معرفی و دانلود کتاب خویشاوندی با خورشید و باران

عکس جلد کتاب خویشاوندی با خورشید و باران
قیمت:
۵۰۰۰۰ ۲۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خویشاوندی با خورشید و باران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خویشاوندی با خورشید و باران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خویشاوندی با خورشید و باران

پیر پائولو پازولینی، فیلمساز، هنرمند و کنشگر سیاسی نام‌آشنای ایتالیایی بود که با آثار خویش تأثیری ژرف بر جریان‌های روشنفکری اروپا در طول قرن بیستم به جا نهاد. در کتاب خویشاوندی با خورشید و باران مخاطب گزیده‌ای از اشعار این هنرمند بی‌بدیل خواهید بود. اثر مذکور که یکی از عناوین پرفروشِ بازار کتاب ایران به شمار می‌رود، به قلم شیوای ونداد جلیلی به زبان فارسی ترجمه شده است.

درباره کتاب خویشاوندی با خورشید و باران

پیر پائولو پازولینی یکی از نامدارترین هنرمندان و روشنفکران اروپایی در طول قرن بیستم بود. پازولینی، نه فقط در ایران، بلکه کمابیش در سراسر دنیا، بیش از هر چیز به عنوان فیلمسازی برجسته شناخته می‌شود. ساخته‌ی سینمایی مشهور او با عنوان «سالو»، این روزها در نگاه اغلب صاحب‌نظران و منتقدان، یکی از کلاسیک‌های هنر هفتم تلقی می‌گردد. اغلب آثار سینمایی دیگر او نیز از شأنی شامخ در میان اهالی سینما برخوردارند. خصوصاً دو فیلم بلند وی با اسامیِ «ماما روما» و «اودیپ شهریار». البته که نبوغ سینمایی پیر پائولو پازولینی ابداً بر کسی پوشیده نیست. امّا این نبوغ، متأسفانه تا حدودی بر فعالیت‌های ادبی این هنرمند برجسته سایه افکنده است. چه بسا بسیاری ندانند که او در طول عمر خویش دفترهای شعری مهم و قابل اعتنایی نیز سروده بوده است. حال آن‌که خود پازولینی خوش داشت که در وهله‌ی اول به عنوان یک شاعر شناخته شود.

باری، در کتاب خویشاوندی با خورشید و باران (The Selected Poetry of Pier Paolo Pasolini) بناست مخاطب گزیده‌ای از اشعار خواندنی پیر پائولو پازولینی باشید، که جملگی توسط ونداد جلیلی برگزیده و به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. فرصت مطالعه‌ی اشعار درخشان پازولینی بی‌گمان نزد مخاطبین سخن‌سنج فارسی‌زبان مغتنم شمرده خواهد شد. خصوصاً که این روزها شاهد توجه روزافزون به شعر پازولینی در سطح جهان، خاصه در دنیای انگلیسی‌زبان هستیم؛ شعری که به زعم بسیاری، از نمونه‌های کم‌نظیر سروده‌های ایتالیایی در دو سده‌ی اخیر به شمار می‌رود.

اشعار موجود در کتاب خویشاوندی با خورشید و باران، چنان‌که خود شاهد خواهید بود، واجد کیفیاتی متناقض‌نما هستند. به این جهت که از یک سو، در سطح زبانْ به زلالیِ آب روان‌اند و از سویی دیگر، در سطح محتوا، در بطن خود حامل معانیِ ضمنی بی‌شمار به نظر می‌رسند. به علاوه، در این سروده‌های درخشان، جابه‌جا به هم‌آمیزیِ هنرمندانه‌ی دو عنصر متضاد «منطق» و «احساس» برمی‌خوریم؛ واقعیتی که به زعم مترجم فارسی اشعار پازولینی، از کیفیت دوگانه‌ی ذهن این شاعر بزرگ نشأت گرفته است.

در باب کتاب خویشاوندی با خورشید و باران، و به طور کلی‌تر، راجع به تأثیر اشعار پازولینی بر جریان‌های ادبی پس از خود در ایتالیا، گفتنی بسیار بیش از این‌هاست. اما افسوس که مجال ما در این نوشتار چندان فراخ نیست. پس بهتر می‌بینیم که مطلب خویش را با ذکر گفته‌ای آلبرتو موراویا در وصف پازولینیِ شاعر به پایان بَریم:

«جهانْ شاعران زیادی به خود نمی‌بیند. در هر قرن فقط سه یا چهار شاعر زاده می‌شود. بی‌گمان پس از گذشت این قرن، پیر پائولو پازولینی در زمره‌ی آن تعداد قلیلی خواهد بود که در مقام شاعر اهمیت خواهند داشت.»

نکوداشت‌های کتاب خویشاوندی با خورشید و باران

- کفرگویی متهم که عمیقاً به کاتولیسیسم ایتالیا وفادار بود؛ کمونیستِ پیرو گرامشی که مطرود اهالی حزب به شمار می‌رفت؛ قهرمانی محلی که در مقیاسی جهانی شناخته‌شده بود؛ شاعری رادیکال که نسبت به جریان‌های ادبی آوانگارد اعتنایی نداشت: پیر پائولو پازولینی نه فقط جمع اضداد، بلکه نیرویی مقاوم در برابر هر شکلی از ریاکاری بود. (Susan Stewart - The Nation)

- پازولینی، خالق کتاب خویشاوندی با خورشید و باران، در جهان بیش از همه به عنوان فیلمسازی برجسته و فعالی سیاسی شناخته می‌شود. با این همه، به گمان من، او قبل از هر چیز، شاعری بزرگ بود. (John Ashbery)

- اگرچه پیر پائولو پازولینی خوش داشت خود را بیش از همه به عنوان یک شاعر معرفی کند، اشعار او در جهان، متأسفانه چندان که باید و شاید مورد توجه واقع نشده‌اند؛ دست‌کم نه به اندازه‌ی آثار سینمایی‌اش. (Armando Maggi, University of Chicago)

- در کتاب خویشاوندی با خورشید و باران مخاطب اشعاری شورمند، درخشان، تغزلی و سراسر موسیقایی از یکی از چهره‌های مهم جهانِ ادب و هنر در طول سده‌ی بیستم خواهید بود. (Patrick Barron, University of Massachusetts Boston)

کتاب خویشاوندی با خورشید و باران مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به شعر جهان و طرفداران سینمای پیر پائولو پازولینی دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب خویشاوندی با خورشید و باران‌اند.

با پیر پائولو پازولینی بیشتر آشنا شویم

پیر پائولو پازولینی (Pier Paolo Pasolini) یکی از مهم‌ترین چهره‌های فرهنگی ایتالیا در سده‌ی گذشته بود. او به سال 1922، در شهر بولونیا دیده به جهان گشود. فعالیت او در عرصه‌ی سینما، با نوشتن فیلمنامه‌ی فیلم «شب‌های کابیریا»، ساخته‌ی مشهور فدریکو فلینی، آغاز گشت. نخستین فیلم مهم و شایان توجهی که خود پازولینی کارگردانی کرد، «انجیل به روایت متی» نام دارد. مشهورترین و جنجالی‌ترین ساخته‌ی سینمایی او اما، بی‌گمان واپسین فیلمی‌ست که کارگردانی کرده: «سالو یا صدوبیست روز در سودوم». پازولینی در اثر نامبرده، با الهام از نوشته‌ای به قلم مارکی دو ساد، داستانی جنون‌آمیز و آکنده از صحنه‌های اروتیک را به روی پرده‌های سینما برده است. اثری با دلالت‌های سیاسی آشکار که پس از اکران اولیه، توأمان تحسین‌های پرشور و واکنش‌های منفی تندی را برانگیخت.

پیر پائولو پازولینی علاوه بر سینما، در ادبیات و سیاست نیز فعالیت‌هایی جدی و درخور اعتنا داشت. گرایش‌های سیاسی او به احزاب چپ نزدیک بود. اگرچه با بسیاری از کمونیست‌های ایتالیایی سر جنگ داشت.

پازولینی در سال 1975، در نزدیکی شهر رم، به طرزی دهشت‌انگیز به قتل رسید. باور عمومی بر این است که قاتل او دارای انگیزه‌های سیاسی بوده است.

پیر پائولو پازولینی هنرمند نسبتاً پرکاری بود. آنچه در ادامه می‌بینید، گزیده‌ی آثار او در دو حیطه‌ی سینما و ادبیات است.

آثار سینمایی:
«ادیپ شهریار»، «خوکدانی»، «قضیه»، «ماما روما»، «پرنده‌های بزرگ و پرنده‌های کوچک»، «داستان‌های عشقی هزار و یک شب»، «مده‌آ».

آثار ادبی:
«نامه‌های لوتری»، «خویشاوندی با خورشید و باران»، «مذهب زمان من»، «پدر وحشی».

جوایز و افتخارات پیر پائولو پازولینی

- برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران در جشنواره‌ی فیلم ونیز
- برنده‌ی جایزه‌ی خرس طلاییِ جشنواره‌ی فیلم برلین
- برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ جشنواره‌ی فیلم کن
- برنده‌ی جایزه‌ی آکادمی فیلم بریتانیا
و...

در بخشی از کتاب خویشاوندی با خورشید و باران می‌خوانیم

از عشق کبودم
نه پسربچه و نه هزاردستان
گلی بِکرم
شوقی بی‌شهوت دارم.
با نخستین پرتو خورشید
از میان بنفشه‌ها برخاستم
در شب یک‌دست
ترانه‌ای فراموش‌شده خواندم
به خودم گفتم: «نرگس!»
و شبحی از چهره‌ام
با درخشش جعد گیسوانش
چمن را تاریک کرد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مختصری درباره‌ی زندگی و شعر پازولینی
از دفتر بهترین جوانی
مرگ پسرک
داوود
بازگشت به قریه
ترانه‌ی ناقوس‌ها
رقص نرگس
پاستورال نرگس
روز مرگ من
دزدان
ختم کلام
از دفتر هزاردستان کلیسای کاتولیک
مصایب مسیح
یادبود
مناجات
مسیحی دیگر
خاطرات
کشف مارکس
شبانه‌های کوتاه
از دفتر خاکستر گرامشی
کوهستان آپن‌نینو
خاکستر گرامشی
از دفتر مذهب روزگار من
موهبات
پیوستی بر «مذهب»: نور
به شاهزاده
به برتولوچی
به کشورم
قطعه‌ای خطاب به مرگ
از دفتر شعر در هیأت گل رز
خواهش از مادرم
بقای بی‌امید
مریلین
از دفتر گذار از انسان و سازمان‌دهی
تقاضای کار
یکی از هزاران سخن آخر
آتن
حضور
یادداشت
آخرین رؤیاهای قبل از مرگ
باغ ماهیان
از دفتر جوانی تازه
بدرود و شادباش
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خویشاوندی با خورشید و باران
نویسنده
مترجمونداد جلیلی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات224
زبانفارسی
شابک978-600-229-677-1
موضوع کتابکتاب‌های شعر خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۵۰۰۰۰ ۲۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خویشاوندی با خورشید و باران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خویشاوندی با خورشید و باران

برای دریافت کتاب خویشاوندی با خورشید و باران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.