معرفی و دانلود کتاب اقتصاد کلان

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد کلان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد کلان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اقتصاد کلان

کتاب اقتصاد کلان نوشته‌ی سعید کیان‌پور و حمیدمحمد رضایی ازندریانی، به عملکرد، ساختار، رفتار و تصمیم‌گیری یک اقتصاد در کلیت آن می‌پردازند، خواه اقتصاد یک کشور باشد یا اقتصاد یک منطقه و یا اقتصاد جهانی.

اقتصاد کلان شاخه‌ای از علم اقتصاد است که با بررسی شاخص‌های کلی نظیر تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، شاخص قیمت سعی در فهم عملکرد کل اقتصاد دارد. در این راستا محققان اقتصاد کلان با ارائه مدل‌هایی رابطه میان عواملی همچون درآمد ملی، تولید، مصرف، بیکاری، تورم، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، تجارت بین‌الملل و مالیه بین‌الملل در اقتصاد را توضیح دهند. اقتصاد خرد و کلان دو شاخه عمده علم اقتصاد را تشکیل می‌دهند.

اقتصاد کلان در واقع مطالعه و تجزیه و تحلیل پدیده‌ها و متغیرهای کلی اقتصادی، بررسی روابط بین آن‌ها به منظور پیش‌بینی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در آینده و تصحیح سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی گذشته است. چون اقتصاد کلان مطالعه متغیرهای اقتصادی در سطح کل یا جامعه است و از طرفی مسائل اقتصادی در سطح جامعه در بسیار موارد ابعاد غیر اقتصادی، به خصوص اجتماعی-سیاسی و حتی بین‌المللی به خود می‌گیرند، بنابراین مطالعه اقتصاد کلان از این نظر نیز اهمیت می‌یابد. از این رو به منظور تمهیدات گوناگون برای درک آن در این کتاب، به کلیاتی در ارتباط با اقتصادکلان می‌پردازیم.

اقتصاد به شعبه‌های مختلف تقسیم می‌شود اما دو شعبه اصلی آن خرد و کلان است. در اقتصاد خرد رفتار عاملین اقتصادی انفرادی مثل یک مصرف کننده یا یک بنگاه اقتصادی بررسی می‌شود. اقتصاد کلان با پدیده‌های اقتصادی کلی و در مقیاس وسیع سر و کار دارد.

در بخشی از کتاب اقتصاد کلان می‌خوانیم:

اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک اعتقاد داشتند که نیروهای بازار و قیمت‌های کاملاً انعطاف پذیر این توانایی را دارند که هر نوع عدم تعادل در اقتصاد را به تعادل تبدیل کنند. از دید آن‌ها تولید و اشتغال تعادلی را نیروهای حقیقی تعیین می‌کنند و انباره پول و قیمت‌ها تأثیری بر متغیرهای حقیقی ندارند. کلاسیک‌ها بیشتر روی طرف عرضه اقتصاد تأکید می‌کنند و مدعی‌اند که هر چقدر در اقتصاد محصول تولید و عرضه شود، تقاضا برای آن ایجاد می‌شود. از آن جا که بر اساس ایدۀ کلاسیک‌ها، دستمزدها در وضعیت تعادل به صورت کاملاً انعطاف پذیر متناسب با تغییر قیمت‌ها تغییر می‌کنند. در تعادل اشتغال کامل W/P ثابت است و با تغییر P تغییر نمی‌کند، اشتغال هم در وضعیت اشتغال کامل تثبیت شده و در آن جا با تغییر P تغییر نمی‌کند. وقتی عرضه در مقابل تقاضا قرار می‌گیرد، از طریق رابطه پس انداز، سرمایه گذاری نرخ بهره را به دست می‌دهد و از طریق نظریه مقداری پول سطح قیمت‌ها را بدست می‌دهد. بنابراین نرخ بهره و سطح قیمت‌ها را طرف تقاضا تعیین می‌کند و درآمد و محصول کل تنها از طرف عرضه تعیین می‌شود. محصول کل تنها تعیین شونده از طرف عرضه است چون عدم تعادل‌های عمده و پایدار در این الگو موضوعیت ندارند و نیروهای بازار قدرت تعادل سازی قوی دارند و تحلیل‌های کلان از نوع کینزی آن چندان مورد توجه نیستند و اعتقاد دارند که دولت نباید با سیاست‌های پولی و مالی خود در اقتصاد مداخله کند، زیرا مداخله این گونۀ دولت، وضعیت را بدتر می‌کند. البته این الگو بر فرض وجود رقابت کامل، اشتغال کامل، انعطاف کامل دستمزدها و قیمت‌ها و قدرت تسویه کنندگی و تعادل سازی قیمت‌ها و وجود فضایی شفاف و مطمئن مبتنی است. لذا کنز (اندوخته) پول و تقاضای سوداگری پول در اقتصاد کلاسیکی موضوعیت ندارد. البته بیکاری غیرارادی هم در اقتصاد مفهومی ندارد و اساساً بیکاری کلاسیکی به وضعیتی اطلاق می‌شود که بازار کالا با مازاد تقاضا و بازار کار با مازاد عرضه مواجه باشد که این تنها به خاطر افزایش دستمزدها به بالاتر از سطح تسویه کننده بازار کار امکان پذیر است و می‌توان با کاهش دستمزدها آن را از میان برد. 

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: حوزه و قلمرو اقتصاد کلان
فصل دوم: مکاتب کلان اقتصادی
فصل سوم: حسابداری ملی
فصل چهارم: نظریه تعیین درآمد ملی
فصل پنجم: نظریه‌های مصرف
فصل ششم: نظریه‌های سرمایه‌گذاری
فصل هفتم: مکانیسم خلق پول، عرضه پول و تقاضای پول
فصل هشتم: تحلیل‌های
فصل نهم: مدل‌های عرضه و تقاضا
فصل دهم: منحنی فیلیپس و نظریه‌های تورم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اقتصاد کلان
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات فراگیر هگمتانه
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات307
زبانفارسی
شابک978-600-219-175-5
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اقتصاد کلان

کیوا رستمی
۱۳۹۹/۴/۶
کتاب به نظر خوب می‌رسد ولی باید با مفاهیم و اصطلاحات اقتصادی آشنایی داشته باشید، برای من که سواد زیادی در مورد اقتصاد ندارم مجبورم که همش در گوگل سرچ کنم و همین باعث شد که خوندن کتاب رو فعلا متوقف کنم و بعد از بالا بردن سواد اقتصادیم دوباره شروع به خواندن کنم، ولی فصل اول بسیار مفید بود اما فصل‌های بعد تخصصی تر میشه تا حدی که باید با اقتصاد آشنایی داشته باشید
پیمان دوستی
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
سلام خیلی خوبه که انقد راحت میشه به کتابها دسترسی داشت. ممنون از شما
فرشید زاهدی
۱۴۰۲/۱/۷
بهترین اثر حمید محمدرضایی ازندریانی و سعید کیان پور در زمینه اقتصاد و تورم و الگوریتم ریاضی می‌باشد
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب اقتصاد کلان

برای دریافت کتاب اقتصاد کلان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.