معرفی و دانلود کتاب در باب شجاعت

عکس جلد کتاب در باب شجاعت
قیمت:
۷۴,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در باب شجاعت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در باب شجاعت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در باب شجاعت

جفری اسکار، فیلسوف و اندیشمند برجسته‌ی بریتانیایی، در کتاب در باب شجاعت، ضمن بحث از چیستیِ شجاعت، چراییِ فضیلت تلقی شدن این خصیصه در جوامع گوناگون را نیز مورد بررسی قرار داده است. اثر حاضر ذیل مجموعه‌ی دانش زندگی نشر بیدگل به انتشار می‌رسد.

درباره کتاب در باب شجاعت

در میان تمام فضایل و سجایای اخلاقی بشر، «شجاعت» یکی از تحسین‌برانگیزترین‌هاست. همه‌ی ما برای افراد سخاوتمند احترام قائلیم؛ اغلبمان قدر مردمان نیک‌سرشت را می‌دانیم، و انسان‌های صادق را از صمیم قلب تحسین می‌کنیم. بیش‌وکم، همچنین است رویکردمان نسبت به اشخاصِ فاضل، امین، وفادار، مهربان و... . در این میان امّا، انسانِ بهره‌مند از شجاعت در نظرمان جلوه و جلای دیگری دارد. چنان‌که به تعبیر عامیانه، در مقابل چنین شخصی به راحتی دست‌وپای خود را گم می‌کنیم، و در پی نوعی احساسِ حقارت در برابر عظمت او، تماماً مفتون و مجذوب وی می‌گردیم. چرا انسانِ شجاع این‌چنین ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؟ در فضیلت شجاعت، چه عنصر جادویی و سحرانگیزی نهفته که در فضایلی چون راستی، نرم‌دلی، سخاوت و... نظیرِ آن را نمی‌یابیم؟ در کتاب در باب شجاعت (On Courage) تلاش شده تا پاسخی موجه به این دست از سوالات داده شود.

نویسنده‌ی کتاب در باب شجاعت، جفری اسکار نام دارد. او یکی از برجسته‌ترین فیلسوفانِ حوزه‌ی اخلاق در چند دهه‌ی اخیر است. در اثر نامبرده، تلاش او بر آن بوده تا از طریق بازاندیشی در آرای متفکران اعصار گوناگون در باب مفهوم شجاعت، به تعریفی جامع و مانع از این مفهوم دست یابد. ارائه‌ی تعریفی از شجاعت امّا، نه همه‌ی هدف نگارنده‌ی کتاب در باب شجاعت، بلکه صرفاً نخستین گام او در راستای طرح مسائلی حیاتی‌تر بوده است. تازه در گام‌های بعدی است که مشکلات و اختلاف نظرها پدیدار می‌گردند؛ آنجا که اسکار به طرح پرسش‌هایی بس حساس و تأمل‌برانگیز در باب نسبت شجاعت با دیگر فضایل اخلاقی می‌پردازد. برای مثال، او در فصل دوم کتاب خود، از «درست و غلطِ شجاعت» سخن به میان می‌آورد، و ذیلِ پرسش پیش رو، مسئله‌ای اساسی را مطرح می‌سازد: آیا شجاعت همواره و همه وقت شایسته‌ی تحسین است؟ آیا نمی‌توان به سادگی مثال‌هایی را به خاطر آورد که در آن‌ها، شجاعت در راستای هدفی از حیثِ اخلاقی ناپسند به کار رفته است؟

به طور کلی، می‌توان از بحث‌های جفری اسکار در کتاب حاضر چنین نتیجه گرفت که وجه ممیزه‌ی شجاعت از سایر فضایل انسانی، آن است که در فضیلت شجاعت، علاوه بر وجه اخلاقی، و چه بسا بیش از وجه اخلاقی، جنبه‌ای زیبایی‌شناختی نیز وجود دارد. به عبارتی، فرد شجاع، لزوماً و همواره انسانی نیک نیست؛ اما مطلقاً و نزد همگان، انسانی زیبا و تحسین‌برانگیز است. این مسئله توضیح می‌دهد که چرا اغلب ما، در ضمیر خود، بهره‌مندی از شجاعت را به برخورداری از هر یک از فضایل دیگر ترجیح می‌دهیم؛ حتی اگر این «شجاع بودن»، به بهای «بد بودن» حاصل شده باشد.

از دیگر فصول جذاب کتاب، فصل سوم اثر، با عنوان «فضیلت اصلی یا رذیلتی مردانه» است. در این بخش از کتاب، جفری اسکار مفهوم شجاعت را در پرتو بحث از انگاره‌ی «مردانگی» مورد تأمل قرار داده و به توضیحِ چراییِ اهمیت فضیلت شجاعت در ساختارهای مردسالار پرداخته است.

کتاب در باب شجاعت ذیل شش فصل تدوین و تنظیم شده. ترجمه‌ی فارسی این اثر به قلم رسول سعدونی صورت گرفته، و نشر آن به همت انتشارات بیدگل میسر گشته است.

درباره مجموعه دانش زندگی بیدگل

هر یک از عناوین این مجموعه، به بررسی فلسفیِ یکی از مفاهیمِ مهم در زندگی عملی، از جمله «شجاعت»، «حسرت» و... اختصاص یافته است. به طور کلی، هدف از تدوین این مجموعه، فراهم آوردن متونی آموزنده در راستای ارتقای کیفیت زیستِ اخلاقی و اجتماعیِ خواننده بوده است.

از میان آثارِ متعلق به مجموعه‌ی دانش زندگی، می‌توان به عناوینی چون «در باب شجاعت»، «در باب انتظار»، «در باب حسرت» و «جان‌های بیمار، ذهن‌های سرحال» اشاره نمود.

نکوداشت‌های کتاب در باب شجاعت

- کتابی درخشان در باب یکی از پردامنه‌ترین مفاهیم بشری... هر مخاطبی که در باب موضوع شجاعت کنجکاو باشد، باید به‌جد مطالعه‌ی این اثر را در دستور کار خویش قرار دهد. (CHOICE)

- جفری اسکار برای تبیین مفهوم شجاعت، همان اندازه که به آرای فیلسوفان باستان توجه نشان داده، به عقاید متفکران معاصر نیز در این باب، نظر داشته است. (Amazon)

- پژوهش‌های اسکار در کتاب در باب شجاعت، بی‌شک برای تمام علاقه‌مندان به مباحث فلسفه‌ی اخلاق سودمند و بدیع خواهد بود. (Roger Crisp)

کتاب در باب شجاعت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث فلسفی (خصوصاً مباحثِ مرتبط با حوزه‌ی فلسفه‌ی اخلاق) مخاطبین اصلی کتاب در باب شجاعت از جفری اسکارند.

با جفری اسکار بیشتر آشنا شویم

جفری اسکار (Geoffrey Scarre) متفکر برجسته‌ی معاصر، و صاحب کرسی فلسفه در دانشگاه دورهام است. پژوهش‌های فکری اسکار عمدتاً حول محور مسائل فلسفه‌ی اخلاق صورت گرفته‌اند. جان استوارت میل و ایمانوئل کانت از جمله مهم‌ترین متفکرینی‌اند که آرایشان بر اندیشه‌ی جفری اسکار اثرگذار بوده است.

کتاب در باب شجاعت یکی از بهترین آثار ترجمه‌شده از اسکار به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب در باب شجاعت می‌خوانیم

مورا حین خدمت به‌عنوان وکیل ارشد طی سال‌های 2001 تا 2005 مصرّانه در برابر تلاش‌های نادرست دولت بوش در جهت دور زدن قانون و تسهیل استفاده از شیوه‌های بازجویی، که اگر منطقی نگاه کنیم چیزی جز شکنجه نبود، ایستادگی کرد. مورا با به خطر انداختن زندگی حرفه‌ای و شانس ترفیع گرفتن در آینده، بنای مخالفت را از جایی گذاشت که نظر قضایی دادستان ارشد نظامی دایان بیور به وزیر دفاع وقت، دانلد رامسفلد را زیر سؤال برد؛ آن نظر قضایی اعلام می‌داشت که «شیوه‌های غیرمعمول بازجویی» را می‌توان به‌صورت قانونی علیه بازداشت‌شدگان به کار برد. مورا در ادامه به‌شدت با آنچه «بخش‌نامه شکنجه» خوانده می‌شد (که نظری مشابه اما با کلماتی دوپهلوتر ارائه می‌داد) و به‌قلم جان یو، معاون اداره مشاوره قضایی، نوشته شده بود مخالفت کرد. مورا هنگام دریافت جایزه وصف شجاعت متواضعانه گفت که اطلاق صفت «شجاعانه» به آنچه او انجام داده «بیش از اندازه سخاوتمندانه» بوده است.

از دیدگاه او، این کلمه برای توصیف اقدامات نیروهای جان‌برکفِ ایالات متحده در جبهه‌های جنگ خاورمیانه مناسب‌تر به نظر می‌آمد. با وجود این، مورا پذیرفت که شجاعت جسمی تنها گونه شجاعت نیست و دفاع از منزلت انسانی و اصول قانون اساسی، شهروندان معاصر آمریکایی را مجاب کرد تا در برابر آنچه فراتر از خطرات جسمی است ایستادگی کنند (مورا، 2006). راه‌های مختلفی برای نشان دادن حفظ وقار تحت فشار وجود دارد و شیوه مورا قطعاً یکی از این راه‌ها بود. توجهی که تعداد زیادی از نویسندگان معاصر به شجاعت اخلاقی نشان داده‌اند باعث گسترش بجای دیدگاه‌هایی شده که پیش‌تر بسیارمحدود و متمرکز بر شجاعت جسمی، به‌ویژه شجاعت مردان در میدان جنگ، بود. هر‌چند شجاعت بدون شک یکی از فضیلت‌های سربازان است، منحصراً مختص آنها نیست. افرادی که به دفاع از اصولشان فراخوانده می‌شوند شاید چیزهایی غیر از جان خود را در طَبق اخلاص بگذارند.

فهرست مطالب کتاب

سپاسگزاری
یک: یافتن شجاعت
فضیلتی برای تمام فصول
شجاعت به‌مثابه فضیلت
شجاعت و منطق
‌هماوردی میان ‌الگوهای مختلف شجاعت: زیگفرید و جان وِین
شجاعت جسمانی و اخلاقی
دو: واقعیت شجاعت
درست و غلطِ شجاعت
چگونه شجاع باشیم بی‌آنکه بدانیم
شجاعت و توجیه کنش
شجاعت: اراده و جسارت
اسقف اعظم کرنمر
سه: فضیلت اصلی یا رذیلتی مردانه؟
«مریخ برای مردان است، ونوس برای زنان»
شجاعت و بردباری
چرا خطر کنیم؟
شجاعت اصلی و شجاعت ویژ ه
چهار: استقامت
شجاعت و استقامت
استقامت و نفس
ملاقاتی دوباره با بردباری
آیا باید ‌رواقی باشیم؟
ژنرال گرانت
پنج: شجاعت و نیکی
آیا می‌توان شجاعانه بدی کرد؟
«شجاعت بد»: موافقان و مخالفان
ارزشمندی ذاتی شجاعت
باهن و فوت درباره «شجاعت بد»
علیه اتحاد فضایل
مرکوشیو
شش: شجاعت: فضیلتی منسوخ؟
شجاعت به‌مثابه هدف و اهداف شجاعت
شجاعت مدرن
شجاعت و فقدان معنا
شک، قطعیت و مدارا
سخن آخر
پی‌نوشت
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در باب شجاعت
نویسنده
مترجمرسول سعدونی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات214
زبانفارسی
شابک978-622-7554-93-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در باب شجاعت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در باب شجاعت

برای دریافت کتاب در باب شجاعت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.