معرفی و دانلود کتاب از گیم تا فیلم: نقش گیم در دگرگونی‌های شکلی سینمای امروز

عکس جلد کتاب از گیم تا فیلم: نقش گیم در دگرگونی‌های شکلی سینمای امروز
قیمت:
73500 تومان - 7.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از گیم تا فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از گیم تا فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از گیم تا فیلم: نقش گیم در دگرگونی‌های شکلی سینمای امروز

کتاب از گیم تا فیلم نوشته‌ی جاسمین کالی به بررسی تأثیر رو به رشد بازی‌های رایانه‌ای بر سینمای معاصر می‌پردازد. این کتاب کندوکاوی ساختارشناسانه درباره‌ی دورانی است که بازی‌های رایانه‌ای در حال شکل‌دهی مجدد به چهره‌ی صنعت سینما به شیوه‌ای هیجان‌انگیز بودند.

درباره‌ی کتاب از گیم تا فیلم

در چند دهه‌ی گذشته دو صنعت مهم گیم (بازی) و سینما پیشرفت‌های وسیعی داشته‌اند و تحت تأثیر این پیشرفت‌ها هر دو حوزه تعاملات و تأثیرات متقابلی روی یکدیگر داشته‌اند. اقتباس‌های داستانی متقابلی که گیم‌ها و فیلم‌ها از یکدیگر داشته‌اند تا پیشرفت‌های گرافیکی و نزدیک‌تر شدن رابط‌های کاربری هر دو حوزه و شیوه‌های تماشای دو بعدی و سه‌بعدی در سینما و بازی همه و همه از تأثیر و تعامل این دو صنعت بر یکدیگر حکایت می‌کنند.

کتاب از گیم تا فیلم (Gaming Film) نوشته‌ی جاسمینا کالی (Jasmina Kallay) نخستین کتابی است که درباره‌ی ارتباط و تعامل سینما و گیم در منابع فارسی منتشر می‌شود. این کتاب با بررسی تحولاتی که عصر دیجیتالی شدن به ارمغان آورده است تغییرات سینما را در اثر این تحولات شرح می‌دهد و از این منظر به نقاط برخورد و تعامل گیم (بازی) با صنعت سینما می‌پردازد.

کتاب از گیم تا فیلم با در نظر گرفتن تغییرات روایی، زیبایی‌شناسی، ساختاری و فلسفی سینما در دهه‌های اخیر، تلاش می‌کند این تغییرات را از دریچه‌ی توسعه‌ی فن‌آوری در بازی‌های رایانه‌ای ببیند؛ چرا که تا کنون مطالعات مربوط به تأثیرات سینما و گیم اغلب راهی معکوس پیموده‌اند و بیشتر بررسی‌ها از سینما آغاز شده است و حالا گسترش مطالعات رسانه‌ای ایجاب می‌کند مسیر مقابل نیز از نظر فلسفی و نظری بررسی شده و مطالعه شود.

کتاب از گیم تا فیلم نوشته‌ی جاسمینا کالی و ترجمه‌ی شیوا مقانلو همچنین به نقاط تفاوت بازی و فیلم می‌پردازد؛ یکی از مهم‌ترین نقاط افتراق این دو صنعت مهم، تعاملی بودن گیم و یک‌سویه بودن سینما است؛ همچنین تلاش می‌شود به تفاوت‌های روایی در گیم با سینما به ویژه در فیلمنامه‌های کلاسیک اشاره شود و از این منظر تغییراتی که در تکنیک‌های روایی فیلم‌های جدید، تحت تأثیر گیم اتفاق افتاده نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

از دیگر مباحثی که در این کتاب مورد تحلیل قرار می‌گیرد، اشتراکات زیبایی‌شناسانه در سینما و گیم است. نویسنده معتقد است امروز بسیاری از فیلم‌ها تحت تأثیر بازی‌ها هستند و صحنه‌هایی که در سینما به نمایش درمی‌آید، نزدیکی باورپذیری به گیم دارند. او صحنه‌هایی نظیر مبارزه‌های اسلوموشن در فیلم ماتریکس، زاویه‌ی دید دوربین در فیلم مزرعه‌ی شبدر و حرکت لامبورگینی در فیلم شوالیه‌ی تاریکی را تنها نمونه‌هایی کوچک از نزدیک شدن سینما به گیم از نظر بصری و ریبایی‌شناسی برشمرده است. این اثر را نشر بیدگل به چاپ رسانده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

در نکوداشت کتاب از گیم تا فیلم

  • کار جاسمینا کالی یک بینش و درک واقعی را درباره‌ی اشکال نوظهور دنیای دیجیتال، یعنی بازی‌های رایانه‌ای و سینما به‌وجود می‌آورد. این کتاب سهم قابل توجهی در بحث‌های جدید در زمینه‌ی مطالعه‌ی بازی‌ها، رسانه‌ها و فیلم‌ها دارد. کتاب از گیم تا فیلم یک اثر خواندنی و حیاتی برای هر کسی است که به رابطه‌ی بین سینما و فرهنگ دیجیتال علاقه‌مند است و به مسائل جدی در مطالعه‌ی فرهنگ معاصر می‌پردازد. (بری اتکینز، استاد فرهنگ دیجیتال، دانشگاه ولز جنوبی، بریتانیا)

کتاب از گیم تا فیلم برای چه کسانی مناسب است؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین طیف خوانندگان کتاب از گیم تا فیلم، علاقه‌مندان به مطالعات فرهنگی، پژوهش‌های هنری و رسانه‌ای هستند. همچنین دانشجویان و فعالان رشته‌های فیلمسازی، انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری نیز می‌توانند از خواندن این کتاب نکات ارزشمندی بیاموزند.

با جاسمین کالی بیشتر آشنا شوید

جاسمین کالی (متولد 1974) نویسنده، کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی اهل کشور کرواسی است. او مدرک دکترای خود را در رشته‌ی فیلمنامه‌نویسی تعاملی از دانشگاه دوبلین دریافت کرد و سپس به تحقیق و نوشتن درباره‌ی مطالعات دیجیتال به‌ویژه رابطه‌ی سینما و بازی‌های کامپیوتری پرداخت. او مدتی به عنوان فیلمنامه‌نویس در چند پروژه‌ی سینمایی فعالیت کرد اما این کار را در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی سینما در اروپا رها کرد و مدتی در تلویزیون ملی کرواسی مشغول شد. او تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی تلویزیونی «جوهو» بود که هر روز به عنوان یک برنامه‌ی صبحگاهی برای کودکان در کرواسی پخش می‌شد.

در بخشی از کتاب از گیم تا فیلم می‌خوانیم

عمل نوشتن را می‌توان به فیلم ساختن هم تعمیم داد. با پیروی از این منطق، هر قدم از فرآیند فیلم‌سازی به بررسی یک داده تبدیل می‌شود: از کاری که فیلمنامه‌نویس‌ها در انتخاب نسخه‌ی نهایی از میان پیش‌نویس‌های متعددشان انجام می‌دهند تا کاری که تدوین‌گر (یا کارگردان) در انتخاب فریم‌های برگزیده‌شان از بین خروارها فریم فیلم (یا تصویر دیجیتالی) انجام می‌دهند، کاری که هدف از آن رسیدن به تدوین نهایی از بین بی‌شمار تدوین ممکن یا بالقوه است.

مانویچ هم با تأیید این نظریه می‌گوید که کتاب‌ها و فیلم‌ها با استفاده از همین روش گزینشی ساخته می‌شوند. همچون کریستین متز، او هم برای تشریح موضوع به الگوی زبانی سوسور یعنی الگوی جانشینی/همنشینی ارجاع می‌دهد و از آن بهره می‌برد. او می‌گوید «داده‌های پراکنده مربوط به نسخه‌های مختلف یک فیلم یا کتاب همگی ضمنی و ناروشن هستند اما نسخۀ نهایی و تمام شده، صریح و آشکار است».

مانویچ ادامه می‌دهد که نظریه‌ی وجود رابطه میان سینتام (محور همنشینی، مطلق) و پارادایم (محور جانشینی، ضمنی) وقتی در مورد رسانه‌های دیجیتال دیگر یک نظریه‌ی محکم نیست. به جای ظهور یک مدل همنشینی تازه، چنان که متز حدس می‌زد، رابطه‌ی میان این دو کاملاً معکوس می‌شود و آن داده یا پارادایم شکلی مرئی و محسوس به خود می‌گیرد: یعنی با «مادی‌زدایی» شدن کامل روایت یا سینتام و ناملموس شدن آن، اکنون این داده یا پارادایم است که شکلی ملموس و مادی به خود می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

گفتار مترجم
مقدمه
فصل اول: این یک گیم است یا واقعیت؟
گیک های گیمی در مقام قهرمان
رستگاری گیمی
گیم ها به مثابه‌ی جهان های مجازی
مرز نهایی
فصل دوم: معماری روایی: داده ها، هزارتو ها و داستان های بی پایان
طبقه بندی های سینمایی جدید
جهان به مثابه‌ی الگوریتم و داده
پیشگامان سینمای داده ای: وِرتوف و گرین اِوی
سینمای داده ای: تایم کد
مسیر چنگالی: روایت های چندجهانه
فیلم های پازلی روانشناختی
تکرار کردن و آموختن
داستان ها (و شخصیت ها)ی بی پایان
فصل سوم: صورت بندی های بصری/مکانی جدید
مونتاژ سبک گرا
مونتاژ مکانی
میراث آیزنشتاین
مونتاژ جهانی
فصل چهارم: فرارسانه: همزیستی فیلم و گیم
همه فیلمسازند
این یک گیم نیست
ابَرژانر
فصل پنجم: از واقعیت  گریختن یا درگیر شدن؟
جریان پالایشی یا کاتارسیسی
 «اصول روایتی» در تقلید
بیماری های خلاق یک ذهن دیجیتالی
نگاه خیره/نگاه گذرا/نگاه مات
سایبرگ پساجنسیتی
مؤخره
کتاب شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از گیم تا فیلم: نقش گیم در دگرگونی‌های شکلی سینمای امروز
نویسنده
مترجمشیوا مقانلو
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات210
زبانفارسی
شابک978-600-7806-31-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک
73500 ت - 7.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب از گیم تا فیلم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب از گیم تا فیلم

برای دریافت کتاب از گیم تا فیلم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.