معرفی و دانلود کتاب جنس ضعیف‌تر

عکس جلد کتاب جنس ضعیف‌تر
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنس ضعیف‌تر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنس ضعیف‌تر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنس ضعیف‌تر

آنجلا ساینی در کتاب جنس ضعیف‌تر، باورهای به‌ظاهر علمی، درباره‌ی تفاوت بهره‌ی هوشی زن‌ها و مردها را نادرست و بازتولید نگاه جنسیت‌زده می‌خواند. او تقسیم‌بندی‌هایی که حضور کمتر زن‌ها در برخی رده‌های علمی و مدیریتی را برخاسته از تفاوت‌های بیولوژیکی دو جنس می‌خواند، مردود می‌شمارد و دلایل آن را مسئولیت دوچندان زن‌ها در خانواده، شکاف دستمزدی، تبعیض در استخدام نیروی کار و مشکلاتی مثل آزارواذیت در محیط کار عنوان می‌کند. این اثر علمی به‌عنوان بهترین کتاب سال مجله‌ی Physics World در سال 2017 برگزیده شد.

درباره‌ی کتاب جنس ضعیف‌تر

وقتی در ژانویه 2005، لارنس سامرزِ اقتصاددان در مقامِ رئیس دانشگاه هاروارد اعلام کرد که «حقیقت تأسف‌آورِ» تعداد اندک زن‌های دانشمند در دانشگاه‌های نخبه، می‌تواند تا حدودی مربوط به «قضیه‌ی استعداد ذاتی» باشد، آنجلا ساینی (Angela Saini) به فکر فرو رفت. چرا که این حرف بدان معنی بود که زنان و مردان از نظر بیولوژیکی متفاوت هستند. اما آیا واقعاً بر اساس آنچه برخی تحقیقات به‌ظاهر علمی می‌گوید، بهره‌ی هوشی زن‌ها پایین‌تر از مردهاست؟ نویسنده که در آن زمان 25 سال بیش‌تر نداشت، به تحقیق درباره‌ی دلایل حضور کم‌تر زن‌ها در برخی رده‌های شغلی و دانشگاهی پرداخت و 12 سال به این پژوهش‌ها ادامه داد تا آنکه در سال 2017، کتاب جنس ضعیف‌تر (Inferior) را نوشت؛ کتابی که خط بطانی بود بر اظهارنظرهای برخاسته از کلیشه‌های ذهنی که قرن‌ها در برخی فضاهای جنسیت‌زده‌ی آکادمیک بازتولید می‌شد.

آنجلا ساینی در این اثر علمی، توضیح می‌دهد که امروز دیگر زیر رگبار پژوهش‌های غیرقابل‌اعتماد درباره تفاوت‌های جنسیتی نیستیم؛ بلکه یک شیوه‌ی فکری نو درباره‌ی ذهن، جسم و نقش زن‌ها در تاریخ تکاملی بشر در اختیار داریم. برای مثال، او به نظریه‌های جدید درباره تفاوت جنسیتی اشاره می‌کند؛ همان‌ها که نشان می‌دهند تفاوت‌های جزئی مغز زن‌ها و مردها، ناهنجاری‌های آماریِ ناشی از این حقیقت هستند که تک‌تک ما موجوداتی منحصربه‌فرد هستیم. او سپس با تأکید بر اینکه چندین دهه آزمایش‌های دقیق روی دخترها و پسرها اثبات کرده که بین این دو جنس تفاوت‌های روان‌شناختی اندکی وجود دارد؛ نتیجه می‌گیرد که این تفاوت‌ها تا حد زیادی ناشی از فرهنگ هستند، نه بیولوژی. آنجلا ساینی در کتاب جنس ضعیف‌تر که با ترجمه‌ی زهره مرصوص در انتشارات سایلاو منتشر شده، در 8 فصل به بررسی تک‌تک ادعاهای مطرح‌شده درباره‌ی تفاوت بهره‌ی هوشی زن‌ها و مردها می‌پردازد و تصورات اشتباهی را که دهه‌ها و حتی قرن‌ها دراین‌باره وجود داشته، با رویکردی علمی مردود اعلام می‌کند.

جوایز و افتخارات کتاب جنس ضعیف‌تر

  • برگزیده‌ی بهترین کتاب سال مجله‌ی جهانِ فیزیک (Physics World) در سال 2017
  • فینالیست جایزه‌ی گودریدز در بخش بهترین آثار در زمینه‌ی علم و فناوری در سال 2017
  • نامزد جایزه Reading Women در بخش آثار غیرداستانی در سال 2017

نکوداشت‌های کتاب جنس ضعیف‌تر

  • رویکردی درخشان به موضوعی که مدت‌ها نادیده انگاشته شده است؛ غیرممکن خواهد بود که این کتاب نادیده گرفته، یا بی‌ارزش تلقی شود. (Booklist)
  • این یک کتاب مهم است و من امیدوارم به طور گسترده خوانده شود. هر زمان که سوگیری‌ها شناسایی و اصلاح شوند، علم و سیاست‌گذاری خواهند توانست بر فمینیسم یا هر ایدئولوژی خاصی که در آینده پدید خواهد آمد؛ ترجیح داده شود. (Sarah Blaffer Hrdy، نویسنده‌ی کتاب The Woman That Never Evolved)
  • کتاب آنجلا ساینی، خلاف عنوان خود را ثابت می‌کند، این یک اثر سرزنده است که خیلی خوب نوشته شده و گزارشی آگاهانه از توانایی‌های اثبات‌شده‌ی زنان را ارائه می‌کند. او نشان می‌دهد که علم که مدت‌ها به‌عنوان سلاحی علیه زنان استفاده می‌شد، امروز به یک متحد بالقوه برای پیشرفت مداوم آن‌ها تبدیل شده است. این اثر، میخ دیگری بر تابوت مردسالاری است. (Melvin Konner، نویسنده‌ی کتاب Women After All)
  • آنجلا ساینی در این کتاب هوشمندانه، بی‌طرف و فوق‌العاده خواندنی، چرخه‌ای معیوب را می‌شکند که بر اساس آن، زن‌ها همان‌گونه که به دست مردها و با این اتهام که در مرتبه‌ای پایین‌تر هستند، از علم کنار گذاشته شدند؛ هنوز هم توسط دانشمندان مرد به‌عنوان جنس ضعیف‌تر قضاوت می‌شوند. او بر اساس مطالعه‌ای دقیق و به شکلی عینی، آنچه را که خیال می‌کنیم در مورد تفاوت‌های فرضی زن‌ها و مردها می‌دانیم، بار دیگر موشکافانه بررسی می‌کند. اگر تابه‌حال بر سر یک همکار مرد که اصرار دارد زن‌ها بر اساس نظریه‌های علمی و از نظر بیولوژیکی، در مرتبه‌ای پایین‌تر از آن‌ها هستند؛ فریاد زده‌اید؛ باید بدانید که در این کتاب دلایل و نشانه‌هایی هست که بر اساس آن‌ها می‌توانید ثابت کنید او حتی نمی‌دانسته که در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. (Eileen Pollack، نویسنده‌ی کتاب The Only Woman in the Room)
  • عصر روشنگری، گرچه یک انقلاب بزرگ در زمینه‌ی علم، فلسفه و هنر به ارمغان آورد، اما روایتی درباره‌ی زن‌ها نیز ارائه کرد با این مضمون که آن‌ها به‌لحاظ سطح اندیشه در مرتبه‌ای پایین‌تر از مردها قرار دارند. آنجلا ساینی، روزنامه‌نگار حوزه‌ی دانش، در این کتاب با اشاره به سابقه‌ی طولانی دستاوردهای ناشناخته‌ی زن‌های دانشمند مثل لیز مایتنر، روزالیند فرانکلین و امی نوتر می‌نویسد که در واقع، علم خود نهادی است که ریشه در طردشدن دارد و روند علم نیز مملو از سوءگیری‌های ذاتی است که هیچ کاری برای بهبود دیدگاه جامعه نسبت به زن‌ها انجام نداده است. (Scientific American)

کتاب جنس ضعیف‌تر مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به فعالان حوزه‌ی زنان و کسانی که به تحقیقات علمی درباره‌ی کلیشه‌های جنسیتی علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

با آنجلا ساینی بیشتر آشنا شویم

آنجلا ساینی 42 ساله، به‌عنوان یک روزنامه‌نگار حوزه‌ی دانش، در نشریه‌هایی مانند گاردین (Guardian)، نیوساینتیست (New Scientist) و اکونومیست (Economist) قلم می‌زند و جایزه‌های علمی فراوانی ازجمله مدال طلای روزنامه‌نگاری علمی انجمن کاولی (Kavli Science Journalism) را به‌خاطر پیشرفت علمی در سال 2015 به دست آورده است. آنجلا ساینی بریتانیایی، تاکنون سه کتاب نوشته که دو اثر مکتوب «نژاد برتر» و «جنس ضعیف‌تر» را نشر سایلاو با ترجمه‌ی زهره مرصوص به چاپ رسانده و کتاب سومش با نام «Geek Nation: How Indian Science is Taking Over the World» هنوز به فارسی ترجمه و منتشر نشده است.

جملات برگزیده کتاب جنس ضعیف‌تر

  • ضدفمینیست‌ها، مثل همیشه، برای اثبات موقعیت پایین‌ترِ زنان به دین، فلسفه، الهیات و البته علم متوسل می‌شوند: بیولوژی، روانشناسی تجربی و غیره.
  • شواهد مبرهن هستند: از نقطه‌نظر بنیادین، زن، جنس قوی‌تر است.
  • اگر مدت‌ها قبل از آنکه طبیعت تفاوتی قائل شود، تمایز بین دو جنس بر اثر تکرار تلقین نشده بود، دخترها و پسرها بدون هیچ مشکلی با هم بازی می‌کردند.
  • وضوح و قدرت مغزِ زن، همواره حاکی از بی‌عدالتی اهانت پرهیاهویی است که سال‌ها به‌طور تحقیرآمیزی «مغز مؤنث» نامیده شده است.

در بخشی از کتاب جنس ضعیف‌تر می‌خوانیم

در واقع، تئوری تکامل، علی‌رغم آنچه چارلز داروین درباره زنان نوشته بود، نوید بزرگی برای جنبش زنان داشت. این تئوری دری به‌سوی یک مسیر تازه انقلابی برای شناخت بشر گشود. کیمبرلی هاملینِ مورخ که کتاب سال 2014 او با عنوان «از حوا تا تکامل: داروین، علم و حقوق زنان در عصر طلایی ایالات‌ متحده» نمودار پاسخ زنان به داروین است، می‌گوید: «این تئوری می‌خواست مدرن باشد.» تکامل یک جایگزین برای داستان‌های دینی بود که در آن زنان را مخلوق دنده اضافی مردان توصیف می‌کرد. الگوهای مسیحی برای رفتار و پرهیزگاری زنان مورد تردید قرار گرفت. «داروین فضایی ایجاد کرد که زنان توانستند در آن بگویند شاید اصلاً ماجرای باغ عدن اتفاق نیفتاده باشد... و این اتفاق بزرگی بود. حتی نمی‌توانید تصور کنید که داستان آدم و حوا از نظر تحدید و شکل‌گیری دیدگاه مردم درباره زنان چقدر اهمیت داشت.»

با این‌که گمبل خود دانشمند نبود، اما به‌واسطه کار داروین فهمید که روش علمی تا چه حد می‌تواند مخرب باشد. اگر انسان‌ها، درست مثل بقیه حیات روی کره زمین، از نسل مخلوقات پست‌تری بودند پس منطقی نبود که زنان در خانه محبوس مانده یا مطیع مردان باشند. مسلماً این قواعد در قلمرو بقیه حیوانات حاکم نبودند. هاملین به من گفت: «غیرطبیعی بود که زنان بیکار بنشینند و تمام و کمال به مردان وابسته باشند.» می‌شد سرگذشت زنان را بازنویسی کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه    
فصل اول: موقعیت پایین‌ترِ زنان نسبت به مردان    
فصل دوم: زنان بیشتر بیمار می‌شوند، اما مردان زودتر می‌میرند    
فصل سوم: تفاوت در بدو تولد   
فصل چهارم: صدوچهل گرمِ گمشده مغز زنان    
فصل پنجم: اشتغال زنان    
فصل ششم: گزینگر، نه پاکدامن    
فصل هفتم: چرا مردان غالب هستند    
فصل هشتم: زنان سالمندی که نمی‌میرند 
سخن پایانی   

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنس ضعیف‌تر
نویسنده
مترجمزهره مرصوص
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-622-96246-1-6
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنس ضعیف‌تر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنس ضعیف‌تر

برای دریافت کتاب جنس ضعیف‌تر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.