معرفی و دانلود کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ

عکس جلد کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ
قیمت:
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ

کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ اثری تاریخی است که به قلم عباس سلیمانی امیری نگاشته شده. در این کتاب، وقایع دوران سلطنت کوروش بزرگ را می‌خوانیم و درمی‌یابیم که او چگونه با هریک از آن‌ها مواجه شده و بر آن‌ها فائق آمده است. همچنین صفات اخلاقی، شیوه‌ی کشورداری و سیاست‌های اجرایی کوروش کبیر را می‌شناسیم و با میراثی که او و حکومتش بر جا نهاده‌اند بیشتر آشنا می‌شویم.

درباره‌ی کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ

عباس سلیمانی امیری، نویسنده‌ی کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ، بر این باور است که سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌ها برای کشف علت حوادث تاریخی کفایت نمی‌کنند؛ بلکه صرفاً مختصری از احوال پادشاهان پرده برمی‌دارند. بنابراین، او برای نوشتن اثرش از منابع معتبر دیگری چون آثار هرودت، گزنفون، کنزیاس، دیودور، بلوتارک و استرابون بهره برده است تا احوالات کوروش کبیر بر واقعیت تاریخی او منطبق باشد.

معرفی و دانلود کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ

سلیمانی امیری اثرش را با توصیف وضعیت بشر گذشته در تاریخ قدیم آغاز می‌کند و به وضعیت انسان در اعصار اولیه می‌پردازد. او گزیده‌ای از مراحل تاریخی‌ای را که انسان برای بقا و تهیه‌ی ملزومات زندگی خود پشت سر می‌گذارند، توضیح می‌دهد. سپس از تاریخ ساختن نخستین ابزارها و شیوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها توسط انسان سخن می‌گوید و به این طریق، خلاصه‌ای از وضعیت زندگی بشر قبل از میلاد مسیح را به دست خواننده می‌دهد تا تصویری از دوران پیش از حکومت هخامنشیان داشته باشد. همچنین توضیحاتی در این باب داده شده که بشر گذشته چگونه از جمع‌آوری غذا به تولید آن دست یافته است؟ در چه زمانی با صنعت‌گری بر طبیعت تسلط پیدا کرده؟ و بدین ترتیب، چه سیری از تکامل را گذرانده است تا توانسته بر سکونت خود بر پهنه‌ی گیتی دوام بخشد؟ عباس سلیمانی امیری با چنین اشاراتی به تاریخ ماقبل دودمان کوروش، مخاطب را به داستان پادشاهی کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ وارد می‌کند.

کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ از سه طایفه‌ی عمده موسوم به طوائف پارسی نام می‌برد: پاسارگاردی‌ها، مرافی‌ها و ماپسین‌ها. در این بین، پاسارگاردی‌ها از قدرت و اعتبار بیشتری برخوردار بودند. هخامنشیان از خانواده‌ی سلطتنی پاسارگاردی‌ها و البته طایفه‌ای مستقل بودند. کوروش سوم پس از سقوط سلسله‌ی ماد، از جانب مادری منسوب به آخرین پادشاه ماد و پدری که آخرین نواده‌ی هخامنش بود، بر تخت شاهی می‌نشیند و حکومت را در میان اقوام پارس موروثی می‌کند. کوروش سوم که بعدها با عنوان کوروش بزرگ خوانده شد، همواره در فتوحات خود، حرمت اقوام مغلوب را نگه می‌داشت. نویسنده به روابط گسترده‌ی خاندان کوروش با اقوام مختلف اشاره کرده است؛ روابط نزدیک و تنگاتنگی که این اقوام را با یکدیگر متحد می‌کرده است. این شکل از روابط، موجب می‌شده مردم از فتح سرزمینشان توسط کوروش رضایت داشته باشند و کوروش هم فتوحات صلح‌آمیزی را پی گیرد. البته کوروش کبیر فارغ از این دلایل هم خویی ممتاز داشت. نویسنده به نمونه‌هایی از این رفتارها می‌پردازد که هر یک گویای باورهای متمدنانه‌ی کوروش در عصر توحش و خونریزی بوده است. اعطای استقلال داخلی و حفظ فرهنگ‌های قدیمی از جمله راهکارهای کوروش بزرگ در این باره بوده است که بعدها با داریوش هم ادامه می‌یابد. در کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ، عواملی که رویکرد توسعه‌طلبانه‌ی کوروش و پادشاهان پس از او را تهدید به شکست می‌کرد، بررسی شده است. نویسنده همچنین به ضعف‌ها و کاستی‌هایی که این شیوه‌ی کشورداری به دنبال آورد، پرداخته است.

این اثر را انتشارات طلایه به چاپ رسانده است.

کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مشتاق خواندن کتاب‌های تاریخی هستید و به تاریخ ایران علاقه دارید، مطالعه‌ی این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ می‌خوانیم

آن روز آتشی خوفناک در زیباترین شهر جهان در گرفته بود.

کوروش دستور داد تا آتش را خاموش کنند و کرزوس و دوستان او را از سوختن نجات دهند. او نه تنها حیات پادشاه و دوستان او را ابناء نمود بلکه زندگانی مردم لیدیه را با تمام مظاهرش حفظ کرد. کوروش برخلاف پادشاهان دیگر که کشور مغلوب شده را ویران می‌کردند و مردم را به بردگی می‌گرفتند او از کشتن شاه و ملازمان او خودداری نمود. شاهان گذشته مانند آشور و بابل و ماد به قتل و غارت دست می‌زدند و رعایت حقوق هیچ‌کس را نمی‌کردند، می‌کشتند و شکنجه می‌کردند و پوست مردم را می‌کندند و یا در آتش می‌سوزاندند و گاهی اعضای بدن را قطع می‌کردند.

کوروش با رفتار خود نسبت به مردم مغلوب و عفو عمومی علی‌الخصوص در کشور لیدیه، برای خود نام نیک و برای ایرانیان یک گنج ابدی به جای گذاشت که امروزه پس از بیست و پنج قرن هنوز نام او را زنده نگه داشته است. نام کوروش هرگز نمرده بود تا دوباره زنده شود و هر کجا سخن از عدالت و رأفت باشد نام کوروش در آن‌جا خواهد بود. او قبل از بابل در کشور لیدیه مسأله حقوق انسانی و عدالت را به کار برد چنان که مردم آن عصر از سیاست و رأفت او حیرت کرده بودند. شاید بیهوده نباشد که از آن زمان تاکنون نام کوروش در کتاب‌ها یاد می‌شود و هر چند وقت مورخی و یا نویسنده‌ای نام او را در کتاب خود می‌برد.

بعد از تسلط کوروش بر نقاطی از آسیای صغیر، برخی از بنادر و جزایر از تسلیم شدن خودداری کردند، کوروش سپاهی را فراهم دید و فرماندهی آن را به هارپاک سپهسالار سابق ماد واگذار کرد تا او به جنگ با آن‌ها اقدام کند. کوروش پس از تسخیر لیدیه آن را به دو قسمت کرد و یک قسمت آن را به یکی از بزرگان پارسی واگذار کرد که نامش «تابان» بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: تاریخ گذشتگان
فصل دوم: دودمان کوروش
فصل سوم: پیدایش هخامنشیان
فصل چهارم: ظهور کوروش
فصل پنجم: ذوالقرنین
فصل ششم: خصوصیات کوروش
فصل هفتم: ویژگی‌های کوروش
فصل هشتم: سیاست‌های کوروش
فصل نهم: فوت پدربزرگ
فصل دهم: جادوگران
فصل یازدهم: راجع به بابِل
فصل دوازدهم: کوروش و پانته‌آ
فصل سیزدهم: قوم یهود
فصل چهاردهم: کوروش و یهودیان
فصل پانزدهم: تسخیر کشورها
فصل شانزدهم: تاریخ‌نویسان
فصل هفدهم: سکاها
فصل هجدهم: مرگ کوروش
فصل نوزدهم: راجع به اسکندر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات طلایه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-600-7602-44-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ

برای دریافت کتاب کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.