معرفی و دانلود کتاب تاریخ پزشکی

عکس جلد کتاب تاریخ پزشکی
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ پزشکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ پزشکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ پزشکی

آیا دوست داشتید دو قرن پیش و در زمانی زندگی می‌کردید که هنوز درمان بیماری‌های بسیاری کشف نشده بود؟ کتاب تاریخ پزشکی را بخوانید تا بتوانید جواب این سؤال را با آگاهی بیشتری بدهید. لیزا یونت این کتاب را با مرور تاریخچه‌ی پزشکی در دوران باستان شروع می‌کند و آن را با شرح چالش‌های علم پزشکی در عصر مدرن به پایان می‌برد.

درباره‌ی کتاب تاریخ پزشکی

آیا می‌توانید تصور کنید که فردی در گذشته سردردی آن‌چنان شدید داشته که تصمیم گرفته کله‌اش را سوراخ کند و از شر این درد خلاص شود؟ یا مردمانی که مشکلات روانی داشته‌اند، جن‌زده تلقی می‌شدند و برای درمانشان، جن‌گیر احضار می‌کردند؟ یا حتی همین دو قرن پیش چندین نفر فقط به‌خاطر تزریق گروه خونی اشتباه، خونشان لخته شد و جان خود را از دست دادند؟ تاریخ علم پزشکی همراه با شگفتی‌های بسیار است. دانشمندانی که علیه خرافات و سنت‌ها برپاخاستند و راهی را گشودند که هنوز هم با وجود همه‌ی مشکلات، رهروان زیادی دارد. لیزا یونت (Lisa Yount) در کتاب تاریخ پزشکی (The History of Medicine) پزشکان و دانشمندانی را معرفی می‌کند که راه پیشرفت علم پزشکی را هموار کردند.

سؤال اول کتاب این است: اولین پزشکان یا درمانگران چه کسانی بودند و چه کار می‌کردند؟ پاسخ به این پرسش، کمی دشوار به نظر می‌رسد. اسکلت‌هایی از هزاران سال پیش کشف شده‌اند که نشان می‌دهند پزشکی و جراحی در میان مردم آن‌زمان رواج داشته. برای مثال در جمجمه‌ی بعضی از این اسکلت‌ها سوراخ‌هایی تعبیه شده و در اطراف آن‌ها استخوان‌هایی به وجود آمده‌اند. شاید با خود فکر کنید شخصی بعد از مرگ آن‌ها را کالبدشکافی می‌کرده؛ اما استخوان‌های به‌وجودآمده در اطراف سوراخ‌ها نشان می‌دهند که این افراد بعد از انجام جراحی به زندگی خود ادامه داده‌اند. لیزا یونت در فصل اول کتاب تاریخ پزشکی به‌سراغ تمدن‌های مصر، چین، روم، یونان و هند می رود تا اولین پزشک را پیدا کند. فصل دوم مربوط به زمانی است که پزشکی هنوز به علم تبدیل نشده بود. در این فصل دانشمندان و پزشکانی از سراسر جهان، و البته کشور ایران، معرفی می‌شوند که در پیشرفت پزشکی نقشی به‌سزا داشته‌اند.

فصل سوم کتاب تاریخ پزشکی زمانی را توصیف می‌کند که اندک‌اندک پزشکی به علم تبدیل شد. پزشکان با استفاده از دیگر دانش‌ها مانند شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی به نتایجی شگفت‌آور دست یافتند که علم پزشکی را چندین قدم به جلو برد. در قرن‌های هجدهم و نوزدهم میلادی، دانشمندان توانستند علت بیماری‌های مختلف را تشخیص دهند، آن‌ها را با داروهای مختلف درمان کنند و با تزریق واکسن، از بروز بیماری پیشگیری کنند. لیزا یونت در فصل چهارم دورانی را به تصویر می‌کشد که دانشمندان در تلاش هستند جلوی بیماری‌های کشنده‌ی جمعی را بگیرند. بیماری‌هایی مانند طاعون، سل، وبا، دیفتری، فلج اطفال و...

معرفی و دانلود کتاب تاریخ پزشکی

بسیاری از پزشکان مجبور شده‌اند در لحظه برای نجات جان یک بیمار تصمیم بگیرند. آن‌ها با اینکه نمی‌دانستند قرار است چه اتفاقی برای بیمارشان بیفتد، عزم خود را جزم می‌کردند تا راه درمان بیماری را پیدا کنند. یکی از این پزشکان کراوفورد لانگ بود که اولین بار برای رفع درد در هنگام جراحی، از داروی بیهوشی استفاده کرد. یا پزشک دیگری که توانست با روشی خارق‌العاده، گوشی پزشکی را اختراع کند. فصل پنجم کتاب تاریخ پزشکی پر است از داستان این دانشمندان کنجکاو که علم پزشکی را متحول کردند. اما این پیشرفت‌ها مشکلی برای پزشک‌ها به وجود آوردند: علم پزشکی آ‌ن‌قدر گسترده شد که هیچ‌کس نمی‌توانست بر تمام مباحث تسلط پیدا کند. در این‌جا بود که تخصص‌های پزشکی به وجود آمدند. لیزا یونت در فصل ششم انواع تخصص‌ها را معرفی می‌کند. فصل‌های هفتم و هشتم کتاب درباره‌ی رشد علم پزشکی در قرن بیستم است. تزریق گسترده‌ی واکسن‌ها، کشف دارو‌هایی برای بیماری‌های میکروبی، پیوند اعضا و پی بردن به ساختار‌ دی‌ان‌ای، از موضوعات این دو فصل هستند.

کتاب تاریخ پزشکی را رضا یاسائی به ترجمه درآورده و انتشارات ققنوس منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب تاریخ پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب تاریخ پزشکی را به پزشکان و علاقه‌مندان به تاریخ علم پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب تاریخ پزشکی می‌خوانیم

در این مکالمه که از نمایشنامه‌اى تحت عنوان «عشق بهترین پزشک است» به قلم مولیر نمایشنامه‌نویس فرانسوى قرن هفدهم نقل مى‌گردد، مولیر پزشکان اشراف را که درمان‌هاى ابلهانه و گاه خطرناکى را توصیه مى‌کرده‌اند، به مسخره مى‌گیرد. این قسمت که توسط بیکر و جى میلر در سال 1739 ترجمه شده از کتاب تاریخ علم طب نوشته لوگان کلندنینگ اقتباس شده است.

لیزتا: شما با چهار پزشک چه خواهید کرد. آیا براى کشتن آدمیزاد یک پزشک کافى نیست؟

اسگانارل: زبانت را ببند. چهار توصیه بهتر از یک توصیه است.

لیزتا: چرا نمى‌گذارید دخترتان بدون کمک این آقایان بمیرد؟

اسگانارل: مگر پزشکان آدم‌ها را مى‌کشند؟

لیزتا: بدون شک. مردى را مى‌شناسم که با دلایل خوبى به من ثابت کرد هیچ وقت نباید بگوییم کسى به خاطر تب یا ذات‌الریه مرده است؛ بلکه درست آن است که بگوییم شخصى به خاطر درمان‌هاى چهار پزشک و دو داروساز فوت کرده است.

اسگانارل: هیس! به آقایان بى‌احترامى نکن.

لیزتا: حق با شماست، عالیجناب. گربه‌ی ما اخیراً بعد از سقوط از روى پشت‌بام به خیابان افتاد. با وجودى که سه روز تمام هیچ چیز نخورد و دست و پایش را حرکت نداد، بهبود یافت؛ زیرا این بخت را داشت که هیچ پزشکى براى گربه‌ها وجود ندارد. وگرنه با حجامت و تنقیه‌اى که پزشکان برایش تجویز مى‌کردند، حتماً جانش را از دست مى‌داد!

فهرست مطالب کتاب

تاریخ‌های مهم در تاریخ علم طب
مقدمه: درمان، پزشکى و علم
1: ظهور پزشکى
2: تولد دوباره
3: پزشکى به علم تبدیل مى‌شود
4: دشمنان نامرئى
5: سفر به درون بدن
6: دوران تخصص‌گرایى
7: پیروزى‌هاى میانه قرن بیستم
8: تغییرها و چالش‌ها
یادداشت‌ها
واژه‌نامه
منابعى براى مطالعه‌ی بیش‌تر
دیگر منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ پزشکی
نویسنده
مترجمرضا یاسائی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات173
زبانفارسی
شابک978-964-311-637-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ پزشکی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ پزشکی

برای دریافت کتاب تاریخ پزشکی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.