معرفی و دانلود کتاب دردسرساز

عکس جلد کتاب دردسرساز
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دردسرساز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دردسرساز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دردسرساز

کتاب دردسرساز رمانی خواندنی از بن میکائلسن، نویسنده‌ی مطرح اهل آمریکاست. میکائلسن در این اثر درخشان، سرگذشتِ عبرت‌آمیز پسری به نام «کول» را روایت کرده است؛ نوجوانی خشمگین و تندمزاج که پس از مجروح ساختن یکی از هم‌سالانش، به عنوان مجازات راهی جزیره‌ای متروک در آلاسکا می‌شود، و در آن‌جا تجاربی خطرناک را پشت سر می‌گذارد. گفتنی‌ست که اثر پیش رو جایزه‌ی «خوانندگان جوان کالیفرنیا» را برای نگارنده‌ی خود به ارمغان آورده است.

درباره کتاب دردسرساز

ضرب‌المثلی ژاپنی می‌گوید: «هفت بار بیفت، هشت بار بلند شو!» قهرمان کتاب دردسرساز (Touching Spirit Bear)، بی‌آن‌که این ضرب‌المثل را شنیده باشد، به خوبی توصیه‌ی نهفته در آن را در زندگی به کار می‌بندد. این قهرمان «کول متیوز» نام دارد. او نوجوانی آمریکایی‌ست که به علت رشد در محیطی آکنده از خشونت و مواجهه‌ی دمادم با رفتارهای پرخاشگرانه‌ی خانواده، به فردی تندخو و تندمزاج بدل شده است؛ پسربچه‌ای ناهنجار که هیچ‌یک از هم‌سن‌وسال‌هایش جرئت نزدیک شدن به او را ندارند. کول عاشق دردسرآفرینی است. او، به قول معروف، از آن دسته نوجوانانی‌ست که سرشان برای دعوا و مرافعه درد می‌کند. عاقبتْ یکی از همین دعواها و مرافعه‌هایی که کول به راه می‌اندازد، گریبان‌گیر او می‌شود و وی را به پرداختن تاوانی گزاف، وامی‌دارد.

ماجرا از این قرار است که کول، پس از این‌که یکی از دوستانِ هم‌سال خود به نام «پیتر دریسکال» را در پارکینگی تاریک و نمور زیر شدیدترین کتک‌ها می‌گیرد، به هچل می‌افتد و توسط دادگاه به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌گردد. او ناچار می‌شود که میان دو مجازاتِ معین، یکی را انتخاب کند: رفتن به زندان برای مدتی طولانی یا عضویت در «حلقه‌ی عدالت». کول، طبعاً علاقه‌ای به زندانی شدن ندارد. پس حضور در حلقه‌ی عدالت را به عنوان مجازات خود انتخاب می‌کند. غافل از آن‌که حضور در حلقه‌ی عدالت، از بسیاری جهات، دشوارتر از تحمل چند سال آب خنک خوردن در زندان است!

حلقه‌ی عدالت نامِ برنامه‌ای‌ست که مجازاتی جایگزین را به کودکان و نوجوانانِ محکوم به زندان پیشنهاد می‌کند. این برنامه، عبارت است از سفر به جزیره‌ای دورافتاده در آلاسکا! کول که ناچار از پذیرش این برنامه شده، بار سفر می‌بندد و عازم جزیره‌ی مذکور می‌شود. و در این جزیره است که تازه داستان‌ها و ماجراهای او آغاز می‌شود.

کول در نخستین روزهای اقامت خود در آلاسکا، توسط خرسی وحشی مورد حمله واقع می‌شود و تا دم مرگ پیش می‌رود. این اتفاق تأثیری دگرگون‌کننده بر کول می‌گذارد. به نحوی که او را وامی‌دارد تا در باب زندگی گذشته‌ی خود بازاندیشی کند. نتیجه‌ی این بازاندیشی، احساس ندامتی شدید است. کول، گویی تحت تأثیر الهامی ناگهانی، پی می‌برد که در گذشته انسان بدسرشتی بوده، و به بسیاری از اطرافیان خود آسیب زده است. فهم این موضوع، فوراً او را به فکر جبران می‌اندازد...

کتاب دردسرساز اول‌بار در سال 2001 به انتشار رسید. این رمان ماجراجویانه، به محض انتشار از سوی منتقدان و مخاطبین عام تحسین شد، و نام نویسنده‌اش را در محافل کتاب‌خوان بر سر زبان‌ها انداخت.

ترجمه‌ی فارسی کتاب دردسرساز توسط پروین علی‌پور فراهم آمده، و انتشار آن به همت نشر چشمه میسر شده است.

اقتباس سینمایی از کتاب دردسرساز

استفن اسکینی در سال 2005 فیلمی سینمایی را با اقتباس از کتاب دردسرساز، نوشته‌ی بن میکائلسن، کارگردانی نمود. اثر مذکور از سایت آی. ام. دی. بی نمره‌ی متوسط 6.1 از 10 را اخذ نموده است.

جوایز و افتخارات کتاب دردسرساز

  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب کودک «فلیکر» در سال 2002
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی Soaring Eagle در سال 2005
  • برنده‌ی جایزه‌ی خوانندگان جوان کالیفرنیا در سال 2003
  • برنده‌ی جایزه‌ی خوانندگانِ جوانِ سان‌شاین استیت در سال 2003

نکوداشت‌های کتاب دردسرساز

  • تصویری که بن میکائلسن از نوجوانی عصبانی و آسیب‌دیده ترسیم نموده است، فوق‌العاده گیرا و جذاب به نظر می‌رسد. (School Library Journal)
  • بن میکائلسن در کتاب دردسرساز تصویری ملموس و باورپذیر از نوجوانی دوست‌داشتنی ترسیم نموده است. (Kirkus Reviews)
  • کتاب دردسرساز پیر و جوان را مجذوب خود خواهد ساخت... (Voice of Youth Advocates)

کتاب دردسرساز مناسب چه کسانی است؟

نوجوانانی که به مطالعه‌ی داستان‌های ماجراجویانه علاقه دارند، کتاب دردسرساز را اثری خواندنی و جذاب خواهند یافت.

با بن میکائلسن بیشتر آشنا شویم

بن میکائلسن (Ben Mikaelsen) متولد سال 1952 و اهل کشور آمریکاست. او در بولیوی به دنیا آمد، و تا سن هفت‌سالگی در همین کشور به زندگی ادامه داد. با آغاز سن تحصیلات رسمی، خانواده دست او را گرفت و به کشور آمریکا مهاجرت کرد. میکائلسن کودکی خجالتی و گوشه‌گیر بود. از همین رو، مدام با آزار و اذیتِ هم‌سالانش مواجه می‌شد. این دست از تجارب تلخ، بعدها در آثار داستانی‌ای که او نوشت، به خوبی و به طرزی هنرمندانه منعکس شدند. بن میکائلسن در کنار نویسندگی، به فعالیت‌هایی نظیر غواصی و شنا نیز علاقه دارد. کتاب «دردسرساز» بهترین اثر ترجمه‌شده از او به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب دردسرساز می‌خوانیم

به آسمانِ شب خیره شد. قرص روشن ماه شبح‌وار میان ابرهاى پاره‌پاره شناور بود. بادِ آزاردهنده آرام شده بود، ولى هنوز مى‌وزید. احساس کرد هیچ رمقى ندارد. اگر براى زنده ماندن مبارزه مى‌کرد، مى‌توانست مدت بیش‌ترى در این جهان بماند. اما اگر تسلیم مى‌شد، مثل برق کارش تمام مى‌شد. کدام راه را مى‌خواست انتخاب کند؟ از شدت درد و ناامیدى دندان‌هایش را به هم فشرد. به کدام راه مى‌خواست برود؟

نگاه تیره‌اش را روى قرص ماه متمرکز کرد. این تمرکز کمک مى‌کرد تسلیم نشود. در همان حال که به ماه خیره شده بود، از شکل ماه حیرت کرد. حتماً در آن شکلِ مبهم معنا و مفهومى نهفته بود. اِدوین چیزى درباره‌ى یک دایره گفته بود. گاروى هم همین‌طور. چه گفته بودند؟ یادش نیامد، با وجود این، چشم از ماه برنداشت.

کمى بعد سرش را از پهلو به زمین گذاشت. این‌طورى مى‌توانست خلیج و بازتاب نور ماه را بر آن ببیند. خط ساحل در تاریکى، در سایه‌ى درختان محو شده بود. ندیدن هیچ اثرى از خرسِ روح باعث شد که کُل بارِ دیگر به درختِ افتاده در‌کنارش توجه کند.

همان موقع بود که یاد جوجه‌گنجشک‌ها افتاد. سعى کرد حدس بزند اکنون کجاى آن شاخه‌هاى افتاده و در هم‌پیچیده هستند؟ چشمانش را تیزتر کرد، اما جز سیاهى چیزى ندید. چه بلایى سر جوجه‌گنجشک‌ها آمده بود؟

به‌زحمت سرش را اندکى بلند کرد و با صداى ضعیف و گرفته‌اى رو به شاخه‌هاى تیره صدا زد: «حال‌تان خوب است؟!»

فهرست مطالب کتاب

1. دست زدن به خرس روح
2. بازگشت به خرس روح

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دردسرساز
نویسنده
مترجمپروین علی پور
ناشر چاپیانتشارات کتاب چ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات320
زبانفارسی
شابک978-622-6839-61-7
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دردسرساز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دردسرساز

برای دریافت کتاب دردسرساز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.