معرفی و دانلود کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر

عکس جلد کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر
قیمت:
۶۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر

بهنام محمدپناه در کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر، حوادثی را که در برهه‌ی زمانی بسیار کوتاه 70 ساله از پادشاهی کوروش تا سلطنت داریوش اتفاق افتاده را در قالب پنج فصل مورد بررسی قرار داده است. نویسنده سعی کرده به صورت اجمالی خوانندگان را با نحوه‌ی شکل‌گیری امپراطوری پارس و شکوفا شدن مقتدرترین تمدن باستانی آن زمان کشورمان آشنا کند.

درباره‌ی کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر

بی‌شک همه‌ی ایرانیان و حتی افراد غیرایرانی علاقه‌مند به تاریخ، با نام سرزمینمان، ایران، آشنایی دارند. اینکه فلات ایران از پهناورترین و تمدن اقوام آن از کهن‌ترین‌های تاریخ جهان است، بر کسی پوشیده نیست. حتی می‌توان ادعا کرد که در برخی موارد، بیگانگان مطالعات وسیع‌تر و گسترده‌تری در زمینه‌ی تاریخ و فرهنگ غنی کشورمان، ایران داشته‌اند. یکی از باشکوه‌ترین و قدرتمندترین دوره‌های تاریخی کشور ما به زمان هخامنشیان و سلطنت کوروش کبیر و داریوش بزرگ بازمی‌گردد که منابع بسار زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. بهنام محمدپناه، مورخ و نویسنده‌ی نام‌آشنای ایرانی نیز در کتاب از کورش کبیر تا داریوش کبیر به بازگویی وقایع همین دوره پرداخته است. در این کتاب به‌صورت خلاصه و اجمالی به شرح مطالب پرداخته شده و این ویژگی باعث شده که خوانندگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اطلاعات مفید و جامعی در زمینه‌ی موردنظر دست پیدا کنند.

معرفی و دانلود کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر

به ادعای بهنام محمدپناه در کتاب از کورش کبیر تا داریوش کبیر، یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث پیشرفت و دگرگونی ملت‌ها می‌شود، شناخت ریشه‌های فرهنگی و گذشته‌ی تاریخی‌شان توسط مردمان آن سرزمین است. چرا که تمامی ریشه‌ها و آداب و سنن توسط پیشینیان و اجداد همان ملت بنا نهاده شده و نسل‌های بعدی می‌توانند با تکیه بر آن در جهت پیشرفت و تعالی سرزمین خود گام بردارند. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ی امروز، هیچ پیشینه‌ی تاریخی‌ای ندارند اما با ترفندهای زیرکانه و با سرقت آثار تاریخی و باستانی کشورهای دارای تمدن کهن، سعی می‌کنند که برای خود هویت اصیل و ملی بسازند تا نسل‌های بعدی با تأثیرپذیری روانی از این هویت، آینده‌ی شکوفاتری را برای خود رقم بزنند. پس جای تأسف دارد که کشوری مانند ایران با چنین پیشینه و فرهنگی، به تاریخ خود اهمیتی ندهد و نهایت بهره را از چنین سرمایه و ثروت عظیم و کم‌مانندی نبرد.

محمدپناه در ادامه اضافه کرده است که متأسفانه امروز ما با حقیقت تلخی مواجه شده‌ایم، اینکه بیگانگان، بیش از خود ما به تاریخ و تمدن باستانی کشومان توجه داشته و دارند و هزینه‌های بسیاری هم در این خصوص صرف می‌کنند. اما درعین‌حال شور و اشتیاق نسل جوان در شناخت تاریخ غنی و پربار کشورمان و میل شدید آن‌ها در یافتن هویت اصیل ایرانی، باعث شده که نویسنده دانسته‌ها و تحقیقات خود را در غالب مجموعه‌ای کوتاه گردآوری کند. در کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر حوادثی را که در بازه‌ی زمانی 70 ساله از کورش تا داریوش رخ داده در قالب 5 فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

اولین فصل کتاب، به بررسی و معرفی تمدن باستانی ایران (تمدن عیلام) و تمدن‌های همجوار (سومر، اکد، بابل و آشور) اختصاص دارد و اتفاقات پیش از پادشاهی کوروش و داریوش در آن‌ها شرح داده شده‌اند. در پایان این فصل خواننده خواهد فهمید که چرا جهانیان این دو ابرمرد تاریخ ایران را کبیر (cyrus the great, darius the great)‌ نامیده‌اند. نویسنده در فصل دوم، تنها به کوروش کبیر پرداخته و از فتوحات، بنای پاسارگاد و کتیبه‌ی مشهور او سخن گفته‌ است. در ادامه نیز وقایع زندگی و رویدادهای پس از مرگ پسرش کمبوجیه بیان شده‌اند. فصل سوم درباره‌ی کتیبه‌ی معروف داریوش در بیستون است و از کارهایی که این پادشاه بزرگ در طی 36 سال سلطنت خود انجام داده یاد شده است. اینکه او چگونه توانست امپراطوری وسیع و مقتدر پارس را رهبری کرده و کشور یکپارچه‌ی ایران را بوجود آورد. فصل چهارم کتاب نیز درباره‌ی قصر زمستانی داریوش در شهر باستانی شوش و مطالب تأسف‌باری از نحوه‌ی غارت آثار به‌جا مانده از کاخ آپادانای شوش به دست فرانسویان است. علی‌رغم اینکه بسیاری از ایرانیان، تخت جمشید و پاسارگاد را پایتخت هخامنشیان می‌دانند، در آن زمان شوش و هگمتانه شهرهای اصلی ایران بودند. و سرانجام نویسنده ذیل فصل پنجم به گوشه‌هایی از عظمت بنای تخت جمشید اشاره کرده و از نام‌های اصلی آن (پارسه و پرسه پولیس) گفته‌ است. در ادامه هم مطالب و تصاویری از دو کاخ دروازه ملل و آپادانای تخت جمشید در کتاب گنجانده‌ شده که به تکمیل اطلاعات خوانندگان کمک می‌کنند.

انتشارات سبزان کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر را منتشر کرده و در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فرهنگ و تاریخ ایرانی، علی‌الخصوص دوره‌ی هخامنشیان علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب پیش رو را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر می‌خوانیم

اقوام آریایی

حدود 2000 سال قبل از میلاد گروهی از مردم شمال فلات ایران به‌خاطر یخبندان‌های فصلی و برای به‌دست آوردن چراگاه‌های کافی برای دام‌هایشان، به سوی سرزمین‌های گرم جنوب مهاجرت کردند. این مردم که آریایی نام داشتند در چند مرحله و به صورت گروه‌های جداگانه وارد فلات ایران و به تدریج جایگزین ساکنان قبلی شدند.

اقوام آریایی، سرزمینی را که وارد آن شده بودند، ایران یعنی سرزمین آریایی‌ها نامیدند. گروهی از آریایی‌ها به‌نام مادها در غرب، گروهی دیگر به‌نام پارس‌ها در جنوب (نزدیک عیلامی‌ها) و گروه سوم به‌نام پارت‌ها در شمال شرقی ایران فعلی سکنی گزیدند.

همانطور که گفته شد، قبل و هم‌زمان با ورود آریایی‌ها، اقوام دیگری در ایران سکونت داشتند. از این اقوام دارای تمدن (مثل جیرفت و مارلیک و...) آثار اندکی به‌جا مانده است که باستان‌شناسان سعی دارند اطلاعات بیشتری درباره‌ آن‌ها به دست آورند.

آریایی‌ها در ازای کمک به پادشاهان عیلام در جنگ با آشوریان اجازه یافتند تا شهری برای خود بنا کنند؛ به این ترتیب پارس‌ها و مادها با گسترش نفوذ خود به سرزمینی دست یافتند که بعدها به میهن همیشگی آن‌ها تبدیل شد.

با نابودی عیلامیان، قوم ماد که حامی خود را از دست داده بود، بارها از جانب آشوریان مورد هجوم واقع شد تا اینکه قبیله‌های مختلف ماد در دهکده‌ای به‌نام هگمتانه (اکباتان یا همدان امروزی) گرد هم آمدند و فردی بنام دیااُکو را به فرمانورایی خود برگزیدند. بدین ترتیب اولین حکومت مادها به وجود آمد. با گسترش دولت ماد، هگمتانه به‌صورت شهری بزرگ در آمد و به‌عنوان پایتخت مادها انتخاب شد. پس از چندی، دیگر اقوام ایرانی (پارت‌ها و پارس‌ها) هم با مادها متحد شدند و توانستند دولتی بسیار قوی به وجود آورند.

با مرگ آشوربانی پال (حدود 612 قبل از میلاد)، نوه‌ی دیااُکو به‌نام هُوَخشَترَه با پادشاه بابل (نابوپولوسار) متحد شد و به سوی آشور لشگر کشید. آن‌ها پس از جنگ‌های طولانی توانستند آشوریان را شکست دهند. هوخشتره و پادشاه بابل در خرابه‌های آشور پیمانی را امضا کردند و برای تحکیم این اتحاد، هوخشتره دختر خود آمیتیس را به عقد پسر پادشاه بابل یعنی بخت‌النصر در آورد. پس از آن سپاهیان ماد و بابل به سوی قلب امپراطوری آشور تاختند و در جنگی خونین نینوا را به تلی از خاک تبدیل کردند. با سقوط نینوا، امپراطوری عظیم آشوریان که زمانی نامش لرزه بر اندام همگان می‌افکند، به سرعت و برای همیشه از هم فروپاشید. پس از آن ماد‌ها و بابلی‌ها قلمرو آشوریان را بین خود تقسیم کردند. در زمان پادشاهی هوخشتره، ایرانیان توانستند بزرگترین پادشاهی غرب آسیا را به وجود آوردند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: نیم‌نگاهی به گذشته
ایران، سرزمینی با تمدن 7 هزار ساله
تمدن سومر و عیلام
تمدن اکد
تمدن بابِل و آشور
اقوام آریایی
فصل دوم: کوروش کبیر
افسانه‌ی تولد تا پادشاهی کوروش
آغاز پادشاهی کوروش
فتح لیدی (550 قبل از میلاد)
شورش ارمنستان
فتح بابل (539 قبل از میلاد)
پایان زندگی (529 قبل از میلاد)
کوروش کبیر، افتخار ایرانیان
پاسارگاد
سلطنت کمبوجیه (کامبیز)
مرگ کمبوجیه و پادشاهی بردیای دروغین
فصل سوم: داریوش کبیر
کتیبه بیستون: یادگاری گرانبها از داریوش
افسانه‌ی پادشاهی داریوش
فرونشاندن شورش‌ها
اقدامات داریوش
لشگرکشی به اروپا (514 قبل از میلاد)
لشگرکشی به مصر
جنگ با یونان (490 قبل از میلاد)
پایان سلطنت
آرامگاه داریوش در نقش رستم
کتیبه‌های گنج‌نامه
سرانجام هخامنشیان
پادشاهان هخامنشی
فصل چهارم: شوش
شوش: کهن‌ترین شهر ایران زمین
غارت آثار باستانی
فصل پنجم: تخت جمشید
پارسه
ساخت تخت جمشید
کاخ آپادانا
کاخ دروازه ملل (کاخ انتظار)
برخی از منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات95
زبانفارسی
شابک978-964-8249-13-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر

برای دریافت کتاب از کوروش کبیر تا داریوش کبیر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.