معرفی و دانلود کتاب خلاصه روانشناسی برای همه

عکس جلد کتاب خلاصه روانشناسی برای همه
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خلاصه روانشناسی برای همه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خلاصه روانشناسی برای همه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خلاصه روانشناسی برای همه

حیدرعلی زارعی، استادیار روانشناسی تربیتی، در کتاب خلاصه روانشناسی برای همه، با بهره‌گیری از زبانی ساده اصول اولیه‌ی علم روانشناسی را ذیل چهار فصل مبسوط و خواندنی با عموم علاقه‌مندان در میان گذاشته است.

درباره کتاب خلاصه روانشناسی برای همه

دانش روانشناسی آمیزه‌ای جذاب و گسترده از تحقیقات، نظریه‌ها و مفاهیم ارزنده است که جملگی، در راستای توضیح ساختارهای حاکم بر روان بشر، ارائه گشته‌اند. این دانش، به طور رسمی در اواخر سده‌ی نوزدهم میلادی، به همت فیلسوف و دانشمندی آلمانی به نام «ویلهم وونت» پایه‌گذاری شد. علمی که وونت بنیانِ آن را نهاد، در ابتدا به عنوان شاخه‌ای از علوم طبیعی شناخته می‌شد. به این معنی که تلاش روانشناسان اولیه، صرفاً معطوف به استفاده از ابزارهای گسترده‌ی دانش تجربی در شناخت سازوکارهای روانی انسان می‌شد. اگرچه به مرور زمان، تلقی تجربی از دانش روانشناسی با نظریات گوناگونی ادغام شد که روانشناسی را نه ساحتی از علوم طبیعی، بلکه شاخه‌ای از علوم انسانی به شمار می‌آوردند. این‌چنین بود که روانشناسی، طی یک بازه‌ی زمانی حدوداً یک و نیم‌سده‌ای، به مکاتب گوناگونی نظیر روانکاوی، روانشناسی اگزیستانسیال، روانشناسی فردی، روانشناسی مثبت، روانشناسی تحلیلی و... تقسیم شد؛ مکاتبی که هر یک، مدعی ارائه‌ی بهترین و کامل‌ترین نظریات در باب ساختار پیچیده‌ی روان آدمی‌اند. دکتر حیدرعلی زارعی در کتاب خلاصه روانشناسی برای همه، ضمن مرور نظریات بنیانگذارانِ مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مکاتبِ روانشناختی، تاریخچه‌ای مختصر از سیر تطور این رشته‌ی پردامنه را نیز، ارائه نموده است.

چنان‌که در پیشگفتار اثر پیش رو ذکر شده، هدف اصلی نگارنده از تألیف کتاب خلاصه روانشناسی برای همه، معرفی مهم‌ترین، جالب‌ترین، و البته، تأثیرگذارترین یافته‌هایی بوده که به شکل دادن به پیکره‌ی کنونی علم روانشناسی، مدد رسانده‌اند. حیدرعلی زارعی برای تحقق این هدف، از زبانی همه‌فهم و عاری از اصطلاحات فنی و تخصصی یاری گرفته است. چرا که قصد داشته کتابش نه فقط برای متخصصان حیطه‌ی روانشناسی، بلکه برای عموم علاقه‌مندان به این رشته‌، مفید و ثمربخش باشد.

کتاب خلاصه روانشناسی برای همه از چهار فصل و یک مقدمه تشکیل شده است. در مقدمه‌ی اثر، مهم‌ترین تعاریف ارائه‌شده از دانش روانشناسی، به طور خلاصه مورد بحث و واکاوی قرار گرفته‌اند. فصل اول به مرورِ نظریات مرتبط با بحث «یادگیری» اختصاص یافته؛ در فصل دوم منازعات نظری پیرامون مبحث «هوش» در کانون توجه نگارنده قرار داشته؛ در فصل سوم یافته‌های مکاتب گوناگون روانشناختی در باب موضوع پردامنه‌ی «رشد» مورد تأمل قرار گرفته؛ و سرانجام، در واپسین فصل اثر، معتبرترین «نظریه‌های شخصیت» به صورت خلاصه ارائه شده است.

زیگموند فروید، ژان پیاژه، اریک اریکسون، آلفرد آدلر، آبراهام مازلو و اریک برن، برخی از روانشناسان نامداری‌اند که نظریاتشان در کتاب حاضر مورد بحث و مداقه واقع گشته‌.

کتاب خلاصه روانشناسی برای همه، نخستین بار در سال 1394، از سوی انتشارات سبزان، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

کتاب خلاصه روانشناسی برای همه مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان روانشناسی و عموم علاقه‌مندان به این رشته‌ی جذابِ تحصیلی، مخاطبین اصلی دکتر حیدرعلی زارعی در کتاب خلاصه روانشناسی برای همه بوده‌اند.

با حیدرعلی زارعی بیشتر آشنا شویم

دکتر حیدرعلی زارعی، استادیار رشته‌ی روانشناسی تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی (واحد خوی) است. از این استاد برجسته تاکنون چندین و چند اثر خواندنی در حوزه‌ی روانشناسی به انتشار رسیده که در ادامه عناوین برخی از آن‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم: «خلاصه روانشناسی برای همه»، «نظریه‌های تأثیرگذار در علم روانشناسی»، «سهم ناشناخته‌ی سبک‌های تفکر و یادگیری در فرایند آموزش» و «راهنمای آمار استنباطی در روانشناسی به زبان ساده».

جملات برگزیده کتاب خلاصه روانشناسی برای همه

  • کارهای بزرگ وجود ندارد، به شرطی که آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنیم.
  • پیروزی نصیب افرادی است که بیش از همه استقامت دارند.
  • اگر با یک تاریکی مواجه شدید آن را لعن و نفرین نکنید، بلکه سعی کنید شمعی روشن کنید تا قسمت کوچکی از آن تاریکی را روشن کرده باشید.
  • بی‌سوادان سده 21 کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی‌اند که نمی‌توانند بیاموزند، آموخته‌های کهنه را دور بریزند، و دوباره بیاموزند.
  • اگر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیبی باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری.

در بخشی از کتاب خلاصه روانشناسی برای همه می‌خوانیم

زمانی ممکن است کودک یا یک فرد رفتارهای خوبی را بلد است و انجام می‌دهد اما فراوانی این رفتار کم است و ما از طریق تقویت کننده‌ها می‌توانیم احتمال تکرار این رفتار را افزایش دهیم برای مثال کودکی بلد است دست و صورت خود را بشوید ولی این کار را خیلی کم انجام می‌دهد. حال اگر زمانی که این رفتار را از کودک دیدیم می‌توانیم از طریق تقویت کردن آن، فراوانی آن را زیاد بکنیم به طوری که کودک هر روز دست وصورت خود را بشوید. اما بعضی مواقع ما می‌خواهیم رفتارهای جدیدی را در کودک ایجاد کنیم رفتاری که در خزانه رفتاری کودک وجود ندارد. در شرطی‌سازی کنش‌گر ایجاد رفتارهای تازه از طریق فرایندی به نام شکل‌دهی انجام می‌شود.

شکل‌دهی یعنی تقویت رفتارهای نزدیک به رفتار اصلی. مثال، کودک ما نماز خواندن بلد نیست و می‌خواهیم این ر فتار را به او یاد بدهیم. در مرحله اول هر موقع که کودک به نماز خواندن پدر یا مادر یا بطور کلی به مقوله نماز توجه نشان داد تقویت می‌کنیم. در مرحله بعد، اگر فقط به نماز توجه نشان داد تقویت نمی‌کنیم بلکه اگر یک مرحله نیز بر رفتار اصلی نزدیک‌تر شد مورد تقویت قرار می‌دهیم مثلا چگونگی وضو گرفتن را انجام داد تقویت می‌کنیم و مرحله به مرحله پیش می‌رویم تا کودک شروع به نماز خواندن بکند. مثال دیگر، از طریق شکل‌دهی می‌خواهیم به یک کودک رسم یک دایره را یاد بدهیم. در ابتدا کودک هر خطی را بکشد تقویت می‌شود در مرحله بعد خطوط خمیده تقویت دریافت می‌کنند در مرحله بعدی خطوطی که به صورت منحنی چسبیده به هم‌اند تقویت دریافت می‌کنند. در مرحله آخر، اگر خطوط به شکل دایره باشند تقویت دریافت می‌کنند. ما از طریق شکل‌دهی می‌توانیم مثل ترتیب زیر رفتار کشیدن دایره را در کودک ایجاد بکنیم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فرق روانشناس با روانپزشک
موضوع علم روانشناسی چیست؟
یک تصور غلط در مورد روانشناسی
نکته آخر: دلایل جذابیت علم روانشناسی برای همه
فصل اول: چگونه یاد می‌گیریم؟
یادگیری چیست؟
شرطی‌سازی کلاسیک
شرطی‌سازی هیجان‌ها
نظریه شرطی‌سازی کُنشگر اسکینر
نظریه یادگیری گاتری: یادگیری تنها با یک قانون
نظریه یادگیری بندورا: یادگیری از راه مشاهده
نظریه یادگیری آزوبل:
فصل دوم: هوش و انواع آن
نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر
هوش کلامی/ زبانی
هوش منطقی/ ریاضی
هوش دیداری / فضایی
هوش بدنی/ جنبشی
هوش موسیقیایی/ ریتمیک
هوش برون‌فردی
هوش درون‌فردی
هوش طبیعتگرا
هوش هیجانی
فصل سوم: رشد ذهنی، اخلاقی و اجتماعی کودک
ژان‌پیاژه، مشهورترین روانشناس سوئیس
رشد روانی– اجتماعی: نظریه اریک اریکسون
فصل چهارم: نظریه‌های شخصیت
زیگموند فروید، جنجالی‌ترین روانشناس دنیا
آلفرد ادلر روانکاو اتریشی
آبراهام مزلو روانشناس انسانگرای امریکایی
اریک برن روانپزشک آمریکایی کانادایی
آلبرت الیس روانشناس آمریکایی
قوانین موفقیت در زندگی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خلاصه روانشناسی برای همه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-600-117-118-5
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خلاصه روانشناسی برای همه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خلاصه روانشناسی برای همه

برای دریافت کتاب خلاصه روانشناسی برای همه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.