معرفی و دانلود کتاب شیمی چیست؟

عکس جلد کتاب شیمی چیست؟
قیمت:
27000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شیمی چیست؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شیمی چیست؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شیمی چیست؟

پیتر اتکینز در کتاب شیمی چیست؟ مفاهیم و قوانین اساسی رشته‌ی شیمی را مرور و کمک‌مان می‌کند به‌گونه‌ای متفاوت به این علم نگاه کنیم و تأثیرش را در صنعت، زندگی و حتی فرهنگ درک نماییم. اتکینز که یکی از معروف‌ترین شیمی‌دان‌های دنیاست، در این کتاب به ما نشان می‌دهد که علم شیمی چه دستاوردهایی برای بشر داشته و چطور با تولید وسایل و تجهیزات مختلف، دنیای ما را به شکل کنونی ساخته است.

درباره‌ی کتاب شیمی چیست؟

آیا در زندگی امروز محصولی وجود دارد که به شیمی ارتباطی پیدا نکند؟ آیا صنعتی هست که بدون علم شیمی بتواند دوام داشته باشد؟ آیا می‌توان یک روز را بدون کمک این دانش سپری کرد؟ خیر! آشکار است که امروزه زندگی بدون شیمی معنایی ندارد و کاملاً مختل می‌شود، چون این علم یکی از زیرساخت‌های دنیای مدرن است و دستاوردهای جدید بشر بر روی آن قرار گرفته. از پزشکی و کشاورزی تا صنایع غذایی و حمل‌ونقل، همگی وابسته به دانش شیمی هستند. به هرجایی که نگاه کنیم، حضورش را خواهیم دید. اما برای بسیاری این علم، بیش‌ازحد انتزاعی و پیچیده است و ملموس و قابل درک به نظر نمی‌رسد. باوجوداینکه شاید شیمی علم چندان محبوبی نباشد و خیلی‌ها به قوانین آن علاقه‌ی زیادی نداشته باشند، ولی نمی‌توان آن را انکار کرد و نادیده گرفت. پیتر اتکینز (Peter Atkins)، از مطرح‌ترین شیمی‌دان‌های جهان و مؤلف کتاب‌های دانشگاهی، معتقد است باید این نگاه سطحی به شیمی را تغییر داد و کمک کرد مردم با جنبه‌های کاربردی آن بیشتر آشنا شوند. او در کتاب شیمی چیست؟ (?What is Chemistry) تلاش می‌کند نقش این علم را در صنایع مختلف نشان دهد و به خواننده‌اش یادآوری کند که این دانش تا چه حد ضروری و برای انسان حیاتی است.

تصور خیلی‌ها از شیمی، موادی خطرناک و سمی، سلاح‌هایی کشنده و پسماندهایی آلاینده است. البته که شیمی این جنبه‌های آسیب‌زننده را دارد و برای نابودی هم مورداستفاده قرار گرفته ولی ما باید دیدی همه‌جانبه و منطقی نسبت به آن داشته باشیم. همان شیمی به پزشکی و تولید دارو کمک می‌کند، در کشاورزی و صنایع غذایی نقشی مهم دارد، و باعث حرکت خودرو و هواپیما می‌شود. پیتر اتکینز جنبه‌های مثبت شیمی را بسیار بیشتر از سویه‌های تاریک آن می‌داند و اعتقاد دارد بدون آن زندگی ما کوتاه، بی‌کیفیت و خشن‌تر می‌شد. او در کتاب شیمی چیست؟ مبانی، اصول و قوانین مهم این علم را به‌صورت مختصر و مفید و به زبانی ساده توضیح می‌دهد. اتکینز از خاستگاه شیمی می‌گوید و نشان می‌دهد که از کجا آمده. او از آینده‌ی این دانش هم ‌صحبت می‌کند و سعی دارد پیش‌بینی کند که چه چیزهایی در انتظار این علم خواهد بود. اتکینز در بخش دیگری از کتابش دستاوردهای شیمی را برمی‌شمارد و به خواننده‌اش ثابت می‌کند این دانش چطور بر تمام شئون زندگی و حتی فرهنگ انسانی تأثیر گذاشته است.

کتاب شیمی چیست؟ راهنمایی ساده و کاربردی است و هر کسی که در مورد شیمی کنجکاو است می‌تواند آن را مطالعه کند. این اثر را انتشارات مازیار با ترجمه‌ی رامین رامبد چاپ و عرضه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب شیمی چیست؟

  • اتکینز با توصیفاتی درخشان و زیبا درباره‌ی موضوعی که به آن علاقه دارد، به‌سادگی توجه خواننده را جلب می‌کند. (نِیچر)
  • کتابی عالی، خصوصاً برای مردم عادی و دانشجویان. اکیداً توصیه‌اش می‌کنم. (چویس)
  • اگر زمانی که دانشجو بودم این کتاب بود، بی‌نهایت از آن بهره می‌بردم. حالا شما می‌توانید. (فیلیپ بال، نویسنده کتاب‌های علمی)

کتاب شیمی چیست؟ برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان شیمی و علاقه‌مندان به این علم توصیه می‌شود.

با پیتر اتکینز بیشتر آشنا شویم

پیتر ویلیام اتکینز (متولد 1940) استاد و شیمی‌دان انگلیسی است. او استاد دانشگاه آکسفورد بود و یکی از معروف‌ترین نویسندگان کتاب‌های درسی رشته‌ی شیمی محسوب می‌شود. اتکینز مدال انجمن سلطنتی شیمی را به دست آورده و از اساتید ممتاز این رشته به شمار می‌رود. او مدیر کمیته‌ی آموزش شیمی اتحادیه‌ی بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) است و برای آموزش این رشته در کشورهای درحال‌توسعه تلاش زیادی کرد. به همین خاطر او به کشورهای زیادی در قاره‌های مختلف رفته و در دانشگاه‌های آنجا تدریس کرده است. اتکینز چندین کتاب غیردرسی هم تألیف کرده که از میان آن‌ها می‌توان به «انگشت گالیله»، «قانون دوم» و «در باب هستی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب شیمی چیست؟ می‌خوانیم

شیمی اصولاً چندان به تک‌اتم‌ها کاری ندارد بلکه به ترکیباتی که اتم‌ها با ورود به انواع رابطه‌ها با هم می‌سازند می‌پردازد. به معنای دقیق کلمه میلیون‌ها از چنین رابطه‌هایی هست که شناسایی شده‌اند و تعداد بسیار بیش‌تر که می‌دانیم هست ولی هنوز شناسایی و نامگذاری نشده‌اند. غنای محیط زیست ما ناشی از این مجموعه‌ی عظیم از ترکیبات است، و شیمیدانان بیش‌تر وقت خود را صرف درست‌ کردن ترکیبات تازه‌ی اتم‌ها یا تکه‌پاره‌ کردن ترکیبات می‌کنند تا ببینند چگونه ساخته شده‌اند. برای انجام مؤثر این کار، لازم است تا بفهمند اتم‌ها چگونه به هم ارتباط می‌یابند و چه چیزی این ارتباط‌ها، پیوندهای شیمیایی، را که می‌توانند با هم برقرار کنند، در کنترل دارد.

چه چیزی اتم‌ها را کنار هم نگه‌ می‌دارد تا ترکیباتی قابل شناسایی مثل آب، نمک، متان، و DNA را تشکیل دهند؟ آیا هر ترکیبی از اتم‌ها شدنی است، یا این‌که دلایلی برای محدودیت طبیعت هست که شیمی‌دانان هر چه هم که بکوشند نمی‌توانند آن را دور بزنند؟ چرا در جهان مواد گونه‌گونی هست، ولی انگار این گونه‌گونی تصادفی نیست؟ این پرسش‌ها را می‌شود برعکس کرد: چرا همه‌ی اتم‌های درون گیتی به هم نمی‌پیوندند تا یک توده‌ی جامد بزرگ را بسازند؟

پاسخ همه‌ این پرسش‌ها در آن لایه‌های ابرها نهفته است؟ به طور کلی، در هر اتم مزیت‌هایی از نظر انرژی برای داشتن لایه‌ی ابر پرشده هست. این را به شیوه‌های متفاوت می‌توان به دست آورد. یکی بیرون انداختن الکتون‌ها از بیرونی‌ترین لایه است. اگر در آن لایه تعداد زیادی الکترون نباشد، چنین چیزی محتمل است، یعنی که احتمالش در اتم‌های عناصر سمت چپ جدول تناوبی، در آغاز هر ردیف تازه و هر لایه‌ی تازه‌ی ابر، بیش‌تر است. به شیوه‌ی دیگر، اگر تعداد الکترون‌ها در بیرونی‌ترین لایه زیاد باشد، آن‌گاه شاید از جایی الکترون بگیرد و در نتیجه لایه‌ی خودش را کامل کند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
1. خاستگاه‌ها، دامنه، و سازمانش
2. اصولش: اتم‌ها و مولکول‌ها
3. اصولش: انرژی و انتروپی
4. واکنش‌هایش
5. فنونش
6. دستاوردهایش
7. آینده‌اش
جدول تناوبی عناصر
فرهنگ‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شیمی چیست؟
نویسنده
مترجمرامین رامبد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-600-6043-43-2
موضوع کتابکتاب‌های شیمی
قیمت نسخه الکترونیک
27000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شیمی چیست؟

روح الله زنگباری
۱۴۰۲/۴/۵
کتاب بسیار خوبیست
شما میدانید که چه چیزهایی از شیمی رو باید یاد بگیرید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب شیمی چیست؟

برای دریافت کتاب شیمی چیست؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.