معرفی و دانلود کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟

عکس جلد کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟

علم در باب مفهوم نژاد چه آموزه‌هایی در اختیار ما می‌گذارد؟ آیا می‌توان با رویکردی علمی به جنگ ایده‌های نژادپرستانه رفت؟ تلاش آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ صرف پاسخ گفتن به این دو پرسش بنیادین شده است. گفتنی است که این اثر از سوی نشریه‌ی Library Journal بهترین کتاب علمی سال لقب گرفته است.

درباره کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟

آیا می‌توان با سلاحِ علم به نبرد با ایده‌ها و فرضیات نژادپرستانه برخاست؟ آیا علم ما را در مبارزه با افکار دیگرستیزانه، افکاری که بر مبنای آن‌ها، گروهی از مردم آشکارا برتر از گروهی دیگر به شمار می‌روند، یاری می‌کند؟ اما شاید پیش از هر چیز باید پرسید: آیا علم که اساساً و مطابق تعریف، ماهیتی عینی و رویکردی بی‌طرفانه نسبت به مسائل دارد، این امکان را دارد که در نبردی ایدئولوژیک نقشی ولو اندک ایفا کند؟

آنجلا ساینی، محقق و روزنامه‌نگار برجسته‌ی اهل انگلستان، کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ (Superior: The Return of Race Science) را در راستای پاسخ گفتن به پرسش‌هایی نظیر آنچه مطرح ساختیم، نگاشته است. او در این اثر، به تمام سوالات ذکرشده پاسخ مثبت داده. به باور ساینی، علم نه تنها می‌تواند، بلکه می‌باید به جدال با اندیشه‌هایی برخیزد که ظاهراً رنگ‌وبوی علمی دارند، اما در باطن عاری از هر نوع نگرش علمی‌اند. بی‌شک آشکارترینِ این دسته از اندیشه‌ها، همانا اندیشه‌های نژادپرستانه است.

نژادپرستان، در طول تاریخ، همواره از علم به عنوان دستاویزی برای توجیهِ فرضیاتِ نادرست خود بهره برده‌اند. ایشان از علم استفاده‌ی ابزاری کرده‌اند؛ بدین معنا که گزاره‌ها و یافته‌های علومی چون زیست‌شناسی را، در راستای موجه ساختن باورهای ایدئولوژیک خویش، به شکلی گمراه‌کننده تفسیر کرده‌اند. آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ به ما نشان می‌دهد که این فرایند چگونه و تحت چه شرایطی به ظهور رسیده است. به زعم ساینی و مطابق مطالب مفصلی که او در کتاب پیش رو ارائه نموده، یافته‌های علمی به هیچ عنوان نگرش‌های نژادپرستانه را تأیید نمی‌کنند؛ بلکه برعکس، این یافته‌ها به ما اثبات می‌کنند که نژاد اساساً یک مفهوم فرهنگی و اجتماعی‌ست، و در علم سخن گفتن از نژاد چندان معنای روشن و معینی ندارد.

خواندن کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟، برای هر آن کس که مایل است با نگاهی منطقی و شواهدی علمی به مقابله با فرضیات نژادپرستانه برخیزد، ضرورتی بی‌چون‌وچرا دارد.

ترجمه‌ی فارسی کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ توسط زهره مرصوص فراهم آمده و انتشار آن به همت نشر سایلاو میسر شده است.

افتخارات کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟

  • حضور در فهرست ده کتاب برتر نشریه‌ی Smithsonian در بخش علمی و پژوهشی
  • یکی از برترین آثار علمی سال از نگاه نشریه‌ی NPR's Science Friday
  • بهترین کتاب علمی سال از نگاه Library Journal
  • کتاب سال فایننشال تایمز
  • کتاب سال گاردین
  • جزء 50 کتاب برتر سال تلگراف
  • کتاب سال New Statesman

نکوداشت‌های کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟

  • آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ این نکته‌ی مهم را به ما یادآوری می‌کند که مفهوم نژاد یک برساخته‌ی اجتماعی است و پایه‌ای در یافته‌های علمی ندارد. (Kirkus Reviews, Starred Review)

  • این کتاب بر نگاه کسانی که معتقدند علم همواره باید رویکردی عینی و غیرسیاسی داشته باشد، خط بطلان می‌کشد. خواندن این اثر برای محققان دانشگاهی، روزنامه‌نگاران و مخاطبین عام به یک اندازه سودمند است. (Library Journal, Starred Review)

  • کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ اثری مهم است که همگان -خصوصاً آنانی که حس می‌کنند نیازی به آثاری از این دست ندارند- باید آن را در این دوره‌ی افزایش تنش‌های نژادی و فرهنگی، بخوانند. (Publishers Weekly)

  • آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ به طور مستدل در باب نیروهای سیاسی و اجتماعی‌ای توضیح می‌دهد که نگرش‌های نژادپرستانه را بازتولید و تبلیغ می‌کنند. این اثر ترکیب شگفت‌انگیزی از پژوهش علمی و نوشتار سیاسی - اجتماعی است. (Slate)

  • استعدادهای آنجلا ساینی در مقام یک تحلیل‌گر در کنار هنر او در نویسندگی، در کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ جلوه‌ای آشکار یافته است. (Deborah Blum)

کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار علمی و محققین علوم اجتماعی، دو گروه از مخاطبین اصلی آنجلا ساینی در کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ بوده‌اند.

با آنجلا ساینی بیشتر آشنا شویم

آنجلا ساینی (Angela Saini) متولد سال 1980 و زاده‌ی شهر لندن، پایتخت کشور انگلستان، است. این روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، بیش از همه با آثار علمی و پژوهشی‌اش شناخته می‌شود. مشهورترینِ این آثار کتابی‌ست با عنوان «نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟». آنجلا ساینی در نشریه‌های معتبری چون گاردین، دانشمند جدید و اومانیست جدید مطلب می‌نویسد. او همچنین مدتی با رادیو بی بی سی همکاری داشته. ساینی در رشته‌ی مهندسی دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده است.

در بخشی از کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ می‌خوانیم

سابادرا داس با نجوای غضبناکی به من می‌گوید: «بیولوژیست‌هایی داریم که می‌گویند هیچ چیزی به اسم نژاد وجود ندارد، که باید از آن عبور کنیم، باید فراموش کنیم. اما از طرف دیگر، اگر چنین چیزی وجود ندارد، پس اصلاً چرا می‌گویید «نژاد»؟ این فکر از کجا آمد؟» داس سرپرست کلکسیون‌های علمی و پزشکی دانشگاه کالج لندن است. او گاهی به‌عنوان استند-آپ کمدین هم کار می‌کند؛ حس شوخ‌طبعی تلخ و گزندۀ او حکایت از خشمی دارد که حاصل یافته‌های پژوهشی اوست. در قلب بلومزبری هستیم، منطقه‌ای که از روی باغ‌میدان‌های زیبا و خانه‌های سبک عصر جورجی شناخته می‌شود. این منطقه که زمانی پاتوق اصلی هنرمندان و نویسندگانی همچون وریجینیا وُولف بوده، هنوز هم بیشترین تعداد دانشگاه‌ها و کالج‌های لندن را در خود جای داده است. آن بیرون، خیابان گاوِر پُر از انبوه دانشجویانی است که سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند، اما جایی که من و داس نشسته‌ایم یک کتابخانه ساکت است. پشت یک میز کوچک داخل سالن موزه پِتری نشسته‌ایم که نام خود را از سِر فلیندرز پتری گرفته است. پتری یک مصرشناس بود که در سال 1942 از دنیا رفت و به‌خاطر گردآوری جمجمه‌ها از سرتاسر دنیا شهرت داشت. او می‌خواست دیدگاه‌های خود درباره برتری و پستی نژادی را اثبات کند.

داس می‌گوید: «دانشمندان انسان‌های اجتماعی هستند که در جامعه زندگی می‌کنند و دیدگاه‌های آن‌ها ساختار اجتماعی را می‌سازند.» او از من می‌خواهد که به داستانش گوش کنم، قبل از باز کردن بسته‌هایی از اشیاء در مقابل من که از بایگانی بیرون آورده، صحنه را آماده می‌کند. در میان اولین چیزها، یک عکس سیاه‌وسفید از یک مرد مسن خوش‌لباس است، ابروهای پرپشت‌ او روی چشم‌هایش سایه انداخته، ریش‌های پاچکمه‌ای سفیدش از دو طرف صورت تا یقه پایین آمده‌اند. زیر عکس امضای او دیده می‌شود: فرانسیس گالتونِ بیولوژیست، پسرعمه جوان چارلز داروین بود که در سال 1822 به دنیا آمد. داس به من می‌گوید که گالتون پدر علم به‌نژادی یا یوژنتیک است. او این اصطلاح را در سال 1883 و برگرفته از پیشوند یونانی یو- به معنای «خوب» ساخت تا ایده استفاده از مهار اجتماعی برای بهبود سلامت و هوش نسل‌های آینده را توصیف کند.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمه
فصل اول. عمق زمان
فصل دوم. دنیای کوچکی است
فصل سوم. دُکان علمی
فصل چهارم. درون محافل همفکران
فصل پنجم. واقع‌گرایان نژادی
فصل ششم. تنوع زیستی انسان
فصل هفتم. ریشه‌ها
فصل هشتم. روایت‌های خاستگاه
فصل نهم. کاست
فصل دهم. پوچ‌پنداران
فصل یازدهم. قرص سیاه
سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟
نویسنده
مترجمزهره مرصوص
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات364
زبانفارسی
شابک978-622-712406-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟

برای دریافت کتاب نژاد برتر: علم درباره نژادپرستی چه می‌گوید؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.