معرفی و دانلود کتاب در خون

عکس جلد کتاب در خون
قیمت:
۲۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در خون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در خون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در خون

سوزان لوری پارکز در کتاب در خون ماجرای مادری به‌نام هستر را روایت می‌کند که مسئولیت نگهداری از پنج فرزندش را بر عهده دارد؛ فرزندانی که پدر در زندگی آن‌ها هرگز نقشی نداشته است. نویسنده از طریق روایت تلاش‌های او برای بهبود وضعیت زندگی فرزندانش، رابطه‌ی میان زندگی فردی و اجتماعی این زن فقیر را بررسی می‌کند. این کتاب، یکی از بهترین آثار سوزان لوری پارکز است که در سال 2000 نامزد دریافت جایزه‌ی پولیتزر شد.

درباره‌ی کتاب در خون

سوزان لوری پارکز (Suzan-Lori Parks) تصمیم گرفت تا بر اساس رمان داغ ننگ (The Scarlet Letter)، نوشته‌ی ناتانیل هاوثورن نمایش‌نامه‌ای خلق کند. نتیجه‌ی تلاش‌های او در این زمینه، موجب خلق کتاب در خون (In the Blood) شد.

شخصیت اصلی این کتاب «هستر» نام دارد. هستر زن فقیری با پنج فرزند است که تلاش می‌کند تا زندگی بهتری را برای آن‌ها رقم بزند. او در این راستا، به تن‌فروشی رو می‌آورد، اما مسئله‌ی اصلی اینجاست که او به‌تنهایی از پس مدیریت و بهبود این شرایط برنمی‌آید و نیاز به کمک دارد. هستر در طول داستان به‌سراغ افراد زیادی می‌رود و از آن‌ها درخواست کمک می‌کند، اما تمامی مردم شهر او را طرد می‌کنند و دست رد به سینه‌اش می‌زنند.

نویسنده ماجرای زندگی هستر را از زوایای مختلفی روایت می‌کند. او به‌سراغ مردمان شهر می‌رود و در قالب مونولوگ‌هایی نشان می‌دهد که هر کدام در خلوت خود به چه چیزهایی اعتراف می‌کنند. درنتیجه، خواننده متوجه می‌شود که تلاش‌های این زن تا چه اندازه تحت‌تأثیر نگاه‌های مردم شهر قرار دارد. او که به بدکارگی مشهور است، نمی‌تواند شانس چندانی برای بهتر کردن وضع زندگی خود و فرزندانش دست‌وپا کند و سرنوشت غم‌انگیزش اجتناب‌ناپذیر است.

دیدگاه مردم شهر به‌مرور بر نگرش فرزند بزرگ‌ هستر هم تأثیر می‌گذارد و این‌جاست که فرازونشیب‌های داستان به اوج می‌رسد و خواننده‌ی کتابِ در خون، نظاره‌گر مواجهه‌ی شخصیت اصلی با ناعدالتی‌هایی می‌شود که در زندگی فردی و اجتماعی او جریان دارد. موضوع اصلی این نمایش‌نامه، نمایش فقر در سطح جهان و آشکارکردن نفس سوءاستفاده در جوامع است. او نشان می‌دهد که چگونه شخصیت‌های مرفه داستان در کمال بی‌تفاوتی نه‌تنها تلاشی برای کمک به این خانواده‌ی شش نفره نمی‌کنند، بلکه آن‌ها را مکرراً مورد ظلم قرار می‌دهند.

کتاب در خون، از دو پرده و نُه صحنه تشکیل شده است. سوزان لوری پارکز در نگارش آن، از استانداردهای نمایش‌نامه‌نویسی قرن نوزدهم بهره برده. درنتیجه، شیوه‌ی روایت این اثر به‌صورت خطی است. این نمایش‌نامه مطابق با سبک تراژدی‌های کلاسیک نوشته شده و هستر، نقش قهرمان تراژیک را به عهده دارد.

در این اثر رئالیستی، زبان هر کدام از شخصیت‌ها را طبقه‌ی اجتماعی آن‌ها تعیین می‌کند. شخصیت‌های بی‌سواد و فقیرنشین نمایش‌نامه، لحن عامیانه‌تری دارند و از اصطلاحات رایج در فرهنگ خود استفاده می‌کنند،‌ اما شخصیت‌های تحصیل‌کرده با لحن رسمی‌تری حرف می‌زنند و قواعد زبانی آن‌ها چارچوب‌مند‌تر است.

کتاب در خون نمایش‌نامه‌ای است که با ترجمه‌ی سکینه عرب‌نژاد و به‌همت نشر مهرگان خرد منتشر شده است.

درباره‌ی مجموعه‌‌کتاب نامه‌ی سرخ

کتاب در خون، به همراه کتاب «A لعنتی»، توسط انتشارات گروه ارتباطات تئاتر (Theatre Communications Group)، در قالب کتابی واحد به چاپ رسیده. هر دو نمایش‌نامه به قلم سوزان لوری پارکز و با الهام از کتاب داغ ننگ نوشته‌ی ناتانیل هاوثورن نوشته شده‌اند.

در نکوداشت‌ کتاب در خون

  • سوزان لوری پارکز نمایش‌نامه‌نویسی است که مانند ساموئل بکت، از قراردادهای نوشتاری شناخته‌شده، در راستای دستیابی به زبان تئاتری جدیدی استفاده می‌کند. او در این راه تمامی کلیشه‌ها و اسطوره‌های رایج در فرهنگ آمریکایی را کنار می‌زند. (نیویورک‌ آبزرور)

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب در خون

تاکنون تئاترهای بسیار زیادی بر اساس این نمایش‌نامه اجرا شده که چند نمونه از آن‌ها در ادامه ذکر خواهد شد:

  • سال 1999، تئاتر عمومی جوزف پاپ
  • سال 2003، تئاتر ادیسون در لس‌آنجلس
  • سال 2017، کمپانی تئاتر signature

کتاب در خون برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب در خون برای تمام دوست‌داران ادبیات نمایشی و طرفداران نمایشنامه‌های تراژدی و درام مناسب است.

با سوزان لوری پارکز بیشتر آشنا شویم

سوزان لوری پارکز، نویسنده‌ی متولد سال 1963 است. کارنامه‌ی هنری او سرشار از نمایش‌نامه‌ها، فیلم‌نامه‌ها و رمان‌های فوق‌العاده است. او تاکنون شمار زیادی از جوایز معتبر دنیا را از آن خود کرده؛ برای مثال در سال 2002، برای نگارش کتاب «زبردست؛ زیردست»، برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر شد. به عقیده‌ی صاحب‌نظران این نمایش‌نامه بهترین کتاب سوزان لوری پارکز است که به فارسی هم ترجمه شده. لازم به ذکر است که او نخستین زن آمریکایی-آفریقایی تبار برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر است.

او همچنین در سال 2018، جایزه‌ی نمایش‌نامه‌نویس برجسته‌ی استاینبرگ را دریافت کرد؛ جایزه‌ای که تنها به کسانی اعطا می‌شود که آثارشان بر جریان تئاتر آمریکا تأثیرگذار بوده‌اند.

در بخشی از کتاب در خون می‌خوانیم

هیچ‌کدوم از این کفشا برق نمی‌افتن. اصلاً مهم نیست چقدر محکم روشون تف می‌کنی هستر. وقتی کمک گرفتی، اولین کاری که می‌کنی اینه که کفش بخری. کفشِ نو برای پنج تا جواهرت. قبلاً یه کفش خوب واسه خودت گرفتی.

[او از زیر انبوهی خرت و پرت یک جعبه کفش برمی‌دارد. داخل آن یک جفت کفش زنانه پاشنه‌بلند سفیدرنگ هست. نگاهی سرسری به آن‌ می‌اندازد و سپس کناری می‌گذارد.]

هستر: نمی‌دونی قراره کجا بری، ولی وقتی بری، باید سر و وضعت خوب به نظر ‌برسه.

[هستر دستگاه ضبط‌صوت کوچکی بیرون می‌آورد. یک نوارکاست را پَق! داخل در آن می‌گذارد. از جیبش تکه‌ای گچ بیرون می‌آورد و روی دیوار تازه پاک شده، «نوشتن حروف» را تمرین می‌کند: حرف «آ» را بارها و بارها و بارها می‌نویسد. هم‌زمان که می‌نویسد، ضبط‌صوت صدا را پخش می‌کند؛]

[صدای] کشیش: اگر این‌ درسته که آدمیزاد ممکن نیست همه کارهاش درست باشه معنی‌ش اینه که گاهی، گاهی دوستان من، باید بپذیرید که دارید اشتباه می‌کنید و چاره‌ای نیست و باید با اون اشتباه زندگی کنید. اون اشتباه یکی از گره‌های تاروپود زندگی شما می‌شه، چون آدم بی‌عیب که وجود نداره.

آدمی نیست که مسیر زیادی راه رفته باشه و یه جایی پاش نسُریده باشه، حتی یک نفر رو نمی‌تونید پیدا کنید که فقط گفته باشه سلام ولی خداحافظ نه! اگر جایی به خیر مطلق بله گفته، به شرّ هم بله گفته، آب‌ گوارا نوشیده، شراب هم! عشق ورزیده، نفرت هم، راه خوب رو رفته، راه بد رو هم. این همون چیزیه که اسمش «زندگیه» دوستان من! ز. ن. د. گ. ی دوستان!

فهرست مطالب کتاب

عناصر خصیصه‌هایِ سبکیِ نویسنده
پرولوگ
صحنه اول: زیرِ پل
صحنه دوم: طبابت سیار
صحنه سوم: کشیش بر روی چهارپایه سخنرانی‌اش
صحنه چهارم: با مددکار
صحنه پنجم: یک تغییر کوچک و ساندویچ‌ها
صحنه ششم: کشیش روی تخته سنگ
صحنه هفتم: آواز من در خیابان
صحنه هشتم: دست سرنوشت
صحنه نهم: در زندان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در خون
نویسنده
مترجمسکینه عرب نژاد
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات99
زبانفارسی
شابک978-622-7678-22-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در خون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در خون

برای دریافت کتاب در خون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.