معرفی و دانلود کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر

عکس جلد کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر
قیمت:
۹۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر

میشل لالمان در کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر، سیر تکاملی علم جامعه‌شناسی را مورد بررسی قرار می‌دهد و مهم‌ترین مکاتب، ایده‌ها و اندیشمندان آن را مرور می‌کند. نویسنده مباحث کتاب خود را از دوران باستان و عصر کلاسیک آغاز می‌کند، سپس به دلایل ظهور و نحوه‌ی شکل‌گیری جامعه‌شناسی مدرن می‌پردازد و در نهایت، مهم‌ترین چهره‌های این علم را در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم معرفی می‌نماید.

درباره‌ی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌‌شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر

جامعه‌‌شناسی را باید علم مطالعه‌ی زندگی، تغییرات و عوامل اجتماعی و همین‌طور پیامدهای رفتار انسانی دانست. جامعه‌شناسان در ساختارهای گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع تحقیق می‌کنند و می‌کوشند تعاملات آدم‌ها را در این زمینه مورد بررسی قرار دهند. ازآنجایی‌که انسان اساساً موجودی اجتماعی است و رفتارهای فردی‌اش ریشه در رفتارهای جمعی دارد، پس می‌توان ادعا کرد جامعه‌‌شناسی طیف وسیع و گسترده‌ای از پدیده‌ها را شامل می‌شود. خانواده، نژاد، جنسیت، مذهب، اعتقادات و جرائم همگی می‌توانند موضوع تحقیق جامعه‌‌شناسی باشند. این علم اما قدمت چندان دیرینه‌ای ندارد. با این‌که نشانه‌هایی از این علم در دوران باستان وجود داشته، اما آنچه ما امروز به نام جامعه‌‌شناسی می‌شناسیم، محصول عصر روشنگری است و حداکثر به قرن نوزدهم بازمی‌گردد. بااین‌حال جامعه‌‌شناسی در همین مدت کوتاه توانسته بر روی تمام شئون زندگی، از اجتماع و سیاست تا صنعت و فرهنگ، تأثیر بگذارد و همه را متحول سازد. به عبارت بهتر، تکامل انسان در سده‌ی اخیر تا حد زیادی مرهون علم جامعه‌‌شناسی است.

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌‌شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر (Histoire des idées sociologiques, tome 1) نوشته‌ی میشل لالمان (Michel Lallement)، منبعی است که می‌کوشد تاریخ این علم را به‌دقت مورد بررسی قرار دهد و مهم‌ترین ایده‌های آن را مرور کند. لالمان در این کتاب به دوران ابتدایی علوم اجتماعی می‌پردازد و نحوه‌ی شکل‌گیری جامعه‌‌شناسی مدرن را تحلیل می‌کند.

آگوست کنت را باید بنیان‌گذار جامعه‌‌شناسی نوین دانست. او اولین کسی بود که مبانی این علم را تعریف کرد و بر اهمیت آن تأکید نمود. این اتفاق در قرن نوزدهم افتاد، اما نشانه‌هایی از علوم اجتماعی در قرون قبل‌تر هم دیده شده بود. برای مثال کتاب مقدمه‌ی ابن خلدون که در قرن چهاردهم نگاشته شده در حوزه‌ی بررسی اجتماع اثر شگفت‌انگیزی تلقی می‌شد. پس از کنت اندیشمندان زیادی به این حوزه‌ی نو وارد شدند و ایده‌های فلسفی و اقتصادی‌شان را با موضوعات جامعه‌شناختی درآمیختند. کسانی همچون مارکس، دورکیم یا وبر از اولین چهره‌هایی بودند که توانستند جامعه‌‌شناسی را چندین قدم به جلو ببرند و آن را کامل‌تر کنند.

میشل لالمان، جامعه‌شناس معاصر فرانسوی، در کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌‌شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر، کوشیده تعدادی از همین چهره‌ها و اندیشه‌هایشان را معرفی نماید. او کتابش را در سه بخش تدوین نموده: در بخش اول بحث را از زمان باستان و عصر کلاسیک آغاز می‌کند و تا دوران پیشامدرن ادامه می‌دهد. در این قسمت خواننده با ایده‌های اولیه‌ی علوم اجتماعی و فلسفه‌های مرتبط با آن آشنا می‌شود. نویسنده در بخش دوم کتابش، به ظهور جامعه‌‌شناسی مدرن می‌پردازد و از تأثیر سوسیالیسم و مارکسیسم در پیدایش این علم جدید می‌گوید. لالمان در این قسمت از مکتب‌های جامعه‌‌شناسی فرانسه، آلمان و آمریکا به‌عنوان ارکان اساسی جامعه‌‌شناسی نام می‌برد و به‌تفصیل در موردشان بحث می‌کند. او در بخش پایانی کتاب به دو چهره‌ی قدرتمند اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، یعنی امیل دورکیم و ماکس وبر، می‌پردازد و می‌کوشد آرا و اندیشه‌های آنان را تفسیر کند.

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌‌شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر را نشر هرمس با ترجمه‌ی عبدالحسین نیک‌گهر منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ اندیشه های جامعه‌‌شناسی

تاریخ اندیشه های جامعه‌‌شناسی (Histoire des idées sociologiques) مجموعه‌ای دوجلدی از میشل لالمان است که می‌کوشد تاریخ این علم را از ابتدای تاریخ تا زمان حاضر بررسی نماید. لالمان به مهم‌ترین ایده‌ها و اندیشه‌های جامعه‌شناسی مدرن می‌پردازد و تأثیرگذارترین مکاتب دو قرن اخیر را معرفی می‌نماید. در جلد اول از ابتدای تاریخ تا دوران ماکس وبر، و در جلد دوم از پارسونز تا دوره‌ی فعلی موردتحقیق قرار می‌گیرند. این مجموعه را نشر هرمس ترجمه و چاپ کرده است.

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌‌شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان رشته‌ی جامعه‌‌شناسی پیشنهاد می‌شود. اگر به علوم اجتماعی و تاریخ آن علاقه دارید، می‌توانید این اثر را مطالعه نمایید.

با میشل لالمان بیشتر آشنا شویم

میشل لالمان (متولد 1962) مؤلف، جامعه‌شناس و استاد فرانسوی دانشگاه است. او در دانشگاه‌های نانسی و سوربن تحصیل کرده و هم‌اکنون استاد دانشگاه روآن است. لالمان در زمینه‌ی تحلیل جامعه‌شناختی کار، شغل و سازمان‌ها تخصص دارد. او پیش‌تر به دانشگاه‌های برلین و برکلی هم دعوت شده بود و چند ترمی در آنجا به تحقیق و تدریس مشغول بود. لالمان آثار متعددی در حوزه‌ی جامعه‌شناسی تألیف کرده که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «جامعه‌شناسی روابط حرفه‌ای»، «میل به برابری» و «کار آرمانی».

در بخشی از کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر می‌خوانیم

در تمامى طول قرن نوزدهم آموزه‌هاى سوسیالیستى در واکنش به تعداد زیادى از انقلاب‌ها شکل مى‌گیرد که کشورهاى اروپایى را تغییر مى‌دهند. سوسیالیسم، ابزارى براى عمل یا فقط بیان رؤیایى یک گسیختگى ریشه‌اى، مجموعه‌اى روى هم رفته ترکیبى است و به طور عمده در سه کشور مقبولیت گسترده‌اى داشته است: آلمان، که با اصلاح دینى (پروتستانیسم) به دنیا آزادى معنوى داده است؛ فرانسه، که با انقلابش به دنیا آزادى سیاسى داده است؛ انگلستان، که با دادن برابرى اجتماعى به دنیا فرایند آزادسازى را تکمیل مى‌کند.

کارل مارکس و فردریش اِنگلس، متعهد به جنبش انقلابى نوپا، با کنار گذاشتن جمعى از تحلیل‌گران داراى گرایش سوسیالیستى (از جمله سن سیمون، فوریه، اوون، کابت، ویتلینگ...) با برچسب سوسیالیست‌هاى «اتوپیایى»، موفق به قدرت‌نمایى نظرى شدند و مدعى بودند که از کاربرد مطالعه علمى جامعه صنعتى عبور کرده‌اند. در واقع، مارکس بسیار مدیون ماجراهاى فکرى زمانه‌اش است. لنین در عبارتى مشهور گفته است «مارکس وارث مشروع بهترین خلاقیت‌هاى بشر در قرن نوزده است: فلسفه آلمان، اقتصاد سیاسى انگلیس و سوسیالیسم فرانسه». تحویل مارکسیسم به این دستاورد سه لایه‌اى به یقین تقلیل‌دهنده است. در واقع، گفتمان سوسیالیستى، چه از دیدگاه «اتوپیایى‌ها» چه از دیدگاه مارکس یا وارثانش، براى تاریخ‌نگار جامعه‌شناسى جالب است، زیرا مناسبتى بوده است براى بیان دیدگاه‌هاى انتقادى و هنجارى درباره جامعه‌اى که بسرعت دگرگون مى‌شد.

فهرست مطالب کتاب

سخن مترجم
مقدمه
1. علم بازتابی
2. کارنوشت جامعه شناسی
3. تاریخی پیچیده و پیوسته در حال بازتولید
4. دعوت به تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی
بخش اول: فلسفه و جامعه
فصل 1: مسئله «با هم زیستن»، از دوران باستان تا عصر کلاسیک
1. فلسفه و سیاست در یونان باستان
2. خدامحوری در سده‌های میانی
3. تفکر اجتماعی و سیاسی در عصر مدرن
فصل 2: از فلسفه‌های تاریخ تا پیشگامان جامعه شناسی.
1. تاریخ و جامعه
2. انقلاب‌ها و نظم اجتماعی
بخش دوم: پیدایش جامعه شناسی
فصل 3: نظریه‌های اجتماعی و سوسیالیسم
1. سوسیالیسم، اتوپیا و آنارشی
2۔ مارکس و نقد سرمایه داری
گرایش‌های مارکسیستی پس از مارکس
فصل 4: جامعه شناسی در چرخش قرن
1. جامعه شناسی، اندام واره باوری و تکامل باوری
2. پیدایش جامعه شناسی در فرانسه
3. جامعه شناسی آلمان در آغاز قرن بیستم
4. دستاورد ویلفرد و پاره تو
5. تولد جامعه شناسی عملگرا در ایالات متحد آمریکا
بخش سوم: ستون پایه‌های جامعه شناسی
فصل 5: امیل دورکیم و مکتب فرانسوی جامعه شناسی
1. طرح جامعه شناختی
2. دگردیسی‌های دنیای اجتماعی
3. شکل‌ها و تعیین کننده‌های رابطه اجتماعی 4 مکتب فرانسوی جامعه شناسی
فصل 6: ماکس وبر جامعه شناسی تفهمی دنیای مدرن
1. مقوله‌های جامعه شناسی و بری
2. تفکر درباره دنیای مدرن
3. اقتصاد و دین
کتابنامه
اعلام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر
نویسنده
مترجمعبدالحسین نیک گهر
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات407
زبانفارسی
شابک978-964-363-919-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر

برای دریافت کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌ شناسی - جلد اول: از آغاز تا ماکس وبر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.