معرفی و دانلود کتاب جرئت رویاپردازی: چگونه محمد بن راشد رویایش را تحقق بخشید؟

عکس جلد کتاب جرئت رویاپردازی: چگونه محمد بن راشد رویایش را تحقق بخشید؟
قیمت:
۶۹,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جرئت رویاپردازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جرئت رویاپردازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جرئت رویاپردازی: چگونه محمد بن راشد رویایش را تحقق بخشید؟

محمد بن راشد چگونه رویای امارات مدرن را به حقیقت بدل کرد؟ رائد برقاوی در کتاب جرئت رویاپردازی شخصیت کاریزماتیک و پرجرئت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی را برای ما روایت می‌کند و نشان می‌دهد که این شخص با چه سیاست‌ها و دیدگاه‌هایی و پس از طی چه مسیری کشور امارات متحده عربی را از یک صحرای بزرگ به کشوری مدرن و مهم تبدیل کرده است.

درباره‌ی کتاب جرئت رویاپردازی

حدود 50 سال پیش کشور امارات متحده عربی، جز صحرایی وسیع و سوزان با ساکنان سخت‌کوش نبود. کشوری چندپاره که پس از قرن‌ها زوال طولانی با شکست‌های پی در پی اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. جایی که زندگی سنتی شیخ‌نشینی در آن جریان داشت و صحرا که تجسم بحران، مشکلات و کمبود منابع بود، بیشترین چیزی به‌شمار می‌رفت که در آنجا دیده می‌شد. امروز اما برج‌های بلند و ساختمان‌های پر از زرق و برق بر چهره‌ی صحرایی امارات سایه انداخته است و شباهت کمی به آن دوران دارد. عدم شباهتی که پشت سر گذاشتن آن برای کشورهای جهان قرن‌ها طول کشید، اما در امارات با سرعتی باورنکردنی اتفاق افتاد. خالق این تصویر جدید و مدرن از امارات، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم (Mohammed bin Rashid Al Maktoum)، حاکم دبی است.

کتاب جرئت رویاپردازی (Dare To Dream) به قلم رائد برقاوی (Raed Barqawi)، سردبیر روزنامه الخلیج، نوشته شده است. رائد برقاوی در این کتابِ ژورنالیستی، از تجربیاتش و گفت‌وگوهایش با شیخ محمد بن راشد می‌گوید، خصوصیات شخصیتی او را برمی‌شمارد و شیوه‌ی حکمرانی و سیاست‌هایش را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. رائد برقاوی در سال 1999 با شیخ محمد بن راشد مصاحبه‌ای فراموش‌نشدنی انجام داد که در کتاب حاضر آن را تشریح می‌کند. شیخ محمد راشد در این مصاحبه از رویاها و برنامه‌هایش برای آینده‌ی دبی و توسعه‌ی اقتصاد، زیرساخت‌ها و البته توریسم، سخن به میان آورد و تصویر جدیدی از دبی و کشور امارات ترسیم کرد.

معرفی و دانلود کتاب جرئت رویاپردازی

کشور امارات متحده عربی در دسامبر سال 1971 تأسیس شد. این کشور از اتحاد هفت امارت ابوظبی، عجمان، دبی، فجیره، رأس الخیمه، شارجه و ام‌القیون تشکیل شده است و به صورت پارلمانی و فدرالی اداره می‌شود. دبی پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهر امارات متحده عربی است و قطب اقتصادی و گردشگری این کشور به شمار می‌رود. شیخ محمد بن راشد در طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های دبی را توسعه داد، بنادر تجاری آن را به پیشرفتی چشمگیر رساند، از این شهر یک گذرگاه تجاری و اقتصادی مهم ساخت و رشد اقتصادی چشمگیری را به آن سرازیر کرده است.

شیخ محمد بن راشد، پسر سوم راشد بن سعید آل مکتوم است. پدرش، شیخ راشد، از سال 1958 تا 1990 حاکم دبی بود و در سال 1959 فرودگاه دبی را تأسیس کرد که توسط محمد بن راشد توسعه یافت. در سال 1968 راشد بن سعید به همراه شیخ زاید اتحادی میان شیخ‌نشین‌های عربی تشکیل دادند. محمد بن راشد در این اتحاد حضور داشت و در سال 1971، در زمان تأسیس کشور جدید امارات و در سن بیست‌ودوسالگی، به سمت وزیر دفاع منصوب شد. او جوان‌ترین وزیر دفاع جهان بود. در سال 1995 ولیعهد دبی شد و در همان سال جشنواره خرید دبی را پایه‌گذاری کرد که نقشی چشمگیر در جذب گردشگر و رشد دبی و امارات متحده عربی داشت. در سال 2006 به مقام امیری دبی و سپس نخست‌وزیری رسید. شیخ محمد بن راشد را معمار دبی نوین می‌نامند. کسی که برای پیوستن به جهان مدرن صبر و قرار ندارد و برنامه‌اش تبدیل کشور امارات به «بهترین کشور جهان» است. شخصیتی کاریزماتیک که رویا را به عرب‌هایی بازگرداند که سالیان دراز دست از رویاپردازی کشیده بودند!

ساختار کتاب جرئت رویاپردازی در سه فصل شکل گرفته است. نویسنده در فصل اول موقعیت مکانی و تاریخی کشور امارات متحده عربی را به ویژه در آستانه‌ی قرن بیست‌ویکم و در مواجهه با جنبش جهانی دوران تشریح می‌کند. در فصل دوم از شخصیت محمد بن راشد، خانواده، آثار و اشعار او و برنامه‌هایش می‌گوید و در فصل سوم اصلاحات انجام شده، دستاوردها و پیشرفت‌های شهر دبی و کشور امارات را در زمینه‌ی بهداشت، آموزش، پیشرفت‌های علمی و توسعه‌ی زیرساختی و اقتصادی برمی‌شمارد.

نویسنده، کتاب جرئت رویاپردازی را در دوران قرنطینه‌ی کرونا نوشته است. به گفته‌ی نویسنده کشور امارات به خوبی از عهده‌ی مسائل مربوط به این همه‌گیری برآمد و این موفقیت دور از انتظار نبود. اما چرا دور از انتظار نبود؟ در جست‌وجوی پاسخی برای این سوال، تصمیم به نوشتن این کتاب گرفت. نثر کتاب جرئت رویاپردازی در عین ژورنالیستی بودن، شاعرانه نیز محسوب می‌شود؛ شاید چون خود محمد بن راشد شعر می‌سراید! به عقیده‌ی برخی این کتاب خالی از اغراق نیست، اما در عین حال نکات مهم و جالب توجهی از مسیری که توسط کشور امارات با هدایت محمد بن راشد طی کرده، به دست می‌دهد.

کار برگردان کتاب جرئت رویاپردازی را مریم نفیسی راد برعهده داشته و به همت انتشارات نسل نواندیش روانه‌ی بازار شده است.

کتاب جرئت رویاپردازی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی کسانی که به خواندن علوم سیاسی و تاریخ جهان، به خصوص تاریخ خاورمیانه و روند توسعه‌ی کشورها علاقه دارند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب جرئت رویاپردازی: چگونه محمد بن راشد رویایش را تحقق بخشید؟ می‌خوانیم

عقب‌ماندگی اعراب در اندیشه‌ی شیخ محمد بن راشد امری گذرا و موقت است که نیازمند روحیه‌ای جدید و نگاهی متفاوت به تاریخ و به اجزای ذاتی تمدن و تجربیات دیگران است. رنسانس اروپا بر سه پایه استوار بود: اصلاحات مذهبی، تراکم و انباشت اقتصادی که با اکتشافات جغرافیایی و منابع سرزمین‌های جدید آمریکای شمالی و جنوبی و استعمار به دست آمد و همچنین پیشرفت علمی. اسلام آن تعارضات خشونت‌بار دین و علم را که در اروپا اتفاق افتاد به خود ندید و قرآن کریم و احادیث شریف نبوی علم و توجه به جهان هستی را برای تأمل، تدبر و بهره‌برداری از طبیعت به نفع بشر تشویق می‌کند. لذا از آن بازدارنده‌ها هیچ‌چیز منفی در میراث ما وجود ندارد که مانع پیشرفت شود، اما اینجاوآنجا شرایط اجتماعی و اقتصادی سختی وجود دارد. ما باید بخشی از خطبه‌های دینی را برای گسترش مدارا تجدید کنیم. اعراب بدون پیشگامی در عرصه‌ی اقتصاد و اعتقاد به اجتناب‌ناپذیر بودن و قطعی بودن دیدگاه علمی و اتخاذ آن، نه‌تنها در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، بلکه در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و رفتارهای روزمره، قیام و ارتقا نخواهند داشت. این کاری است که دو کشور چین و ژاپن انجام دادند و شیخ محمد بیش از یک بار به همه‌ی این‌ها اشاره کرد؛ او کاملاً آگاه است که هیچ‌چیز در تاریخ، مذهب یا میراث ما مانع پیشرفت نیست. تنها چیزی که برای کنترل مجدد امور نیاز داریم، چشم‌انداز‌های اقتصادی پربار و ریشه‌دار شدن علم در محیط عربی است.

بیایید بار دیگر به معمای پیشرفت که در عرصه‌ی فکری ما مطرح شد بازگردیم؛ معمایی که همه‌ی متفکران عرب بر گرد آن می‌چرخیدند. به این منظور درمقابل طرح محمد عابد الجابری در آخرین بخش از «نقد عقل عربی» مکث می‌کنیم. پروژه‌ی عقل عربی که تحت عنوان «عقل اخلاقی عرب» قرار گرفت و اهمیت طرح به چند دلیل است: اول اینکه، این پروژه‌ی پایانی یکی از برجسته‌ترین متفکران عرب است که بیش از پنجاه سال را صرف نوشتن درباره‌ی چگونگی قیام اعراب کرد. دوم اینکه، آن جنجالی است که در دنیای عرب درباره‌ی این پروژه رخ داد، تعداد کثیری کتاب‌های تألیفی، مطالعات، تحقیقات و مقالات تحلیلی برای پرداختن به نظرات الجابری منتشر شد. سوم اینکه، بخش چهارم پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا آثار عربی که نظام ارزشی ما و روابط آن با حکومت و سیاست را بررسی می‌کنند و آنچه را که باید هنگام برنامه‌ریزی برای پیشرفت خود در نظر بگیریم، کم و نادر است. بدین معنا که این کتاب، اگرچه نظری است، اما ازطریق تجربیات گوناگون، یک روشن‌سازی واقعی به ما می‌دهد که می‌توانیم از آن‌ها مسیری را استنباط کنیم که برای غلبه بر مصیبت نابودی مزمن اعراب باید دنبال کنیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ای از کمال رئوف
مقدمه
گویی بر باد تسلط دارد...
فصل اول: راز در شگفتی است
دیدار فراموش‌نشدنی
اعراب در آستانه قرن بیست‌ویکم
میزانِ روزها
ابتکار
موقعیت مکانی
در قلب جنبش جهانی
خاکستر و ققنوس
فصل دوم: مردی که تقدیرش رهبری است
زندگی و آموزش
قاموس نوشتاری، مرئی و ملموس
امید
خوشبختی یعنی ثروت
قلب عاشق و عقل فیلسوف
فصل سوم: باغ خیال‌پردازی
وطن رؤیا
درخت مادر
عشق چراغ راهنماست
رهبری... حکمت...
معمای تیم
جست‌و‌جوی اراده
ذات‌شناسی
خاتمه: «و روزگار چیزی نیست جز راوی رؤیاهای ما!»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جرئت رویاپردازی: چگونه محمد بن راشد رویایش را تحقق بخشید؟
نویسنده
مترجممریم نفیسی راد
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-622-220-807-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جرئت رویاپردازی

الی
۱۴۰۳/۱/۱۱
عالی بود حتما بخونید چقدر جای خالی شخصیت مثبت و محکمی مثل این مرد رو تو وطنم حس کردم شاید خودمون باید همون تغییر دهنده باشیم
سعیده بیکی نژاد
۱۴۰۲/۱۱/۱۳
بزرگترین ریسک این است که انسان هیچ ریسکی نکند.
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب جرئت رویاپردازی

برای دریافت کتاب جرئت رویاپردازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.