معرفی و دانلود کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها

برای دانلود قانونی کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها

دیوید جونز در کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده و کلیدی پیرامون داروسازی و مراحل مختلف آن، شناسایی انواع داروها و فرآیند دارورسانی در اختیار شما قرار می‌دهد. این کتاب به دلیل وجود مثال‌های متنوع، نکات کلیدی و سوال‌های چند گزینه‌ای، منبعی مفید برای دانشجویان رشته‌ی داروسازی محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها

داروسازی دانشی پزشکی است که از طریق شناخت کامل بدن انسان و ساخت داروهای کاربردی به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند؛ به همین سبب امروزه ادامه تحصیل در این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است. در کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها (FASTtrack: Pharmaceutics - Dosage Form and Design)، نوشته‌ی دیوید جونز (David Jones)، با اطلاعات چکیده، نمودارهای ساده و نکات کلیدی پیرامون ویژگی‌های مواد دارویی، ساخت آن‌ها و... آشنا می‌شوید.

در مجموع رشته‌ی داروسازی نقش مهمی در تولید و ساخت دارو و مطالعه‌ی وضعیت داروها در بدن انسان و دیگر موجودات زنده دارد و از جمله نقش‌های مهم یک داروساز باید به تبدیل مواد دارویی به قرص، کپسول، شربت و اشکال دارویی مناسب افراد گوناگون اشاره کرد.

در کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها به مباحثی چون طب مکمل و جایگزین، ساخت و توزیع دارویی، داروسازی صنعتی، دارورسانی و... پرداخته شده. این اثر ترجمه‌ی گروهی راشین گیتی، مطهره نایب زاده، فائزه طاهری، صابره احمدزاده و نازنین مصاحبیان است که انتشارات دانشگاه یزد آن را منتشر کرده و در دسترس عموم قرار داده است.

کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها مناسب چه کسانی است؟

کتاب پیش رو یک راهنمای مناسب و جامع برای دانشجویان رشته‌ی داروسازی و داوطلبان کنکور دکترای تخصصی این رشته است.

در بخشی از کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها می‌خوانیم

بعضی مواقع پیش‌بینی محلولیت مولکول‌های دارویی در سیستم یک حلال خاص به دلیل اینکه محلولیت مولکول‌های دارویی در بین ذرات حلال به خواص فیزیکوشیمیایی متعددی وابسته است، دشوار می‌باشد. این خواص فیزیکوشیمیایی شامل وزن مولکولی، حجم، شعاع چرخش، چگالی تعداد کل پیوندهای قابل چرخش، دهنده و گیرنده‌های پیوند هیدروژنی می‌باشد. علاوه بر آن خواص حالت جامد مثل Crystal habit و خواص کریستال یا آمورف بودن بر محلولیت ماده مؤثره دارویی نیز اثرگذار است. در ادامه به بررسی تعدادی از رابطه‌های تجربی بین محلولیت مواد مؤثره دارویی با ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی می‌پردازیم که روی استراتژی‌های فرمولاسیون اثر می‌گذارد:

محلولیت‌های یک سری از مواد مؤثره دارویی که از نظر شیمیایی به هم مرتبط هستند با نقطه ذوب آن‌ها رابطه معکوس دارد. به این صورت که با افزایش نقطه ذوب ماده مؤثره دارویی محلولیت کاهش می‌یابد.

محلولیت ماده مؤثره دارویی به طور مستقیم تحت تأثیر نوع گروه‌های استخلافی شیمیایی و موقعیت این گروه‌ها در ساختار مولکولی ماده مؤثره دارویی قرار می‌گیرد. حلالیت مواد مؤثره دارویی که دارای گروه‌های هیدروفیلی مثل؛ COO-OH و یون آمونیوم قاعدتاً بالاتر از موادی است که دارای گروه‌های استخلافی لیپوفیلی (مانند؛ متیل اتیل اتوکسی یا گروه‌های کلر) می‌باشند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: محلول‌های دارویی خوراکی
فصل دوم: سیستم‌های دارویی پراکنده 1: سوسپانسیون‌ها - اصول کلی و فرمولاسیون سوسپانسیون‌ها برای تجویز خوراکی
فصل سوم: سیستم‌های دارویی پراکنده 2: امولسیون‌ها و کرم‌ها
فصل چهارم: سیستم‌های پراکنده دارویی 3: پمادها، خمیرها، لوسیون‌ها، ژل‌ها و فرمولاسیونه‌های مرتبط
فصل پنجم: فرمولاسیون‌های تزریقی
فصل ششم: اشکال دارویی گوشی، بینی و چشمی
فصل هفتم: اشکال دارویی مقعدی و واژینال
فصل هشتم: اشکال دارویی تنفسی
فصل نهم: اشکال دارویی جامد: قرص‌ها
فصل دهم: اشکال دارویی جامد: کپسول‌ها
فهرست تصاویر
فهرست جداول

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها
نویسنده
مترجمراشین گیتی، مطهره نایب زاده، فائزه طاهری، صابره احمدزاده، نازنین مصاحبیان
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات393
زبانفارسی
شابک978-622-5846-14-2
موضوع کتابدارو، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۹۰۰۰ ۹,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها

برای دریافت کتاب اشکال دارویی و طراحی آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.