتقاى ویلما در جنبش کمک کرد.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ انقلاب کوبا
پیشگفتار: زاده شده که تاریخ را تغییر دهد
1: مونکادا: پیدایش جنبش بیست و ششم ژوئیه
2: کوباى پیش از انقلاب: طلب دیرپاى آزادى
3: کاسترو: مرد سرنوشت
4: اِم 26 در مکزیک: آماده‌سازى
5: سیئرا مائسترا: نبرد
6: شورشیان در هاوانا: انقلاب
7: بحران‌هاى دریاى کارائیب: خوک‌ها، موشک‌ها، و «جنگ‌هاى کوچک»
8: کوباى امروز: رؤیاى رنگ‌باخته
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب کوبا
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-311-584-5
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب کوبا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب کوبا

برای دریافت کتاب انقلاب کوبا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.