معرفی و دانلود کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر

عکس جلد کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر
قیمت:
۹۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر نوشته‌ی میشل لالمان، تحولات این رشته را در آمریکا و اروپای غربی بررسی کرده و جریان‌های عمده‌ی فکری آن را در قرن بیستم مرور می‌کند. لالمان در این جلد، شاخص‌ترین چهره‌ها و مکاتب جامعه‌شناسی پس از پارسونز را معرفی می‌نماید و می‌کوشد الگوهایی که شاکله‌ی جامعه‌شناسی مدرن را شکل داده‌اند، یعنی پارادایم‌های نظم‌محور، تضادمحور و کنشگرمحور را کاملاً تشریح کند.

درباره‌ی کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر

با وقوع جنگ‌جهانی اول، بسیاری از چهره‌های علمی و دانشگاهی اروپا را ترک کردند و به آمریکا مهاجرت نمودند. پس از جنگ هم نوبت به دولت‌های توتالیتر و دیکتاتوری اروپایی رسید که عرصه را برای تحولات فکری تنگ کنند. این‌چنین بود که آمریکا در نیمه‌ی اول قرن بیستم به یکی از کشورهای پیشرو و مهم در عرصه‌ی علوم انسانی و اجتماعی تبدیل شد. گرچه جامعه‌شناسی محصول اروپا بود، اما دانشگاه‌های آمریکا بودند که رهبری این رشته را بر عهده داشتند. به‌عنوان مثال مکتب‌های شیکاگو، هاروارد و کلمبیا از شاخص‌ترین جریان‌های فکری آن دوره محسوب می‌شوند.

پس از پایان جنگ‌جهانی دوم و افول برخی دیکتاتوری‌ها، بار دیگر اروپای غربی به کانون جامعه‌شناسی تبدیل گشت و به‌مرور جریان‌های دیگری از آنجا متولد شدند. همچنان که در نیمه‌ی دوم قرن بیستم نوزایی جامعه‌شناسی فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی اتفاق می‌افتاد، قدرت گرفتن جنبش‌های دانشجویی و وقوع اتفاقات سیاسی دهه‌ی 1960 اروپا، بر رشته‌ی جامعه‌شناسی تأثیر عمیقی می‌گذاشت و عملاً باعث شد چرخش‌هایی در نظام این علم پیش آید. جهانی‌سازی، بحران‌های اقتصادی و ظهور راست‌گرایی از دیگر تحولات مهم دهه‌های بعدی بودند که به جامعه‌شناسی معاصر شکل دادند و آن را تعریف کرده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر (Histoire des idées sociologiques, tome 2) نوشته‌ی میشل لالمان (Michel Lallement) اثر مهم و قابل‌اعتنایی است که می‌کوشد این دوره‌ی مهم را بررسی و تحلیل کند. لالمان که در فرانسه استاد برجسته و شاخصی محسوب می‌شود، در این کتاب تحولات جامعه‌شناسی را در قرن بیستم پی می‌گیرد. او در جلد اول کتابش، این علم را از دوران گذشته تا انتهای قرن نوزدهم مرور و به متفکرین بزرگی مثل مارکس، وبر و دورکیم اشاره کرده است. لالمان در کتاب نامبرده بیشتر بر تبارشناسی جامعه‌شناسی تأکید دارد و سعی کرده است به لحظه‌ی تولد و ضرورت شکل‌گیری آن بپردازد. اما در جلد دوم، بیشتر بر تکامل این دانش متمرکز است و تلاش دارد مسیری که طی کرده را تشریح نماید.

جامعه‌شناسی تا پایان قرن نوزدهم به رشته‌ای دانشگاهی تبدیل شد و نقش مهمی در آکادمی بر عهده گرفت. طولی نکشید که از اروپای غربی که خاستگاهش بود به آمریکا و از آنجا به دیگر قاره‌ها رفت و متخصصین زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرد. ازآن‌سو، جامعه‌شناسی مثل دیگر علوم، به‌مرور تکه‌تکه و تخصصی‌تر شد و شاخه‌های متعددی یافت. به همین خاطر است که امروز منتقدین، جامعه‌شناسی را در وضعیت «انبساط و انفجار» توصیف می‌کنند. میشل لالمان با همین دیدگاه کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر را نوشته است.

لالمان در این کتاب تلاش دارد به سراغ جریان‌های فکری مهم آن زمان برود و روندی که جامعه‌شناسی در صدسال اخیر طی کرده بود تا به وضعیت امروزی انبساط و انفجار برسد را بیان کند. لالمان پارادایم‌هایی که به این شرایط دامن زده بودند را در سه گروه عمده دسته‌بندی می‌کند: الف) جریانی که مبتنی بر نظم و یگانگی اجتماعی بود، مثل مکاتب فرهنگ‌گرایی و کارکردگرایی یا ساخت‌گرایی. ب) روندی که بر تضادها و کشمکش‌های اجتماعی تأکید داشت و معتقد بود آن‌ها هستند که به امر اجتماعی شکل می‌دهند، نظیر تئوری‌های پسامارکسیستی و تاریخ‌مندی. ج) پارادایمی که خود فرد کنشگر را مدنظر قرار می‌داد و او را پایه‌ی مطالعات اجتماعی قرار می‌داد، که ازجمله آن‌ها می‌توان به نظریه‌های رفتارگرایی و فردگرایی اشاره نمود. لالمان هر فصل از کتابش را به یکی از این جریان‌ها اختصاص می‌دهد و آن‌ها را به‌تفصیل تشریح می‌نماید.

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر را نشر هرمس با ترجمه‌ی عبدالحسین نیک‌گهر منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی

تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی (Histoire des idées sociologiques) مجموعه‌ای دوجلدی از میشل لالمان است که می‌کوشد تاریخ این علم را از ابتدای تاریخ تا زمان حاضر بررسی نماید. لالمان به مهم‌ترین ایده‌ها و اندیشه‌های جامعه‌شناسی مدرن غرب می‌پردازد و تأثیرگذارترین مکاتب دو قرن اخیر را معرفی می‌نماید. در جلد اول از ابتدا تا دوران ماکس وبر و در جلد دوم از پارسونز تا دوره‌ی فعلی موردتحقیق قرار می‌گیرند. این مجموعه را نشر هرمس ترجمه و چاپ کرده است.

کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی جامعه‌شناسی و همین‌طور علاقه‌مندان به تاریخ این رشته می‌توانند کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه‌شناسی را مطالعه کنند.

در بخشی از کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر می‌خوانیم

اختلال کارکردی جفت قرینه سازگاری اجتماعی است و نابسامانی (anomie) شکل خاصی از اختلال کارکردی است. البته مرتون اولین و تنها جامعه شناس آمریکایی نیست که اصطلاح «آنومی» را از دورکیم وام گرفته است؛ التون مایو این مفهوم را از 1933 برای انتقاد از اثرات مخرب انقلاب صنعتی به کار برده است. تالکوت پارسونز واژهٔ «نابسامانی» را برای بیان وضعیتی به کار می‌برد که در آن دربارهٔ هدف‌های کنش و دربارهٔ برحق بودن ارزش‌هایی که جامعه تبلیغ می‌کند شک و تردید عمیق وجود دارد. جمهوری وایمار از این دیدگاه نمونه کامل جامعه نابسامان است... مرتون مفهوم آنومی را اخذ می‌کند منتها آن را در مقیاس جامعه شناسی خُرد به کار می‌برد. برای این کار مرتون عمل اجتماعی را در تلاقی دو انتخاب تعیین کننده تحلیل می‌کند. از یک طرف هدف‌های مشروع و برحقی که جامعه‌ها به اعضایشان پیشنهاد می‌کنند و از طرف دیگر تعریف وسایل «برحق» که برای رسیدن به این هدف‌ها به کار گرفته می‌شوند و مراقبت از آنها. باری، این دو انتخاب همیشه بر هم منطبق نمی‌شوند و با هم سازگار و جفت و جور نیستند. وقتی افراد برای رسیدن به هدف‌های برحق از وسایلی استفاده می‌کنند که فاقد تجویزهای نهادی‌اند. می‌توان گفت که لغزش‌های نابسامانی وجود دارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: چهره‌های جامعه‌شناسی معاصر
فصل 1: جامعه‌شناسی‌ها و جامعه‌شناسان امریکایی در قرن بیستم
فصل 2: بازسازی جامعه‌شناسی اروپا
بخش دوم: ساماندهی پدیده اجتماعی
فصل 3: دیدگاه فرهنگ‌باور
فصل 4: کارکردگرایی و نظریه‌های سیستم‌ها
فصل 5: تحلیل ساختاری وقایع اجتماعی
بخش سوم: تناقض‌های امر اجتماعی
فصل 6: پس از مارکس: نظریه‌های انتقادی و جامعه‌شناسی رادیکال
فصل 7: کشمکش‌ها و تاریخ‌مندی
بخش چهارم: ساختن کنش اجتماعی
فصل 8: جامعه‌شناسی خرد، بازی‌های کنش‌گران و استعاره انسان سوداگر
فصل 9: امکان سامان اجتماعی
نتیجه: کارگاه‌های جامعه‌شناسی در قرنی جدید
کتابنامه
اعلام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر
نویسنده
مترجمعبدالحسین نیک گهر
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات394
زبانفارسی
شابک978-964-363-932-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر

برای دریافت کتاب تاریخ اندیشه‌های جامعه شناسی - جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.