معرفی و دانلود کتاب استاد پترزبورگ

عکس جلد کتاب استاد پترزبورگ
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب استاد پترزبورگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب استاد پترزبورگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب استاد پترزبورگ

رمانی تاریک اما درخشان و زیبا! جان ماکسول کوتسی پرتره‌ای درخشان از دوران استیصال، وسواس و امید انسان‌ها می‌کشد و در کتاب استاد پترزبورگ آمیزه‌ای از زندگی شخصی خود و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان روسی، فئودور داستایفسکی، را به نمایش می‌گذارد و اثری تاریخی - تخیلی خلق می‌کند. این رمان از برنده جایزه نوبل ادبیات، افتخارات بسیاری را به خود اختصاص داده است.

درباره‌ی کتاب استاد پترزبورگ:

پسر جان ماکسول کوتسی بر اثر حادثه‌ای مشکوک از ارتفاع سقوط می‌کند و جان خودش را از دست می‌دهد. پس از این اتفاق او تصیم می‌گیرد داستانی اتوبیوگرافی از زندگی شخصی خود بنویسد اما حقیقت مرگ فرزندش به قدری دردناک و مصیبت‌بار بود که نمی‌توانست آن را به روی کاغذ بیاورد، از این رو رمانی نوشت که در آن زوایای تاریخی و همچنین استاد بزرگ رمان‌نویسی روسیه هم حضور دارند.

وقایع رمان استاد پترزبورگ (The master of Petersburg) در سال 1869 رخ می‌دهد. کاراکتر اصلی آن نویسنده‌ای میانسال است که همسر دوم و فرزندانش را ترک می‌کند تا به شهر پترزبورگ برگردد، چرا که خبر بدی به او داده شده است: خودکشی پسرخوانده‌اش!

نخستین کاری که فئودور داستایفسکی در بدو ورود به این شهر انجام می‌دهد، رفتن به خانه‌ی پاول الکساندروویچ پسرخوانده‌اش است. او روزهای کودکی پاول را به خاطر می‌آورد که به وی قول داده بود هیچ‌گاه تنهایش نگذارد. به همین خاطر هنگامی که به اتاق پسرش می‌رسد از صاحب‌خانه درخواست می‌کند که برای مدتی کوتاه در همان فضایی بماند و نفس بکشد که روزی پاول فرزندش در آنجا حضور داشته است و به نوعی خودش را غرق در خاطرات و روزهای خوش بودن با پسرش کند.

کمی بعد در حالی که هنوز شوک و بهت واقعیت مرگ پاول را به همراه دارد، بر سر قبر پسر 21 ساله‌اش می‌نشیند. در تمام لحظات بعد از شنیدن خبر مرگ پاول، موضوعی که ذهنش را راحت نمی‌گذارد این است که او در لحظه‌ی سقوط، در آخرین ثانیه زندگی پسرش کنار او نبوده و قولش را شکسته است.

در ادامه رمان متوجه می‌شویم که شخصیت اصلی داستان، فئودور داستایفسکی است که پس از شنیدن خبر خودکشی پسرش به پترزبورگ آمده و قصد دارد وسایل شخصی پاول را از پلیس تحویل بگیرد. دست‌نوشته‌های پاول که برای پدرش بسیار ارزشمند است در دستان پلیس قرار دارد. کمی بعد فئودور درمی‌یابد که پسرش عضو یکی از گروه‌های آنارشیست و تندرو به رهبری فردی به نام سرگی نچایف بوده است. او با رهبر این گروه آشنایی دیرینه دارد، به همین خاطر پلیس از فئودور بازجویی می‌کند. شک و تردید درباره‌ی نحوه‌ی مرگ پاول قوت می‌گیرد. آیا او واقعاً خودکشی کرده یا به قتل رسیده است؟

جوایز و افتخارات کتاب استاد پترزبورگ:

- برنده‌ی جایزه‌ی کامن ولث سال 1995
- برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی آیریش تایمز سال 1995
- برنده‌ی جایزه‌ی نویسندگان مشترک‌المنافع برای بهترین کتاب در آفریقا سال 1995

نکوداشت‌های کتاب استاد پترزبورگ:

- کتابی جذاب از اسرار تاریک خلاقیت، غم و اندوه، روابط بین پدران و پسران، و موضوعات بزرگ روسی عشق و مرگ. (The Wall Street Journal)

- باهوش‌ترین رمان‌نویس آفریقای جنوبی، ما را به چالش می‌کشد تا به عقاید از پیش تعیین‌شده خود نه تنها در مورد عشق بلکه در مورد خودِ حقیقت شک کنیم. (The Seattle Times)

- کوتسی رمان‌نویس آفریقای جنوبی، فئودور داستایوفسکی را به عنوان شخصیت اصلی خود وارد می‌کند. آن هم در رمانی که به تاریخ سیاسی روسیه قرن نوزدهم می‌پردازد. (Publishers Weekly)

- اکتشافی تحریک‌آمیز و طنزآمیز از رابطه هنر و زندگی. (Los Angeles Times)

کتاب استاد پترزبورگ به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه‌مندان به رمان‌های تاریخی و ادبیات آفریقا از این کتاب لذت خواهند برد.

با جان ماکسول کوتسی بیشتر آشنا شویم:

جان ماکسول کوتسی (John Maxwell Coetzee) در نهم ماه فوریه 1940 در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی در یک خانواده سفیدپوست به دنیا آمد. او در سال 1965 برای ادامه تحصیل به دانشگاه تگزاس واقع در آستین آمریکا می‌رود و در سال 1968 در رشته زبان‌شناسی و زبان ژرمن با درجه عالی به اخذ درجه دکترا نایل می‌گردد. او تز دکترای خود را در رابطه با آثار نویسنده مشهور ساموئل بکت می‌نویسد.

او طی سال‌های 1971 - 1968 به عنوان استادیار رشته زبان انگلیسی در دانشگاه نیویورک در بوفالو به کار می‌پردازد. جان در همین زمان تقاضای اقامت دائم در آمریکا را می‌نماید، اما به واسطه فعالیت‌هایش علیه جنگ ویتنام مورد پذیرش واقع نمی‌شود و او به اجبار مجدداً به کشورش آفریقای جنوبی مراجعت می‌کند.

کوتسی طی سال‌های 2000 - 1972 به تناوب در دانشگاه کیپ تاون در سِمت استاد رشته ادبیات تدریس می‌کند و در این میان طی سال‌های 2003 - 1984 در دانشگاهای نیویورک، جان هاپکینر، هاروارد، استانفورد و شیکاگو در آمریکا به تحقیق و تدریس می‌پردازد.

کتاب در قلب روستای او جایزه ادبیات CNA را به خود اختصاص می‌دهد و کتاب در انتظار بربرهای او موردعلاقه شدید منتقدان ادبی می‌گردد. دیگر کتاب او زندگی و اوقات مایکل کی در سال 1983 و کتاب آبروباخته در سال 1999 جایزه انجمن کتابداران بریتانیا را به خود اختصاص می‌دهد. کوتسی در سال 2003 جایزه ادبی نوبل را دریافت می‌کند و در همین سال یکی از ارزنده‌ترین کتاب‌های او به نام الیزابت کاستلو به چاپ می‌رسد. او اولین نویسنده‌ای به شمار می‌رود که دوبار موفق به دریافت جایزه من بوکر شده است.

در بخشی از کتاب استاد پترزبورگ می‌خوانیم:

ابرى از دود بر فراز شهر معلق است. از آسمان خاکستر مى‌بارد. این‌جا و آن‌جا خود برف نیز خاکسترى شده است.

مرد تمام صبح در اتاقش تنها مى‌نشیند. حالا مى‌داند چرا به جزیره‌ى یلاگین بازنگشته است. مى‌ترسد به محض رسیدن به آن‌جا ببیند خاک به کنارى ریخته، گور دهان باز کرده و خبرى از بدن پاول نیست. اکنون جسدى که چنان‌که باید دفنش نکرده‌اند درون او مدفون است، درون سینه‌اش. دیگر گریه نمى‌کند، اما جنون را زیر لب مى‌غرّد و نجواکنان از مرد مى‌خواهد سقوط کند.

مرد بیمار است و نام بیمارى‌اش را مى‌داند. نچایف، صداى زمانه، آن را انتقام مى‌نامد. اما واژه‌اى که درخورتر است اما شکوه کم‌ترى دارد انزجار است.

بر سر دوراهى مانده است. مى‌تواند در هنگامه‌ى این سقوط ننگین دست‌هایش را مثل بال بر هم بکوبد و لابه‌کنان از خدا یا همسرش بخواهد که او را نجات دهند. همچنین مى‌تواند خود را تسلیم کند، کلروفرمِ رعب یا بیهوشى را پس بزند و در عوض گوش‌به‌زنگ لحظه‌اى باشد که فرارسیدن یا نرسیدنش معلوم نیست و از اختیارش خارج است، لحظه‌اى که او باید از پیکرى سقوط‌کنان در تاریکى بدل شود به پیکرى که در دل آن سقوطى به تاریکى رخ مى‌دهد، پیکرى دربردارنده‌ى سقوط و تاریکى خویش.

به آنا سرگیِونا گفته است اگر زیستن در کوران جنون این زمانه بر یک تن مقدّر شده باشد، آن یک تن اوست. نه دست‌ناخورده برخاستن از این سقوط، بلکه فراچنگ‌آوردن آنچه پاول در آن مانده است: درافتادن با تاریکى‌اى که زوزه مى‌کشد، تا آن را در خود جذب کند و به دستمایه‌ى خویش بدل سازد. سقوط را به پرواز بدل کند، حتى اگر این پروازِ کُند و پیرانه و ناشیانه‌ى لاک‌پشتى باشد. زیستن، آن‌جا که پاول مرد. زیستن در روسیه و شنیدن صداى زمزمه‌هاى روسیه در درون خویش، تا همه را در درونش نگه دارد: روسیه، پاول، مرگ.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
1: پترزبورگ
2: گورستان
3: پاول
4: کت و شلوار سفید
5: ماکسیمف
6: آنا سرگیِونا
7: ماتریونا
8: ایوانف
9: نچایف
10: برج ساچمه‌ریزى
11: پیاده‌روى
12: عیسایف
13: لباس مبدل
14: پلیس
15: زیرزمین
16: ماشین چاپ
17: زهر
18: دفتر خاطرات
19: آتش‌ها
20: استاوروگین
نگاهى به استاد پترزبورگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب استاد پترزبورگ
نویسنده
مترجممحمدرضا ترک تتاری
ناشر چاپینشر ماهی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-964-209-280-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب استاد پترزبورگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب استاد پترزبورگ

برای دریافت کتاب استاد پترزبورگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.