معرفی و دانلود کتاب جدامانده

عکس جلد کتاب جدامانده
قیمت:
۵۵۵۰۰ 27750 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جدامانده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جدامانده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جدامانده

داستان زندگی‌هایی که به یک‌باره دگرگون می‌شوند. «افرن» قهرمان اصلی کتاب جدامانده است که سرگذشت پرتلاطم او و خانواده‌اش را به قلم ارنستو سیسنروس می‌خوانیم. خانواده‌ای تهی‌دست که با دلخوشی‌های کوچک خود احساس خوشبختی می‌کنند اما ناگهان همین دلخوشی‌های نه‌چندان مهم را نیز از دست می‌دهند. در این رمان درام، فروپاشی خانواده‌ای را می‌بینیم که برای بازیابی شادی گمشده‌ی خود مبارزه می‌کنند. جایزه‌ی کالیفرنیا در سال 2006 به این رمان محبوب اعطا شد.

درباره‌ی کتاب جدامانده

افرن، «مکس» و «میا» در کنار پدر و مادر خود، یعنی «آپا» و «آما» در خانه‌ای محقر که تنها یک اتاق دارد زندگی می‌کنند. مامان و بابا برای خوشبختی و رفاه فرزندانشان همواره در تلاش هستند و هیچ‌کس از اوضاع نابه‌سامان اقتصادی خانواده شکایتی ندارد. همه کنار هم شاد هستند و به اینکه چنین خانواده‌ای دارند می‌بالند. افرن و خانواده‌‌اش اصالت مکزیکی دارند و با اینکه افرن و خواهر و برادرش در آمریکا به دنیا آمده‌اند اما هنوز برای اهالی این کشور مهاجرانی بیگانه به حساب می‌آیند. با شدت گرفتن بازرسی‌ها برای جست‌و‌جوی مهاجران غیرقانونی، رفته‌رفته خانواده‌هایی که از کشورهای دیگر به آمریکا پناه برده‌اند، احساس خطر می‌کنند. البته این نگرانی‌ها نمی‌تواند فضای صمیمی خانواده‌ی افرن را به هم بزند تا اینکه...

ارنستو سیسنروس (Ernesto Cisneros) در کتاب جدامانده (Efren divided) روایتگر گوشه‌ای از زندگی مهاجرانی است که از اساسی‌ترین حقوق شهروندی و امکانات محروم هستند. با خواندن این رمان پرکشش و گیرا زندگی دشوار ایشان و تلاش تحسین‌برانگیزشان را شاهد خواهیم بود.‌

سرانجام همان اتفاقی که افرن مدام نگرانش بود، رخ می‌دهد. آما به دست مأموران اداره‌ی مهاجرت دستگیر شده و به مکزیک بازگردانده می‌شود. این یعنی شیرازه‌ی خانواده‌ی «ناوا» از هم پاشیده و افرن نیز قهرمان زندگی‌اش را از دست داده است.

در این اوضاع و احوال، راهی نمی‌ماند جز اینکه افرن به‌عنوان بزرگترین فرزند خانواده و همچنین پدرش همه‌ی تلاش خود را بکنند تا هم جای خالی مادر را برای کودکان پر کرده و هم او را به آمریکا بازگردانند. اینجاست که افرن با فراموش کردن دغدغه‌های بی‌اهمیت سابق، یاد می‌گیرد با جدیت، پا به دنیای بزرگ‌ترها بگذارد و دوشادوش آپا برای بقای خانواده تلاش کند.

تا قبل از اینکه آما به تیخوانای مکزیک منتقل شود، افرن او را ابرقهرمان خود می‌دانست. حالا، در نبود مادر، او ناچار است خود قهرمان زندگی‌اش باشد تا هر طور شده آما را به آغوش خانواده برگرداند.

نوجوانان با خواندن کتاب جدامانده، ارزش‌هایی مانند خانواده‌دوستی، مسئولیت‌پذیری و عشق به پدر و مادر را بهتر درک کرده و تفسیر تازه‌ای از آن‌ها را به کمک قلم دلنشین ارنستو سیسنروس خواهند آموخت. از آنجایی که شخصیت اصلی رمان هم خود نوجوان است، مخاطبان نوجوان با روند داستان ارتباط قوی‌تری برقرار کرده و در نتیجه از مطالعه‌ی آن نهایت لذت را خواهند برد.

این رمان تکان‌دهنده، از زمان انتشار تاکنون توجه بسیاری از مخاطبان عام و منتقدان را به خود جلب نموده. تاجایی که دو جایزه و یک نامزدیِ دریافت جایزه را برای نویسنده‌ی خود به ارمغان آورده است.

زینب خامه‌یار برگردان داستان حاضر را بر عهده داشته و نشر پرتقال نیز آن را به نوجوانان فارسی‌زبان و کتاب‌خوان ارائه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب جدامانده

  • برنده‌ی جایزه‌ی کالیفرنیا در سال 2020
  • نامزدی جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی از سوی گودریدز برای خوانندگان نوجوان (2020)
  • دریافت جایزه‌ی پورا بلپره در سال 2021
  • نامزد جایزه‌ی ان‌سی‌تی‌ای شارلوت هوک (NCTE Charlotte Huck) در سال 2021
  • نامزد جایزه‌ی کتاب نوجوان ربکا کادلی در سال 2023

نکوداشت‌های کتاب جدامانده

  • کتابی بسیار تأثیرگذار! (هفته‌نامه‌ی ناشران)

  • کتاب جدامانده این ایده را در ذهن مخاطبان خود نهادینه می‌کند که زندگی خود را تغییر دهند، بدون توجه به اینکه این دگرگونی تا چه حد می‌تواند دشوار باشد. (اسکول لایبرری ژورنال)

  • کتاب جدامانده، نه‌تنها رمانی برای آشنا کردن نوجوانان با مهاجرت و مسائل آن است، بلکه مفاهیمی چون مهربانی را نیز در خلال گفت‌و‌گوها به خواننده ارائه می‌دهد. داستانی تکان‌دهنده که به صورت کاملاً بی‌نقص به خوانندگان و مخاطبان عرضه شده. (بوک‌لیست)

  • ما گاهی به کتاب‌هایی نیاز داریم که دریچه‌ی قلبمان را باز کنند تا از این طریق بتوانیم مفاهیم عمیق را بهتر درک کرده و در این زمانه‌ی تاریک، انسانیت را احساس کنیم. کتاب جدامانده دقیقاً همین نقش را در این دوران سیاه، برای روحمان ایفا می‌کند. (ساندرا سیسنروس، نویسنده)

  • این رمان، داستان انعطاف‌پذیری، قدرت و عشق را روایت می‌کند. (اسکول لایبرری)

  • این کتاب هدیه‌ای به دنیاست. (سارا شیرگر، نویسنده)

  • این داستان فراخوانی است برای اینکه دنیا را آن‌طور که هست نپذیریم، بلکه برای جهانی آرمانی باید بجنگیم. (آدریانا کوواس)

کتاب جدامانده برای چه کسانی مناسب است؟

نوجوانانی که به داستان‌های درام علاقه‌مند هستند، از خواندن کتاب جدامانده غافل نشوند؛ رمانی بی‌نهایت احساسی و اثرگذار.

با ارنستو سیسنروس بیشتر آشنا شویم

ارنستو سیسنروس نویسنده‌ی آمریکایی‌ست که در سانتا آنای کالیفرنیا به دنیا آمده و همچنان در این شهر سکونت دارد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسیِ رشته‌ی زبان انگلیسی در دانشگاه کالیفرنیا به پایان رسانده و مدرک کارشناسی ارشدش را نیز در رشته‌ی نویسندگی خلاق از دانشگاه ملی اخذ کرده است.

این نویسنده که به تدریس هم اشتغال دارد، می‌کوشد تا مخاطبانش را با دنیای واقعی، شخصیت‌های ملموس و پیچیدگی‌های آن‌ها آشنا کند.

در بخشی از کتاب جدامانده می‌خوانیم

افرن بچه‌ها را که به خانم سالامون سپرد، یکهو یاد تکالیفش افتاد که تا آن لحظه به‌کل فراموش کرده بود. هن‌هن‌کنان بالاخره به مدرسه رسید. یک سال و نیم بود که هیچ تکلیفی را نانوشته نگذاشته بود و اگر می‌خواست سابقه‌اش خراب نشود، باید به کتابخانه می‌رفت و تکالیفش را انجام می‌داد. اما همین که برنامه‌ی کلاسی‌اش را بیرون آورد، دید سه‌تا تکلیف دارد که باید انجام دهد. نگاهی به کاربرگ ریاضی انداخت. آنقدری ساده بود که بتواند موقع فعالیت‌های مقدماتی پیش از شروع درس انجامش بدهد. نمودار وِن برای دوزیستانِ درس علوم را هم همین‌طور. اما چطور می‌توانست یک مقاله‌ی کامل سه‌صفحه‌ای را در پانزده دقیقه‌ی مانده به زنگ اول برای آقای گرت حاشیه‌نویسی کند؟

دهان افرن تلخ و شکمش مثل سنگ سفت شد. آقای گرت هیچ عذر و بهانه‌ای را نمی‌پذیرفت. به‌هیچ‌وجه. او نه. مگر اینکه... آقای گرت سیاست ساده‌ای داشت. فرصت اضافه برای تکلیف نداریم! مگر اینکه از طرف پدر و مادر نامه‌ داشته باشید. تنها راهی که می‌توانست یک نامه جور کند این بود که... افرن سرش را به چپ ‌و راست تکان داد، جوری که انگار بخواهد آن فکر را از کله‌اش بیرون کند، اما مثل خوره افتاده بود به جانش.

وسایلش را جمع کرد و به‌سمت سالن غذاخوری رفت. دیوید همیشه دوست داشت دقیقه‌ی آخر بیاید، برای همین احتمالش کم بود که آنجا باشد. افرن با خودش گفت اما ارزشش رو داره یه نگاه بندازم. اگر برای تنوع هم که شده به‌موقع به مدرسه آمده باشد، بی‌شک الان در سالن ناهارخوری است و دارد هر چیزی را که طعم پنیر می‌دهد، ملچ‌ملوچ‌کنان می‌لُمبانَد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جدامانده
نویسنده
مترجمزینب خامه یار
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-622-274045-0
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۵۵۵۰۰ 27750 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جدامانده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جدامانده

برای دریافت کتاب جدامانده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.