معرفی و دانلود کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران

عکس جلد کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران
قیمت:
29000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران

کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران نوشته‌ی فرزاد محمدی، سعی دارد تا بر اساس قواعد موجود و نظرات فقهای متقدم و معاصر مفهومی درست و صحیح از غرامات ارائه دهد و آن را با قوانین حاکم بر سایر کشورها مقایسه کند.

درباره‌ی کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران:

در حقوق کشور ایران حکم دقیقی راجع به غرامات قابل مطالبه در صورت جهل مشتری به مستحق للغیر درآمدن مبیع وجود ندارد، و صرفاً به تأسی از نظرات فقهای امامیه قابلیت مطالبه خسارت مورد تأیید قانون‌گذار قرار گرفته، بدون اینکه دامنه و محدودۀ مطالبات مشتری جاهل، از فروشنده در صورت فساد مبیع تعیین شود.

این موضوع در شرایط کنونی اقتصادی به لحاظ شاخص نرخ تورم و تغییر در ارزش واقعی ثمن که در اکثر موارد پول است و نویسندگان حقوقی همین معنا یعنی مبادله کالا با پول در تعریف بیع را مدنظر قرارداده‌اند خود به چالشی در رویه قضایی و نظرات نویسندگان حقوقی و فتاوی علما تبدیل شده و شاید بتوان گفت: مناقشه اصلی در بحث پژوهش همین بحث کاهش ارزش ثمن (پول) در دایره غرامات باشد. چرا در معامله فضولی خریدار پس از رد معامله توسط مالک و تصاحب مبیع از جانب وی، می‌تواند علاوه بر استرداد ثمن سایر خسارات وارده را نیز از فروشنده مطالبه نماید، به شرط اینکه در زمان معامله علم به فضولی بودن اقدامات وی نداشته باشد.

قانون در خصوص اینکه خسارات قابل مطالبه از فروشنده چیست و مصادیق آن کدام است صراحتی ندارد و صرفاً در مواد 263 و 391 به مطالبه غرامات وارده به خریدار اشاره نموده و بدون اینکه چگونگی و میزان و نوع خسارات و غرامات قابل مطالبه را بیان نماید، موضوع را مسکوت گذاشته است.

کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران مناسب چه کسانی است؟

این اثر برای جامعه‌ی حقوقی کشور و پژوهشگران حقوق قضایی، فقه و مبانی حقوق مناسب است.

در بخشی از کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران می‌خوانیم:

در رابطه بین فروشنده و خریدار جاهل نیز همانطور که گفته شد قانون‌گذار به صورت مطلق دامنه غرامات را مشخص نموده است، بدون اینکه تصریحی به این موضوع داشته باشد، که در بررسی موضوع از دیدگاه فقها اعلام شد که حق رجوع در سه باب، منافع مستوفات، غیر مستوفات و اضافه پرداخت از سوی مشتری به مالک بابت زیادت قیمت مبیع در زمان مطالبه مالک از بایع، برای بایع وجود دارد. که به این موضوع نیز می‌توان هزینه‌هایی چون حق‌العمل کاری، دلالی، هزینه دادرسی‌ که‌ در ‌دعوای ‌بایع‌ علیه ‌فروشنده‌ صرف‌ گردیده، یا در واقع هزینه‌های متعارف و معمول جهت انعقاد قرارداد، هزینه اقامت در هتل بابت تنظیم قرارداد، کتابت و اجرت نقل مکان مبیع، هزینه بابت أخذ امتیاز گاز، آب، برق، گاز و به‌طور کلی هرآنچه که صدق غرامت بر آن اطلاق نماید، اضافه نمود.

چرا که بیان کلی قانون‌گذار در این باب و استفاده از اصل 167 قانون اساسی جهت مراجعه به نظرات فقها به‌منظور کشف مراد مقنن در خصوص غرامات قابل مطالبه و نظر به آراء فقهای متقدم و متأخر و مفهوم غرامات، آنچه که قطعاً در این راه توسط بایع صرف گردیده و صرف آن نیز از باب اعمال ناروا و یا سوء استفاده از حق نبوده، قابل مطالبه و دریافت از سوی بایع می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: تعاریف مفاهیم
غرامت
فضولی
عقد فضولی
فصل دوم: مبانی و مفاهیم
انواع غرامات
رجوع مشتری جاهل به بایع جهت دریافت خسارت
ارکان دعوای ضمان درک
تأثیر علم و جهل بایع در ضمان استحقاق
بررسی روابط بین مالک و خریدار
رابطه بین مشتری و بایع فضولی
استحقاق مبیع به غیر به ‌صورت کلی
غرامات قابل مطالبه
کاهش ارزش ثمن
ماهیت پول
فصل سوم: قلمرو ضمان درک بایع از حیث غرامات و مصادیق
مفهوم ضمان درک
بخش اول: اندیشه‌های حقوقی و رویه قضایی موضع اداره حقوقی
موضع رویه قضایی
موضع شورای نگهبان و قانون‌گذار
دیدگاه فقها
بخش دوم: نقد و بررسی و راهکار پیشنهادی
بخش سوم: نقد و بررسی و راهکارهای پیشنهادی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات زرین اندیشمند
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-622-704657-1
موضوع کتابکتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی، کتاب‌های فقه و اصول
قیمت نسخه الکترونیک
29000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران

برای دریافت کتاب بررسی تطبیقی غرامات قابل مطالبه بیع فضولی در نظام حقوقی ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.