معرفی و دانلود کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث

عکس جلد کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث

کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث، به اهتمام سید حسین سجادی بافقی تألیف شده است. کتاب حاضر شامل آیاتی از قرآن می‌باشد که منحصراً در رابطه با خانواده و فرزندان بیان شده و همچنین به احادیثی می‌پردازد که توسط معصومین درباره‌ی نکات تربیتی نقل شده‌اند.

درباره‌ی کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث

در دورانی که نقش خانواده‌ها در تربیت فرزندان هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، لزوم توجه به نکات تربیتی از دیدگاه علوم اجتماعی و دینی امری ضروری به نظر می‌رسد. باور به ادیان الهی شامل ظرایف متعدد ا‌ست و افراد باید با توجه به اصول راهگشایی که آیین‌های آسمانی پیش روی آن‌ها قرار داده‌اند، در تعالی خود و سایر افراد کوشا باشند. دکتر سید حسین سجادی بافقی استاد دانشکده‌ی علوم تربیتی دانشگاه تهران، در کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث، به گردآوری آیات و روایاتی پرداخته که حاوی توصیه‌هایی ارزشمند در زمینه‌ی ازدواج، خانواده و حقوق زنان و فرزندان است.

کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث شامل شش فصل و چندین گفتار است و خواننده را با مسائلی مانند اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام، خلقت انسان، کودک به عنوان هدیه‌ی الهی، حقوق کودکان و عنایت ویژه به زنان از دیدگاه اسلام آشنا می‌سازد. شرایط انتخاب همسر، جزئیات مربوط به حقوق مادی و حقوق غیرمادی فرزند از جمله مواردی هستند که احادیث و روایات مربوط به آن‌ها در گفتارهای کتاب، مورد اشاره قرار گرفته‌اند. حقوق فرزند و وظایف والدین نسبت به او، نه تنها از نظر شرعی، بلکه با توجه به موارد قانونی مورد بررسی قرار گرفته و مؤلف مسائلی مانند حضانت، حق نفقه، حق ولایت، وصایت و حقوق غیرمادی فرزندان را از دیدگاه شرع و قانون توضیح داده است.

سید حسین سجادی بافقی در آخرین فصل از کتاب خود به ذکر برخی موانع و محدودیت‌ها و توصیه‌هایی در مورد اجتناب از آن‌ها می‌پردازد. آیات و احادیثی در مورد پرهیز از تبعیض قائل شدن بین فرزندان، دوری از ملامت و سرزنش، احساس مسئولیت و نکاتی از این دست، در ششمین و آخرین فصل از کتاب گردآوری شده‌اند.

انتشارات آوای نور کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث را به چاپ رسانده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث مناسب چه کسانی است؟

خواندن کتاب حاضر به والدین و علاقه‌مندان به مباحث علوم تربیتی و تربیت فرزند از دیدگاه آموزه‌های اسلامی پیشنهاد می‌شود.

با سید حسین سجادی بافقی بیشتر آشنا شویم

پروفسور سید حسین سجادی بافقی نویسنده، استاد دانشگاه و از جمله علمای مشهور حوزه‌ی علمیه در سال 1324 در شهر بافق به دنیا آمده است. او مقدمات ادبیات عرب را در حوزه‌ی علمیه‌ی بافق و یزد آموخته و پس از اخذ مدرک کارشناسی روان‌شناسی از دانشگاه تهران در سال 1352، برای ادامه‌ی تحصیل به ایالات متحده رفته است. سید حسین سجادی بافقی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ایالتی جکسون، مقطع دکترای خود را در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی ادامه داده. او در طول دوران فعالیت خود مسئولیت‌های گوناگونی را بر عهده داشته که از آن جمله می‌توان به عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران از سال 1368، ریاست دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، عضویت در انجمن روان‌شناسی و تدریس در دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد. کتاب «مشاوره ازدواج و خانواده» و ترجمه‌ی کتاب‌های «یادگیری انسان» و «کاربرد روانشناسی در تدریس» از دیگر تألیفات وی هستند.

در بخشی از کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث می‌خوانیم

خانواده واحد اصلی و اولیه جامعه و محل رشد و تعالی انسان است و در اسلام به عنوان محبوب‌ترین نهاد نزد خداوند معرفی شده است. این نهاد نه تنها در دوام و بقاء نسل بشر نقش اساسی را به عهده دارد، بلکه رشد و کمال شخصیت انسان و شکوفایی استعدادهای وی به آن بستگی دارد. خداوند متعال درباره خانواده و تشکیل آن توصیه‌های زیادی فرموده و من‌جمله از آن به عنوان نعمتی که در اختیار ما قرار داده و نباید در انجام وظیفه نسبت به آن کوتاهی کنیم، یاد شده است: قرآن می‌فرماید:

1. «یا أَیهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیکُمْ رَقِیبًا»

«ای مردم بترسید از پروردگار خود آن خدایی که همه شما را از یک تن آفرید و هم از آن جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از زن و مرد برانگیخت و بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست می‌کنید "خدا را در نظر آرید" و درباره ارحام کوتاهی مکنید که همانا خدا مراقب کردار شماست»

2. «وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ یؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یکْفُرُونَ»

«خداوند از جنس خودتان برای شما جفت آفرید و از آن جفت‌ها پسران و دختران و دامادها و نوادگان برای شما خلق فرمود و از نعمت‌های پاکیزه روزی داد آیا مردم "با وجود این نعمت‌های خدا" باز به باطل می‌گروند و به نعمت خدا کافر می‌شوند؟»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام
الف. تشویق به ازدواج
ب. انتخاب همسر و شرایط آن
شرایط معنوی- مذهبی
شرایط جسمانی- مادّی
شرایط روانی- رفتاری
ج. ویژگی‌های خانواده‌ای که کودک در آن پرورش می‌یابد
فصل 2: خلقت انسان، ابعاد وجودی و مراحل رشد وی
الف. دوران قبل از تولد
ب. دوران بعد از تولد
هفت سال اول
هفت سال دوم
هفت سال سوم
ج. مراحل به نقل از ائمه علیهم السلام
د. مراحل از دیدگاه حقوقی
شیردهی
حضانت
فصل 3: کودک به عنوان هدیه الهی
مژده تولد و تبریک گفتن
فصل 4: حقوق کودکان
الف. حقوق مالی
حق نفقه
حق ولایت
حق وصایت
ب. حقوق غیرمالی
حق نسب
حق نامگذاری
حق تعلیم و تربیت
اهمیت علم و یادگیری
تعلیم و تربیت کودک
حق محبت، ‌احترام، بازی و ورزش
محبت
احترام
مراسم نامگذاری
تراشیدن موی سر
عقیقه کردن
ولیمه تولد (جشن مهمانی برای تولد فرزند)
بازی و ورزش
حق فرزند برای انتخاب همسر
فصل 5: عنایت ویژه به زنان
فصل 6: موانع و محدودیت‌ها و توصیه در مورد اجتناب از آن‌ها
الف. اجتناب از تبعیض بین فرزندان
ب. پرهیز از افراط در محبت و بازی
ج. دوری از ملامت و سرزنش
د. برخورداری از الگوی مناسب رفتاری
ر. انتخاب دوست و همنشین خوب و مناسب
و. پرهیز از انتظار بیش از حدّ توان از کودک و نوجوان
ه. تلاش، احساس مسئولیت و داشتن هدف
ی. پرهیز از طلاق و از هم پاشیدگی خانواده
خلاصه و نتیجه‌گیری
منابع فارسی
منابع عربی
منابع لاتین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-600-309-125-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های حدیث
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث

برای دریافت کتاب خانواده و حقوق فرزندان از منظر قرآن و احادیث و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.