معرفی و دانلود کتاب توهمات

عکس جلد کتاب توهمات
قیمت:
۱۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب توهمات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب توهمات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب توهمات

اولیور ساکس، نویسنده‌ی کتاب توهمات، در اثر ویژه‌ی خود شما را به سرزمینِ ادراکاتِ ذهنی خواهد برد. او در کتاب حاضر به شما اطمینان می‌دهد که با شناخت دقیق‌ کارکرد سیستم اعصاب دیگر نیازی نخواهد بود توهمات هزاران ساله‌ی ذهن بشر را به جهان‌های ناشناخته و ارواح نسبت دهید! گفتنی‌ست این اثر نامزد جایزه‌ی Wellcome Book بوده است.

درباره‌‌ی کتاب توهمات

آماده‌ی رویارویی با عجیب‌ترین یافته‌ها درباره‌ی جهان مسحورکننده‌ی ذهن باشید! این‌جا در کتاب توهمات (Hallucinations) شما راهی گردشی علمی به دنیای توهمات خواهید شد و به وادی پراسرار ادراکات ذهنی قدم خواهید گذاشت. اولیور ساکس (Oliver Sacks) محقق سرشناس دنیای اعصاب راهنمای شما در این گشت‌وگذار خیره‌کننده خواهد بود.

بسیاری از افراد خیال می‌کنند توهم و انحرافات حسی حقیقتی‌ست محدود به دنیای مجانین و دیوانگان. حتی در گذشته‌های نه‌چندان دور، تصور می‌شد بسیاری از این خطاهای دیداری و شنیداری هدیه‌ای هستند از جهان ناشناخته و موجوداتی نادیدنی! نویسنده‌‌ی کتاب توهمات به شما خواهد گفت که چگونه چنین تصوری را یک خیال خام می‌داند. او با همان لحن سرگرم‌کننده و روایت قصه‌گوی خود با این ارواح بامزه دست خداحافظی می‌دهد و ما را به سوی سرمنشأ اصلی توهمات ذهنیمان یعنی سیستم عصبی راهی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب توهمات

طبیعت انسانی و سیستم عصبی، تک‌تک ما و حتی باهوش‌ترین افراد را روزی به اشتباهات ادراکی خواهند انداخت. می‌پرسید چگونه؟ اولیور ساکس داستان‌های زیادی برای تعریف کردن دراین‌باره خواهد داشت. مواد و عناصر شیمیایی، احساسات غم‌باری همچون خشم و ناراحتی و حتی اختلالات ساده‌ای همچون میگرن همگی ابزار‌های کمکی‌ای هستند که نیرو‌ی توهم را در انسان بیدار می‌کنند. نویسنده‌ی کتاب توهمات برای توضیح بهتر این مسئله از ماجراهای واقعی زندگی افراد مختلف کمک می‌گیرد. در طول روایت‌های خواندنی کتاب توهمات ما با تجربیات انسان‌هایی آشنا خواهیم شد که به علت ابتلا به سردرد‌های مزمن، هاله‌هایی از نور را مشاهده می‌کنند و یا افرادی که با وجود عدم توانایی دیدن، از تجربیات دیداری خود در دنیای نابینایی می‌گویند. در مرحله‌ی بعد به داستان‌هایی گوش خواهیم داد مو را بر تن ما سیخ می‌کند! بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی برای ما از تجربه‌ی ملاقات خود با اشباح و موجودات ترسناک خواهند گفت. اما نگران نشوید! اولیور ساکس در این تحقیق متفاوت همراهتان خواهد بود دلایل و زیرساخت‌های بروز هر یک از این توهمات را برای شما رمزگشایی کند.

نویسنده‌ی کتاب توهمات همچنین به مخاطبان خود از رابطه‌ی عجیب توهمات ذهنی با نیروی خلاقیت و بازآفرینی خواهد گفت. او برای شما توضیح می‌دهد که چگونه بسیاری از خطاهای ادراکی انسان در نهایت به خلق داستان‌ها و اسطوره‌ها منجر می‌شوند و یا مایه‌ی ابتدایی بزرگ‌ترین ابداعات هنری و ادبی را تشکیل می‌دهند. تمامی موضوعاتی که تا اکنون تعریف کریم تنها گوشه‌ای از شگفتی‌های مغز است که اولیور ساکس، محقق علوم مغز و اعصاب از آن‌ها حرف می‌زند و ده‌ها مبحث جذاب و خواندنی دیگر از دنیای پرشگفت ادراک، همچنان در کتاب توهمات انتظار شما را می‌کشد! این اثر در سال 2013 منتشر شده و با تلاش‌های نشر سایلاو و ترجمه‌ی عهدیه عبادی به دست شما می‌رسد.

نکوداشت‌های کتاب توهمات

  • اثری‌ست دلسوزانه و انسانی. داستان‌های آن گاهی انسان را به وحشت می‌اندازند! (روزنامه‌ مینیاپولیس استار تریبیون)
  • اولیور ساکس زبانی مسحور‌کننده و قابل‌لمس دارد. (نیویورک تایمز)
  • ساکس نیروی توهم را از واقعیتی عجیب به چیزی تبدیل می‌کند که گویی بخشی از هویت انسانی ماست. (واشنگتن پست)
  • سفری جذاب در عمق رمز‌وراز‌های دنیای ذهن (هفته‌نامه‌ی سرگرمی)

کتاب توهمات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به شناخت بهتر جهان مغز و اسرار‌های شگفت‌انگیز آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب توهمات می‌خوانیم

ممکن است علاوه بر اختلال یا از دست دادن بینایی در یک‌طرف، علائم مثبتی نیز وجود داشته باشد- مثلاً توهم در ناحیه نابینا یا کم‌بینا. حدود 10 درصد از بیمارانی که به‌صورت ناگهانی دچار نیمه‌کوری می‌شوند، چنین توهماتی را تجربه می‌کنند و بلافاصله به توهم بودن آن‌ها پی می‌برند. برخلاف توهمات میگرن یا صرع که نسبتاً کوتاه و کلیشه‌ای هستند، توهم نیمه‌کوری ممکن است روزها یا هفته‌ها بی‌وقفه ادامه داشته باشد، ضمن اینکه اصلاً قالب ثابت یا یکنواختی ندارد و معمولاً پیوسته تغییر می‌کند. می‌توان تصور کرد که در اینجا این‌طور نیست که مانند حمله میگرن یا صرع با گروه کوچکی از سلول‌های تحریک‌پذیر که در اثر حمله تخلیه الکتریکی می‌شوند روبرو باشیم، بلکه منطقه‌ی بزرگی از مغز -میدان‌های کاملی از نورون‌ها- به دلیل کاهش نیروهایی که معمولاً آن را کنترل یا سازمان‌دهی می‌کند، در وضعیت بیش‌فعالی مزمن، غیرقابل‌کنترل و سوءعملکرد قرار می‌گیرد. ازاین‌رو سازوکار این اختلال شبیه سندرم شارل بونه است.

با اینکه چنین مفاهیمی در دیدگاه هیولینگز جکسون از سیستم عصبی به‌صورت ضمنی وجود داشت و او سطوح سلسله‌مراتبی برای این سیستم قائل بود (به این معنا که سطوح بالاتر، سطوح پایین‌تر را کنترل می‌کنند و در صورت وجود آسیب در سطوح بالاتر، سطوح پایین‌تر از کنترل آزاد شده و رفتاری مستقل، و حتی پرهرج‌ومرج، در پیش می‌گیرند)، اما این ال جولیون وست بود که در کتاب سال 1962 خود با عنوان «توهمات»، ایده «آزادسازی» توهمات را به‌صراحت مطرح کرد. یک دهه بعد، چشم‌پزشکی به نام دیوید جی کوگان مقاله تأثیرگذاری منتشر کرد که در آن شرح‌حال کوتاه و روشنی از پانزده بیمار آمده بود. برخی از این بیماران در چشم‌های خود دچار آسیب بودند، برخی در اعصاب یا مسیر بینایی؛ برخی در لوب پس‌سری آسیب‌دیدگی داشتند، برخی در لوب گیجگاهی؛ و در برخی هم تالاموس یا مغز میانی آسیب‌دیده بود. به نظر می‌رسید که آسیب‌دیدگی هر یک از این مناطق مختلف می‌تواند شبکه کنترل‌های معمول را درهم‌شکسته و منجر به آزادسازی توهمات دیداری پیچیده شود.

فهرست مطالب کتاب

در ستایش کتاب
مقدمه
فصل اول: جماعت خاموش؛ سندرم شارل بونه
فصل دوم: سینمای زندانی؛ محرومیت حسی
فصل سوم: چند نانوگرم شراب؛ بوهای توهم‌آمیز
فصل چهارم: چیزهای شنیدنی
فصل پنجم: خیالات پارکینسونیسم
فصل ششم: احوال دگرگون
فصل هفتم: طرح‌ها؛ میگرن‌های دیداری
فصل هشتم: بیماری «مقدس»
فصل نهم: دونیم‌شده؛ توهم در نیمه میدان بینایی
فصل دهم: روان‌آشفته
فصل یازدهم: در آستانه خواب
فصل دوازدهم: حمله خواب و بختک
فصل سیزدهم: ذهن شبح‌زده
فصل چهاردهم: همزاد؛ توهم خود
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب توهمات
نویسنده
مترجمعهدیه عبادی
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-622-7124-39-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب توهمات

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب توهمات

برای دریافت کتاب توهمات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.