معرفی و دانلود کتاب داستان‌ نویسی: کارگاه نویسندگان گاتهام

عکس جلد کتاب داستان‌ نویسی: کارگاه نویسندگان گاتهام
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب داستان‌ نویسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب داستان‌ نویسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب داستان‌ نویسی: کارگاه نویسندگان گاتهام

کتاب داستان‌ نویسی به کوشش جمعی از نویسندگان کارگاه نویسندگی گاتهام درباره‌ی اصول و قواعد داستان‌نویسی است. نویسندگان کتاب پیش رو با این پیش‌فرض که هر کسی توانایی نوشتن را دارد و نوشتن، مهارتی است که می‌توان آن را آموزش داد، اقدام به نگارش آن کرده‌اند. علی‌رغم اینکه استعداد، طبیعی‌ست و نمی‌توان آن را آموخت، مهارت‌ها قابل یادگیری هستند و شما نیز می‌توانید به‌عنوان یک فرد علاقه‌مند به نویسندگی، از آموزه‌های کتاب پیش رو استفاده کرده و مسیر نویسندگی را برای خود هموارتر کنید.

درباره‌ی کتاب داستان‌نویسی

بسیاری از خوانندگان این کتاب، سال‌ها آرزوی نویسندگی و علی‌الخصوص داستان‌نویسی را در سر پرورانده‌اند. حتی عده‌ای از آن‌ها درحال‌حاضر به این کار مشغول شده و در پی دستیابی به عملکرد قوی‌تری در این زمینه، شروع به خواندن این کتاب راهنما کرده‌اند. اگر شما هم یکی از مخاطبان این اثر هستید، در هر دو حالت، می‌توان با اطمینان ادعا کرد که در مسیر درستی قرار گرفته‌اید. هنر داستان‌نویسی علاوه بر اینکه نیازمند استعداد و ذوق و قریحه‌ی ذاتی و درونی‌ست، با توجه به تغییر سلایق خوانندگان در هر دوره و زیاد شدن رقیبان، نیاز به کسب مهارت و آموزش دیدن نیز دارد. در کتاب داستان‌نویسی (Writing Fiction: The Practical Guide from New York's Acclaimed Creative Writing School) می‌خوانید که چند سال پیش یک کارگاه کوچک نویسندگی در شهر نیویورک آمریکا تشکیل شد. هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این کارگاه هزینه‌ای برای شرکت در کلاس‌ها نپرداخته بودند و جلسه‌ی اول کاملاً مجانی بود، اما در پایان نخستین جلسه عده‌ی زیادی برای ادامه‌ی کلاس‌ها حاضر به پرداخت شهریه شدند و به این شکل بود که کارگاه نویسندگی گاتهام (Gotham Writers' Workshop) شکل گرفت.

اساتید کارگاه نویسندگی گاتهام بر آموزش هنر نویسندگی به روشی کاربردی، در دسترس و سرگرم‌کننده تأکید دارند و حالا تکنیک‌های مکتب پرطرفدار خود را در کتاب داستان‌نویسی ارائه کرده‌اند. در کتاب پیش رو شما با عناصر اساسی هنرهای داستانی، از جمله شخصیت، طرح، دیدگاه و... به وضوح و به طور کامل آشنا می‌شوید، مفاهیمی کلیدی‌ که با قطعاتی از آثار بزرگ داستانی به تصویر کشیده شده‌اند را خواهید آموخت، متن کامل «کلیسای جامع» اثر ریموند کارور را که یک شاهکار در زمینه‌ی داستان کوتاه معاصر است، خواهید خواند و تمرین‌هایی را انجام می‌دهید که به شما امکان می‌دهند هر آنچه را که یاد گرفته‌اید به‌شکلی آنی در نوشتار خود اعمال کنید. وقتی مطالعه‌ی این کتاب را به پایان رساندید و تمام تمرین‌های آن را انجام دادید، به مهارت‌هایی دست پیدا خواهید کرد که به شما امکان می‌دهند ایده‌هایتان را به داستان‌های کوتاه و رمان‌های تأثیرگذار تبدیل کنید. و به بیان دیگر می‌توان ادعا کرد، شما به یک نویسنده تبدیل خواهید شد!

خواندن کتاب داستان‌نویسی برای نویسندگانی با سطوح مختلف تجربه، شاید فرآیندی متفاوت باشد اما حتی کسانی‌که مدتی‌ست به کار نوشتن مشغول هستند نیز، به نکات ارزشمند آن نیاز پیدا خواهند کرد و بعید نیست اگر فکر کنند «کاش این کتاب را پنج سال پیش داشتم!». از ویژگی‌های بارز کتاب داستان‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگرچه فصل‌های مختلف آن توسط افراد متفاوتی نوشته شده، اما نکات آن یکدست و کاربردی است و با زبانی گیرا و جذاب بیان شده‌اند.
  • حجم عظیمی از اطلاعات را به صورت یکجا دربرمی‌گیرد؛ به این معنی که می‌توان آن را به‌عنوان راهنمایی جامع و کامل در نظر گرفت.
  • حاوی نمونه تمریناتی است که ساختار بسیار خوبی دارند.
  • شامل نمونه‌های داستانی خوبی است و همچنین متن یک داستان کوتاه فوق‌العاده را در انتهای کتاب خواهید خواند. (کلیسای جامع اثر ریموند کارور)
  • هیچ نکته‌ای در آن پیشگویی نمی‌شود بلکه همه‌چیز به‌صورت کاملاً معقول و عملی بررسی و آموزش داده شده است.

کتاب داستان‌نویسی در ده فصل به رشته‌ی تحریر درآمده که در ادامه به برخی از عناوین فصول اشاره خواهد شد: «داستان: چیستی، چگونگی و چرایی آن»، «شخصیت: سایه‌های دربند»، «طرح داستانی (پیرنگ)؛ سؤال در مورد موضوع اصلی داستان»، «زاویه‌ی دید (نظرگاه): فهرست کامل»، «توصیف: با کلمات به تصویر کشیدن»، «دیالوگ: آن را فریاد بزن» و ... از آن جمله هستند.

انیسا دهقانی کتاب داستان‌نویسی را به فارسی برگردانده و نشر افکار آن را منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نکوداشت‌های کتاب داستان‌نویسی

  • در اینجا یک راهنمای صادقانه و جذاب با درس‌هایی وجود دارد که هر نویسنده‌ای، در هر مرحله از کار نوشتن، از آن‌ها بهره خواهد برد. درست بعد از پایان نوشتن کتاب دومم آن را خواندم. و حالا برای شروع کتاب سومم از آن الهام گرفته‌ام. (جومپا لاهیری، نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر برای کتاب ترجمان دردها)
  • کتابی سرگرم‌کننده برای توضیح زیر و بم نوشتن و تمام مفاهیم مرتبط با آن، از ایده‌ی اولیه گرفته تا انتشار مجدد، موضوع، منابع ادبی و ... . علاوه بر این، تمرین‌های مختلفی نیز در این کتاب وجود دارد که به بهبود فرایند داستان‌سرایی کمک می‌کنند. (کارلوس جی. اگورن، نویسنده)

کتاب داستان‌نویسی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم به هنر نویسندگی و نوشتن داستان و رمان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این کتاب راهنما را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب داستان‌ نویسی: کارگاه نویسندگان گاتهام می‌خوانیم

بیایید با یک سؤال ساده‌تر شروع کنیم: داستان چیست؟ در معنایی وسیع‌تر، داستان را می‌توان به سادگی، ساختن یک روایت نامید.

حرفه‌ی ساختن روایت، به زمان‌های بسیار دور باز می‌گردد. جایی در گذشته‌های نامعلوم، اجداد غار نشین ما، داستان‌های جادویی خود را ابداع و آن‌ها را برای یکدیگر بازگو می‌کردند. این سنت رشد کرد و برخی از این داستان‌ها به پرطرف دارترین اسطوره‌ها تبدیل شد، افسانه‌هایی که مقدر بود از نسل‌های پی‌در‌پی عبور کند، از قاره‌های گوناگون بگذرد و نگرش آدمیان و نحوه‌ی تفکر آنان را تغییر دهد. در پاره‌ای اوقات، بعضی از این داستان‌ها به قصد اینکه ثبت شود و خوانده شود در جایی نوشته می‌شد. نویسنده‌ای از بین‌النهرین، در حدود چهار هزار سال پیش، حماسه‌ی گیلگَمِش را روی الواح سنگی حک کرد و حالا شما فکر می‌کنید بازنویسی یک داستان با یک ماشین تایپ کار سختی است...

در هر حال، به تعریفی دقیق‌تر از داستان رسیدیم: روایتی ساخته‌شده که به وسیله‌ی نثر، تنها با کمک کلمات، بیان می‌شود.

تنها کلمات.

این چالش و شگفتی بی‌نظیر داستان‌نویسی است. هیچ هنرپیشه یا قصه‌گویی در کار نیست تا از اداها و حرکات بدن خود در حالات مختلف کمک بگیرد. هیچ نقاش یا فیلمسازی وجود ندارد که چیدمان صحنه‌ها و ابعادشان را نشان دهد. همه‌چیز تنها با این علامات کوچکی که ما به آن‌ها حروف می‌گوییم، و در نهایت کلمات را به وجود می‌آورند و در جملات و پاراگراف‌ها تکرار می‌شوند، شکل می‌گیرد و چنان با تصور و پندار خواننده آمیخته می‌شود که او را به درون واقعیت داستان می‌کشاند - مانند آلیس که از آینه عبور می‌کند - و به این ترتیب خواننده می‌تواند واقعیت جایگزین را ببیند، حس کند، تجربه نماید و نگران آن باشد، به همان اندازه که مسیر پر پیچ‌وخم زندگی خود را با تمام دلشکستگی‌ها و اندوه‌ها طی می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
سخنی از موسسان کارگاه نویسندگان گاتهام
چگونه از این کتاب استفاده کنیم
فصل 1: داستان: چیستی، چگونگی و چرایی آن
فصل 2: شخصیت: سایه‌های دربند
فصل 3: طرح داستانی (پیرنگ)؛ سؤال در مورد موضوع اصلی داستان
فصل 4: زاویه‌ی دید (نظرگاه): فهرست کامل
فصل 5: توصیف: با کلمات به تصویر کشیدن
فصل 6: دیالوگ: آن را فریاد بزن
فصل 7: فضا و شتابان‌گویی: من اینجایم پس هستم
فصل 8: صدا: لحن داستان
فصل 9: مضمون: داستان شما واقعاً درباره‌ی چیست؟
فصل 10: بازنویسی: نویسندگان واقعی خودشان بازنویسی می‌کنند
پیوست

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب داستان‌ نویسی: کارگاه نویسندگان گاتهام
نویسنده
مترجمانیسا دهقانی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات445
زبانفارسی
شابک978-622-637457-6
موضوع کتابنگارش
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب داستان‌ نویسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب داستان‌ نویسی

برای دریافت کتاب داستان‌ نویسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.