معرفی و دانلود کتاب خرده نسیان: مجموعه چند متن برای هنرهای نمایشی

عکس جلد کتاب خرده نسیان: مجموعه چند متن برای هنرهای نمایشی
قیمت:
56000 تومان - 5.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خرده نسیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خرده نسیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خرده نسیان: مجموعه چند متن برای هنرهای نمایشی

مجموعه‌ای از آثار چهره‌ی آشنای تئاتر ایران، بهمن فرسی! کتاب خرده نسیان متشکل از شش نمایشنامه است که هر کدام در روایت و موضوع مستقل هستند و قادرند توجه طیف گسترده‌ای از خوانندگان را جلب کنند.

درباره‌ی کتاب خرده نسیان

ادبیات نمایشی در تمام کشورهای دنیا طرفدارانی پروپاقرص دارد که از انتشار آثار نمایشنامه‌ای استقبال می‌کنند. اما این دسته آثار در ایران چندان شناخته شده نیستند و اگر از اهالی تئاتر نباشید، احتمالاً در کتاب‌فروشی مانند بسیاری دیگر از مقابل قفسه‌ی نمایشنامه‌ها رد می‌شوید. به تناسب این محرومیت و مهجوریت، نمایشنامه‌نویسان کشورمان هم معمولاً ناشناس باقی می‌مانند، به استثنای افرادی مانند بهمن فرسی که سال‌ها خاک صحنه خورده، با سرسختی به فعالیت هنری ادامه داده‌اند و با انتشار آثاری مثل کتاب خرده نسیان ارتباط خود با مخاطبان فارسی زبان دنیای نمایش حفظ می‌کنند.

کتاب خرده نسیان که در سال 2018 تالیف شده، مجموعه‌ای ارزشمند از شش نمایشنامه است. فضای منحصربه‌فرد هر نمایش باعث شده صاحبان سلایق مختلف از مطالعه‌ی آن لذت ببرند و هر کس جلوه‌ای از زندگی خود را در این آینه ببیند. دسّه‌گل، منکار، هُویّت: مُستَعار، خودربایی و من به ترتیب اسامی نمایش‌هایی هستند که بهمن فرسی در کتاب خرده نسیان کنار هم قرار داده است. نویسنده در این اثر به مشکلات زندگی، مرور خاطرات، برنامه‌ی آدم‌ربایی و تجربیات یک کارگردان سینما می‌پردازد اما دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد بسیار مهم‌تر از شرایطی است که در آن قرار گرفته‌اند. چرا که خرده نسیان نه حوادث، بلکه تحول شخصیت‌های نمایش را مرکز خود قرار داده است و پرده‌ای از انسانیت را برای ما روایت می‌کند.

بهمن فرسی را بیشتر بشناسیم

بهمن فرسی (Bahman Forsi) نویسنده، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر ایرانی است. او در سنین جوانی نویسندگی را آغاز کرد و به تألیف کتاب و نمایشنامه پرداخت. از اولین آثار او می‌توان به «شب یک، شب دو» اشاره کرد که در 1353 منتشر شد. این شخصیت نامدار تئاتر ایران، در سال 1356 از کشور خارج شد و امروز ساکن لندن است. بهمن فرسی با وجود زندگی در خارج از کشور همچنان فعالیت‌های هنری خود در ادبیات و تئاتر را ادامه می‌دهد و آثار متعددی را منتشر کرده است. «گلدان، بهار و عروسک»، «موش»، «پله‌های یک نردبان» و «صدای شکستن» تعدادی از دیگر کتاب‌های او هستند.

جالب است بدانید نام بهمن فرسی در میان اولین نویسندگان ابسورد کشور قرار دارد.

کتاب خرده نسیان مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی آثار ادبیات نمایشی علاقه دارید یا در این حوزه مشغول به فعالیت هستید، این اثر گران‌بها را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب خرده نسیان می‌خوانیم

نور زردنبوی مفلسی آرام‌آرام صحنه را روشن می‌کند. دستیاران صحنه، اتاق نشیمن آپارتمان پناهندگی رفیق‌ماضی را در بیرمنگام، همراه بیا برو‌هایی سامان می‌دهند. موسیقی قطار با تنبک اثر تهرانی، سر راه آمدن از چشمه یک به بند یک این چشمه با سِرِناد الاغ اثر سن سان مخلوط می‌شود. اگر هم دسترسی به سرناد نباشد، موسیقیِ بی‌کلام تضنیف معروف اسب ابلق سم‌طلا اثر نمی‌دانم کی! می‌تواند با تنبک تهرانی مخلوط بشود.

صحنه عبارت است از یک دیوار با کاغذ دیواری راه‌راه پیژامه شلواری خاکی‌رنگ چرکتاب. عکس لخت‌وپتی شیرخوارگی رفیق‌ماضی، دَمَرو افتاده روی تخت، زُل زده به دوربین، دست مادر به پشتش تا یک وقت وول نزند از تخت بیاُفتد به زمین، به ابعاد یک متر و بیست سانت در دو متر روی دیوار نصب است. یک میز گرد کوچک، یک کاناپه و سه تا صندلی، همه‌شان فرسوده و فکستنی، دو تا گلدان شمعدانی توی یک تاقچه، به یاد باغچه‌های وطن، یک چراغ پایه‌دار با آباژور بی‌کس‌وکار، به‌علاوه یک چراغ سقفی حباب‌دار که در فضای اتاق از هوا آویزان است.

در آستانه هشتادسالگی، در لباس گرمکن ورزشی، با موی سپیدبرفیِ آشفته، در وضعی پِرپِری و لرز لرزان، عینک نشانده نوک بینی، دمپایی‌به‌پا، تخته‌نرد زیر بغل، دست در بازو، و اندکی بعد نهاده به شانه نصیریان نامرئی از تاریکی صحنه پیش می‌آید. در مرز دیوار و فضای صحنه، با یک کلید چراغ سقفی را روشن می‌کند و اختلاط‌کنان، نصیریان نامرئی را این‌سو و آن‌سو می‌راند. به نظر نمی‌آید که جهت و مقصدی در کار است. شاید هم غرض فقط سرپا بودن و جنبیدن است.

رفیق‌ماضی واقعاً که چه سعادتی بود برای بنده این برخورد غیر مترقبه با سرکار (درنگ) و این همه صفا، که بنده تمنا کنم، و سرکار بی‌گفت‌وگو اجابت بفرمایید، قدم‌رنجه بفرمایید، همراه بنده تشریف بیارید بیرمنگاااام! و بد بِگذرونید شبی رو با این ارادتمند قدیم، در این زاغه عاریت پناهندگی.

فهرست مطالب کتاب

دسّه‌گل
منکار
هُویّت: مُستَعار
خودربایی
من

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خرده نسیان: مجموعه چند متن برای هنرهای نمایشی
نویسنده
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-6401-08-1
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
56000 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خرده نسیان

رها جعفری
۱۴۰۱/۱۱/۲۷
این کتاب مجموعه ۶ نمایشنامه از جناب بهمن فرسی است که تا جایی که من میدونم تازه‌ترین اثرهه واسه کسایی که باهاشون آشنا هستن نامشون کافیه که ترغیب بشن به خوندن کارهاشون ولی برای کسایی که آشنا نیستن فقط بدونید
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب خرده نسیان

برای دریافت کتاب خرده نسیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.