معرفی و دانلود کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

عکس جلد کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز
قیمت:
۱۳۶۰۰۰ ۶۸,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

بیل برایسن در کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز می‌کوشد نحوه‌ی شکل‌گیری و تکامل هستی، زمین و انسان را شرح دهد و به قدیمی‌ترین پرسش‌هایی که در مورد آن‌ها وجود دارد پاسخ گوید. این راهنمای علمی پرفروش و تحسین‌شده، از لحظه‌ی آغازین هستی شروع می‌کند و بر اساس آخرین یافته‌های علمی توضیح می‌دهد که ما چگونه به وجود آمده‌ایم و از ذره‌ای به انسان امروزی تبدیل شده‌ایم. این کتاب در سال 2004 برنده‌ی جایزه‌ کتاب سال آمریکا شده است.

درباره‌ی کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

آیا حقیقت دارد که در مرکز کره‌ی زمین گوی سوزانی به گرمای سطح خورشید وجود دارد؟ زمین چطور به این شکل درآمده است؟ انسان از چه به وجود آمده؟ هرکسی که به نقشه‌ی زمین، تصاویر فضا و کهکشان‌های بی‌شمارش نگاه کند، یا وقتی در مورد اتم‌های تشکیل‌دهنده‌ی عالم بشنود، احتمالاً به سؤالاتی ازاین‌دست فکر می‌کند. وقتی تمام هستی از ذرات تشکیل شده باشد، پس ما هم از ذره ساخته شده‌ایم. اما چطور از یک ذره‌ی ناچیز و ناپیدا به انسان هوشمند امروزی تبدیل گشته‌ایم؟ چه مسیری طی شده تا به این حد تکامل پیداکرده‌ایم؟ بیل برایسن (Bill Bryson) کسی است که سعی دارد تاحدامکان پاسخ این پرسش‌ها را بیابد.

انسان مستقل از عالم نیست و به دنبال تکامل کهکشان‌ها و زمین به وجود آمده. درنتیجه برایسن برای اینکه پاسخ سؤالات اساسی ما را بیابد، مجبور شده تقریباً همه‌ی مسائل هستی را توضیح دهد. او در کتاب تاریخچه‌ی تقریباً همه چیز (A Short History of Nearly Everything) از انفجار بزرگ و لحظات اولیه‌ تا میلیاردها سال بعد را تصویر می‌کند. او از بنیادی‌ترین ذرات و اتم‌هایی که هستی را شکل می‌دهند، از بزرگ‌ترین کهکشان‌هایی که در عالم وجود دارند، از نحوه‌ی به وجود آمدن زمین و حیات انسان می‌گوید. برایسن در کتابش می‌کوشد همه‌ی این موارد را به‌صورتی فشرده و مختصر و مفید توضیح دهد.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما بیل برایسن دانشمند، فیزیکدان یا کیهان‌شناس نیست. او صرفاً روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی کتاب‌های غیرداستانی است. او در نوشتن سفرنامه‌هایی جذاب و شوخ تبحر زیادی دارد و بهترین و معروف‌ترین کتاب‌هایش در مورد سفرهایش به دور بریتانیا یا در جنگل‌های استرالیا بوده. اتفاقاً نقطه‌ی قوت کتاب تاریخچه‌ی تقریباً همه چیز هم در همین مهارت سفرنامه‌نویسی است: او به روند شکل‌گیری هستی و انسان به چشم یک سفر طولانی نگاه کرده و سعی نموده واضح و شفاف و ساده آن را توضیح دهد. او به لحظه‌ی اولیه‌ی عالم سفر می‌کند و در قالب یک سفرنامه‌ی علمی توضیح می‌دهد که مرحله‌به‌مرحله و قدم‌به‌قدم چه اتفاقاتی رخ داده است. برایسن کتابش را به شش بخش تقسیم کرده است: در ایستگاه اول او به شکل‌گیری کائنات می‌پردازد و از این می‌گوید که چطور کهکشان‌ها و پس‌ از آن، منظومه‌ی شمسی شکل‌ گرفته است. در ایستگاه‌های بعدی او به سراغ زمین می‌رود و نحوه‌ی به وجود آمدن زمین را توضیح می‌دهد. او مواد بنیادین، کوارک‌ها و اتم‌ها را شرح و نشان می‌دهد که چطور با کمک این مواد زمین ما حیات یافته است. بیل برایسن در قسمت‌های آخر این سفرش، بر روی شکل‌گیری انسان و تکامل آن تمرکز می‌کند و سعی دارد توضیح که ما چطور از ذرات به موجودی زنده تبدیل شده‌ایم و تکامل پیدا کرده‌یم.

کتاب تاریخچه‌ی تقریباً همه چیز با استقبال و فروش خیلی خوبی مواجه شد. این راهنمای علمی را محمدتقی فرامرزی برای انتشارات مازیار ترجمه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

  • برنده‌ی جایزه‌ی دکارت اتحادیه‌ی اروپا؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا در سال 2004؛
  • از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال آمریکا و بریتانیا؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی انجمن سلطنتی بریتانیا برای کتاب‌های علمی.

نکوداشت‌های کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

  • احتمالاً بهترین راهنمای علمی‌ای که تاکنون منتشر شده است. (اکونومیست)

  • آقای برایسن استعدادی طبیعی در بیان کردن مطالب به‌صورت واضح و روشن دارد. شک دارم کتابی بهتر از این کتاب بتواند یافته‌های علم مدرن را به مردم عادی توضیح دهد. (ساندی تلگراف)

  • متنی بی‌نهایت دقیق و زیبا. این کتاب، همه‌چیز، از کوچک‌ترین ذرات جهان تا بزرگ‌ترین کهکشان‌ها و هر چیزی که بین این دو قرار دارد را به ما یاد می‌دهد. (نیویورک‌ تایمز)

  • کتابی لذت‌بخش... سفرنامه‌ای علمی با راهنمایی آگاه، جذاب و شوخ‌طبع. (تایمز)

کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دنبال راهنمایی فشرده و مختصر در مورد تکامل هستی و انسان هستید، کتاب تاریخچه‌ی تقریباً همه چیز را مطالعه کنید.

با بیل برایسن بیشتر آشنا شویم

ویلیام مک گایر برایسن (متولد 1951) نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی-بریتانیایی است. او در آمریکا به دنیا آمده، اما بیشتر عمرش را در انگلستان سپری کرده است. برایسن بیشتر به خاطر سفرنامه‌ی «یادداشت‌هایی از جزیره‌ی کوچک» شناخته می‌شود. کتابی طنز که بعداً به سریال تبدیل شد و روایت سفر او به دورتادور بریتانیا بود. او در نشریات معروفی مثل ایندیپندنت و تایمز روزنامه‌نگار و سردبیر بود. بیل برایسن برای چند سال ریاست دانشگاه دورهام را بر عهده داشت. او بیشتر از ده دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف آمریکا و انگلستان مثل آیوا، لیدز و کینگز کالج لندن به دست آورده است. «تاریخ مرموز کریسمس» و «قدم زدن در جنگل» ازجمله آثار برایسن هستند.

در بخشی از کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز می‌خوانیم

پیدایش حیات بر اثر هر عاملى که بوده باشد، فقط یک بار رخ داده است. این، حیرت‌انگیزترین واقعیت در علم زیست‌شناسى و شاید هم خارق‌العاده‌ترین واقعیتى است که بشر توانسته است آن را درک کند. هر آنچه از آن زمان به‌بعد در این جهان پاى به عرصه‌ی هستى نهاده است، اعم از گیاه و جانور، پیدایشش را به همان حرکت یا تکان آغازین مدیون است. در نقطه‌اى خاص و در گذشته‌هاى دور و دراز، بسته‌ی کوچکى از مواد شیمیایى، حرکتى به خود داد و لحظه‌ی پیدایش حیات را اعلام کرد. برخى مواد مغذى را به خود جذب کرد، آرام‌آرام به تپش درآمد، و اندک زمانى زیست. تا این اندازه، احتمالاً بارها، در آن گذشته‌هاى دور و دراز رخ داده است. اما همین بسته‌ی نیاکانى، کارى اضافى و خارق‌العاده نیز انجام داد: خود را شکافت و یک وارث براى خود آفرید. بسته‌ی کوچکى حاوى مواد وراثتى، از یک موجود زنده به موجود زنده‌اى دیگر منتقل شده، و از آن زمان تاکنون از حرکت بازنایستاده است. آن لحظه، براى همه‌ی ما، لحظه‌ی آفرینش بود. زیست‌شناسان، گاهى آن لحظه را زایش بزرگ مى‌نامند.

مت ریدلى مى‌گوید: «در این جهان به هر جا که بروید، به هر جانور، گیاه، حشره یا قطره آبى که بنگرید، اگر زنده باشد از یک فرهنگ لغت کمک خواهد گرفت و یک رمز را خواهد شناخت. کل حیات، یکى است و بس.» ما جملگى نتیجه‌ی یک ترفند وراثتى هستیم که تقریبا طى چهار میلیارد سال گذشته، از نسلى به نسلى دیگر رسیده است، تا جایى که امروز شما مى‌توانید تکه‌هایى از رمز توارثى انسان را بردارید، به یک سلول ناقص خمیرمایه بچسبانید تا ببینید خمیرمایه چنان آن را فعال مى‌کند که گویى با رمز توارثى خودش سروکار دارد. به یک مفهوم واقعى، این رمز توارثى، رمز خود خمیرمایه نیز هست.

فهرست مطالب کتاب

سپاسگزاری
پیشگفتار
بخش 1: گم‌شده در کیهان
1: چگونه یک کائنات بسازیم
2: به منظومه‌ی شمسى خوش آمدید
3: کائنات کشیش اِوَنز
بخش 2: بزرگىِ کره‌ی زمین
4: مقیاس‌ها و اندازه‌گیرى‌ها
5: سنگ شکنان
6: علم با دندان و چنگال خونین
7: مواد بنیادى
بخش 3: آغاز عصر جدید
8: کائنات اینشتین
9: اتم پرقدرت
10: سرب از همه‌جا رانده مى‌شود
11: کوارک‌هاى ماستر مارک
12: کره‌ی زمین مى‌گردد
بخش 4 سیاره‌ی پرخطر
13: شلیک از کائنات
14: آتش درون
15: زیباى خطرناک
بخش 5: از کائنات تا حیات
16: سیاره‌ی تنها
17: تا ژرفاى تروپوسفر
18: پیونددهنده‌ی بزرگ
19: برآمدنِ حیات
20: دنیاى کوچک‌ها
21: حیات ادامه مى‌یابد
22: خدا نگهدار اى حیات
23: پرمایگى هستى
24: سلول‌ها
25: نظریه‌ی یگانه‌ی داروین
26: ماده‌ی حیات
بخش 6: بزرگ‌راهى به سوى انسان
27: عصر یخ
28: دوپاى اسرارآمیز
29: آدم‌نماى بى‌قرار
30: خدا نگهدار

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز
نویسنده
مترجممحمدتقی فرامرزی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات608
زبانفارسی
شابک978-964-5676-48-1
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۳۶۰۰۰ ۶۸,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

صادق درتکلی
۱۴۰۲/۳/۲۴
واقعا اگر میخواهید تا حدودی با وسعت آفرینش و زندگی از اتم گرفته تا موجودات و تاریخ پیدایش علم در این کره خاکی آشنا شوید این کتاب میتونه راهنمای خیلی خوبی باشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز

برای دریافت کتاب تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.