معرفی و دانلود کتاب انقلاب پلت فرم: بازارهای شبکه‌ای چگونه اقتصاد را دگرگون می‌کنند

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب پلت فرم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب پلت فرم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب پلت فرم: بازارهای شبکه‌ای چگونه اقتصاد را دگرگون می‌کنند

کتاب انقلاب پلت فرم نوشته‌ی جفری پارکر، مارشال آلستاین و سنگیت چودری، از قدرت و تأثیرگذاری مدل کسب‌وکار پلتفرمی می‌گوید و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان در این زمینه، کسب‌وکاری موفق طراحی و راه‌اندازی کرد. این راهنمای تحسین‌شده با تشریح استراتژی‌های مدیریتی و ارائه‌ی مثال‌های واقعی به خواننده می‌آموزد که چگونه از پس موانع پیش‌ رو برآید، پلتفرم خود را توسعه دهد و وارد میدان رقابت شود.

درباره‌ی کتاب انقلاب پلت‌فرم

ما معمولاً صبح‌ها با صدای زنگ گوشی همراه از خواب بیدار می‌شویم، شبکه‌های اجتماعی‌مان را چک می‌کنیم، با تاکسی‌های اینترنتی به محل کارمان می‌رویم، با کامپیوتر کارهایمان را انجام می‌دهیم، از سایت‌های اینترنتی خرید می‌کنیم و سفارش را تحویل می‌گیریم. در اپلیکیشن‌ها فیلم می‌بینیم یا کتاب می‌خوانیم و... . همه‌ی این‌ها در حقیقت کسب‌وکارهایی مدرن و مبتنی بر پلتفرم محسوب می‌شوند که نیازهای ما را برآورده می‌سازند. اَندروید یا آی‌اواس، توییتر، اینستاگرام، اسنپ، دیجی کالا، یوتیوب، فیلیمو، کتابراه و... پلتفرم‌هایی هستند که عملاً ما را احاطه کرده‌اند. تقریباً تمام زندگی ما در میان آن‌ها می‌گذرد و با آن‌ها معنا می‌یابد. بیهوده نیست که عصر فعلی را انقلاب پلتفرم‌ها می‌دانند. و این بدان معناست که این مسیر ادامه خواهد یافت و عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد. طبیعتاً در آینده ایده‌های تجاری پلتفرمی بیشتر و بیشتر می‌شود. اما از میان انبوه ایده‌های متنوع، فقط برخی موفق می‌شوند و بقیه نابود خواهند شد. در این شرایط چطور می‌توان کسب‌وکار خود را نجات داد؟ این مسأله دقیقاً موضوع کتاب انقلاب پلت‌فرم (Platform Revolution) نوشته‌ی جفری پارکر (Geoffrey Parker)، مارشال آلستاین (Marshall Alstyne) و سنگیت چودری (Sangeet Choudary) است. این کتاب به تأثیرگذاری و نفوذ این تکنولوژی‌های نوظهور می‌پردازد و از این می‌گوید که چطور می‌توان پلتفرمی موفق طراحی و عرضه کرد.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب پلت فرم

با ظهور پلتفرم‌ها در اواخر دهه‌ی 1990 و اوایل 2000، بازارهای سنتی دستخوش تغییر شدند. مدل‌های کسب‌وکار جدید، شیوه‌های کاری مدرنی داشتند که عملاً بازارهای کلاسیک را تخریب کردند و به حاشیه راندند. برای مثال آمازون بدون اینکه خود تولیدکننده‌ی هیچ محصولی باشد، به بزرگترین بازار خرده‌فروشی دنیا تبدیل شده و بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی را تعطیل کرده است. یا اوبر بدون اینکه خود ماشینی داشته باشد، بیشتر سهم بازار را گرفته و مشتریان تاکسی‌های تلفنی و عادی را به‌سوی خود جذب کرده است. از سوی دیگر، پلتفرم‌ها تعداد کارکنان بسیار کمتری داشتند و چابک‌تر بودند. درنتیجه نسبت به کسب‌وکار سنتی، هزینه و ریسکی کمتر و احتمال سودآوری به‌مراتب بیشتری پیدا می‌کردند. با گسترش انواع پلتفرم‌ها، تقریباً همه‌ی کارشناسان دریافته‌اند عصر جدید متعلق به این مدل تجاری است. به عبارت بهتر، این شبکه و اینترنت هستند که تعیین‌کننده‌اند و اگر کسب‌وکاری نتواند به این سمت سوق پیدا کند و خود را با آن وفق دهند، مطلقاً هیچ شانسی برای بقا نخواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که همه‌ی پلتفرم‌ها الزاماً موفق می‌شوند و به سود می‌رسند. خیر، نتیجه‌ی چند بحران پیاپی در بورس و اقتصاد آمریکا نشان داده، هرگز این‌طور نیست. بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ به خاطر بحران یا سیاست‌های اشتباهشان نابود شدند و امروزه هیچ نامی از آن‌ها نیست.

جفری پارکر، مارشال آلستاین و سنگیت چودری در کتاب انقلاب پلت‌فرم، به نمونه‌های موفق و قدرتمند این مدل می‌پردازند و می‌کوشند پرده از راز و سیاست‌های آنان بردارند. نویسندگان با بررسی الگوهای موفق، توضیح می‌دهند که باید چه استراتژی‌های و راهبردهایی را پیش گرفت، چطور می‌توان از پس موانع و بحران‌ها برآمد، چگونه می‌توان بر رقبا پیروز شد و آن‌ها را پشت‌سر گذاشت. همین‌طور از اشتباهات مهلک برخی پلتفرم‌ها می‌گویند و دلایل شکستشان را مرور می‌کنند. در نهایت، بخشی را به آینده‌ی این مدل تجاری اختصاص داده و از احتمالات آتی آن حرف می‌زنند.

کتاب انقلاب پلت‌فرم را مصطفی طهماسبی و فائزه گرایلی برای انتشارات دنیای اقتصاد ترجمه کرده‌اند.

نکوداشت‌های کتاب انقلاب پلت‌فرم

  • اثری کامل و تا حدی جنجالی! (وال‌استریت ژورنال)

  • در اقتصاد دیجیتال، پلتفرم‌ها صنایع را با سرعت بسیار زیادی تغییر می‌دهند. این کتاب برای رهبران تجاری راهنمایی هیجان‌انگیز است و کمکشان می‌کند کسب‌وکار فعلی‌شان را به تجارتی پلتفرمی تبدیل سازند. (جیم هیگمان، مدیر شرکت زیمنس)

  • این کتاب اولین چارچوب جامع و کامل را درباره‌ی استراتژی پلتفرمی ارائه می‌دهد و برندگان و بازندگان رکود آتی را پیش‌بینی می‌کند. (سوزان آتی، استاد دانشگاه استنفورد)

  • این کتاب با متنی واضح و سرراست، درس‌هایی عملی و مثال‌هایی دقیق، مفاهیم مرتبط با پلتفرم‌های آنلاین را کاملاً توضیح می‌دهد. (هال واریان، اقتصاددان ارشد گوگل)

کتاب انقلاب پلت‌فرم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به صاحبان و مدیران پلتفرم‌ها پیشنهاد می‌شود. همین‌طور اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی پلتفرم دارید، این راهنما کمک زیادی به شما خواهد کرد.

در بخشی از کتاب انقلاب پلت فرم: بازارهای شبکه‌ای چگونه اقتصاد را دگرگون می‌کنند می‌خوانیم

طراحان و سازندگان هر سیستم پیچیده‌، اغلب در تعیین یک نقطۀ آغاز منطقی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این مشکل مخصوصا در مورد کسب‌و‌کارهای بر مبنای پلت‌فرم حادتر است، زیرا با این گونه کسب‌و‌کارها کمتر آشنا هستیم و نسبت به کسب‌و‌کارهای سیستم خط‌ لوله‌ای که غالبا یک طراحی سادۀ خطی دارند، بسیار پیچیده‌تر هستند. افرادی که مسئولیت راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید بر مبنای پلت‌فرم را بر عهده دارند، به‌طور طبیعی به مطالعۀ موارد مشابه و تقلید از آن‌ها گرایش دارند. اما ازآنجاکه هیچ دو بازاری عینا مثل هم نیستند، این استراتژی بیشتر اوقات شکست می‌خورد. پلت‌فرمی که طراحی ضعیفی دارد، ارزش بسیار کمی برای کاربران تولید می‌کند، یا اصلا ارزشی تولید نمی‌کند و تأثیرات شبکۀ ناشی از آن خیلی کم یا نزدیک به صفر است. با این اوصاف، طراحی یک پلت‌فرم جدید را از کجا باید آغاز کنیم؟ بهترین راه، تمرکز بر اصول است. یک پلت‌فرم دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و چگونه عمل می‌کند؟

همان‌گونه که پیش‌تر دیدیم، یک پلت‌فرم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در ارتباط با هم قرار داده و به آن‌ها امکان تبادل ارزش می‌دهد. بعضی از پلت‌فرم‌ها به کاربران اجازه‌ می‌دهند به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مانند آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. این ارتباطات، در ادامه، منجر به تبادل ارزش بین کاربران می‌شوند. سایر پلت‌فرم‌ها اجازۀ برقراری ارتباط مستقیم بین کاربران را نمی‌دهند، اما سازوکارهایی برای تبادل ارزش در اختیار آن‌ها می‌گذارند. مثلا در یوتیوب، ویدئوهایی که توسط سازندگان تولید شده‌اند، بدون ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان، به دستشان می‌رسد. بنابراین، تعاملاتی که در یک پلت‌فرم صورت می‌گیرد به سایر تبادلات اقتصادی یا اجتماعی شباهت دارد؛ چه این تعاملات در دنیای حقیقی صورت بگیرد، چه در دنیای مجازی اینترنت. در هر تبادل این‌چنینی، تولیدکننده و مصرف‌کننده سه چیز را مبادله می‌کنند: اطلاعات، کالا یا خدمات و شکلی از واحد ‌پول.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
پیشگفتار
فصل اول. امروز: به انقلاب پلت‌فرم خوش آمدید
فصل دوم. تأثیرات شبکه: قدرت پلت‌فرم
فصل سوم. معماری: اصول طراحی یک پلت‌فرم موفق
فصل چهارم. اختلال: چگونه پلت‌فرم‌ها بر صنایع سنتی غلبه کرده و آن‌ها را دگرگون می‌کنند؟
فصل پنجم. راه‌اندازی: مرغ یا تخم‌مرغ؟ هشت روش برای راه‌اندازی یک پلت‌فرم موفق
فصل ششم. کسبِ درآمد: در اختیار گرفتن ارزش ایجادشده از تأثیرات شبکه
فصل هفتم. باز بودن: تعیین آنچه کاربران و مشارکت‌کنندگان در پلت‌فرم ‌می‌توانند یا نمی‌توانند انجام دهند
فصل هشتم. مدیریت: سیاست‌های افزایش ارزش و تقویت رشد
فصل نهم. معیارها: چگونه مدیران پلت‌فرم‌ها می‌توانند آنچه را که واقعا اهمیت دارد، اندازه‌گیری کنند
فصل دهم. استراتژی: چگونه پلت‌فرم‌ها رقابت را تغییر می‌دهند
فصل یازدهم. مقررات: چگونه پلت‌فرم‌ها باید (یا نباید) تنظیم شوند
فصل دوازدهم. فردا: آیندۀ انقلاب پلت‌فرم
قدردانی
واژه‌نامه
دربارۀ نویسندگان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب پلت فرم: بازارهای شبکه‌ای چگونه اقتصاد را دگرگون می‌کنند
نویسنده، ،
مترجممصطفی طهماسبی، فائزه گرایلی
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات428
زبانفارسی
شابک978-600-497-096-9
موضوع کتابکتاب‌های بازاریابی و فروش، کتاب‌های کارآفرینی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب پلت فرم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب پلت فرم

برای دریافت کتاب انقلاب پلت فرم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.