معرفی و دانلود کتاب بانو آئویی

عکس جلد کتاب بانو آئویی
قیمت:
۱۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بانو آئویی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بانو آئویی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بانو آئویی

کتاب بانو آئویی دربردارنده‌ی نمایشنامه‌ی کوتاهی است به قلم یوکیو میشیما که ماجرای یک مثلث عشقی نافرجام را برای مخاطبان روایت می‌کند. «یاسوکو» زنی‌ست در جوانی به مردی به نام «هیکارو» عشق می‌ورزیده و اکنون که «آئویی» همسر هیکارو، سخت بیمار شده، یاسوکو دوباره از نو می‌کوشد به وصال معشوق سال‌های جوانی خود برسد. این نمایشنامه‌ی عاشقانه به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه به مشتاقان ادبیات کلاسیک عرضه می‌شود.

درباره‌ی کتاب بانو آئویی

آئویی، همسر هیکارو، سخت در بستر بیماری افتاده. تا جایی که پزشکان برای رهایی او از درد طاقت‌فرسا، داروهای بیهوشی را برایش تجویز کرده‌اند. هیکارو که نمی‌تواند خود را به‌سرعت به همسر بیمارش برساند، با چند روز وقفه، سرانجام بر بالین او حاضر می‌شود. در این مدت درمی‌یابد که در غیاب او، بانویی آراسته و دلسوز در کنار آئویی بوده و به کمکش می‌آمده. هیکارو که نمی‌تواند حدس بزند این زن مهربان کیست و به چه دلیلی کمک‌رسان همسرش شده، صبر می‌کند تا این بانوی ناشناس طبق روال روزهای پیشین سر برسد. وقتی این زن مهربان از راه می‌رسد تا مثل روزهای قبل به مراقبت از آئویی بپردازد، هیکارو متوجه می‌شود که ملاقاتی مهربان همسرش کسی نیست جز «یاسوکو روکوجو»، معشوقه‌ی دوران جوانی‌اش. بااین‌اوصاف، به نظر می‌رسد مراقبت‌های یاسوکو از آئویی چندان هم به خاطر محبت و لطف نبوده و بیشتر به این سبب بوده که مجدداً علاقه و عشق هیکارو را به دست بیاورد.

یوکیو میشیما (Yukio Mishima) در نمایشنامه‌ی خواندنی خود، کتاب بانو آئویی (The lady Aoi)، روایتگر یک مثلث عشقی شده که یک طرف آن در حال آماده شدن برای رویارویی با مرگ است و آن طرف دیگر نیز می‌کوشد عاشق سابق خود را دوباره به خود علاقه‌مند سازد. در این بین، هیکارو به‌عنوان رأس این مثلث، هم به سبب بیماری همسرش درهم شکسته و هم از تلاش‌های یاسوکو برای بازیابی عشق گذشته اندوهناک شده.

در یکی از بحث‌های هیکارو و یاسوکو، هنگامی که هیکارو قصد دارد او را متقاعد کند که از زندگی با همسرش خوشحال است و قصد جدایی از او و پیوستن به یاسوکو را ندارد، ناگهان یاسوکو از اتاق بیمارستان خارج می‌شود. سپس هیکارو برای دل‌جویی از یاسوکو با منزل او تماس می‌گیرد اما مشخص می‌شود که او هرگز خانه را ترک نکرده و در آن روز هیچ دیداری با هیکارو نداشته! هیکارو که در بهت فرورفته و نمی‌داند آیا یاسوکویی که در آن روز با او صحبت کرده حقیقت داشته یا نه، ناگهان با اتفاق عجیب‌تری روبه‌رو می‌شود.

اگر خواهان آشنایی با ادبیات کلاسیک جهان و مطالعه‌ی آثار فاخر آن‌ هستید اما فرصت زیادی برای کتاب‌خوانی ندارید، پیشنهاد ما به شما مطالعه‌ی کتاب بانو آئویی است؛ اثری کم‌حجم، جذاب و مسحورکننده. هوشنگ حسامی برگردان آن را به عهده داشته و نشر چشمه نیز این اثر زیبا و خواندنی را به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه

«تجربه‌های کوتاه»، مجموعه‌ای گردآوری‌شده از داستان‌‌ها و نمایشنامه‌های کوتاهی است که از برترین آثار ادبیات جهان به شمار می‌روند. این مجموعه با تلاش نشر چشمه و با هدف گردآوری آثار کم‌حجم اما درجه‌یک ادبی جهان، به دست مخاطبان فارسی‌زبان رسیده. مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه، یک فرصت عالی و استثنایی برای آشنایی مشتاقان جهان داستان و نمایشنامه با آثار مختلف ادبی از هر گوشه‌ی دنیاست. همچنین فرصتی ویژه برای تبدیل کردن اوقات ازدست‌رفته‌ی روز به تجربه‌ای طلایی و فراموش‌نشدنی به شمار می‌رود. در هر کجا و موقعیتی که باشید، چه در مسیر رسیدن به کار و یا فرصت استراحت روزانه، با در دست گرفتن یکی از کتاب‌های این مجموعه برای اندک زمانی از دنیای شلوغ و پرسروصدای بیرون فاصله خواهید گرفت و پا به جهان جادویی واژگان خواهید گذاشت.

از مجلدهای مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه می‌توان عناوین زیر را نام برد:

«مرده‌ها سکوت می‌کنند»، «شبح خانم ویل»، «حراج»، «محاکمه»، «پزشک پوشالی»، «میموزاهای الجزایر»، «مرگ در می‌زند»، «مجموعه‌ی نامرئی»، «من؟ من با همه فرق دارم»، «دو درس کوتاه درباره‌ی دیرین شناسی» و... .

اقتباس‌های هنری از کتاب بانو آئویی

  • در سال‌های 1352 و 1353، گروه اهرمن، این نمایشنامه را به کارگردانی هوشنگ حسامی به روی صحنه برد.
  • بهرام بیضایی در سال‌های 1376 و 1377، نمایشنامه‌ی حاضر را در تالار قشقایی تئاتر شهر به اجرا درآورد.
  • گروه استرالیایی قوی سیاه در سال 2007، کتاب بانو آئویی را در پرت به نمایش درآوردند.
  • در سال 2016، جری معوض، نسخه‌ی آمریکایی نمایشنامه‌ی بانو آئویی را در مقابل تماشاگران اجرا نمود.

کتاب بانو آئویی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان ادبیات کلاسیک، نمایش‌نامه‌های کوتاه و معمایی و هواداران ادبیات ژاپنی، از مطالعه‌ی کتاب بانو آئویی بسیار لذت خواهند برد.

با یوکیو میشیما بیشتر آشنا شویم

یوکیو میشیما (زاده‌ی 1925 و درگذشته در 1970) نویسنده، شاعر، همچنین کارگردان و نمایشنامه‌نویس ژاپنی بود که‌ به باور صاحب‌نظران، از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم ژاپن به شمار می‌رفت. جالب است بدانید که میشیما در سال 1968 نامزد جایزه‌ی نوبل ادبیات شد اما این جایزه به او نرسید، بلکه هم‌وطنش، یاسوناری کاواباتا، جایزه را از آن خود کرد. یوکیو میشیما می‌کوشید در روش مبتکرانه‌ی خود، ادبیات سنتی و مدرن را به هم بیامیزد. او علاوه‌بر فعالیت‌های ادبی قابل توجه، در عرصه‌ی سیاست نیز خوش درخشید و توانست گروهی متشکل از شبه‌نظامیان را راه‌اندازی کرده و برای کودتا آماده کند. البته این کودتا به سرانجامی نرسید و پس از شکست در مقابل حکومت، مرگ خودخواسته‌ی یوکیو میشیما را به دنبال داشت.

«آوای امواج»، «داستان پیانو»، «معبد طلایی»، «آفتاب و فولاد» و... در زمره‌ی کتاب‌های خواندنی وی قرار می‌‍گیرند. به پاس گرامیداشت یوکیو میشیما، از سال 1988، جایزه‌ای با عنوان این نویسنده به برخی از برترین آثار ادبی تعلق می‌گیرد.

در بخشی از کتاب بانو آئویی می‌خوانیم

پرستار: مى‌دونید، شما مرد بسیار خوش‌قیافه‌ای هستید. یک شاهزاده‌ی گنجى واقعى. اما پرستاران این بیمارستان مقررات انضباطى بسیار خشک و وحشت‌ناکى دارند. همه‌ى ما آنالیز روانى شده‌ایم و عقده‌هاى جنسى‌مون رو کاملاً پاک کرده‌اند. [دست‌ها را به دو طرف باز مى‌کند.] همه رو. ترتیبى دادند که همیشه بتونیم نیازهامون رو ارضا کنیم. رئیس بیمارستان و دکترهاى جوون در این زمینه بسیار لایق‌اند. هر وقت لازم باشه، داروهاى ضدجنسى لازم رو تجویز مى‌کنند. ما هیچ‌وقت از این نظر مشکلى با هم نداریم.

‌هیکارو: [تحت تأثیر] جدى نمى‌گید؟

‌پرستار: ببینید، براى همه‌ى ما، بدون این‌که نیازى به تحلیل خاصى داشته باشیم، بدیهیه که کابوس‌هاى همسرِ شما همه نتیجه‌ى عقده‌هاى جنسى‌اند. نگران نباشید. باید تحت بررسى‌هاى روان‌شناسى قرار بگیرند تا از شر عقده‌هاشون خلاص بشند. مى‌خوایم در اولین مرحله به ایشون خواب‌درمانى بدیم.

‌هیکارو: منظورتون اینه که همسرم با این خواب‌درمانى...

‌پرستار: بله. [هم‌چنان بى‌قرار] به همین دلیله که من از چیزى که بهش مى‌گند «درک بیماران»، یا اگر ناراحت نمى‌شید، درک بستگان و ملاقاتى‌هاى بیماران، هیچی نمى‌فهمم. قبول ندارید؟ هرکدوم‌شون مى‌تونند روح یک لیبیدو یا شور جنسى باشند. حتى اون ملاقاتى عجیبى که هر شب به این‌جا مى‌آد...

‌هیکارو: هر شب؟ این‌جا؟ ملاقاتى؟

‌پرستار: اوه، آخرش از دهنم پرید... بله، از روزى که همسرتون به این بیمارستان منتقل شده، هر شب مى‌آد، و همیشه هم دیروقت.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بانو آئویی
نویسنده
مترجمهوشنگ حسامی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات26
زبانفارسی
شابک978-600-229-582-8
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بانو آئویی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بانو آئویی

برای دریافت کتاب بانو آئویی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.