معرفی و دانلود کتاب تاریخ هنر جهان

عکس جلد کتاب تاریخ هنر جهان
قیمت:
۲۶۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ هنر جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ هنر جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ هنر جهان

هورست وولدمار جنسن و آنتونی ف جنسن در اثر ارزشمند خود، کتاب تاریخ هنر جهان، ضمن ارائه‌ی کلیاتی درمورد ماهیت هنر، سیر تحول و تکامل آن را از دوران باستان تا رنسانس، پسارنسانس و دوران جدید مورد تحلیل و نقادی قرار داده‌اند. تمامی ملل، از یونان باستان، سراسر آسیا و اروپا تا اقیانوسیه و آمریکا در این اثر کلاسیک و سترگ مورد توجه نویسندگان بوده‌اند. برای آشنایی با جریان هنر از نخستین بازنمایی‌های آن تا دوران اخیر با این کتاب تحسین‌شده همراه باشید.

درباره‌ی کتاب تاریخ هنر جهان

همیشه بخش گسترده و مهمی از تمامی علوم بر تاریخ آن‌ها متمرکز است. به عبارت دیگر، همه‌ی علوم، اعم از تجربی و انسانی، بخش اعظمی از آموزه‌های خود را به مطالعات تاریخی درمورد موضوعات و پدیده‌های محوری آن علم اختصاص می‌دهند. در علم پزشکی با مطالب جامعی درمورد تحول روش‌های این دانش در گذر زمان روبه‌روییم و در علوم سیاسی نیز ناچاریم به گذشته‌های دور سفر کنیم تا با اطلاع از رخدادهای سیاسی گذشته، مطالعات جامع و همه‌جانبه‌ای را ارائه نماییم. هنر نیز مانند بسیاری از علوم، در بستر زمان جریان یافته و تحولات بسیاری را به خود دیده تا به شکل کنونی درآمده است. بنابراین، از مطالعات تاریخی پیرامون گذشته‌ی آن بی‌نیاز نیستیم. هرچند هنر قاعدتاً با قلمرو علوم تفاوت‌های روش‌شناختی و ماهیتی عمده‌ای دارد اما هنگامی که قرار باشد در فضای آکادمیک مورد بررسی قرار بگیرد، به‌ناچار باید برخی از روش‌های علمی را نیز مورد استفاده قرار بدهد.

هورست وولدمار جنسن (Horst Woldemar Janson) و آنتونی ف جنسن (Anthony F. Janson) با هدف رفع نیازی که پژوهشگران، دانشجویان و اساتید رشته‌‌ی هنر به آگاهی از تاریخ هنر داشته‌اند، کتاب تاریخ هنر جهان (History of Art for Young People) را به نگارش درآورده‌اند. اثری که با گذشت پنجاه سال از نخستین انتشار آن در سال 1971، همچنان منبعی بی‌نظیر در شناخت هنر و تکامل آن در دوره‌های گوناگون تاریخی به شمار می‌رود.

مطالب کتاب حاضر در 41 فصل در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته پیش از آغاز نخستین فصل، مقدمات و کلیاتی پیرامون چیستی هنر و ماهیت هنرمند به شما ارائه خواهد شد. نوآوری، سبک و عناصر تجسمی از دیگر مفاهیمی هستند که در این بخش با معنای آن‌ها به‌طور کامل آشنا خواهید شد تا برای ورود به مباحث بعدی آمادگی لازم را کسب کنید.

فصل اول شما را به دوران ماقبل تاریخ خواهد برد. دورانی موسوم به عصر نوسنگی که طی آن غارنشینان هنر خود را با نقاشی و حکاکی بر دیواره‌ی غارها به نمایش می‌گذاشتند. فصل دوم به مصر و عجایب دوران باستان آن می‌پردازد. هنری که در اهرام عظیم‌الجثه، قبور فرعون‌ها و اشیاء زینتی تجلی پیدا کرده و همچنان موجب شگفتی پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه‌ی هنر و تاریخ است. فصل سوم برای ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارد. در همین بخش است که آثار هنری ایرانیان باستان در کنار بقایای سومریان، بابلیان و آشوریان مورد واکاوی قرار می‌گیرد. هخامنشیان نیز از حکومت‌هایی هستند که هنر معاصر آنان در کتاب حاضر به بحث گذاشته می‌شود.

فصل چهارم هنر اژه‌ای، معماری، پیکره‌تراشی و نقاشی آن را بررسی می‌نماید. در فصل پنجم هنر یونانی با تمام ظرایف هندسی آن مرور می‌شود. فصل ششم هنر هند و پاکستان و تأثیر آیین‌های بودا، هندو و... را در هنر این سرزمین‌ها تحلیل می‌کند و در فصل هفتم نیز نقش سلسله‌های مختلف چین در پیدایش و ترویج هنر این کشور مطالعه می‌شود. در فصل هشت هنر باشکوه ژاپنی را خواهید شناخت و در فصل نهم اتروسک‌ها و هنرنمایی‌هایشان را در عرصه‌ی معماری و پیکره‌تراشی خواهید دید.

هنر رومی در نقاشی، معماری و... موضوع فصل دهم است. در فصل یازدهم به تأثیری که مسیحیت در هنر بیزانسی داشت پی می‌برید و در فصل دوازدهم چندوچون هنر اسلامی را خواهید شناخت. فصل سیزدهم و چهاردهم به‌ترتیب، هنر آمریکایی‌های باستان و مردم قاره‌ی آفریقا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. در فصل پانزدهم انواع سبک‌ها و شاخه‌های هنر اروپایی در سده‌های میانی مطرح می‌شوند و در فصل شانزده نیز وجوه مختلف هنر رومانسک حلاجی خواهند شد.

هنر گوتیک و ویژگی‌های آن موضوع فصل هفدهم است و از فصل هجده تا بیست نیز با هنر ایتالیا در دوره‌های سه‌گانه‌ی رنسانس آغازین، پیشرفته و پسین آشنا خواهید شد. البته رنسانس اروپا تا فصل بیست‌و‌ششم نیز موضوع اصلی کتاب تاریخ هنر جهان است اما در این بین «باروک» و «روکوکو» نیز بررسی خواهند شد. هنرهای پسین در شرق آسیا، از جمله چین، ژاپن و کره موضوعات فصول بیست‌و‌هفتم تا بیست‌و‌نهم هستند. در فصل سی‌ام شاهد تحولات هنر بومیان آمریکا هستیم تا در فصل سی‌و‌یکم و سی‌و‌دوم، هنرهای مردم اقیانوسیه و آفریقا را در این دوران بشناسیم.

از فصل سی‌و‌سوم قدم به عصر جدید هنر خواهیم گذاشت تا مکاتبی چون نئوکلاسی‌سیسم، رمانتی‌سیسم، رئالیسم و سمبولیسم را بیشتر بشناسیم. در آخر نیز هنرهای سده‌ی بیستم با تفصیل بیشتری بیان می‌شوند تا جزئیات هنرهای نقاشی، پیکره‌تراشی، معماری و عکاسی را در این قرن با وضوح بیشتری تشخیص دهیم. در انتها نیز هنر پست‌مدرنیسم به‌صورت مجزا مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

کتابی که پیش رو دارید به کوشش نشر مازیار و با برگردان محمدتقی فرامرزی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

کتاب تاریخ هنر جهان برای چه کسانی مناسب است؟

برای آشنایی با جریان و سیر تاریخی هنر در سراسر دنیا، کافی است سری بزنید به کتاب تاریخ هنر جهان. شناخت تحول و تطور هنر از شرق تا غرب دنیا، همچنین پی بردن به چگونگی آن در جهان اسلام از فواید مطالعه‌ی این اثر برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران گرایش‌های رشته‌‌ی هنر خواهد بود.

با هورست وولدمار جنسن بیشتر آشنا شویم

هورست وولدمار جنسن، زاده‌ی 4 اکتبر 1913 و درگذشته در 30 سپتامبر 1982، استاد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ هنر بود که اصالتی آلمانی-آمریکایی داشت اما در حقیقت در روسیه و از پدر و مادری سوئدی‌تبار متولد شده بود. هورست وولدمار جنسن بیش از همه، به سبب کتاب تاریخ هنر جهان به شهرت و محبوبیت رسید. این کتاب تاکنون توانسته حدود چهار میلیون نسخه، آن هم به پانزده زبان زنده‌ی دنیا فروش داشته باشد.

تحصیل در دانشگاه‌های مونیخ و هامبورگ آلمان در رشته‌ی تاریخ هنر و گذراندن دوره‌ی دکتری در دانشگاه هاروارد، کارنامه‌ی تحصیلی وی را می‌سازند. او توانست به‌عنوان نخستین استادیار و سپس استاد در دانشگاه واشنگتن، در سال‌های 1941 تا 1949 مشغول به کار شود. دریافت جایزه‌ی چارلز روفوس موری از انجمن هنر کالج نیز گوشه‌ای از افتخارات وی محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب تاریخ هنر جهان می‌خوانیم

معماری

چشمگیرترین تفاوت بین معماری رومانسک و معماری پیش از آن در سده‌های میانه، افزایش حیرت‌انگیز دامنه‌ی کارهای ساختمان‌سازی است. رائول گلابر از رهبانان سده 11 میلادی این تحول را به خوبی و با عبارت جهان ردایی از کلیساهای سفید برتن می‌کند گوشزد کرد نه فقط تعداد این کلیساها از کلیساهای سده‌های میانه بیشتر شده بود، بلکه ابعادشان نیز عموماً از ابعاد آن‌ها بزرگتر، تزئینات‌شان بیشتر و ظاهرشان رومی‌تر شده بود. این‌بار شبستان کلیساها به جای سقف چوبی دارای طاق سنگی شده بود و فضا و نمای بیرونی آن‌ها بر خلاف کلیساهای پیشین با تزئینات معماری و انواع پیکره‌ی تزئینی آراسته شده بود.

از لحاظ جغرافیایی بناهای درجه اول رومانسک، تقریباً در سراسر منطقه‌ای پراکنده بودند که تمامی جهان - یعنی جهان کاتولیک - در نظر رائول گلابر به شمار می‌رفته است: از شمال اسپانیا تا راینلاند و از مرز اسکاتلند انگلستان تا ایتالیای مرکزی غنی‌ترین نمونه‌ها، متنوع‌ترین گونه‌های پراکنده در بخش‌های جغرافیایی و جسورانه‌ترین اندیشه‌های معمارانه را می‌توان در فرانسه یافت. اگر ساختمان‌هایی را بر این نمونه‌ها بیفزاییم که از آن روزگار به بعد نابود شده یا ریخت ظاهرشان را از دست داده‌اند و شناخت طراحی آغازینشان فقط از راه پژوهش در آثار و تاریخ معماری میسر می‌گردد، در سراسر اروپا می‌توان به انبوهی از ابداعات معماری برخورد که نظیرش در هیچ یک از زمان‌های گذشته دیده نشده است.

فهرست مطالب کتاب

در آغاز
پبشگفتار و سپاسگزاری
نخستین درس‌های تاریخ هنر
مقدمه
بخش 1: جهان باستان
فصل 1: هنر پیش از تاریخ در اروپا و آمریکای شمالی
فصل 2: هنر مصری
فصل 3: هنر خاور نزدیک باستانی
فصل 4: هنر اژه‌ای
فصل 5: هنر یونانی
فصل 6: هنر باستانی آسیای جنوبی و جنوب شرقی
فصل 7: هنر آغازین چین و کره، آئین دائو، آئین کنفوسیوس، و آئین بودا
فصل 8: هنر باستانی ژاپن، تندیس‌های مقدس و طومارهای غیرمذهبی
فصل 9: هنر اتروسک‌ها
فصل 10: هنر رومی
بخش 2: سده‌های میانه
فصل 11: هنر مسیحیت آغازین و بیزانسی
فصل 12: هنر سالامی
فصل 13: هنرهای آمریکای باستان از آلاسکا تا کوه‌های آند
فصل 14: هنرهای آاغازین آفریقایی
فصل 15: هنر اروپایی در سده‌های میانه‌ی آغازین
فصل 16: هنر رومانسک
فصل 17: هنر گوتیک
بخش 3: از رنسانس تارکوکو
فصل 18: رنسانس آغازین در ایتالیا
فصل 19: رنسانس پیشرفته در ایتالیا
فصل 20: رنسانس پسین در ایتالیا
فصل 21: نقاشی، پیکرتراشی، و هنرهای تصویری «گوتیک پسین»
فصل 22: رنسانس در شمال اروپا
فصل 23: باروک در ایتالیا و اسپانیا
فصل 24: باروک در فلاندر و هلند
فصل 25: باروک در فرانسه و انگلستان
فصل 26: روکوکو
فصل 27: هنرهای پسین در جنوب و جنوب شرقی آسیا
فصل 28: هنرهای پسین چین و کره
فصل 29: هنرهای پسین ژاپن
فصل 30: هنرهای بومی قاره‌ی آمریکا از سال 1000 میلادی به بعد
فصل 31: هنرهای اقیانوسیه
فصل 32: هنرهای آفریقا از آغاز دوره‌ی استعماری تا پایان سده‌ی بیستم
بخش 4: عصر جدید
فصل 33: نوکلاسی سیسم
فصل 34: رومانتی‌سیسم
فصل 35: رئالیسم و امپرسیونیسم
فصل 36: سمبولیسم، و هنر جدید (آر نوو)
فصل 37: نقاشی در سده‌ی بیستم
فصل 38: پیکره‌تراشی در سده‌ی بیستم
فصل 39: معماری در سده‌ی بیستم
فصل 40: عکاسی در سده‌ی بیستم
فصل 41: پست‌مدرنیسم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ هنر جهان
نویسنده،
مترجممحمدتقی فرامرزی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات1200
زبانفارسی
شابک978-964-5676-52-8
موضوع کتابکتاب‌های هنری، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ هنر جهان

حسین
۱۴۰۲/۱۱/۳
از صفر تا صد حال انسانیت را نشان می‌دهد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ هنر جهان

برای دریافت کتاب تاریخ هنر جهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.