معرفی و دانلود کتاب تراژدی مکبث

عکس جلد کتاب تراژدی مکبث
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تراژدی مکبث و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تراژدی مکبث و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تراژدی مکبث

کتاب تراژدی مکبث به قلمِ ویلیام شکسپیر، اثری ماندگار و سترگ در عرصه‌ی درام‌نویسی به حساب می‌آید و جنایتی هولناک را با ظریف‌ترین پرداخت، به نمایش می‌گذارد. شکسپیر در این تراژدیِ بزرگ، حرص و طمعِ سلحشوری به نام مکبث را نشان می‌دهد که با انگیزه‌ی رسیدن به پادشاهی خون‌های بسیار می‌ریزد و به جنون مبتلا می‌شود. این اثر پرفروشِ آمازون، در نسخه‌ی دوزبانه در اختیارِ مخاطبان قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب تراژدی مکبث

چه کسی می‌تواند ادعا کند هیچ‌گاه قدرت و مقام و منصب را انگیزه و محرکی قوی و گاه مهلک نیافته است؟ همه‌ی ما کم و بیش شیفته‌ی قدرت هستیم و تا آنجا که اخلاقیات مخدوش نشود، تمام تلاشمان را برای نشستن بر جایگاه قدرت به کار می‌گیریم. اما اگر فرد قانعی نباشیم و هر لحظه چیزی بیشتر طلب کنیم چه؟ تا کجا اجازه داریم پیش برویم؟ مثلاً برای نشستن بر تخت پادشاهی، درصورتی‌که کاملاً لایقِ آن‌ هستیم، حقِ این را داریم که پادشاهِ فعلی را از سر راه کنار بزنیم، یا به‌طور دقیق‌تر، او را بکشیم؟! حالا شاید مقوله‌ی قدرت کمی ترسناک به نظر برسد و بسیاری از ما همین‌جا منصرف شویم و عقب‌گرد کنیم. اما همیشه چنین نیست و پیش از آنکه بصیرت و عقل راهنمای ما باشند، میلِ سیری‌ناپذیر طمع، برایمان تصمیم می‌گیرد. آن وقت است که نه‌تنها به کشتنِ پیرمردی رضایت می‌دهیم، بلکه کشتنِ افراد دیگری را هم که تهدید به حساب می‌آیند، تنها راهِ بقایِ حکومتمان برمی‌شماریم.

معرفی و دانلود کتاب تراژدی مکبث

مکبث یکی از ماست، یکی از ما که بسیار تشنه‌ی قدرت است و بسیار به نیروهای ماورایی عقیده دارد و هم‌چنین مسهور و رامِ همسرش است. این سردارِ لایق، پیروز از جنگ بازمی‌گردد که با سه جادوگر روبه‌رو می‌شود؛ جادوگرانی که به او وعده می‌دهند در آینده‌ای نزدیک امیرِ کادور خواهد شد، درحالی‌که امیر کادور در قید حیات است. شنیدنِ خبرِ مرگِ امیرِ کادور در لحظاتی بعد، ایمانِ مکبث را به نیروی جادو محکم‌تر از پیش می‌کند. این تنها پیشگوییِ سه جادوگر نیست، آن‌ها به بانکو، دوست و همراهِ مکبث، نوید می‌دهند که فرزندانش پادشاه خواهند شد. حال مکبث فکر می‌کند اگر پیشگویی اول درست از آب درآمده، چرا پیشگویی دوم روزی به حقیقت نپیوندد؟

کتاب تراژدی مکبث (Macbeth) یکی از بزرگ‌ترین و شگرف‌ترین نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر (William Shakespeare)، درام‌نویس و شاعرِ انگلیسی است. او این تراژدی را در قسمت‌های عمده‌ای به نظم و تنها در برخی دیالو‌گ‌ها به نثر نوشته است. شکسپیر در تراژدی مکبث، روحِ سیری‌ناپذیر انسانی را نشان می‌دهد که عطشِ قدرت و قتل‌های پی‌در‌پی، او را به جنونی رام‌نشدنی می‌کشاند. هم‌دستی لیدی مکبث، همسرِ این سردار اسکاتلندی، به جنون این نمایشنامه می‌افزاید؛ زن و شوهری که دستشان به خون آلوده شده و با وجود روحِ ناآرامشان بیشتر در گردابی که خود ساخته‌اند، فرو می‌روند.

معرفی و دانلود کتاب تراژدی مکبث

درست در شبی که دانکن، پادشاهِ اسکاتلند، مهمانِ خانه‌ی مکبث می‌شود تا از او قدردانی کند، این زن و شوهر نقشه‌ی قتلِ او را می‌ریزند. پس ابتدا همراهان و مراقبانِ او را می‌کشند و سپس پادشاه را در بستر به قتل می‌رسانند. اما آیا این پایانِ جنایت مکبث و لیدی مکبث است؟ تا زمانی که فلیانس، پسر بانکو زنده است و حکومتِ مکبث را تهدید می‌کند، او نمی‌تواند آرام بنشیند. مالکوم فرزندِ شاهِ کشته‌شده، در پیِ ترسی که بر اسکاتلند حاکم شده، از کشور می‌گریزد. مکداف، یکی از اشراف اسکاتلند، هدفِ بعدی مکبث است. او نیز از اسکاتلند گریخته و به جمع مخالفان می‌پیوندد. حال دو جبهه شکل گرفته؛ یکی پاچه‌خواران مکبث و همسرش که از ترسِ خونشان به آن‌ها وفادار مانده‌اند و جبهه‌ی دیگر، مخالفانِ مکبث که در نابودی او بسیار مصمم هستند.

هیچ‌کس جز ویلیام شکسپیر قادر به خلق درامی با این پیچیدگی‌های روانی و داستانی نبوده است. او جنونِ مکبث و لیدی مکبث را به بهترین نحو نشان می‌دهد و همین امر سبب شده کارگردانانِ بسیاری برای اقتباس از این اثر وسوسه شوند. کتاب حاضر را انتشارات علمی و فرهنگی با ترجمه‌ی فرنگیس شادمان (نمازی) منتشر کرده است. قابل ذکر است متنِ اصلیِ نمایشنامه نیز مقابلِ ترجمه‌ی فارسی آن قرار گرفته تا خوانندگان بتوانند به‌راحتی متن انگلیسی را با فارسی تطبیق دهند.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب تراژدی مکبث

این نمایشنامه دستمایه‌ی اقتباس‌های بسیاری در زمینه‌ی ادبیات، اپرا، تئاتر و سینما شده است که در اینجا به برترینِ آثار اقتباسی سینمایی اشاره می‌کنیم:

  • فیلمِ مکبث ساخته‌ی اورسن ولز، نخستین اثر برجسته‌ای است که روایتِ شکسپیر را منبع اقتباس خود قرار داده است. این فیلم در سال 1948 ساخته شده و جانت نولان، دن اوهرلیهی، رادی مک‌داول و خودِ اوسن ولز در آن ایفای نقش می‌کنند.
  • از دیگر اقتباس‌هایی که موفقیتِ بسیاری کسب کرد، فیلمی ساخته‌ی آکیرا کوروساوا، کارگردانِ شهیرِ ژاپنی بود که در سال 1957 ساخته شد. این فیلم با نام سریرِ خون (Throne of Blood) نمایشنامه‌ی شکسپیر را بومی‌سازی کرده و داستانِ آن را در فرهنگ و شخصیت‌های ژاپنی بسط داده است.
  • رومن پولانسکی، بلا تار و برادران کوئل کارگردانان سرشناس دیگری هستند که از تراژدی مکبث، آثار سینمایی ماندگاری خلق کرده‌اند.

کتاب تراژدی مکبث برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و فعالانِ حوزه‌ی تئاتر، کارگردانان، نویسندگان و تمامیِ دوست‌داران نمایشنامه، مخاطبان کتاب تراژدی مکبث اثر ویلیام شکسپیر هستند.

در بخشی از کتاب تراژدی مکبث می‌خوانیم

پیرمرد: من هفتاد سال را خوب می‌توانم به یاد بیاورم، در ظرف این مدت ساعت‌های وحشت‌انگیز دیده‌ام و چیزهای عجیب، ولیکن این شب هولناک تجارب گذشته را ناچیز نموده است.

راس: (به بالا نگاه می‌کند.) آه ای پدر خوب، تو آسمان‌ها را می‌بینی که چون از بازیگری انسان مشوش‌اند صحنه‌ی خونین او را تهدید می‌کنند. به حکم ساعت روز است و با این همه شب ظلمانی چراغ سفرکننده را می‌کشد. آیا غلبه‌ی شب است یا شرمندگی روز که تاریکی صورت زمین را مدفون می‌کند در وقتی که نور جاندار باید بر آن بوسه زند؟

پیرمرد: این غیرطبیعی است، درست مانند کاری که شده است. سه‌شنبه‌ی گذشته شاه‌بازی که در اوج رفعت خود چرخ می‌زد به حمله‌ی جغدی موش‌گیر گرفتار و کشته شد.

راس و اسب‌های دنکن (و این چیزی است بسیار عجیب و مسلّم) زیبا و تیزتک و عزیز و برگزیده‌ی نژاد خود وحشی‌طبع شدند، از جای خود در اصطبل گریختند، لگد انداختند و سر از اطاعت باززدند چنان‌که گویی می‌خواهند با نوع بشر بجنگند.

پیرمرد: می‌گویند که یکدیگر را خوردند.

راس: چنین کردند، چشمان من که بر آن نظاره می‌کرد حیرت‌زده شد.
(مکدف از قصر می‌آید.)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تراژدی مکبث
نویسنده
مترجمفرنگیس شادمان
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-964-445-017-4
موضوع کتابنمایشنامه، کتاب‌های چند زبانه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تراژدی مکبث

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تراژدی مکبث

برای دریافت کتاب تراژدی مکبث و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.