معرفی و دانلود کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران

عکس جلد کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران
قیمت:
۲۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران

کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران نوشته‌ی فرهاد ‏فرامرزی، بر وضعیت مهاجرین و اتباع غیر ایرانی متمرکز می‌شود و می‌کوشد حقوق اجتماعی آن‌ها را از جنبه‌ی قانونی و اسلامی بررسی کند. این کتاب مفهوم بیگانگی را از منظر فقهی و حقوقی مرور می‌کند، به مواد قانونی و اصول دینی مرتبط با اتباع بیگانه اشاره می‌نماید، و نشان می‌دهد که وضعیت کاری و تأمین اجتماعی آن‌ها در ایران چگونه باید باشد.

درباره‌ی کتاب حقوق کار و تأمین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران

در قرون اخیر، روابط بین‌الملل بسیار توسعه پیدا کرده است. این اتفاقات تبعات قابل‌توجهی به همراه داشته و بر خیلی از جنبه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جوامع تأثیر گذاشته. یکی از تبعات مناقشه‌برانگیز این جریان، افزایش مهاجرین بوده است. تا پیش از آن اساساً مهاجر به‌عنوان عنصری غیرخودی و ناهمگون تلقی می‌شد و دولت و جامعه به‌هیچ‌وجه او را نمی‌پذیرفتند. اما در دوران مدرن همه می‌توانستند برای کار، تحصیل یا ادامه‌ی زندگی به کشورهای دیگر بروند و این جزء حقوق انسانی و اساسی آن‌ها تلقی شد. بنابراین دیگر نمی‌شد وجود آن‌ها را نادیده گرفت. اصول دموکراسی، یک بیگانه را همچون یک شهروند بومی در نظر می‌گرفت و معتقد بود به او هم باید به‌اندازه‌ی هم‌وطن‌ها فرصت زندگی داده شود.

با این‌که در سال‌های اخیر حساسیت بر روی این موضوع بیشتر شده و تغییرات مثبتی هم به وجود آمده، اما اتباع بیگانه همچنان محل بحث هستند. یکی از موضوعات مهم در مورد این افراد، وضعیت کار آن‌هاست. آیا آن‌ها هم باید به اندازه‌ی شهروندان خودی فرصت کار داشته باشند؟ اساساً چه حقوقی اجتماعی‌ای باید به آن‌ها تعلق گیرد؟ کتاب حقوق کار و تأمین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران نوشته‌ی فرهاد ‏فرامرزی، دقیقاً به همین مسأله پرداخته و کوشیده این وضعیت را از منظر دین اسلام و سیستم حقوقی ایران بررسی نماید. این کتاب به آیات و احکام دینی مراجعه می‌کند و انواع قوانین مدنی و حقوقی کشور را مرور می‌نماید تا نشان دهد که حقوق اجتماعی اتباع غیرایرانی چطور باید تأمین شود.

دین اسلام بر احترام به هم‌نوع و برخورد فروتنانه با آن‌ها تأکید کرده است. احکام، آیات و روایت‌های زیادی در دسترس هست که در آن‌ها از مسلمان‌ها خواسته شده با همسایه و اطرافیانشان مهربان باشند و با آن‌ها مثل یک برادر رفتار کنند. بسیاری از فقها و حقوق‌دان‌ها اعتقاد دارند این روایت را می‌توان به اتباع بیگانه هم نسبت داد. یعنی یک شهروند مسلمان، نه‌فقط با هم‌وطن، که با بیگانه هم باید به‌درستی رفتار کند و حقوق انسانی او را رعایت نماید؛ اما از نظر حقوقی این مَثَل کمی پیچیده‌تر است. به نظر می‌رسد موضوع اتباع تا دهه‌ی 1340 مبهم بوده و به‌صورت شفاف به آن پرداخته نشده بوده است. در اواخر همان دهه، دیوان عالی کشور سعی کرد این وضعیت را کاملاً تعریف کند و بین تبعه و غیرتبعه تمایز قائل شود. با پذیرفتن موجودیت فرد غیرتبعه یا بیگانه، باید وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن‌ها هم مشخص می‌شد. دولت باید شرایط زندگی و کار آن‌ها را تعیین می‌کرد تا هم نظم کشور به هم نمی‌خورد و هم کرامت انسانی آن‌ها حفظ می‌شد. برای بررسی این وضعیت، فرهاد ‏فرامرزی در کتاب حقوق کار و تأمین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران، ابتدا مفهوم بیگانگی را منظر دین و قانون مشخص می‌کند. پس‌ از آن به انواع قوانین و مقررات مرتبط با کار اشاره می‌نماید و آن‌ها را تفسیر می‌کند. او در بخش پایانی این کتاب نیر به موضوع تأمین اجتماعی اتباع می‌پردازد و تلاش می‌کند این وضعیت را از لحاظ شریعت و حقوق توضیح دهد.

کتاب حقوق کار و تأمین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران را انتشارات هورین منتشر کرده است.

کتاب حقوق کار و تأمین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به حقوق‌دان‌ها، وکلا و کسانی که به مسائل فقهی علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران می‌خوانیم

مناطق آزاد تجاری – صنعتی از قانون کار و تأمین اجتماعی پیروی نمی‌کنند بلکه به دلیل دارا بودن موقعیت خاص، دارای مقررات جداگانه‌ای می‌باشند. مقررات ورود و اقامت اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ 1373/7/9 به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری رسیده است. همچنین مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران نیز که در تاریخ 1373/2/19 به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسیده است مقررات ویژه‌ای را در خصوص اشتغال اتباع بیگانه در این مناطق مقرر می‌دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود. در ابتدا تصریح می‌دارد که کارفرمایانی که در این مناطق کار می‌کنند حتی‌الامکان باید نیروی کار خود را از میان کارگران ایرانی انتخاب کنند (ماده 41) لیکن در صورتی که بخواهند از مهارت‌ها و تخصص‌های اتباع بیگانه استفاده نمایند، نسبت کارگران خارجی نباید از ده درصد کل شاغلان هر منطقه بیشتر باشد (تبصره ماده 41). کارفرمایانی که بر این اساس می‌خواهند اتباع خارجی را به کار گمارند، برای دریافت پروانه کار این اتباع بیگانه باید به سازمان منطقه مراجعه نمایند. سازمان منطقه درخواست صدور پروانه اشتغال برای اتباع بیگانه را به واحد کار و امور اجتماعی منطقه ارائه می‌نماید و واحد مربوط، پروانه کار را صادر می‌نماید (ماده 42). تکلیفی که در این مقررات بر عهده کارگران خارجی گذاشته‌شده است این است که در طول مدت اشتغال خود، تخصص‌های خود را به کارگران ایرانی آموزش دهند. سازمان هر منطقه سازوکار این آموزش را تعیین می‌نماید (ماده 43).

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1
حقوقی فقهی بیگانه
تعریف بیگانه از دیدگاه حقوقی
تعریف بیگانه از دیدگاه فقهی
تحولات مربوط به وضع بیگانگان در ایران
وضع بیگانگان در ایران قبل از اسلام
وضع بیگانگان در ایران پس از برقراری رژیم کاپیتولاسیون
حقوق کار
مفاهیم مربوط به حقوق کار
حقوق کار
کارگر
مبانی حقوق بیگانگان
برخی از حقوق اتباع بیگانه در نظام حقوقی ایران
جایگاه حقوق کار و تامین اجتماعی در تقسیم‌بندی‌های حقوقی
فصل 2
شرایط بهره‌مندی از حقوق کار بیگانگان در ایران و فقه اسلامی
حقوق کار بیگانگان در ایران
تاریخچه قانون کار مصوب 1369
وضعیت کلی اشتغال اتباع بیگانه در ایران
شرایط استغال به کار اتباع بیگانه
اصل عدم تبعیض در استخدام و حقوق اتباع بیگانه
روادید ورود با حق کار
پروانه کار
مدارک لازم جهت تغییر جغرافیایی خدمت یا تغییر سمت شغلی کارگر خارجی
درخواست نمودار سازمانی برای اتباع بیگانه
پایان رابطه استخدامی تبعه بیگانه
الزامات کارفرمایان در مورد اتباع بیگانه
جرایم و مجازات‌های کارفرمایان خاطی
اشتغال اتباع بیگانه در مناطق آزاد تجاری - صنعتی
معاهدات دوجانبه ایران و شرایط اشتغال به کار اتباع بیگانه
اسناد بین‌المللی در خصوص حقوق کار بیگانگان
حقوق کار بیگانگان در فقه اسلامی
حقوق کار در اسلام
شرایط اشتغال بیگانگان در فقه اسلامی
فصل 3
آثار بهره‌مندی از حقوق تامین اجتماعی بیگانگان در ایران و فقه اسلامی
حقوق تامین اجتماعی بیگانگان در ایران
تامین اجتماعی
پیشینه تاریخی حقوق تامین اجتماعی اتباع بیگانه در ایران
قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران سال 1334 و سال 1339
اصلاح آیین‌نامه اجرایی مقررات بیمه‌های تامین اجتماعی نسبت به اتباع بیگانه
قانون بیمه‌های اجتماعی مصوب 1349
آیین‌نامه اجرای مقررات قانون تامین اجتماعی بیگانگان در ایران
اصل تعمیم یا فراگیر بودن تامین اجتماعی
بررسی ماده 5 سابق قانون تامین اجتماعی
بررسی ماده 5 فعلی قانون تامین اجتماعی
موافقت‌نامه تامین اجتماعی بین دولت ایران و دولت جمهوری کره
بیمه بیکاری
مقررات بین‌المللی تامین اجتماعی که ایران به آنها پیوسته است
حقوق تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی
راهبردهای حمایتی الزامی
زکات
زکات فطره
خمس
فیئ و انفال
کفارات
راهبردهای حمایتی غیرالزامی
عطیه (هبه)
قرض‌الحسنه (وام بدون بهره)
راهبردهای مشترک (الزامی و غیرالزامی)
انفاق
صدقه
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات هورین
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات118
زبانفارسی
شابک978-622-5950-75-7
موضوع کتابکتاب‌های فقه و اصول، کتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران

برای دریافت کتاب حقوق کار و تامین اجتماعی بیگانگان در فقه اسلامی و قوانین ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.