معرفی و دانلود کتاب تمدن آزتک

عکس جلد کتاب تمدن آزتک
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تمدن آزتک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تمدن آزتک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تمدن آزتک

روایت تاریخی کتاب تمدن آزتک از اواخر قرن دوازدهم میلادی شروع می‌‌شود؛ هنگامی که قوم آزتک سرزمینی جدید را به‌عنوان زیستگاه همیشگی خود برگزیدند. آن‌ها تمدنی را در آن‌جا شکل دادند که بقایای آن امروزه در کشور مکزیک قابل‌مشاهده است. لوئیس واربرتون در این کتاب از امپراتوری آزتک، فرمانروایان آن، سنت قربانی کردن برای خدایان و شروع دوره‌ی استعمار این سرزمین پهناور می‌گوید.

درباره‌ی کتاب تمدن آزتک

احتمالاً بسیاری از مردم با سنت «روز مردگان» آشنا باشند که همه‌ساله به‌صورت گسترده در کشور مکزیک برگزار می‌شود. این مراسم به جشن مردگان آزتک‌ها شباهت زیادی دارد و بسیاری از آیین‌هایی که در این مراسم اجرا می‌شود، برگرفته از باور مردم آزتک است. تمدن آزتک نه‌تنها در کشور مکزیک، بلکه بر جهان نیز اثر فوق‌العاده‌ای گذاشته است. دستاوردهای این قوم در کشاورزی، معماری، هنر و ادبیات نشان از پیشرفته و کهن بودن این تمدن دارد. هنوز هم ردپای تمدن آزتک را می‌توان در فرهنگ‌های باستانی متعدد و جریانات مذهبی آمریکای مرکزی مشاهده کرد. لوئیس واربرتون (Lois Warburton) در کتاب تمدن آزتک (Aztec Civilization)، به شرح اعتقادات و دستاوردهای شگفت‌انگیز مردمان آزتک پرداخته است.

نباید تمدن آزتک را از دیگر فرهنگ‌های مجاور آن جدا دانست. مردمانی که در سرزمین تنوچتیتلان (مکزیک امروزی) زندگی می‌کردند، جنبه‌های گوناگون همسایگان خود را به‌سرعت جذب و در فرهنگشان حل می‌کردند. لوئیس واربرتون در اولین فصل کتاب از فرهنگ‌هایی می‌گوید که بنیان تمدن آزتک را شکل دادند. طبق افسانه‌هایی که مردم آزتک نقل می‌کنند، نیاکان آن‌ها از جزیره‌ای در شمال غرب دره‌ی مکزیک به نام ازتلان به تنوچتیتلان مهاجرت کردند. قبیله‌ی مهاجر در غاری با بتی روبه‌رو شدند که نماد خدای خورشید به نام هویتزیلوپوچتلی بود. آنان این بت را خدای خود اعلام کردند و در پرستش و اطاعت از فرامین او، تمام توان خود را به کار بردند.

معرفی و دانلود کتاب تمدن آزتک

آزتک‌ها بعد از سی سال هنوز قومی وحشی و خشن بودند که با یکدیگر اختلاف شدیدی داشتند. آن‌ها در سال 1372 بر آن شدند که پادشاهی از میان خود برگزینند و به این هرج‌ومرج دائمی پایان دهند. اندک‌اندک صلح و آرامش در میان آن‌ها حکمفرما شد و اولین امپراتوری با نام ایتزکوآتل رسماً اداره‌ی امور را در دست گرفت. در دومین فصل کتاب تمدن آزتک، درباره‌ی سیستم حکومتی این امپراتوری بیشتر می‌خوانید. در این میان، جنگ گل‌ها یکی از جنبه‌های چشمگیر تمدن آزتک به حساب می‌آید. لوئیس واربرتون در فصل سوم اهداف برپایی این جنگ‌ها و نحوه‌ی قربانی کردن اسیران را توضیح می‌دهد. در قسمت دیگری از این فصل با تقویم قوم آزتک و باورهای خرافی مردم این تمدن آشنا می‌شوید.

فصل‌های چهارم و پنجم به آداب و رسوم حکومت‌ها در تمدن آزتک اختصاص دارد. در فصل ششم سرانجام کشتی‌های اسپانیایی وارد سرزمین مکزیک می‌شوند. مونتزوما، پادشاه آزتک‌ها خیال می‌کند او همان کتسال‌کوآتل، خدایشان است که در ظاهر مردی سفیدپوست با ریشی سیاه درآمده است. اما او کسی نبود جز ارنان کورتز، فرمانده سربازان اسپانیایی که در جست‌وجوی طلا، به قلمرو امپراتوری آزتک پا گذاشته بود. ابتدا مونتزوما تلاش می‌کند خدایی را که برای بازپس‌گیری گنجینه‌هایش بازگشته از سرزمینش خارج کند؛ اما چنین کاری به قیمت جان او تمام می‌شود. کورتز که حالا فاتح سرزمین تنوچتیتلان شده بود، مستعمره‌ای جدید را به امپراتوری اسپانیا افزود و دقیقاً همان کاری را کرد که دیگر همتایان اسپانیایی‌اش انجام داده بودند. مردم بومی را به بردگی گرفت، آثار قوم آزتک را زدود و تلاش کرد مردم را به دین مسیحی دربیاورد. لوئیس واربرتون در آخرین فصل کتاب،‌ درباره‌ی مواجهه‌ی فرهنگ اسپانیا با سنت‌های آزتک بیشتر می‌گوید.

کتاب تمدن آزتک، هشتاد و هفتمین جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس، با ترجمه‌ی سیما مولایی روانه‌ی بازار شده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب تمدن آزتک برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی تمدن‌های باستان کنجکاو هستید، کتاب تمدن آزتک را بخوانید.

در بخشی از کتاب تمدن آزتک می‌خوانیم

پس از معلوم شدن نتیجه‌ی جنگ، بی‌درنگ فرستاده‌ای تیزپا خبر را به تنوچتیتلان می‌رساند. اگر آزتک‌ها برنده شده بودند، فرستاده موهای بلندش را بالای سرش جمع می‌کرد و با تکان دادن سلاح‌هایش شادمانه وارد شهر می‌شد. اگر آزتک‌ها بازنده شده بودند، فرستاده که موهای بازش صورتش را پوشانده بود در سکوت وارد تنوچتیتلان می‌شد. در این میان کشته‌شده‌ها شمرده می‌شدند، زخمی‌ها درمان می‌شدند، بعضی از اسیران همان‌جا در میدان جنگ برای سپاس از خدایان قربانی می‌شدند و بقیه‌ی اسیران با طوق‌های چوبی دور گردنشان به سوی تنوچتیتلان به راه می‌افتادند.

بیشتر جنگجویانِ اسیر برای هویتزیلوپوچتلی قربانی می‌شدند. با این اسیران معمولاً خوب رفتار می‌شد، زیرا آزتک‌ها مایل بودند خوراک‌های پروار و بی‌نقص به خدایانشان اهدا کنند. در روز برگزاری مراسم قربانی، کاهنان بدن اسیران را با رنگ‌های سرخ و سفید، راه‌راه، می‌پوشاندند، دور دهان قرمزشده‌شان دایره‌های سیا‌ه‌رنگ می‌کشیدند و پرهای سفید نرم و ریز به سرشان می‌چسباندند. پس از آن اسیران به پای هرم بزرگ برده می‌شدند و از آن‌جا یکی پس از دیگری در صفی منظم آهسته و در سکوت از پله‌های هرم بالا می‌رفتند تا به کاهنان هویتزیلوپوچتلی که به‌ردیف جلوی پرستشگاه ایستاده بودند برسند.

بالای پله‌ها صحنه‌ای هولناک در انتظار قربانیان بود. همه‌جا پر از خون بود. خون تازه‌ی شفاف روی لایه‌های ضخیم خون خشک‌شده پرستشگاه هویتزیلوپوچتلی و بتی را که نماد او بود پوشانده بود. جویی از خون از یک ضلع هرم به سوی جمعیتی که پایین به تماشا ایستاده بودند روان بود.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ تمدن آزتک
پیشگفتار: آنچه دیدیم شگفت‌انگیز بود
1: هویتزیلوپوچتلی به ما فرمان می‌دهد در جستجوی این مکان باشیم
2: فرمانروای خراجگزاران بی‌شمار
3: این‌گونه همه‌ی آن اسیران نگون‌بخت زجر می‌کشیدند
4: وجود خانه‌های فراوان بزرگ و زیبا
5: جایگاه عذاب انسان
6: نگذارید به این‌جا بیایند!
7: چیزهایی نو و متفاوت
یادداشت‌ها
برای مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تمدن آزتک
نویسنده
مترجمسیما مولایی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات143
زبانفارسی
شابک978-622-04-0452-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تمدن آزتک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تمدن آزتک

برای دریافت کتاب تمدن آزتک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.