معرفی و دانلود کتاب خاطره‌ای در درونم است: گزینه شعرهای عاشقانه

عکس جلد کتاب خاطره‌ای در درونم است: گزینه شعرهای عاشقانه
قیمت:
۳۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاطره‌ای در درونم است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاطره‌ای در درونم است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاطره‌ای در درونم است: گزینه شعرهای عاشقانه

شعر روسیه در قرن بیستم نوابغِ بسیاری را به صحنه‌ی ادبیات جهان معرفی نمود. آنا آخماتووا یکی از بزرگ‌ترینِ این نوابغ به شمار می‌رود. در کتاب خاطره‌ای در درونم است مخاطب گزیده‌ای از اشعار عاشقانه‌ی این شاعر نامدار و بی‌همتا خواهید؛ گزیده‌ای خواندنی که پرده از عمیق‌ترین احساسات، ژرف‌ترین بینش‌ها و الهام‌بخش‌ترین وجوهِ هنرِ شاعر برمی‌دارد.

درباره کتاب خاطره‌ای در درونم است

هنر شعر در روسیه، از اویل قرن بیستم، تحولی چشم‌گیر را از سر گذراند. پیش از این تاریخ، شعر روسی عمدتاً از جنس و سیاقِ اشعار رمانتیک‌های سده‌های گذشته‌ی انگلستان و فرانسه بود. در کار شاعران سده‌های هجده و نوزده روسیه، معناگرایی، توجهِ وافر به الهامات شاعرانه، احساسات تند و آتشین و شیوه‌های بیانی اغراق‌آمیز و پرابهت، خصائص اصلی به شمار می‌روند. اشعار این گروه از شاعران، تصویر گوشه‌نشینانی تنها و منزوی را به ذهن متبادر می‌کند، که فارغ از هیاهوی جهان، به غور در احساسات و عواطف شخصی خویش می‌پردازند، و وقعی به آن‌چه در جامعه در حال رخ دادن است، نمی‌نهند. (پیداست که در این میان استثناهایی نظیر پوشکین نیز وجود داشته است.) اما همزمان با آغاز قرن بیستم، و در پیِ ظهور بحران‌های سیاسی و اجتماعی عظیم در روسیه، که به انقلاب بلشویکی در سال 1917 منتهی شد، شعر نیز در روسیه رنگ‌وبویی سیاسی - اجتماعی به خود گرفت. این امر منجر به ظهور دو مکتب شعری مهم و تأثیرگذار شد: یکی فوتوریسم، و دیگری آکمه‌ایسم. اشعار آنا آخماتووا که گزیده‌ای از خواندنی‌ترینِ آن‌ها در کتاب خاطره‌ای در درونم است گرد آمده، تحت تأثیر موازین دو مکتب نامبرده سروده شده‌اند.

داعیه‌ی فوتوریست‌ها و آکمه‌ایست‌ها چه بود؟ ایشان بیش از هر چیز به لزومِ خلاص‌سازیِ شعر روسی از درون‌مایه‌های عرفانی و بینش‌های فردی و شخص‌محور اعتقاد داشتند. از همین رو، از همان ابتدا بیرق دشمنی با اصول رمانتیسم و سمبولیسم را برافراشتند؛ دو مکتبی که کار شاعرانِ وابسته بدان‌ها، لزوماً به نادیده انگاشتنِ مناسبات سیاسی و اجتماعی کشیده می‌شد. حال‌آن‌که فوتوریست‌ها و آکمه‌ایست‌های روسی بر آن بودند که شعر و ادبیات را به آینه‌ای برای بازتاب وقایع دوران‌سازی بدل سازند که آن زمان در سرزمین مادری‌شان در حال رخ دادن بود. از همین رو، ایشان به زدودن زبان شعر از اضافات پرداختند، و در کار خویش، بیانی هرچه روشن‌تر و شفاف‌تر را اختیار کردند؛ بیانی نزدیک به بیانِ توده‌ی مردم. چه، شعر ایشان بنا بود که تصویرگر آمال و آرزوها و تقلاهای توده‌های اجتماعی باشد.

آنا آخماتووا که پیشتر از او نام بردیم، از بزرگان مکتب آکمه‌ایسم به شمار می‌رود. اشعارِ او ساخته‌شده از بیان و زبانی بی‌اندازه روشن، و دارای تصاویر و استعاره‌هایی بدیع و دلکش و هنجارشکن‌اند. پیشتر به خصلتِ اجتماعی - سیاسیِ شاعران آکمه‌ایست اشاره کردیم. اینجا اما باید این نکته را اضافه کنیم، که شعر آنا آخماتووا در کنار مضامین پررنگ سیاسی - اجتماعی، سرشار از درون‌نگری‌های عمیق و ژرف است. این امر خصوصاً درباره‌ی اشعار عاشقانه‌ی او صادق است. سروده‌هایی که در کتاب خاطره‌ای در درونم است آمده، عمدتاً از میان همین آثار عاشقانه انتخاب شده‌اند. این سروده‌ها توسط احمد پوری برگزیده شده و به زبان فارسی ترجمه گشته‌اند.

کتاب خاطره‌ای در درونم است از سوی نشر چشمه به انتشار رسیده. گفتنی‌ست که نسخه‌ی صوتی این اثر نیز، در سایت و اپلیکیشن کتابراه موجود است.

کتاب خاطره‌ای در درونم است مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به اشعار عاشقانه و دوست‌داران ادبیات مدرن روسیه، دو گروه از مخاطبین اصلی سروده‌های آنا آخماتووا در کتاب خاطره‌ای در درونم است به شمار می‌روند.

با آنا آخماتووا بیشتر آشنا شویم

آنا آخماتووا (Anna Akhmatova) به سال 1889 دیده به جهان گشود و در سال 1966 روی در نقاب خاک کشید. نام وی در مقام یک شاعر، یادآورِ مکتبی ادبی موسوم به «آکمه‌ایسم» است. اصول این مکتب شعری در طلیعه‌ی سده‌ی بیستم و در سرزمین روسیه تدوین شد. آکمه‌ایست‌ها، که آخماتوا گل سرسبد ایشان بود، قائل به ضرورت حیات بخشیدن به شعرِ گرفتارِ رخوت و رکودِ روسی بودند؛ آنان نه به سمبولیسم ادبی، چنان‌که در فرانسه مرسوم بود گرایش داشتند، نه قواعد خشکِ حاکم بر هنر متعهد سوسیالیستی را درخور توجه می‌یافتند. در عوض همه‌ی تلاش خود را به کار می‌بستند تا شعر را از قید هر باید و نبایدِ جزم‌اندیشانه‌ای آزاد سازند.

از زمان مرگ آنا آخماتووا تا به اکنون، اشعار وی همواره خصلت باطراوت و الهام‌بخش خود را حفظ کرده‌اند. از آثار او در بازار نشر ایران، می‌توان به عناوینی چون «سایه‌ای در میان شما»، «شاه خاکستری چشم» و «چهار عاشقانه» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب خاطره‌ای در درونم است: گزینه شعرهای عاشقانه می‌خوانیم

چقدر تاریکند
گذرگاه‌هاى میان درختان در پارکِ کنار دریا،
چه اندازه زرد و روشن‌اند
لامپ‌ها!
چه آرامشى دارم من.
از او با من سخن نگو،
بیا و یک امشب نام او را نبر.
تو دلپذیرى،
همدیگر را دوست خواهیم داشت،
قدم خواهیم زد من و تو،
بوسه خواهیم زد و پیر خواهیم شد.
ماه‌هاى سبکبال به سرعت خواهند گذشت؛
چون ستارگان سفید برفراز سرمان.

فهرست مطالب کتاب

درباره شاعر
شامگاه
هر دو روى بالش
خورشید در خاطره رنگ مى‌بازد
او سه چیز را دوست داشت
در نیمه باز است
عشق
دستانم پشت شالم...
آنگاه که خشم...
تسبیح
سر درگمى
مؤدبانه پیشم آمدى
چه زیبا بود...
چه کنم که توان از من مى‌گریزد
ظرافت را نمى‌توانى
لبخندى به لب دارم...
بى‌خوابى
دیگر از یک لیوان نخواهیم خورد
فوج پرندگان سفید
او حسود بود...
جدائى
چقدر تاریکند
پنداشتیم تهى دستیم و بى‌چیز
خانه سفیدت را...
خاطره‌اى در درونم است
زنده‌اى یا که مرده، نمى‌دانم
مى‌دانم تو پاداشى هستى
اینجا گوئى...
آرى من آن...
بارهنگ
سحرگاهان بیدار مى‌شوى
در جاده‌اى رازناک و سفید
خبر
خانه در سکوت مى‌شود به ناگاه
همه روزه، هر بامداد...
مرا دوست ندارى
زمانى که ماه در آسمان...
پس از میلاد
رؤیاى تاریک
چه زیباست اینجا...
از تو گسسته‌ام دیگر
پس چنین پنداشتى...
نى‌زار
عطر خون
برایم قوئى نفرستاده است
جدائى
قلب خود را از تو نهان کرده‌ام
بدرقه
کتاب هفتم
از شعرهاى تاشکند
چهار پاره‌ها
هرگز دوست نداشتم از دیرباز
مى‌دانى که هرگز پاس نخواهم داشت
از دفتر سوخته
این یک جاده‌اى راست در پیش مى‌گیرد
قلب تو دیگر...
و اینک پاییز رسید پررنگ و میوه
دیدار
آخرین بازگشت
... مردى که اینک برایم وجود ندارد
مرا به شگفتى وا مى‌دارى...
مى‌بینى دیگر پَرِ پرواز ندارم
جدائى برایمان چه مفهومى دارد
به شعر
سرآغاز
بریده
ترانه‌هاى کوچک
بیرونِ در صدائى نیست
سرعت
جاى شگفتى نیست...
مى‌توانستم این کنم یا آن کنم
شبانه 1
شبانه 2
تقریباً در یک آلبوم
چرا شعرى نفرستادم
ما نه تنیس بازى مى‌کنیم
گاهشمار آنا آخماتووا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاطره‌ای در درونم است: گزینه شعرهای عاشقانه
نویسنده
مترجماحمد پوری
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-964-6194-95-3
موضوع کتابکتاب‌های شعر خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خاطره‌ای در درونم است

ناصر میرشاهی
۱۴۰۲/۸/۲۵
ترجمه ضعیفی بود بی توجه به موسیقی درونی شعر
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب خاطره‌ای در درونم است

برای دریافت کتاب خاطره‌ای در درونم است و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.