معرفی و دانلود کتاب در جستجوی بسگیتی: امکان پذیری‌‌هایی در موازات

عکس جلد کتاب در جستجوی بسگیتی: امکان پذیری‌‌هایی در موازات
قیمت:
43000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در جستجوی بسگیتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در جستجوی بسگیتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در جستجوی بسگیتی: امکان پذیری‌‌هایی در موازات

تابه‌حال به ذهنتان خطور کرده است که شاید در همان حالی که یک‌جا نشسته‌اید و چای می‌نوشید، نسخه‌ای دیگر از شما نیز با همان ویژگی‌ها در جهانی موازی نشسته باشد و چای بنوشد؟ کتاب در جستجوی بسگیتی، که به سرپرستی جسی امزپک تألیف شده است، در پی پاسخ به این ایده است. وجود همزاد و نسخه‌هایی دیگر از شما از نظر علمی تا چه اندازه محتمل است؟

درباره‌ی کتاب در جستجوی بسگیتی

وجود یک یا حتی چندین جهان موازی، ایده‌ی هیجان‌انگیزی است که تابه‌حال سوژه‌ی فیلم‌ها و داستان‌های علمی – تخیلی بسیاری شده است. کتاب در جستجوی بسگیتی (Possibilities in Parallel)، مجموعه‌ای از مقالات علمی است که احتمالات مختلف در این زمینه را بررسی می‌کند. هرکدام از مقالات این کتاب متعلق به یکی از دانشمندان، کیهان‌شناسان و اساتید برجسته‌ای است که در این زمینه صاحب‌نظر هستند.

بر جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم و آن را می‌شناسیم، قوانین مشخصی حاکم است. اما آیا این قوانین تنها گزینه‌های محتمل و ممکن بوده‌اند؟ وقتی هستی محدوده و پایان خاصی ندارد، آیا ممکن نیست که در جهانی دیگر (مثلاً یک جهان موازی)، قوانینی متفاوت با جهان ما حاکم باشد؟ دستاوردهای علمی این امکان را به ما می‌دهند که بدانیم این جهان چگونه در چنین شرایطی به‌سر می‌برد؛ اما درعین‌حال دید ما را به‌روی امکان‌هایی دیگر برای هستی با شرایطی متفاوت باز می‌کنند.

کتاب در جستجوی بسگیتی، ما را شگفت‌زده خواهد کرد. هر احتمال و خیالی که درباره‌ی وجود جهان‌های موازی داشته‌اید را چندین برابر بزرگ‌تر و پیچیده‌تر کنید و بعد این کتاب را بخوانید تا با شما از امکان وجود چنین جهان‌هایی صحبت کند.

کتاب در جستجوی بسگیتی، مجموعه‌ی مقالاتی است که به سرپرستی جسی امزپک تألیف شده‌اند و توسط نشریه‌ی ساینتیفیک امریکن منتشر شده‌اند. این کتاب را انتشارات مازیار با ترجمه‌ی رامین رامبد منتشر کرده است.

درباره‌ی نشریه‌ی ساینتیفیک امریکن

نشریه‌ی ساینتیفیک امریکن (Scientific American)، یک ماهنامه‌ی علمی است که در ایالات متحده منتشر می‌شود. هدف این نشریه، اطلاع‌رسانی جدیدترین دستاوردها و نظریات در دنیای علم است. مخاطب ساینتیفیک امریکن، عموم افرادی هستند که به موضوعات علمی علاقه‌مندند.

کتاب در جستجوی بسگیتی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب در جستجوی بسگیتی برای تمام علاقه‌مندان به نظریات و بحث‌های کیهان‌شناسی و فیزیک کوانتومی مناسب است. خواندن این کتاب به تمام کسانی که کنجکاوند بدانند بالاخره جهان موازی وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد چه قوانینی بر آن حاکم است توصیه می‌شود.

با نویسندگان کتاب در جستجوی بسگیتی بیشتر آشنا شویم

کتاب در جستجوی بسگیتی نویسندگان متعددی دارد که هرکدام از آن‌ها افراد شناخته‌شده‌ای در حوزه‌ی کیهان‌شناسی و علوم مربوط به ریاضی و فیزیک هستند. سرپرست این نویسندگان، جسی امزپک، روزنامه‌نگاری است که مقالات علمی متعددی از او چاپ شده‌اند. ازجمله نویسندگان و ویراستاران این کتاب مکس تگمارک و جرج الیس هستند.

مکس تگمارک (Max Tegmark)، متولد سال 1967، کیهان‌شناس و فیزیک‌دان سوئدی – امریکایی و از محققان حوزه‌ی هوش مصنوعی و فناوری‌های علمی است. او همچنین در مجموعه برنامه‌های تد سخنرانی‌های مشهوری دارد. کتاب «زندگی 3.0؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» ازجمله کارهایی است که از او منتشر شده.

جرج الیس (George Ellis)، متولد سال 1939، ریاضی‌دان و کیهان‌شناس مشهور و استاد دانشکده‌ی ریاضیات در دانشگاه کیپ‌تاون است. کتاب «ساختار بزرگ مقیاس فضا – زمان» اثر مشترک او و استیون هاوکینگ (Stephen William Hawking) است.

در بخشی از کتاب در جستجوی بسگیتی: امکان پذیری‌‌هایی در موازات می‌خوانیم

گیتی‌های موازی دگرمن‌های شما، بسگیتی رده‌ی 1 را می‌سازند. این کم‌جنجالی‌ترین نوع است. همگی وجود چیزهایی را می‌پذیریم که نمی‌توانیم ببینیم ولی اگر به مکان مناسب متفاوتی برویم یا صبر کنیم قابل دیدن می‌شوند، مانند مردمانی که تا رسیدن کشتی به افق به انتظار می‌نشینند. اجسامی ورای افق کیهانی نیز از همین وضعیت برخوردارند. گیتی مشاهده‌پذیر هر سال به اندازه‌ی یک سال نوری بزرگ‌تر می‌شود چون نور فرصت می‌یابد از مسافتی دورتر به ما برسد. بی‌نهایتی در آن‌جاست، به انتظار دیده‌شدن. به احتمال مدت‌ها پیش از این‌که دگرمن‌های شما به دیدرس برسند شما خواهید مرد، و اگر انبساط کیهانی یاری کند، فرزندان شما می‌توانند از درون تلسکوپ‌هایی به حد کافی توانمند آنان را ببینند.

به هر صورت، بسگیتی رده‌ی 1 انگار بسیار واضح است. چگونه می‌شود که فضا نامتناهی نباشد؟ آیا در جایی نشانه‌ای هست که بگوید «پایان فضا مراقب پرتگاه باشید؟» اگر بله، چه چیزی در ورای آن است؟ راستش نظریه‌ی گرانش اینشتین این برداشت شهودی را به چالش می‌کشد. فضا می‌تواند متناهی باشد اگر دارای خمیدگی کوژ یا توپولوژی نامعمول باشد (یعنی درون‌هم‌بندی). یک گیتی کروی، یا دونات‌شکل، یا پرتزل‌شکل دارای حجمی است محدود و بدون لبه. تابش زمینه‌ی مایکروویو کیهانی دست‌زدن به آزمون‌هایی حساس برای چنین سناریوهایی را ممکن می‌کند. با این حال تاکنون مدرک علیه آن‌هاست. مدل‌های نامتناهی با داده‌ها می‌خوانند، و محدودیت‌هایی قوی بر مدل‌های جایگزین‌ گمارده شده‌اند.

امکان‌پذیری دیگر آن است که فضا نامتناهی باشد ولی ماده در ناحیه‌ای متناهی گرداگرد ما محصور بماند مدل «گیتی جزیره‌ای» زمانی محبوب. در گونه‌ای از این مدل، ماده در مقیاس‌های بزرگ در الگویی فراکتالی رقیق می‌شود. در هر دو مورد، کمابیش همه‌ی گیتی‌ها در بسگیتی رده‌ی 1 تهی‌اند و مرده.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
بخش 1: اگر ... چه؟ چرا ما؟ چرا اکنون؟
جهان‌های کشف‌نشده
گیتی‌های موازی
ادعاهای خارق‌العاده
سواری در قطارهوایی عظیم کیهانی
بخش 2: کندوکاوها
به زور گشودن پنجره
بیرون از تاریکی
بخش 3: بعدهای چندگانه
جستجوی حیات در بسگیتی
گرانش کوانتومی در تختستان
بعدهای نادیده‌ی گیتی
بخش 4: زمان و باز هم زمان
فیزیک کوانتومی سفر در زمان
اسطوره‌ی سرآغاز زمان
بود که بود
بخش 5: چرا اکنون زندگی می‌کنیم
چشم‌انداز نظریه‌ی ریسمان
ثابت‌های ناثابت
بحث بر سر تورم
واژه‌نامه
( فارسی - انگلیسی)
(انگلیسی - فارسی)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در جستجوی بسگیتی: امکان پذیری‌‌هایی در موازات
نویسنده
مترجمرامین رامبد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات188
زبانفارسی
شابک978-964-5676-59-7
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک
43000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در جستجوی بسگیتی

Sadaf Gazan
۱۴۰۲/۳/۲۹
کتاب ارزشمندی هستش و اطلاعات مفیدی به منجم‌های تشنه‌ی اطلاعات میده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب در جستجوی بسگیتی

برای دریافت کتاب در جستجوی بسگیتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.