معرفی و دانلود کتاب بهداشت مدارس

برای دانلود قانونی کتاب بهداشت مدارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بهداشت مدارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بهداشت مدارس

بهداشت در مدارس یکی از موضوعات مهم و ضروری برای تامین سلامت دانش‌آموزان است. در همین راستا نویسندگانِ کتاب بهداشت مدارس مبحث بهداشت و خدمات بهداشتی در مدارس را تشریح کرده‌اند و نقش مدرسه را در سلامت زندگی خانوادگی و اجتماعی، رشد و تکامل کودکان و نوجوانان بررسی می‌کنند.

درباره‌ی کتاب بهداشت مدارس

یکی از اولین مواردی که به محض ورود کودکان به مدرسه به آن‌ها یادآوری می‌شود این است که مدرسه خانه‌ی دوم آن‌هاست؛ التبه با توجه به زمان زیادی که کودکان و نوجوانان در مدرسه می‌گذرانند، یادآوری این نکته نادرست یا بلندپروازانه نیست. از همین حیث، ضروری است تمام امکانات رفاهی و بهداشتی در مدارس برای کودکان و نوجوانان فراهم شود تا مدرسه برای آن‌ها محیطی امن و قابل اعتماد بوده و بتواند زمینه‌ی رشد و تکامل آن‌ها را فراهم کند.

فاطمه محمدخواه، محمدحسین وزیری، علی خانی جیحونی، فرزانه احمدی مقدم و ابوالفضل آتش پوش در کتاب بهداشت مدارس عنوان می‌کنند که توجه به موضوع بهداشت در مدارس به طور رسمی از سال 1793 در جهان و از سال 1315 در ایران پا گرفت و به مرور تکامل و توسعه یافته است. در ابتدا این موضوع، با هدف بررسی نقص عضو دانش‌آموزان درحال‌تحصیل شکل گرفته بود؛ اما بعدها این هدف گسترش یافت و شامل تمامی مواردی شد که به نوعی با سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان مرتبط بودند.

در حال حاضر بهداشت مدارس، به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان و اولیای آن‌ها انجام می‌گیرد و در سراسر جهان از چنان اهمیتی برخوردار است که به‌عنوان یک رشته‌ی مجزا و مستقل به آن پرداخته می‌شود.

کتاب بهداشت مدارس نوشته‌ی فاطمه محمدخواه، محمدحسین وزیری، علی خانی جیحونی، فرزانه احمدی مقدم و ابوالفضل آتش پوش به طور مفصل به تمامی ابعاد این موضوع می‌پردازد و در پانزده فصل برای معلمان، پرستاران و علی‌الخصوص دانشجویان رشته‌ی بهداشت تببین می‌کند که فعالیت‌های حیطه‌ی بهداشت مدارس دقیقا چه مواردی را در بر می‌گیرد، شامل کدام فعالیت‌ها و معاینات می‌شود و معلم بهداشت در مدرسه چه وظایفی را بر عهده دارد.

از عناوین فصول این کتاب می‌توان به «پیشگیری از حوادث و سوانح در مدارس»، «بهداشت روان در مدرسه و مهارت‌های زندگی»، «سنجش بینایی و شنوایی دانش‌آموزان در مدارس» و غیره اشاره کرد.

کتاب بهداشت مدارس به‌همت و کوشش نشر بشری به چاپ رسیده است.

کتاب بهداشت مدارس برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای معلمان، پرستاران، کارکنان مدارس و دانشجویان رشته‌ی بهداشت و علوم پزشکی مناسب و مفید است.

در بخشی از کتاب بهداشت مدارس می‌خوانیم

تیک که به آن اسپاسم عادتی نیز می‌گویند، عبارت است از حرکات ناگهانی، سریع، غیرارادی، متناوب و تکراری که شبیه تکان خوردن یک عضله است. این عادت که در 7 سالگی به اوج خود می‌رسد، شامل بر هم زدن پلک‌ها، انقباض و کشش صورت، کشیدن صورت، تکان دادن شانه‌ها، با صدا بینی را بالا کشید، سرفه کردن، غدغد کردن با زبان یا حرکات پیچیده دیگر است. اغلب والدین نسبت به تیک کودکشان حساسیت نشان می‌دهند و بر سر کودک داد می‌زنند و او را سرزنش می‌کنند یا مورد تمسخر قرار می‌دهند. این کودکان اغلب در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که درگیری و هیجان روانی زیاد است. اکثر این کودکان نشانه‌های عصبی دیگری نیز دارند، مانند: بیقراری، عصبانیت، ترس، ناخن جویدن، اختلال در خواب و غیره.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: کلیات بهداشت مدارس و تاریخچه آن
فصل 2: سنجش بینایی و شنوایی دانش‌آموزان در مدارس
فصل 3: معاینات غربالگری دانش‌آموزان در مدارس
فصل 4: معاینات غربالگری دانش‌آموزان
فصل 5: معاینات غربالگری دانش‌آموزان در مدارس
فصل 6: معاینات غربالگری دانش‌آموزان در مدارس
فصل 7: ارتقای سلامت در مدارس
فصل 8: بهداشت روان در مدرسه و مهارت‌های زندگی
فصل 9: پیشگیری از سوانح و حوادث در مدارس
فصل 10: مدارس مروج سلامت
فصل 11: توصیه‌های لازم مرتبط با تغذیه سالم به دانش‌آموزان مدارس
فصل 12: توصیه‌های مرتبط با فعالیت بدنی و دوران بلوغ دانش‌آموزان مدارس
راهنما و توصیه‌های بهداشتی دوران بلوغ
فصل 13: بهداشت محیط مدرسه
فصل 14: مدارس مروج سلامت
فصل 15: آموزش بهداشت در مدارس
پیوست‌ها
ضمائم
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بهداشت مدارس
نویسنده، ، ، ،
ناشر چاپینشر بشری
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات283
زبانفارسی
شابک978-964-399-711-3
موضوع کتابکتاب‌های سلامتی و بهداشت، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۹۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بهداشت مدارس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بهداشت مدارس

برای دریافت کتاب بهداشت مدارس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.