معرفی و دانلود کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی)

عکس جلد کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی)
قیمت:
۳۶۰۰۰ 18000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی)

کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی) نوشته‌ی اکبر احمدی، رویدادهای تاریخی دوره‌ی صفویان را برای کودکان و نوجوانان گروه سنی "ج" و "د" شرح می‌دهد.

این اثر شامل دو بخش با عناوین "در گوشه‌ی خانقاه" و "بر اورنگ پادشاه" است. در بخش اول شما علاوه بر آشنایی با مشایخ طریقت صفوی، از عملکردها، جسارت‌ها و از خود گذشتگی‌های رهبران و پیروان طریقت صفوی اطلاع می‌یابید و به مراحل تدریجی آماده‌سازی نهضت صفوی برای دستیابی به قدرت و بنیان‌گذاری پادشاهی در ایران پی می‌برید.

در بخش دوم نیز حین آشنایی با پادشاهان سلسله‌ی صفوی، شخصیت و اقدامات آن‌ها در دوران حکومتشان، خواهید فهمید که چگونه پادشاهان پر قدرت و دانا، ایران را به اوج شکوه و شکوفایی رساندند و پادشاهان ناشایست و هوس‌باز حاصل تلاش دیگران را نابود کردند و مردم را با ظلم و ستم مورد آزار قرار دادند.

دوران صفوی یکی از با اهمیت‌ترین دوره‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید، زیرا با گذشت 9 قرن از نابودی پادشاهی ساسانی بار دیگر یک حکومت متمرکز ایرانی موفق شد بر سرزمین ایران زمان ساسانی فرمانروایی کند. پس از اسلام، حکومت‌های ایرانی متعددی مثل صفاریان، سامانیان، طاهریان، زیاریان، آل بویه و سربداران فرمانروایی کردند، اما هیچ یک قادر نبودند سراسر ایران را تحت پوشش خود قرار دهند و در تمام مناطق جغرافیایی ایران یکپارچگی به وجود آورند.

در آغاز حکومت صفوی، در قلمروی ایران تعداد پادشاهان و مدعیان سلطنت به سیزده تن می‌رسید و در این اوضاع بود که خاندان صفوی، نهضت سیاسی و مذهبی خود را برای به دست گرفتن حکومت و تغییر مذهب ایران از تسنن به تشیع شروع نمودند و موفق شدند برای مدت طولانی مشروعیت اجتماعی خود را حفظ نمایند. این کار بزرگ به همت شیخ صفی الدین اردبیلی بنیان‌گذاری شد و سرانجام توسط شاه اسماعیل صفوی به تحقق پیوست و نتایج زیر را در برداشت:

- ایجاد وحدت ملی بر مبنای اعتقادات تشیع پویا
- ایجاد حکومت متمرکز و احیای وحدت سرزمینی
- تشکیل نیروی قزلباش و محافظت کشور در برابر دشمنان در شرق و غرب.

در نهایت حکومت صفوی توانست از ایرانیان ملتی دوباره مستقل، خود محور، قدرتمند و مورد احترام خلق کند به طوری که مرز‌های ایران در زمان پادشاهی شاه عباس اول، پنجمین پادشاه دوران صفوی، با مرزهای امپراتوری ساسانی برابر بود.

در بخشی از کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه می‌خوانیم:

شاه تهماسب صفوی در هنگام مرگ 9 فرزند پسر داشت که هفت پسر از مادران چرکسی و گرجی و دو پسر از مادران ترکمن به نام محمد خدابنده و اسماعیل بودند. تعیین جانشین برای شاه تهماسب مساله‌ای سخت بود زیرا هیچ یک از دو شاهزاده‌ی ترکمن مناسب فرمانروایی نبودند. محمد خدابنده بینایی ضعیفی داشت و تقریباً کور به حساب می‌آمد و اسماعیل هم شروع خوبی در زندگی سیاسی نداشت. او در سال 954 ق به حکومت شیروان منصوب شد و عملیات متعدد و پیروزمندانه‌ای علیه عثمانی‌ها در قفقاز و آناتولی شرقی انجام داد و در سال 963 ق به حکومت خراسان منصوب شد. ولی پس از گذراندن چند ماه در هرات ناگهان دستگیر شد و به زندان قهقهه که مخصوص زندانیان سیاسی خطرناک بود منتقل شد. به هر علت اسماعیل تقریباً بیست سال در زندان به سر برده بود.

پسر سوم شاه تهماسب حیدر بود که مادرش یک کنیز گرجی بود و برخی از افراد ذی نفوذ آرزوی بر تخت نشاندن او را داشتند و از لطمه زدن به اسماعیل ترسی نداشتند. در سال 983 ق قزلباش‌ها به دو دسته تقسیم شده بودند. یک دسته از حیدر میرزا با مادر گرجی و دسته‌ی دیگر از اسماعیل میرزا با مادر ترکمن پشتیبانی می‌کردند. هنگامی که شاه تهماسب زنده بود اختلاف نظرهای موجود بین قزلباش‌ها آشکار نبود اما هنگامی که وی بیمار گشت موضوع جانشینی مورد بحث درباریان شد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: در گوشه خانقاه
مقدمه
1) شکل‌گیری و گسترش طریقت صفوی
شیخ صفی الدین اردبیلی (650 تا 735 ق)
شیخ صدرالدین (735 تا 793 ق)
2) اعلان تشیع و قدرت اقتصادی
خواجه علی (793 تا 830 ق)
شیخ ابراهیم (830 تا 851 ق)
3) قدرت نظامی و ظهور تمایلات حکومتی
سلطان جنید (851 تا 860 ق)
سلطان حیدر (860 تا 893 ق)
سلطان علی (893 تا 900 ق)
4) پایه‌های قدرت نظامی و اعتقادی
قدرت نظامی قزلباش
قدرت اعتقادی صفوی
بخش دوم: بر اورنگ پادشاه
مقدمه
1) تاسیس و تثبیت حکومت
شاه اسماعیل اول (907 - 930 ق)
شاه تهماسب اول: (930 - 982 ق)
2) قدرت نمایی دربار
شاه اسماعیل دوم: (984 - 985 ق)
سلطان محمد شاه (985 - 996 ق)
3) شکوه و اوج قدرت
شاه عباس اول (996 - 1038 ق)
4) شکوه دست نیافتنی
شاه صفی (1038 تا 1052 ق)
شاه عباس دوم (1052 - 1077 ق)
5) زوال و سرنگونی
شاه سلیمان (شاه صفی دوم) (1077 تا 1105 ق)
شاه سلطان حسین (1105 تا 1135 ق)
6) فروپاشی و نابودی
واپسین تلاش‌های صفویان
مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی)
نویسنده
ناشر چاپیموسسه فرهنگی هنری قوی سفید کودکان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-04-4612-6
موضوع کتابکتاب علمی و آموزشی کودک، کتاب علمی و آموزشی نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۳۶۰۰۰ 18000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی)

امیر رضا اصلی
۱۴۰۱/۲/۲۵
سلام
من فردی هستم که به تاریخ اهمیت زیادی می‌دهم در خصوص اگر تاریخ کشورمان باشد دانستن تاریخ چه برای من که مشتاق شنیدن تاریخ هستند و چه برای افرادی معمولی که تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند امری حیاتی و مفید است سرنوشت افراد بسیاری در این دوران به تاریخ گره خورده است گله هگل تاریخ همواره در چرخش
است و هر بار تکرار می‌شود � می‌داند چه اتفاقاتی که الان می‌افتد در دوران گذشته‌ام روی داده تنها اتفاقات مشابهی را می‌بینیم که مدام در حال تکرار است کشور ما روزهای بسیاری را گذرانده است خوب و بد روزهایی که در آن اتفاقات بسیار عجیبی بود داده اتفاقاتی که هر روز انسان می‌توانست آرزوی مرگ کند به راستی چطور کشور با توان آورده است سلسله‌های متعدد آمدن و رفتن ارتش‌های بیگانه آمدند و رفتند و ما تنها مردم بودند که باقی مانده مردم این سرزمین هزار ساله این سرزمین چه قابلیتی داشته که بسیاری برای ساختن اما هیچ نتوانستم با خود ببرد و همواره از آن تاثیر پذیرفتند به سر به سیمان فولاد بعد از دوران ساسانیان حکومت‌های قدرتمند‌ای در ایران به قدرت رسیدند که اگر نگوییم از دوران باستان ایران چیزی کم داشتن در برخی موارد از دوران باستان و شکوه و عظمت ایران در آن دوران هم پیش گرفتند و ما نقطه اوج این قدرت و بلو به بلوغ رسیدن حکومت اسلامی در ایران صفوی است بنیانگذاران خود را بیش از اندازه همتراز با پادشاهان هخامنشی و ساسانی و در عین حال پادشاهان اساطیری ایران در شاهنامه می‌دانست.
دورانی که به گل بسیاری در آن این و هنر به اوج اعلای خود رسید و پیشرفت‌های علمی صنعتی و معماری و اقتصادی بسیار به چشم می‌خورد روابط خارجی ایران با بسیاری از کشورها شروع شده و به امتداد آن انجام می‌دهید طوری که شروع سیاست خارجی بوده است.
نرمین صوفی
۱۴۰۱/۸/۱۷
کتاب بدی نیست نوع نگارش تاحدودی خوبه. درمورد به سلطنت رسیدن سلسه‌ی صفوی زیاد مطالعه نداشتم و نمیتونم بگم مطالبی که عنوان شده تا چه اندازه صحت داره. اما مشخصه که نویسنده برای نوشتن کتاب به‌ی منبع تحقیق بسنده نکرده و مطالبی که ذکرکرده نشون دهنده‌ی این موضوعه.
برای مثال شاهان صفوی رو مومن خطاب میکنه
و چندین و چندمطلب ازخوب بودن و پرهیزگاربودنشون ذکرمیکنه و بعد به شرابخواری و میگساری اشاره میکنه. واین درحالیکه که هرادم مومنی میدونه که باشرب شراب و باده گساری هرنوع عبادتی باطله. البته این موضوع حدس و نظرشخصی منه و این امکان وجودداره که نویسنده به وجه، اخلاق و رفتارهای متفاوت این پادشاهان اشاره داره.
من ازکتابهای تاریخی خوشم میادو حوادث تاریخی اگه برگرفته ازحقیقت باشه و غلو اغراقی درکارنباشه برام جالبه ممنون ازنویسنده و ناشر محترم و همینطور کتابراه عزیز
سیدمهدی حسینی
۱۴۰۰/۱۲/۲۵
سلام از این کتاب ۲ ستاره کم کردم بخاطر نقد موجود زیر....
نقد جدی که بر کتاب‌های تاریخی وارده، اصل عدم درستی ۱۰۰ درصدی تاریخه.... در اینجا نویسنده سعی کرده با بیطرفی فقط راوی تاریخ باشه ولی در حقیقت با گنجاندن همه روایت‌ها در مورد یک موضوع ویا شخص... تناقض روایی و یا ذهنی درباره اون موضوع ویا شخص
ایجاد میشه..... مثلا درجایی در مورد شاه اسماعیل گفته پس از به رسمیت شناختن مذهب تشیع تا جایی پیش میره که بعضیا نماینده رسمی امام زمان اونو میدونن و در جایی برای تسلط بر طبس ۷ هزار نفر رو قتل عام میکنه و پس از شکست در جنگ چالدران به شرابخواری و میگساری مشغول میشه...... اینا همه نشان از روایت‌های مختلف از جنبه شخصیتی مرحوم شاه اسماعیل صفویه است.... باسپاس.
مجید همتی
۱۴۰۰/۱۲/۶
در این کتاب به بررسی روان و ساده و قابل فهم از تاریخ دوران صفوی پرداخته شده است و از توضیحات اضافی و خسته کننده پرهیز شده و خواننده در زمان مطالعه احساس خوبی از کتاب پیدا می‌کند.
دوست داران تاریخ ایران حتمأ مطالعه بفرمایند.
maryam nazemi
۱۴۰۱/۱/۲۶
برام خیلی آموزنده بود تاریخ تشکیل دولت صفوی را خوب شرح داده
و جالبه که شاه عباس هم عامل اوج صفویه و هم به دلیل محدود کردن شاهزادگان زمینه ساز حضیض اونه
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۱/۱/۲
نگاهی و دریچه‌ای دیگر به این خاندان🤔
از صفویه تاریخهای بسیار خواندم. هر کس با یه نگاهی به این سلسله نوشته است. ابتدای ورود به سیاست این خاندان جالب بود.
Majid Fathi
۱۴۰۰/۲/۱۶
جناب احمدی نویسنده توانایی است ولی ظاهرا خیلی باید مطالعه خود را گسترش دهد و سبک نویسندگی مورد علاقه خودرانیز برای خوانندگانش کاملا مشخص وشفاف نماید موفقباشید
م.ع
۱۴۰۱/۱۰/۱۶
کتاب تاریخی بسیار خوبی هست و متن روانی داره و تقریبا میشه گفت تاریخ رو داستان وار بیان کرده که اینطوری برای یادگیری و به خاطرماندن بهتر هست
حافظ شمس
۱۴۰۰/۱۱/۱۳
سلام خیلی خوب بود اما مشکلی که داشت این بود که این کتاب برای کودک و نوجوان معرفی شده اما در محتوای کتاب از کلمات سختی استفاده شده
حنا بابایی
۱۴۰۱/۱/۱۱
نمیدونم از نظر تاریخی چقدر نوشته‌های کتاب صحت داره ولی واقعا گویش نویسنده عالی بود من یک روزه کتابو تموم کردم
فرهاد قدیمی
۱۴۰۰/۱۲/۷
شاهان صفوی رو با وجود شراب خواری مومن خوانده درحالیکه هر کس شراب بنوشد عبادت او مورد قبول واقع نمی‌ شود
فرزانه عبدی
۱۴۰۰/۱۱/۲۶
کتاب خوب و مفیدی برای عاشقان تاریخ هست ولی خیلی خلاصه نوشته شده مثل تیتر خبری هست فقط خلاصه‌ی اخبار مهم
کاوه روحانی
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
سلام هنوز فرصت نکردم بخونم باید کتاب خوبی باشه ‌از گذشته سرزمینم و اینکه چه بر او گذشته
امیرعباس میرزایی
۱۴۰۰/۱۱/۱۹
برام جالب بود، من اینگونه کتابها رو به عنوان‌ی رمان مطالعه میکنم. چون تاریخ را فاتحان مینویسند...
محمد هراتی
۱۴۰۰/۱۱/۱۳
عاشق تاریخم خیلی خوبن کتابای تاریخی.
تازه شروع به کتابخوانی کردم
مشاهده همه نظرات 35

راهنمای مطالعه کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی)

برای دریافت کتاب از گوشه خانقاه تا اورنگ پادشاه (مروری بر تاریخ ایران در دوران پادشاهی صفوی) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.