معرفی و دانلود کتاب دنیای دوپامین: رسیدن به تعادل در عصر زیاده‌روی

عکس جلد کتاب دنیای دوپامین: رسیدن به تعادل در عصر زیاده‌روی
قیمت:
۴۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دنیای دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دنیای دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دنیای دوپامین: رسیدن به تعادل در عصر زیاده‌روی

علاقه‌مندان به دنیای جذاب روان‌شناسی و علوم اعصاب، بدون شک کتاب دنیای دوپامین را به کتابخانه‌ی خود خواهند افزود! آنا لمکی، روان‌پزشک و نویسنده‌ی این کتاب، با تحقیقات گسترده‌ی خود در زمینه‌ی روان‌پزشکی و با بررسی مقوله‌ی «لذت‌» در مغز انسان، حاصل تجربیات علمی خود را در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز برای مخاطبان شرح خواهد داد. این کتاب آموزنده، با نگاهی ویژه به مسئله‌ی اعتیاد و با شرح داستان‌های واقعی از زندگی افراد مختلف، از عجایب دنیای اسرارآمیز ذهن پرده‌برداری کرده است.

درباره‌‌ی کتاب دنیای دوپامین

اکنون در اثری متفاوت، خود را برای شنیدن داستان‌هایی واقعی، حیرت‌انگیز و متفاوت آماده کنید؛ داستان زندگی افرادی که برای چشیدن طعم تجربه‌های جدید و برای دست‌یابی به اندکی لذت بیشتر، مسیر زندگی خود را به کل دگرگون کرده‌اند و یا حتی در مواردی به ورطه‌ی نابودی کشانده‌اند! آنا لمکی (Anna Lembke)، نویسنده‌ی کتاب دنیای دوپامین (Dopamine nation: finding balance in the age of indulgence) از راز ذهن انسان و تلاش آن برای دستیابی به «لذت» و از ارتباط ویژه‌ی این فرایند مهم با مقوله‌ی «درد» سخن خواهد گفت.

نویسنده در این کتاب، به شرح مفصلی از روند شکل‌گیری حس لذت در ساختار مغز خواهد پرداخت؛ روندی که ما را به سال‌های دیرینه‌ی زیست انسان به روی کره‌ی خاکی می‌برد؛ درست به روزی که اولین‌بار، هورمونی که امروزه آن را دوپامین می‌نامیم در سیستم عصبی او شروع به ترشح کرد. این هورمون سرآغاز احساسی بود که تا به امروز همچون فرمان یک ماشین، کنترل بسیاری از رفتار‌های انسان را به دست دارد. آنا لمکی در کتاب خود، یعنی دنیای دوپامین پس از بررسی ویژه‌ی هورمون لذت در بدن انسان، به ابعاد گسترده‌ی آن در جهان مدرن خواهد پرداخت؛ جهانی که هر روزه در آن صدها وسیله و عامل متنوع برای تولید بیشتر هورمون دوپامین یافت می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب دنیای دوپامین

اکنون سؤال اصلی اینجاست: آیا وضعیت انسان در عصر جدید و با وجود هزاران هزار دلیل برای شاد بودن، همچنان رو به بهبودی‌ست؟ اکنون وقت آن رسیده تا محققِ کتاب دنیای دوپامین، تجربیات خود از سال‌ها حضور در فرایند درمان بیماران درگیر با اعتیاد را با ما در میان بگذارد. آنا لمکی به ما خواهد گفت که چگونه انسان‌های بسیاری، با وجود امکان زندگی سالم، مغلوب عادات مخربی همچون استفاده از مواد اعتیادآور می‌شوند یا به‌عبارتی خود را اسیر پاداش‌های مغز در برابر دریافت لذت می‌کنند. کتاب دنیای دوپامین در فصل‌های بعدی نگرش خود را گسترش می‌دهد و به مخاطب یادآوری می‌کند که چگونه بسیاری از ما همچنان با وجود تلاش برای زندگی سالم، به عادات و رفتارهای اشتباه دیگر اعتیاد پیدا کرده‌ایم یا به بیان دیگر، هربار در برابر تقاضای ذهنی خود برای سیگار کشیدن و یا خوردن غذای چرب سر فرود می‌آوریم! کتاب دنیای دوپامین بار دیگر پاسخ این مسئله را در جهان مغز و هورمون‌ها جست‌وجو خواهد کرد و در تلاشی جدید به کمک ما خواهد آمد تا با آگاهی بیشتر از روند فعالیت مغز و دستورات ذهنی، زندگی شیرینی‌تری را برای خود بسازیم و این‌بار دست دوستی خود را به‌طرف سلامتی و البته «لذت» بیشتر، دراز کنیم.

این کتاب اولین‌بار در سال 2021 منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش انتشارات مازیار و ترجمه‌ی خوب محمداسماعیل فلزی به دست علاقه‌مندان دنیای روان‌شناسی رسید.

جوایز و افتخارات کتاب دنیای دوپامین

  • در فهرست پرفروش‌ترین نیویورک تایمز؛
  • در فهرست پرفروش‌ترین‌های لس‌آنجلس تایمز.

نکوداشت‌های کتاب دنیای دوپامین

  • درخشان، قانع‌کننده و هوشمندانه! ( بت میسی، نویسنده)

  • خوانندگانی که به دنبال تعادل در زندگی هستند، به این راهنمای آموزنده و جذاب رجوع خواهند کرد. (پابلیشرز ویکلی)

  • این کتاب طرز تفکر ما در مورد مفاهیمی همچون بیماری‌های روانی، لذت، درد، پاداش و استرس را به‌طور اساسی تغییر می‌دهد. (دانیل لویتین، نویسنده)

کتاب دنیای دوپامین برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب آموزنده و جذاب را به دوستداران دنیای خودشناسی و علوم اعصاب و روان و همچنین کسانی که قصد دارند به‌ دنبال راه‌حل کاملی برای اصلاح عادات خود باشند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب دنیای دوپامین: رسیدن به تعادل در عصر زیاده‌روی می‌خوانیم

موش‌هایی که از نظر ژنتیکی مبتلا به اعتیاد هستند بعد از 4 هفته پرهیز از مصرف الکل به محض آنکه دوباره به الکل دسترسی پیدا کنند به نوشیدن مفرط بازمی‌گردند، گویی هیچگاه الکل را ترک نکرده‌اند. همین پدیده در مورد موش‌هایی که غذاهای پرکالری در دسترس آن‌ها بوده و به پرخوری معتاد بوده‌اند دیده می‌شود. در موش‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به مصرف مفرط اجباری نیستند، این اثر به شکل خفیف‌تری دیده می‌شود.

در مطالعات حیوانی روشن نشده که آیا این مصرف مفرط بعد از یک دوره پرهیز، خاص مواد پرکالری مانند غذا و الکل است و در مورد مواد فاقد کالری مانند کوکائین صادق نیست یا آیا عامل اصلی زمینه ژنتیکی موش‌هاست؟

حتی وقتی امکان ادامه مصرف در حد متوسط وجود داشته باشد، بسیاری از بیماران می‌گویند کار خسته‌کننده‌ای است و در نهایت بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند در درازمدت به‌طور کامل از مصرف مواد دوری کنند.

آیا در مورد بیمارانی که معتاد به مصرف غذا هستتند نیز این نکته صادق است؟ یا در مورد کسانی که معتاد به تلفن همراه هستند؟ یا در مورد کسانی که به مصرف مواد یا داروهایی اعتیاد دارند که ترک کامل آن‌ها امکان ندارد؟

این سوال که چگونه می‌توانیم راه میانه را در پیش گیریم در زندگی امروزی اهمیت بسیار دارد. ما با انبوه کالاهایی روبرو هستیم که ما را مستعد مصرف مفرط اجباری (ولو نه در حد اعتیاد) می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: طرح مسئله
بخش 1: به دنبال لذت
1. ماشین خودارضایی
2. گریز از درد
3. تعادل لذت-درد
بخش 2: خودمحدودسازی
4. اجتناب از دوپامین
5. مکان، زمان و معنا
6. برهم خوردن تعادل
بخش 3: در جستجوی درد
7. فشار بر کفه درد
8. صداقت کامل
9. شرم جامعه‌مدار
نتیجه: درس‌های تعادل
نکته پایانی مؤلف

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دنیای دوپامین: رسیدن به تعادل در عصر زیاده‌روی
نویسنده
مترجممحمداسماعیل فلزی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات224
زبانفارسی
شابک978-622-7061-22-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دنیای دوپامین

سیدمحمد موسوی
۱۴۰۳/۲/۲
دوپامین مهمترین هورمونه تو زندگیمون بنظرم... این هورمون تعیین میکنه خوشحال باشی غمگین باشی لذت ببری درد بکشی... بحث اینه ک با چه راههایی طبیعی افزایشش بدیم... میدونی چرا مخدر لذت داره چون چند برار میکنه ترشح دوپامینو و بعدش که میاد پایین دپرس میشی و وسوسه مصرفه دوباره ک اگه کنترل شده نباشه تو هم به میپیوندی خیل عظیمه معتادانه عزیزه کشورمون... بدترین ویژگیشم اینه ک باقطع مصرف سریع برنمیگرده به حالته اول بلکه بسته به مقدار و مدتش از یک تا۶ماه حتی طول میکشه و بهمین دلیل خیلیا کم میارن و لغزش ایجاد میشه
یوسف رضا عابدی
۱۴۰۳/۲/۸
فوق العاده ست
اگر با عادت‌های عجیب و غریب دست و پنجه نرم میکنید و نمی‌تونید هیچ جوره از سر خودتون بازشون کنید وقتشه که این کتاب و مثل یک کتاب درسی بخونید و نت برداری کنید.
البته که قلم نویسنده روونه و ثقیلی کتاب علمی رو نداره.
کیان
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کتاب به طور شفاف توضیح می‌دهد که اعتیاد چیست چگونه به وجود می‌آید و چه روندی طی می‌شود تا فرد دچار اعتیاد شود، از مثال‌های قابل لمس استفاده می‌کند و راهکاری برای جلوگیری از ان در ذهن مخاطب بسته به نحوه تفکر مخاطب ایجاد می‌کند
Arman Ghasemi
۱۴۰۲/۷/۹
بیان شیوای نویسنده و ترجمه عالی مترجم به ما نحوه‌ی تاثیرگذاری دوپامین بر ایجاد لذت و چگونگی تاثیر نبودن دوپامین در ایجاد درد را توضیح می‌دهد. خواندن آن را برای هر کس که به هر چیزی اعتیاد دارد پیشنهاد می‌کنم.
Mehdi mahmoodi
۱۴۰۳/۱/۲۸
عالی واقعا عالی من پیشنهاد میکنم که بخونن چون واضح توضیحاتی که باید سال ها دنبالش برین و هزینه ها بکنین رو توی این کتاب برای شما به راحتی بدون وقت تلف کردن و هزینه کردن به شما میگه ممنون که کتاب رو داخل سایت گذاشتید
Mary7key
۱۴۰۲/۹/۴
اطلاعات مفیدی در مورد بیماری‌های روانی داده شده بود اما در خصوص دوپامین جسته و گریخته لابلای داستانهای بیماران توضیحاتی ارائه‌شده بود که برای درک بهتر موضوع جمع بندی دقیق کم دارد.
محمد نیک روان
۱۴۰۲/۷/۶
با خواندن کتاب دیدگاه جالبی نسبت به دوپامین پیدا میکنید، من علت بعضی دلایل اضطرابم رو پیدا کردم، در مجموع دید خوبی به آدم میده و ارزش خوندن رو داشت
علی
۱۴۰۲/۷/۲۴
کتاب خوبی‌بود، بنظرم نکاتی رو بازگو میکنه که برای زندگی‌ در جوامع امروزی خیلی مهم و پراهمیته.
amir farahani
۱۴۰۳/۱/۲۲
کتابی که نشون میده انتهای دردهای زندگی به لذت و انتهای لذت زیاد به درد متصل میشه
مهدی
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
کتابی که تجربیات افراد مبتلا به انواع اعتیاد بازگو میکند و به شما راه‌های ترک اعتیاد را می‌اموزد
عبدالله فتاحی
۱۴۰۲/۱۰/۵
ان شاء الله کسی درگیر هیچ نوعی از مواد نباشد توصیه میکنم مطالعه کنید
میلاد محسن پور
۱۴۰۲/۱۰/۱
خواندن این کتاب رو توصیه میکنم، خواندن این کتاب نه تنها مفید بلکه لازمه.
Ali Bakhshi
۱۴۰۲/۸/۲۳
کتاب عالی بود.... کلا کتابای این نویسنده محشرن
سیده سهیلا موسوی
۱۴۰۲/۸/۵
این کتاب عالی بود واقعا لذت برم ممنون از کتابراه
مهدی خیراندیش
۱۴۰۲/۷/۱۴
کل کتاب روایت ترک اعتیاد افراد بود و هیچ مطلب علمی نداشت... خیلی سطحی و بی محتوا
مشاهده همه نظرات 15

راهنمای مطالعه کتاب دنیای دوپامین

برای دریافت کتاب دنیای دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.