معرفی و دانلود کتاب ترنس مالیک: فیلم و فلسفه

عکس جلد کتاب ترنس مالیک: فیلم و فلسفه
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ترنس مالیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترنس مالیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترنس مالیک: فیلم و فلسفه

کتاب ترنس مالیک مجموعه‌ای از 13 مقاله درباره‌ی مهم‌ترین فیلم‌های کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما یعنی ترنس مالیک است که استوارت کندال و تامس دین تاکر آن‌ها را گردآورده‌اند. در این کتاب تأثیر فیلسوفانی چون هایدگر، ویتگنشتاین، دلوز، کانت، کاول، مارکس، هراکلیتوس، دریدا و... بر سینمای مالیک بررسی می‌شود.

درباره‌ی کتاب ترنس مالیک

پیش از معرفی کتاب ترنس مالیک (Terrence Malick: Film and Philosophy)، بهتر است شما را به‌طور مختصر با زندگی و آثار ترنس مالیک آشنا کنیم. ترنس مالیک زاده‌ی 1943 در شهر تگزاس، فیلسوف، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ای است که باتوجه به کمال‌گرایی و دقتش در جزئیات در حدود 46 سال فقط ده فیلم ساخته. جالب است بدانید که نام‌خانوادگی مالیک از ملک (پادشاه) اشتقاق یافته؛ زیرا اجداد او لبنانی بوده‌اند. او در دانشگاه هاروارد فلسفه می‌خواند و در نیویورکر، لایف و نیوزویک مطالبی می‌نوشت. در سال 1968 او استاد فلسفه‌ی ام‌آی‌تی شد و کتاب‌هایی در زمینه‌ی فلسفه منتشر کرد. مالیک باور داشت که معلم خوبی نیست و در سال 1969 تصمیم گرفت به مدرسه‌ی فیلم برود. ترنس مالیک بعد از نوشتن فیلم‌نامه برای فیلم‌های دیگر، در سال 1973 اولین فیلم خودش «زمین‌های بایر» را ساخت. دیگر فیلم‌های او عبارتند از: «روزهای بهشت»، «خط باریک سرخ»، «جهان نو»، «درخت زندگی»، «به‌سوی شگفتی»، «شوالیه‌ی جام‌ها»، «سفر زمان»، «ترانه به ترانه» و «یک زندگی پنهان». وی یکی از درون‌گراترین کارگردانان هالیوود است که به‌ندرت با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند. بیشتر فیلم‌های مالیک مرتبط با فلسفه هستند.

جان بلیزدیل،‌ متیو اورتسون، استوارت کندال، ‌راسل منینگ، ایان ریس‌دایک، استیون رایبین، رابرت سینربرینک، تامس دین تاکر، الیزابت والدن، تامس کارل وال، ناتاشا هی و جولی ام. همیلتون نویسندگان جستارها و مقاله‌های کتاب ترنس مالیک هستند. درواقع تامس دین تاکر (Thomas Deane Tucker) و استوارت کندال (Stuart Kendall) جستارهای این کتاب را جمع‌آوری و تدوین کرده‌اند.

کتاب ترنس مالیک با یک سؤال مهم آغاز می‌شود: رابطه‌ی میان فیلم و فلسفه چیست؟ بعد از پرداختن به این موضوع، تامس دین تاکر و استوارت کندال توضیح می‌دهند که می‌خواهند در این کتاب، از تنوع فلسفی آگاهانه‌ی ترنس مالیک تجلیل کنند. فیلم‌های مالیک گفت‌وگوهای کمی دارند؛ اما از غنای فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. البته در کتاب ترنس مالیک رویکرد خاصی برای بررسی فیلم‌های مالیک انتخاب نمی‌شود و این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای کتاب حاضر است.

دین تاکر و استوارت کندال در مقدمه‌ی کتاب دو پرسش مطرح می‌کنند: برای فهم فیلم‌های مالیک به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ و برای رسیدن به درک بهتر و عالی از فیلم‌های ترنس مالیک، باید چه رویکردی داشته باشیم؟ در کتاب ترنس مالیک تا حدّ ممکن به چنین پرسش‌هایی پاسخ داده می‌شود. ترنس مالیک از منظر فلسفه به نوع خاصی از فیلم‌سازی پرداخته و بعضی از ایده‌های فلسفی را در فیلم‌های خود تشریح کرده است. تفسیر نویسندگان جستارهای کتاب، شما را با مفهوم عمیق فیلم‌های ترنس مالیک آشنا می‌کند. کتاب ترنس مالیک، پر است از مفاهیم عمیق فلسفی که حسام‌الدین موسوی ریزی توانسته آن‌ها را به‌خوبی به فارسی بازگرداند. نشر لگا این کتاب را روانه‌ی بازار کرده است.

در نکوداشت‌ کتاب ترنس مالیک

  • کتاب ترنس مالیک حاوی رویکردهای مختلف به فیلم‌های مالیک است که مفاهیم فلسفی فیلم‌های یکی از اندیشمندترین کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان سینما را روشن می‌کند. در مقاله‌های کتاب فیلم‌های ترنس مالیک بر اساس آرای هایدگر، کاول،‌ دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا و مرلو پونتی بررسی می‌شوند. این کتاب خواندنی درباره‌ی مهم‌ترین فیلم‌های مالیک مانند زمین‌های بایر، جهان نو و روزهای بهشت است. (دکتر دیوید مارتین جونز، مدرس ارشد مطالعات فیلم، دانشگاه سنت اندروز، انگلستان)

کتاب ترنس مالیک برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ترنس مالیک از مهم‌ترین کتاب‌های فلسفه‌ی فیلم است و اگر به فیلم و فلسفه و به‌خصوص سینمای ترنس مالیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را بخوانید.

در بخشی از کتاب ترنس مالیک: فیلم و فلسفه می‌خوانیم

این کتاب بنا دارد به‌جای بیان یا تشریح تنها یک رویکرد خاص به رابطه‌ی فیلم و فلسفه، تجلیلی از تنوع فلسفی آگاهانه‌ی فیلم‌های یک فیلم‌ساز، یعنی ترنس مالیک، به عمل آورد. در این کتاب با تأثیر فیلسوفانی چون شیلر، مرلوپونتی، دریدا، کانت، گیلبرت رایل، هراکلیتوس، رایت موریس، ویتگنشتاین و مهم‌تر از همه مارتین هایدگر، که مالیک اغلب از او نام می‌برد، بر مالیک و سینمایش آشنا خواهیم شد. این تنوع، از یک سو، بیان‌گر غنای فیلم‌های مالیک برای چنین پژوهشی است، و، از سوی دیگر، حاکی از دشواری و ناممکن ‌بودن تعریف این فیلم‌ها بر اساس تنها یک رویکرد خاص. همان‌گونه که در ادامه نشان داده خواهد شد، فیلم‌های مالیک هم غنای فوق‌العاده‌ای دارند و هم بسیار کم‌گفت‌وگو هستند، و همین توصیف در مورد خود فیلم‌ساز هم مصداق دارد.

ترنس مالیک یکی از تودارترین فیلم‌سازهاست. او از زمان نمایش نخستین فیلمش، زمین‌های با‌یر (1973)، در اوایل دهه‌ی 1970، تن به هیچ مصاحبه‌ی دیگری نداده و حاضر نشده است کم‌ترین نقشی در معرفی و تبلیغ فیلم‌هایش داشته باشد. مالیک اجازه نمی‌دهد که سر صحنه یا خارج از آن نیز عکسی از او گرفته شود. او هیچ توضیحی در مورد فیلم‌هایش نمی‌دهد، چه به‌صورت متن نوشتاری یا به هر شکل دیگری، و از نوشتن و انتشار هرگونه‌ نوشته‌ای که در یک کلام ممکن است به‌عنوان ابزاری مفید دست بیننده را برای نزدیک شدن به خود فیلم‌ها بگیرد خودداری می‌کند. به‌جز گفت‌وگویی کوتاه در جشنوارۀ فیلم رم در سال 2007، مالیک در مورد فیلم‌هایش و در مورد سینما به‌طور کلی سیاست سکوت کامل اختیار کرده است.

در عصر ارتباطات، شبکه‌های مجازی و رسانه‌های گوناگون چنین سکوتی تأمل‌برانگیز است، آن هم از سوی فیلم‌سازی که وجه ممتاز هر جنبه از آثارش همواره میزان قابل‌توجهی تأمل و ژرف‌نگری بوده است‌. باری، گفتنی است که مالیک همواره مصرّ بوده تا عطر چنین تأملات و ژرف‌نگری‌هایی از خود اثر به مشام برسد نه این‌که بیننده وصف آن را از زبان عطار بشنود.

فهرست مطالب کتاب

معرفی نویسندگان کتاب
1: مقدمه
2: ابراز معنا: درباره‌ی شخصیت‌های ترنس مالیک
3: پیشینه‌های خشونت در آثار ترنس مالیک
4: قوهریندر آختونگ: نئومدرنیته‌ی سینمایی ترنس مالیک
5: جهانیدن غرب: آنتوپولوژی زمین‌های بایر
6: میدان‌های دید: حضور انسان در چشم‌اندازهای هموار ترنس مالیک و رایت موریس
7: کلاه‌فرنگی و خوابگاه کارگران: فضا و مکان در روزهای بهشت
8: تمایزناپذیری تراژیک روزهای بهشت
9: تاریکی از نور: دیالکتیک و خط باریک سرخ
10: سرود زمین: رمانتیسیسم سینمایی در جهان نوی ترنس مالیک
11: از چه‌چیزی نمی‌توان حرف زد: جهان نوی ترنس مالیک
12: سوگواری کیهانی: پیدایش استعلا در درخت زندگی ترنس مالیک
13: «چیست این عشقی که عاشق ماست؟»: به‌سوی شگفتی ترنس مالیک به‌مثابه‌ی پدیدارشناسی عشق
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترنس مالیک: فیلم و فلسفه
نویسنده،
مترجمحسام الدین موسوی ریزی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات313
زبانفارسی
شابک978-600-97860-0-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ترنس مالیک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ترنس مالیک

برای دریافت کتاب ترنس مالیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.