معرفی و دانلود کتاب از شما چه پنهان: خاطرات مطبوعاتی و سینمایی

عکس جلد کتاب از شما چه پنهان: خاطرات مطبوعاتی و سینمایی
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از شما چه پنهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از شما چه پنهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از شما چه پنهان: خاطرات مطبوعاتی و سینمایی

احمد طالبی نژاد، از پیشکسوتان دنیای سینما، در کتاب از شما چه پنهان، خاطرات مطبوعاتی و سینمایی خود را در طول چندین سال فعالیت حرفه‌ای، با شما در میان می‌گذارد. این زندگی‌نامه‌‌ی خودنوشت با بازگویی خاطره‌های سال‌های نوجوانی نویسنده آغاز می‌شود و در نهایت مجموعه‌ای از تجربیات وی را در زمینه‌ی فیلم‌سازی و همکاری با بزرگان سینما، به مخاطبان ارائه می‌کند. صراحت، رک‌گویی و طنز از مشخصه‌های این کتاب خواندنی به شمار می‌آیند.

درباره‌ی کتاب از شما چه پنهان

احمد طالبی نژاد از نویسندگان و فیلم‌سازان نام‌آشنای سه‌ دهه‌ی اخیر است که کارگردانی چند فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه دارد. علاوه‌بر این‌ها، در حوزه‌ی تاریخ سینمای ایران نیز دست به تألیف زده و چندین کتاب ارزشمند را به مخاطبان این حوزه ارائه کرده است. در این بین، مدیر مسئول ماهنامه‌ی هفت و نویسنده‌ی ماهنامه‌ی فیلم هم بوده و در کنار سینما، فضای مطبوعاتی را نیز تجربه کرده‌. اکنون این نویسنده و هنرمند اهل نائین، مجموعه‌ای از خاطرات خود را که چکیده‌ای از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای وی در عرصه‌ی سینما و مطبوعات هستند، در کتاب از شما چه پنهان، به مخاطبان خود عرضه کرده است. کتابی که می‌توان آن را خودافشاگری‌های نویسنده و یکی از منابع دسته‌اول تاریخ شفاهی سینما دانست.

طالبی نژاد در بخش نخست این زندگی‌نامه، از دوران نوجوانی خود برایتان می‌گوید. از روزهایی که کم‌کم با سینما و اهالی آن آشنا می‌شد و رفته‌رفته عشق به دنیای هنر در دلش جوانه می‌زد. ممکن است خواندن این بخش از کتاب برای جوانان نسل امروز چندان ملموس و قابل‌درک نباشد. امروزه دیگر نه فیلم پدیده‌ی عجیبی است و نه سینما رفتن کار دشواری به نظر می‌رسد. بااین‌اوصاف، وقتی نویسنده از امکانات محدود آن دوران و سختی‌هایی که باید برای رفتن به سینما متحمل می‌شده، با مخاطبان سخن می‌گوید، احتمالاً خوانندگان جوان و کم‌سن‌و‌سال نتوانند با نویسنده هم‌ذات‌پنداری کنند. بااین‌حال، هم‌نسلان نویسنده و هم‌دوره‌ای‌هایش، به‌خوبی می‌دانند که تا سه یا چهار دهه پیش، فیلم و سینما تا چه حد کمیاب بوده‌ است.

از آن‌جایی که احمد طالبی نژاد با بسیاری از فیلم‌سازان و کارگردانان به‌نام ایرانی همکاری و ارتباط داشته، لابه‌لای خاطرات وی با گوشه‌ای از فعالیت‌ها و یا زندگی شخصی برخی از چهره‌های سینمایی نیز آشنا خواهید شد. به‌طور مثال، به حقایقی در مورد زندگی مسعود کیمیایی پی می‌برید که ممکن است در هیچ کتاب، مستند یا منبع دیگری به آن‌ها اشاره‌ای نشده باشد. توجه داشته باشید که حضور صنعت و هنر سینما در کشورمان پیشینه‌ی دورودرازی ندارد. به همین خاطر آن‌طور که لازم بوده در مورد تاریخ سینما و چهره‌های شاخص آن، منابع مکتوب زیادی در دسترس نداریم. از طرف دیگر، به لطف فضای مجازی، هرروزه انبوهی از شایعات و اطلاعات دروغین در مورد اهالی سینما روانه‌ی شبکه‌های مجازی می‌شود و همین موضوع شناخت فعالان حوزه‌ی سینما را برای مخاطبان دشوارتر می‌کند. به همین خاطر، وجود آثاری مانند کتاب از شما چه پنهان که به معرفی برخی از هنرمندان شاخص سینما پرداخته‌، غنیمت بزرگی به حساب می‌آید.

لحن داستان‌گونه، طنز نامحسوس نویسنده، دقت وی در بازگویی جزئیات و برجسته کردن نکات مهم، برخی از ویژگی‌های قابل‌توجه کتاب حاضر به‌شمار می‌رود. به سبب همین ویژگی‌هاست که خوانندگان از همان ابتدای کتاب مجذوب آن می‌شوند.

در این اثر نیز مانند بسیاری از کتاب‌های زندگی‌نامه، علاوه‌بر این‌که رخدادهای زندگی مؤلف نشان داده می‌شوند، برخی از جریان‌‌های اجتماعی و فرهنگی معاصر نویسنده هم در پس‌زمینه‌ی ماجراهای آن خودنمایی می‌کنند. از طرف دیگر حضور سیاست و جریان‌های سیاسی نیز در این کتاب مشهود است. نویسنده که مدتی به سیاست گرایش پیدا کرده بود، شمه‌ای از تجربیات و خاطرات خود را در این مورد برای مخاطبان بیان می‌کند.

هدف احمد طالبی نژاد از نگارش کتاب از شما چه پنهان، این بوده که با جمع‌آوری خاطرات و تجربیات خود در عرصه‌ی سینما به علاقه‌مندان این حوزه کمکی کرده باشد. بااین‌حال، نه‌تنها دوستداران سینما و دست‌اندرکاران آن، بلکه تمامی مخاطبان ژانر خودزندگی‌نامه و سرگذشت‌نامه‌ها نیز از مطالعه‌ی این اثر لذت وافری خواهند برد.

اثر حاضر از سوی نشر چشمه در ذیل مجموعه کتاب‌های مطالعات سینمایی به چاپ رسیده است.

کتاب از شما چه پنهان برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان کتاب‌های زندگی‌نامه، دوستداران سینمای ایران و پژوهشگران تاریخ سینما از مخاطبان اصلی کتاب از شما چه پنهان به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب از شما چه پنهان: خاطرات مطبوعاتی و سینمایی می‌خوانیم

یک هفته‌ای که تهران بودیم، چندتایی فیلم دیدیم و عشق آغاز شد. همه‌ی ذهن و وجودم پُر شده بود از حال‌و‌هوای سینما. همین هم باعث شد وقتی کلاس اول دبیرستان را تمام کردم، هوس تهران رفتن به سرم بزند. دایی‌وسطی در میدان عشرت‌آباد (سپاه) مغازه‌ی دودهنه‌ی لبنیاتی داشت. پیله کردم که مدرسه را ادامه نمی‌دهم و می‌خواهم بروم وردست دایی کار کنم. التماس پدرم که خودش بی‌سواد بود اما عجیب حواسش به درس‌و‌مدرسه‌ی ما چهار برادر و دو خواهر بود، راه به جایی نبرد و راهی تهران شدم. فقط به عشق این‌که هفته‌ای یک‌بار بعد‌از‌ظهرهای جمعه که مغازه تعطیل می‌شد بروم سینما. نزدیک‌ترین سینماها در همان میدان فوزیه بودند. مراد و میامی. گاهی هم ناچار می‌رفتم میدان ژاله (شهدا) که دوتا سینما داشت. سینما‌ ژاله و سیلوانا. بعدها البته کمی جسارت پیدا کردم و گه‌گاه تا میدان بیست‌وچهار اسفند هم می‌رفتم که آن وقت‌ها سه‌تا سینما بیشتر نداشت. کاپری (بهمن)، شهر تماشا و یونیورسال (پارس). این سینما با سینمامیامی یک وجه اشتراک داشت. کنار هر دو شعبه‌ی دوغ اراج دایر بود که هنوز هم مزه‌اش زیر زبانم هست. عجب دوغی! قبل و بعد از دیدن فیلم یک بطری دوغ اراج می‌زدم و عجیب این‌که خوابم هم نمی‌گرفت. بعدها سینما‌ریولی (‌صحرا) ‌در سه‌راه تخت‌جمشید دایر شد که تا مغازه‌ی دایی فاصله‌ای نداشت و اگر می‌دویدم پنج‌دقیقه‌ای آن‌جا بودم. اما این سینمای شیک و مدرن فقط فیلم‌های خارجی نشان می‌داد که من دوست نداشتم. سینما رنگین‌کمان در کوچه‌ی شهرستانی واقع در ضلع جنوب‌شرقی میدان فوزیه هم یکی دو سال بعد دایر شد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
حدیث غم‌بار آرزومندی ما
فصل اول: از کی شروع شد؟
فصل دوم: عاشق شدن
فصل سوم: فقط عشق کافی نیست
فصل چهارم: سیاست و چند چیز دیگر
فصل پنجم: دوزخ، برزخ، بهشت
فصل ششم: که عشق آسان نمود اول
فصل هفتم: و دیگران
فصل هشتم: در پی استقلال
فصل نهم: خرافات
فصل دهم: پایان همان آغاز است
فصل یازدهم: زندگی و دیگر هیچ
فصل دوازدهم: ناگهان چه زود دیر شد
فصل سیزدهم: عشق پیری
ضمیمه: اولین نوشته‌ها
پی‌نوشت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از شما چه پنهان: خاطرات مطبوعاتی و سینمایی
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-229-372-5
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از شما چه پنهان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب از شما چه پنهان

برای دریافت کتاب از شما چه پنهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.